A társadalmi kommunikáció
lehetôségei
A világon mindenki
kommunikál valakivel. Ez a társadalmi érintkezés alapvetô formája.
Az utóbbi
évtizedekben az ember és a természet, valamint az ember és az ember közötti
kapcsolat, az érintkezés, a kommunikáció kedvezôtlen irányban változott meg.
A szakemberek
szerint a jelenség hátterében az életmódot hátrányosan befolyásoló feltételek,
tényezôk állnak. Ilyen pl. az elementáris hatású politikai, társadalmi és
gazdasági változások sora, a másfajta követelményeket támasztó munka- és
életritmus, a túlfeszített életvitel, a kilátástalanság.
A változó világ
mindannyiunk számára kihívást jelent.
Hogyan lehet
megszüntetni, enyhíteni, vagyis befolyásolni a társadalomban jelentkezô
bajokat, problémákat? – vetik fel egyre többen.
A lehetôségek
között szerepel a társadalmi kommunikáció is mint a tömegbefolyásolás egyik
hatásos formája.
Ez a tény fel kell
hogy keltse a kommunikációs szakemberek figyelmét hazánkban is!
Az azonos
gondolkodás és a közös cselekvés alapvetô érdekünk.
Miután a
társadalmi kommunikáció fogalmi értelmezése még a szakemberek körében is
eltérô, tisztáznunk kell: mit jelent és milyen hatással rendelkezik?
Nem kerülhetjük el
az összehasonlítást a társadalmi célú reklámmal, a közismert TCR-rel és a
propagandával.
Mivel a
közeljövôben kerül sor a társadalmi kommunikáció és a PR kapcsolatának
tisztázására, ezért erre most nem térek ki.
A témával
foglalkozó szakemberek szerint a reklám célja
a direkt
értékesítésösztönzés, vagyis, hogy a fogyasztó a reklámozott terméket vagy
szolgáltatást vegye meg, vegye igénybe.
Fontos a reklám szekunder, közvetett hatása. Gondoljunk arra, hogy milyen
jelentôs szerepe van a reklámnak az ízlésformálásban, az életvitel
alakulásában, alakításában.
A közvetett hatások elôtérbe kerülése segíthet a reklám és
a propaganda közötti elhatárolódás megszüntetésében.
Annak ellenére, hogy hazánkban a TCR jelentôs múlttal és hagyományokkal
bír, az elnevezés nem szerencsés. A reklámról manapság majdnem mindenkinek a pénzérdek – profit – jut az
eszébe. A társadalmi célú reklámakciók, programok elsôrendû célja
általában az értékesítésösztönzés és nem a magatartásváltoztatás.
A propaganda fôleg
az állampolgárt célozza meg. Tartalmát tekintve politikai, gazdasági,
kultúrpolitikai stb. célokat szolgál. Másodlagos hatása az áruk, a
szolgáltatások igénybevételére való ösztönzés.
A társadalmi
kommunikáció célja valamilyen közérdekû, közhasznú eszme, gondolat,
információ, üzenet stb. továbbítása a célcsoport tagjai felé. Konkrétan pozitív
tartalmú magatartás kialakítását szolgálja.
Ugyanakkor
másodlagosan ösztönzi az embereket a társadalmi célhoz kapcsolódó termékek,
szolgáltatások igénybevételére.
Eszerint a
kommunikáció különféle területein mûködô szakemberek érdekei, céljai
bizonyos területeken, bizonyos vonatkozásokban azonosak.
A társadalmi
kommunikáció rendszere általában kétlépcsôs hatást feltételez.
Elsôként tudati
változást remél, amely aztán visszahat
a tudatot
meghatározó gazdasági alapokra. Természetesen ez fordítva is igaz.
Gerbner G.
Kommunikáció és társadalmi környezete címû munkája arról ír: „A
kommunikáció legmélyebb hatása nem abban jelenik meg, hogy pl. elôsegíti
bizonyos áruk eladását vagy elegendô szavazatok megszerzését, befolyásolja a
véleményeket, s megváltoztatja az attitûdöket, hanem abban, hogy
viszonylag stabil kép- és asszociációszerkezeteket tart fenn szelektíven,
amelyek intézményes szerkezetekbôl és intézményesített politikából származnak,
s amelyek a társadalom közös távlatait határozzák meg.”
Azt viszont le
kell szögezni, hogy a társadalmi kommunikáció a társadalmi problémák, bajok
enyhítésének vagy megszüntetésének csupán egyik eszköze lehet, mivel erôsen
kötôdik
a konkrét
politikai, gazdasági és társadalmi feltételekhez. Kifejlôdéséhez szükség van a
piacgazdaság és a demokratikus parlamentáris rendszer együttes és tartós
jelenlétére, az érdekegyeztetô, valamint a független, szabad érdekképviseleti
intézményekre és a civil szférára.
A társadalmi
kommunikációban rejlô óriási lehetôségeket elsôsorban az emberek mint
állampolgárok ismerték fel. Egyre többen érzik sürgetônek az egymás felé való
fordulást,
az emberibb
viszonyok megteremtését. Sorra alakulnak az önkéntes, civil szervezôdések,
fôleg azokon a területeken, ahol
az állam kénytelen volt visszavonulni.
Újfajta kommunikációs közvetítô csatornák alakulnak ki nap mint nap.
Sajnálatos, hogy a kommunikáció különféle területein mûködô
intézmények, szervezetek, szakemberek alig vesznek tudomást ezekrôl az új
lehetôségekrôl.
A Magyar Reklámszövetség kezdettôl fogva támogatta a hazánkban elinduló
társadalmi célú reklám-, kommunikációs kezdeményezéseket.
Felismerték, hogy a különféle területeken jelentkezô programok, pl.
családvédelem, élet- és vagyonbiztonság, balesetek megelôzése,
környezetvédelem, energiafelhasználás, egészséges életmód stb. kínálata egy
állapot vagy állapotváltozás ígéretét fogalmazza meg. Ilyen lehet a
biztonságosabb élet, az egészség vagy a közbiztonság.
Létrehozták – közismert szakemberek közremûködésével –
a „24 óra” elnevezésû alapítványt annak érdekében, hogy mindannyiunk
szemléletében, magatartásában elinduljon az a változás, amely elvezethet a
teljesebb, biztonságosabb élethez.
Céljuk egyben lehetôség és üzenet a kommunikációs szakemberek számára:
Az emberek számára fontos és hasznos gondolatok, cselekedetek minél
szélesebb körben legyenek ismertek, minél többen azonosuljanak velük!
dr. Katona Edit
Humano Press