Az interaktív reklám
Új kihívás elôtt
áll a reklámszakma. A multimédia, a CD-ROM, a hálózat, az interaktív reklám
megjelenése, széles körû elterjedése átformálhatja az eddig alkalmazott
elveket, gyakorlatot. A nyolcvanas-kilencvenes években megjelent új elektro-nikus
médiákban nem elsôsorban a multimédia-jelleg a forradalmi, hanem az
interaktivitás. Teljesen személyes ráhatást és kezelésmódot kíván, de éppen
emiatt rendkívüli ismeretátadási hatékonyságot biztosíthat. Ezért akár
oktatási, akár reklám-anyagként átütô erejû lehet.
Az interaktív
reklám a felhasználó aktivitására épít.
A felhasználó
(nézô-olvasó-hallgató) maga dönti el, mit olvas el, mit néz, illetve hallgat
meg. A klasszikus reklám mindig egy jól körülhatárolt célcsoportot akar
megszólítani, a reklámüzenet tartalmát, nyelvét, megjelenésének módját ennek a
csoportnak a vélt sajátosságaihoz igazítja.
A célcsoporton
kívüli emberek számára viszont az adott stílus, tartalom idegen, sôt, számos
esetben taszító. Nem lehet egyszerre vásárlásra bírni a hetvenéves nagymamát és
a húszéves unokáját. Választani kell, s valamelyikük „megszólítatlan” marad. Ha
a hirdetés más-más „reklámnézô útvona-lakat” kínál fel a különbözô csoportok
számára, nem lesz elveszett vásárlói réteg. Szinte végtelen mennyiségû adatot
lehet felkínálni. A drága mûsoridô, reklámfelület, a korlátozott
terjedelem a klasszikus reklámot a tömörség irányába tolja. Egy jól
megfogalmazott, rövid üzenet célba juttatása a feladat. Az interaktív reklám,
az elektronikus média esetében nincs terjedelmi korlát, mindent el lehet
mondani, ami csak érdekelheti a vásárlót az adott termékkel kapcsolatban.
Persze minél több az információ, annál jobban kell strukturálni, hogy az olvasó
azt az információt találja meg, ami ôt érdekli. Egy interaktív reklámtól akár
kérdezni is lehet, és válaszol. Szinte modellezhetô a bolti eladó–vásárló
helyzet.
Az interaktív
reklám szórakoztató. A nagy adatmenynyiség révén játékokat, rejtvényeket lehet
a reklámokba építeni. És amíg játszik az olvasó, addig a képernyô másik
sarkában ott a reklámozó cégrôl szóló információ.
Az interaktív
reklám nem tolakodó: csak az nézi, aki akarja. Fontos szempont ez manapság,
amikor a reklámellenesség egyre erôsödik, s mind többen vélekednek úgy, hogy az
erôszakos, kikerülhetetlen reklámok helyett valami más, vásárlóbarát
meggyôzésre kell törekedni.
Az interaktív
médiával átléphetünk a reklámtechnológia ama új korába, amely néhány éven belül
a közszolgálati televíziótól kezdve mindenféle eszközön hozzáférhetô lesz.
ABCD – az
interakció kultúrájának magazinja
Több ezer oldal
szöveget, képeket, hangot, zenét, sôt videót is tárolhatunk az egyik legújabb
médián, a CD-ROM-on.
A CD-ROM-ok
rohamosan terjednek minden területen. Magyarországon az elmúlt években robbant
a CD-ROM-piac (jogszabálygyûjtemények, telefonkönyvek, lexikonok,
adatbázisok, katalógusok, magazinok sora jelent meg).
Az ABCD önálló
kiadvány különbözô rovatokkal, változatos és szándékaink szerint érdekes
témákkal. Célja a minôségi információszolgáltatás. Arra törekszünk, hogy a
kiadvány tartalmas, hasznos legyen, rendszeres „olvasmánya” a felhasználóknak,
és újszerû reklámhordozó is, új távlatokkal, lehetôségekkel.
Az ABCD hirdetései
a hangok, mozgóképek segítségével megelevenednek. De szakmailag további
lehetôségek is vannak: használati utasítások, karbantartási fogások mutathatók
be képpel, hanggal, szoftverdemonstrációk mûködtethetôk a gyakorlatban
is.
Internetto – hálózati magazin az Interneten
Ha a számítógépeket összekapcsoljuk egymással, saját asztalunk elôtt ülve
más gépek adatai is elérhetôvé válnak számunkra. Az Internet a legnagyobb
számítógépes világhálózat, ami hihetetlen mennyiségû információ elérését
teszi lehetôvé. Az elmúlt egy-két évben a multimédia-képességek megjelenése és
az egyszerû kezelhetôség áttörést hozott az Internet kereskedelmi
alkalmazásaiban. Megjelent a
hálózati reklám (advertising – webvertising).
Az Internetet
elérôk, használók száma Magyarországon is jelentôs növekedésnek indult. Az
Internetto a hazai felhasználóknak akarja bemutatni a Internet, a hálózati
reklám lehetôségeit.
A hálózati reklám
az on-line jelleg miatt minden más médiánál frissebb. Az információ keletkezése
pillanatában felrakható a hálózatra, és azonnal elérhetô. Az on-line jelleg
miatt a hálózati reklám folyamatosan karbantartható, javítható, frissíthetô.
Nincs átfutási idô. Az információ azonnal képes hatni.
A hálózaton elhelyezett reklám globális: elérhetô a világ minden tájáról. A
reklámban szereplô információ így térben szétszórt célcsoportokat is elérhet.
Szakadát István
az abcd fôszerkesztôje