MAGYAR PUBLIC RELATIONS SZÖVETSÉG
ETIKAI KÓDEXE
1.§
Bevezetõ
1) A Magyar
Public Relations Szövetség (MPRSZ) 2000. április 6-án megtartott közgyûlése
azzal a céllal fogadta el a Magyar PR Etikai Kódexet, a pr szakma etikai
normagyûjteményét, hogy elõsegítse
a) a pr tevékenységnek a társadalom általánosan elfogadott erkölcsi normái
szerinti végzését,
b) a pr tevékenységet végzõk morális értékrendjének fejlesztését,
c) a pr szakma iránti közbizalom fenntartását, erõsítését,
2) Az MPRSZ az alábbi dokumentumok szellemiségét irányadónak tekintve
alakította ki a Magyar PR Etikai Kódexet:
a) Nemzetközi Public Relations Szövetség (IPRA) által 1961-ben Velencében,
1965-ben Athénban elfogadott és 1968-ban Teheránban módosított szakmai
magatartási szabályzata,
b) az Európai Public Relations Konföderáció által 1978-ban, Lisszabonban
kihirdetett és 1978-ban, valamint 1989-ben módosított, európai szakmai magatartási
szabályzata.
2.§ A kódex hatálya
1) Az MPRSZ
- alapszabályával összhangban - önmaga és tagjai számára elõírja a
nemzetközi pr szervezetek etikai normáinak, illetve a Magyar PR Etikai Kódex
elõírásainak betartását, illetve ugyanezt ajánlja a pr tevékenységet az
MPRSZ-en kívül végzõk számára.
2) A kódex személyi hatálya a Magyarországon az MPRSZ tagjaként pr
tevékenységet folytató személyekre és szervezetekre terjed ki, valamint azokra,
akik a kódex rendelkezéseinek önként alávetik magukat.
3) A kódex tárgyi hatálya a Magyarországon a (2)-ben szereplõk által
folytatott pr tevékenység tárgyiasult formáira és ezek hatására terjed ki.
3.§ Értelmezések
1)
Amennyiben a kódex másképp nem rendelkezik, az egyes kifejezések értelmezésére
az MPRSZ alapdokumentumainak fogalmi rendszere az irányadó. Amennyiben olyan
fogalmat kellene értelmezni, amelynek meghatározása nem szerepel az MPRSZ
alapdokumentumaiban, a Magyar Köztársaság vonatkozó jogszabályainak
értelmezéseire kell támaszkodni, különös tekintettel a rádiózásról és a
televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 2.§-ára, valamint az 1997. évi, a
gazdasági reklámtevékenységrõl szóló LVIII. törvény 2.§-ára.
4.§
1) A pr
tevékenység nem ellenkezhet az általános emberi normákkal, nem irányulhat az
egyén méltósága ellen. A pr tevékenységet végzõk kötelesek tiszteletben
tartani az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának elveit különös tekintettel a
szólás- és a sajtószabadságra, az egyének információhoz jutásának jogára.
2) A pr tevékenység mûvelõjének tiszteletben kell tartania annak
az országnak jogszabályait, etikai normáit, amelyben a pr tevékenységet végzi.
3) A pr tevékenység nem irányulhat a közérdek, különösen a társadalom
demokratikus alapértékei ellen.
4) A pr tevékenységet végzõ nem használhat, és nem továbbíthat olyan
információkat, amelyek tudomása szerint félrevezetõk lehetnek vagy
hamisak. A pr tevékenységnek a valóságnak megfelelõ tényeken kell
alapulnia.
5) A pr tevékenységet nyilvánosan és nyíltan kell végezni. Ezen azt értjük,
hogy a pr tevékenység mûvelõje - anélkül, hogy a megbízás konkrét
céljáról, teljesítésének formáiról harmadik félnek köteles lenne
felvilágosítást adni - nem tarthatja titokban jelenlétét egy adott megbízás
teljesítése során mindazok elõtt, akikre a megbízás teljesítése irányul.
6) A pr tevékenységet végzõ személy vagy szervezet a megbízójánál
szerzett információkat a megbízó engedélye nélkül semmilyen formában, semmikor
nem adhatja át harmadik félnek.
7) A pr tevékenységet végzõ személy vagy szervezet a megbízás teljesítése
során nem vehet részt megvesztegetéssel járó ügyletben.
8) A pr tevékenység mûvelõje a személyes publicitásban kerülje a
túlzó megnyilatkozásokat.
9) A pr tevékenység végzése során törekedni kell arra, hogy a pr szakmáról
kedvezõ kép alakuljon ki a szélesebb közvéleményben, a megbízók körében
és más kommunikációs szakmák képviselõiben.
5.§ A megbízókkal kapcsolatos magatartás
elvei
1) A pr
tevékenység során a megbízással, a munkaviszonnyal kapcsolatos megállapodások,
(munka)szerzõdések betûjének és szellemének megfelelõ,
tisztességes szolgáltatást kell nyújtani a megbízók, az ügyfelek, a munkáltatók
számára.
2) A pr tevékenységet végzõ egyén vagy szervezet nem képviselheti
egymással érdekellentétben vagy versenytársi viszonyban lévõ megbízók
érdekeit az érintettek kifejezett egyetértése nélkül.
3) A pr tevékenységet végzõ egyén vagy szervezet sem alvállalkozóként,
sem más formában nem ajánlhat megbízója számára, nem kapcsolhat be a megbízás
teljesítésébe olyan személyeket, szervezeteket, akikkel, illetve amelyekkel
anyagi viszonyok kötik össze, kivéve, ha ezt a tényt elõzetesen
egyértelmûen a megbízó tudomására hozza.
4) A pr tevékenység mûvelõje a megbízás hatályától függetlenül
õrizze meg megbízóinak, ügyfeleinek és munkáltatójának bizalmas közléseit,
üzleti és üzemi titkait.
5) A pr tevékenységet végzõ egyén vagy szervezet ne alkalmazzon olyan
módszereket, melyek sérelmesek lehetnek egy másik megbízójára, ügyfelére vagy
munkáltatójára.
6) Ha a megbízás végrehajtása jogszabályok, illetve az Etikai Kódex
elõírásainak megsértését feltételezné, ezt a tényt a pr tevékenységet
végzõnek azonnal a megbízó tudomására kell hoznia, a megbízás
teljesítését az érvényes jogi elõírásoknak megfelelõen fel kell
függesztenie.
7) A pr tevékenységet végzõ egyén vagy szervezet - egy adott megbízás
teljesítésével összefüggésbe hozható módon - nem fogadhat el sem anyagi, sem
más ellenszolgáltatást, árengedményt, jutalékot harmadik féltõl oly
módon, hogy azzal eredeti megbízóját hátrányos helyzetbe hozza.
8) A pr tevékenységet végzõ egyén vagy szervezet nem köthet olyan
szerzõdést ügyfelével vagy alkalmazójával, amely számokban
kifejezhetõ eredményt garantál.
6.§ A kollégákhoz, a társszakmák
mûvelõihez való viszony
1) A pr
tevékenységet végzõ egyén vagy szervezet szándékosan nem sértheti meg
kollégája, illetve a konkurens szervezet szakmai jó hírét.
2) A pr tevékenységet végzõ egyén vagy szervezet nem törekedhet arra,
hogy bármely más hasonló pr tevékenységet végzõ egyént vagy szervezetet
megfosszon megbízásától, megbízójától, ügyfelétõl, munkahelyétõl
oly módon, hogy a másik fél számára szándékosan elõidézett
elõnytelen helyzetet teremt.
3) A pr tevékenységet végzõ egyén vagy szervezet nem fejthet ki olyan
tevékenységet, amely csorbítaná a tömegkommunikáció függetlenségének elvét. A
híreket, az információkat díjmentesen, rejtett jutalom nélkül lehet a média
rendelkezésére bocsátani.
4) A pr tevékenységet végzõ egyén vagy szervezet nem fejthet ki burkolt
reklámtevékenységet. A megbízás teljesítéséhez a reklámozás szabályai szerint
vásárolhat hirdetési felületet, mûsoridõt.
5) A pr tevékenységet végzõ egyénnek vagy szervezetnek tiszteletben kell
tartania a kommunikációs és más szakmák szabályait, alapelveit, amennyiben ezek
összeegyeztethetõk a pr szakma szakmai-etikai normáival.
6) A pr tevékenységet végzõ egyén vagy szervezet mûködjék együtt
más pr tevékenységet végzõ egyénekkel vagy szervezetekkel abban, hogy
ezt a szabályzatot betartsák és betartassák.
7.§ Eljárási szabályok
1) Ha
valamely természetes vagy jogi személy megítélése szerint egy másik fél pr
tevékenység végzése során tanúsított etikátlan magatartását tapasztalja, akkor
azt az MPRSZ Etikai és Fegyelmi Bizottsága tudomására hozhatja és ennek alapján
az Etikai és Fegyelmi Bizottság eljárást kezdeményezhet.
a) Az eljárás megindításáról az Etikai és Fegyelmi Bizottságnak 30 napon belül
kell döntést hoznia.
b) Amennyiben döntés születik az eljárás megindításáról, az eljárást további 60
napon belül kell lefolytatni.
2) Az MPRSZ Etikai és Fegyelmi Bizottsága saját tagjának kezdeményezésére az
elnökség egyetértésével indíthat eljárást.
3) Az Etikai és Fegyelmi Bizottság az MPRSZ tagjaival kapcsolatos etikai
ügyekben kezdeményezett eljárás során a következõkre jogosult:
a) Maga dönti el, kívánja-e személyesen meghallgatni az ügyben érintetteket
vagy a rendelkezésre álló adatokból alakítja ki álláspontját.
b) Vizsgálódhat, állásfoglalást alakíthat ki és etikusnak, vagy etikátlannak
minõsítheti az ügyben érintettek tevékenységét.
c) Határozhat úgy, hogy az üggyel nem foglalkozik.
d) Határozatát szóban vagy írásban indokolhatja.
e) A határozatot az indoklással együtt minden esetben közli az érintettekkel,
az elnökséggel és az elvi iránymutatás érdekében szövetségen belül
nyilvánosságra hozza. Az elnökség saját hatáskörében dönt az Etikai és Fegyelmi
Bizottság határozatának szövetségen kívüli nyilvánosságra hozataláról.
4) Az Etikai és Fegyelmi Bizottság vizsgálódhat, és állásfoglalást alakíthat ki
nem MPRSZ- tagok ténykedésérõl. Az ilyen állásfoglalást, az ügy kezelésére
vonatkozó javaslatával együtt, az MPRSZ elnöksége elé terjeszti. Az
állásfoglalás sorsáról - az MPRSZ érdekeinek figyelembe vételével - az elnökség
dönt.