MARKETING
ETIKAI KÓDEX I.
|
A magyar gazdaságban végbement és
folyamatban levő változások a marketing fejlődésének és gyakorlatának új
perspektívákat biztosítanak Magyarországon. Ugyanakkor a kilencvenes évek
előtt a tényleges piaci viszonyok hiánya következtében a gyakorlatban nem
alakulhatott ki magas színvonalú marketingkultúra, a marketingszemléletet nem
hatotta át a gazdálkodók magatartását, s hiányosan alakulhatott csak ki a
marketing infrastruktúra. Igen sok piaci magatartást még mindig a "túlélés"
vezérli, az új vállalkozások döntő többsége pedig a gyors sikerre törekszik,
csak rövid távú piaci célokat tűz maga elé. Ebben a helyzetben az 1990-ben
megalakult Magyar Marketing Szövetség a marketing valamely területét profi
módon művelő vállalkozásokat, szakembereket tömörítve arra vállalkozott, hogy
saját eszközeivel maximálisan elősegíti a keletkezett és meglevő hiányok
pótlását, az igényesség és a színvonal emelését, a fejlett piacgazdaságokhoz
való felzárkózást. Ennek érdekében 1993-ban Etikai Kódexet fogadtunk el,
amelynek pozitív hatásait figyelembe véve alakítottuk ki a jelen kódexben
szereplő korszerűsített normarendszert. A Magyar Marketing Szövetség legfőbb célja
a piaci viszonyok és a marketingkultúra fejlesztése, az Európai Unió egységes
piaca normáinak való megfelelés elősegítése. Ehhez többek között feltétlenül
szükséges a piaci szereplők közötti bizalom, a megbízhatóság erősítése,
aminek viszont feltétele a korrekt magatartás normáinak egységessége. A
marketingtevékenységgel kapcsolatos etikai, magatartási normák
összefoglalását és közzétételét ezért tartjuk fontosnak. Bízunk abban, hogy a jelen etikai kódex
tagságunknál szélesebb körben is elfogadásra, alkalmazásra kerül, s elősegíti
a marketingtevékenységeken kívül általánosabban is a tisztességes, korrekt
partnerkapcsolatok és piaci magatartás meghatározóvá válását. A bizalom megalapozása, tagjaink piaci
magatartásának a partnerek számára egyértelműen "kiszámíthatóvá"
tétele érdekében rögzítjük, hogy Szövetségünk emblémája a minőség garanciáját
is jelenti. Azok a cégek, vállalkozók, akik a Magyar Marketing Szövetség
emblémáját használni jogosult tagjainktól rendelnek meg szolgáltatásokat,
biztosak lehetnek abban, hogy a jelen etikai kódex normáit maradéktalanul
betartó, igényes, minőségi munkát végző partnert választottak, s az esetleg
felmerülő problémák rendezésében számíthatnak Etikai Bizottságunk
közreműködésére. Dr. Kandikó József a Magyar Marketing Szövetség alapító
elnöke I. Fejezet Bevezetés 1. cikkely A Magyar Marketing Szövetség, mint a
Magyar Köztársaság területén folytatott marketingtevékenységek, szakmák
társadalmi és érdekképviseleti szervezete egyik fő célkitűzése; a termék- és
szolgáltatásmarketing területén dolgozók szakmai hozzáértésének és
integritásának magas színvonalra emelése és színvonalon tartása. A Magyar
Marketing Szövetség ezért; - kiindulva azon alapszabályában foglalt
alapelvből, hogy saját és tagjai tevékenysége feleljen meg a magyar
jogszabályoknak, valamint a nemzetközi gazdasági életben a marketingtevékenységekkel
kapcsolatban kialakult szakmai és etikai követelményeknek, - figyelembe véve azt a sokoldalúságot,
sajátos szerepet, amit a marketingtevékenységek a gazdasági életben
betölthetnek, - összhangban azzal a célkitűzéssel, hogy
hazánkban is mielőbb általánossá és egyeduralkodóvá váljanak azok a magas
erkölcsi követelmények, amelyeket a jól működő, erős polgári társadalmak
minden gazdasági szereplővel szemben támasztanak, - szem előtt tartva azt a tényt, hogy a
hatályos jogszabályok a különböző marketingtevékenységekre vonatkozóan is
érvényes rendelkezéseket tartalmaznak, de nem terjednek ki - s jellegüknél
fogva nem is terjedhetnek ki - ezen tevékenységcsoport valamennyi részletére,
illetve szakmai-etikai vonatkozásaira elfogadja, magára, illetve a tagjaira
nézve kötelezőnek tartja, emellett szélesebb körben is alkalmazásra ajánlja a
jelen MARKETING ETIKAI KÓDEX című erkölcsi jellegű normagyűjteményt (a
továbbiakban: Kódex).
A Magyar Marketing Szövetség tagjai
számára a Kódexben foglaltak etikai normáknak tekintendők. Az MMSZ tagjai
etikus szakmai magatartásra vállalnak kötelezettséget. A Kódexben rögzített normáktól történő
esetleges eltérés esetén fellép a szükséges korrekció érdekében, melynek
során alapvető cél, hogy a felek közötti vitás helyzeteket az érdekeltek
közvetlen tárgyalások útján, érdekeik egyeztetésével oldják meg. Súlyos
esetben az MMSZ a vétot kizárja tagjai közül, s nyilvánosságra hozza, hogy a
továbbiakban tevékenységéért nem vállal felelősséget. A Kódex előírási a hatályos magyar
jogszabályokkal összhangban kívánják elomozdítani e területen a szakmai
gyakorlat és verseny helyes formálását, egyben elő kívánják segíteni a
különböző szervek és szervezetek munkáját, a jövőbeni jogalkotást azáltal,
hogy a nemzetközi gyakorlatot is hasznosító, korszerű szakmai felfogást
juttatnak kifejezésre. A Magyar Marketing Szövetség ajánlja, hogy
a különböző marketingtevékenységeknél általánosan alkalmazzák a Kódexben
foglaltakat. Vállalja, hogy esetleges viták esetén tagságán kívüli körben is
közreműködik a szakmai, etikai viták rendezésében. II. Fejezet Fogalommeghatározások, 3. cikkely (1) A Kódex általános megközelítése,
normái szempontjából a marketing kiterjesztett értelmű fogalomhasználata
mérvadó az alkalmazhatósági területet illetően. Ebben a megközelítésben
marketing minden értékkel rendelkező jószág (termék, szolgáltatás, eszme,
ötlet, érzés, stb.) cseréje. Ezért az üzleti, piaci szférán túl kiterjed az
olyan nem nyereségorientált területekre is, mint pl. az államigazgatás,
politika, vallás, kultúra, oktatás stb. Ennek megfelelően a Kódex előírásait
kell alkalmazni a piaci marketing mellett ezen területek
marketing-részmunkálataira is. (2) Forgalmazó: A terméknek a fogyasztóhoz
való eljuttatásában, vagy a szolgáltatás kínálatának közvetítésében
értékesítési szerepet vállaló vállalkozás. (3) Fogyasztó: Az a személy, aki -
gazdasági vagy szakmai tevékenység körén kívül - árut vesz, rendel, kap,
használ, illetve akinek a részére a szolgáltatást végzik, továbbá, aki az
áruval vagy szolgáltatással kapcsolatos tájékoztatás vagy ajánlat címzettje. (4) Marketing vállalkozó: Az a gazdasági
tevékenységet folytató személy, jogi személyiség nélküli társaság, egyéni
vállalkozó, amelyik valamilyen marketingtevékenység végzésére profilszerűen
vállalkozik, ilyen megbízást fogad el, szerződést köt. (5) A marketing- és a szociológiai
vizsgálat (társadalmi kutatás), kutatás az egyének és szervezetek gazdasági,
speciális és mindennapi tevékenységének kontextusában vizsgált
viselkedésével, motivációival stb. kapcsolatos adatok szisztematikus
összegyűjtése és objektív feljegyzése, osztályozása, elemzése és bemutatása.
A Kódex céljaiból következően a "marketingkutatás" kifejezés átfedi
a "társadalmi kutatás" kifejezést is, amennyiben ez utóbbi hasonló
közelítést és technikát használ egy-egy téma vagy probléma tanulmányozásánál.
A "marketingkutatás"-ra való hivatkozás magában foglal más kutatási
formákat is, úgymint "ipari marketingkutatás" vagy "Desk
Research", különösen akkor, ha ezek összekapcsolódnak eredeti adatok
megszerzésével és nemcsak a már elérhető adatok másodlagos elemzését
jelentik. (6) Megbízó: Az a jogi személyiségű vagy
jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság, vállalat, szövetkezet
stb., illetve más jogi vagy magánszemély, aki valamilyen marketingfeladat,
-tevékenység elvégzésére megbízást ad, szerződést köt. (7) Kutató: Azon egyén, vállalat, csoport,
köz- vagy magánintézmény, s ezek részlege, amely/aki közvetlenül, vagy
közvetve végrehajt, vagy konzultánsként részt vesz egy marketingkutatási
megbízás teljesítésében. (8) Adatközlő: Azon egyén, csoport vagy
szervezet, akitől, illetve amelytől a kutató a marketingkutatási téma,
tanulmány céljára információt kíván szerezni, tekintet nélkül ezeknek az
információknak a típusára, illetve a megszerzésükre használt technikára. (9) Interjú: Az adatközlovel létrehozott
közvetlen és közvetett kapcsolat mindenfajta formája, melynek eredménye az
információ vagy adat megszerzése, amely aztán részben vagy egészben
felhasználható egy adott marketingkutatási téma, felmérés vagy
marketingfeladat teljesítésének céljára. (10) Feljegyzés, dokumentáció: Mindenfajta
levél, javaslat, kérdőív, címjegyzék, jegyzet, audio vagy audiovizuális
adatrögzítés vagy film, táblázat vagy komputerkinyomtatás. EDP-szalag vagy
más adatraktározási közeg, formula, diagram, jelentés stb., annak formájától
függetlenül, ha az akár csak részben is egy adott marketingfeladat
végzéséhez, teljesítéséhez kapcsolódik. E meghatározás egyaránt magában
foglalja a "megbízó", a "marketing vállalkozó" és a
"kutató" által készített feljegyzéseket. (11) Versenytárs: Azonos profilban és
azonos piacon működő vállalkozás. (12) Üzleti titok: Minden olyan tény,
megoldás, adat vagy információ, amely gazdasági tevékenységhez kapcsolódik és
amelynek titokban maradásához a jogosultnak méltányolható érdeke fűződik, s
ennek érdekében megfelelő intézkedéseket tett.
A Kódex hatálya, 4. cikkely A Kódexet a Magyar Marketing Szövetség Elnöksége
1999. december ....-i ülésén fogadta el. A Kódex 2000. január 1-jétol lép
hatályba. Szabályai a Magyar Köztársaság területén marketingtevékenységet
végzo, abban részt vevo, megbízás alapján közremuködo belföldi és külföldi
jogi és természetes személyeknél egyaránt alkalmazandó szakmai gyakorlati,
illetve etikai normáknak tekintendok. 5. cikkely A Kódex nem ismétli meg tételesen a
marketingtevékenységekre vonatkozó jogi szabályokat (így például a szerzoi
joggal, a személyiségi jogok védelmével, a tisztességtelen piaci magatartás
és versenykorlátozás tilalmával, a védjeggyel, a reklámmal, a
fogyasztóvédelemmel kapcsolatos törvényi, rendeleti eloírásokat), azok
szellemét azonban érvényesíti, s betartásukat természetes követelménynek
tekinti. A Kódex nem foglalkozik a reklámerkölcs,
reklámetika kérdéseivel. Ezeket a területeket is magában foglaló
marketingtevékenységek esetében a Magyar Reklámetikai Kódexet tartja
mérvadónak és alkalmazandónak. Ugyancsak nem foglalkozik teljes mélységben és
részletesen valamennyi részterülettel, az azokon folytatott tevékenységeknél
a társszövetségek (pl: PR Szövetség, Csomagküldők Egyesülete, DM Szövetség)
és a kamarák etikai kódexeivel történő együttes alkalmazására épít. 6. cikkely
Általános alapelvek 7. cikkely A marketing vállalkozó a társadalom jobb
kiszolgálása érdekében törekszik a marketing ismeretek és gyakorlat
javítására. Jóhiszeműen jár el a fogyasztók, megbízók, forgalmazók, szállítók
és a köz szolgálatában. Fogékony a közösség környezetvédelmi és szociális
problémáira és konstruktívan együttműködik a hatékony megoldások
feltárásában.
A marketing vállalkozó teljes körű
felelősséggel tartozik a munka során a törvények, valamint a személyiségi
jogok betartásáért, az üzleti titok megőrzéséért. Ez a felelőssége nemcsak
saját, hanem az esetleges alvállalkozók és azok alkalmazottjai, a megbízás
alapján közreműködők (pl: kérdezőbiztosok) tevékenységére is kiterjed.
A marketing vállalkozó tevékenységéért az
általa nyújtott szolgáltatással arányos díjat kell kérjen. Nem élhet vissza a
megbízó hiányos piaci ismereteivel, felkészültségével az ár, a szerződés
feltételeinek kialakításánál. Köteles a megbízó ellenőrzési lehetőségét
biztosítani abból a szempontból, hogy a szerződésben foglaltak szerint teljes
körűen elvégezte -e a munkát.
A marketingmegbízási szerződésekben
egyértelműen tisztázni kell a munka során keletkezett anyagok tulajdon- és
felhasználási jogát. Eltérő megállapodás hiányában az alábbi normák
érvényesek: - A marketingtevékenység javaslatai
mindaddig a marketing vállalkozó birtokában maradnak, amíg a megbízóval a
fizetési feltételekben megállapodás nem jön létre. Megállapodás híján ezeket
a megbízó nem használhatja fel. - A marketingmegbízás teljesítéséből
származó adatok, eredmények a megbízó tulajdonát képezik, azokat a marketing
vállalkozó harmadik fél felé nem közölheti, kivéve, ha ehhez a megbízó
korábban írásbeli hozzájárulását adta. - A marketingfeladat teljesítése során
felhasznált technikák és módszerek (beleértve a computer programokat is) nem
válnak a megbízó tulajdonává, s azok használatára vonatkozóan nincs
kizárólagos joga. - A marketingmunka során minden olyan
feljegyzés, amely a marketing vállalkozónál a szerződésben rögzített
záróanyagon, jelentésen kívül készült, a vállalkozó tulajdona, aki a megbízás
teljesítését követő hat hónap után jogosult azok megsemmisítésére a megbízó
megkérdezése nélkül is. A megbízó ellenkező megállapodás hiányában
nem rendelkezik a marketing vállalkozó szolgáltatásai részbeni vagy teljes
körű használatának kizárólagos jogával.
A marketing vállalkozó nem ferdítheti el a
valóságot azt állítva, hogy valamilyen kvalifikációval, tapasztalattal,
szaktudással rendelkezik, vagy vannak bizonyos lehetőségei ha valójában ezek
nincsenek birtokában. Mindent elkövet, hogy a megbízójától kapott feladatokat
a legmagasabb szakmai színvonalon lássa el, s ezt a színvonalat a vele vagy
neki dolgozó személyekre vonatkozóan is fenntartja.
Egyes konkrét tevékenységek normái 13. cikkely A marketing vállalkozó a megbízóval való
együttműködésben kiemelten az alábbiak szem előtt tartásával, biztosításával
végzi munkáját: - Az ajánlott termékek és szolgáltatások
biztonságosak és a végfelhasználásra alkalmasak. - Manipulációk, félrevezető értékesítési
taktikák nem alkalmazhatók. - Megtévesztést vagy manipulációt
alkalmazó promóciók kizártak. - Tilos a valós, objektív adatokat,
tényeket bármilyen okból eltorzítani, megváltoztatni. - Az ajánlott termékkel vagy
szolgáltatással kapcsolatos közlések, hirdetések nem lehetnek megtévesztőek - Megfelelő belső módszerek léteznek a
vásárlással kapcsolatos sérelmek orvoslására.
A megbízó arculatának kialakítására tett
javaslatnál a marketing vállalkozó felelős azért, hogy a javasolt arculathoz
tartozó egyetlen elem se sértse már működő más vállalkozás érdekeit, s azok
összhangban legyenek a hazai és nemzetközi márka- és védjegyszabályozással,
névhasználati jogokkal.
A kutatónak a marketingkutatási feladat
eredményeinek átnyújtásakor (legyen az szóbeli, írásbeli vagy egyéb formájú)
világos megkülönböztetést kell tennie maguk az eredmények és a kutatónak az
adatokhoz fűzött megjegyzései, valamint az általa adott javaslatok között.
Tilos másodlagos adatforrásokból származó információkat elsődlegesként
feltüntetni.
A marketing vállalkozó kutatási feladatok
elvégzése során köteles biztosítani az adatközlő anonimitását, a
közreműködésre vonatkozó döntési szabadságát egyetlen fázisban sem
korlátozhatja. Tilos gyermek- és fiatalkorúak felmérésbe való bevonása azok
törvényes képviselője (szülő, gyám stb.) engedélye nélkül. Ugyancsak tilos
életkori sajátosságukkal visszaélve befolyásolásuk.
- normál minőségellenőrzési eljárás
esetén, vagy - ha az előző interjú során már
megszerezték az adatközlő engedélyét, vagy - ha bemutatták az adatközlőnek, hogy az
újabb interjú összefüggésben áll a korábban adott interjúval, s ezért a
további adatgyűjtést megelőzően az adatközlő megadja hozzájárulását Rendes tevékenység megfigyelése, illetve
felvétele olyan helyeken, mint a fogyasztók számára elérhető elosztási
csatornák - pl. elosztási kontrollvizsgálat végrehajtása - a kutatónak nem
szükséges engedélyt, illetve beleegyezést szereznie, de biztosítania kell,
hogy ilyen helyzetekben az egyének anonimitásra és magánéletre szóló jogát
nem sértik meg. Semmiféle szándékosan vagy véletlenül
hamisan leírt információ nem válhat marketingkutatássá. Senki nem terjeszthet
tudatosan a valóságot torzító adatok alapján levont következtetést, illetve
olyanokat, amelyekért nem vállalnak garanciát. Bizonyít(hat)atlan kritika,
illetve a versenytársak megalapozatlan minősítése a kutatás semmilyen
fázisában nem megengedhető. Amikor két vagy több témát kombinálnak egy
interjúban, vagy egy témát több ügyfél számára dolgoznak fel, vagy a
szolgáltatást olyan alapon ajánlják fel, hogy az más potenciális ügyfél
számára is elérhető előfizetéses alapon, akkor minden megbízót informálni
kell arról, hogy a feladat vagy szolgáltatás nem kizárólagos. A többi megbízó
nevét mindazonáltal nem szükséges közölni, illetve feltüntetni.
Egy kutatási feladatról szóló jelentésnek
a következő információkat kell tartalmaznia: Háttér: a./ ki, kinek a részére készítette a
tanulmányt, b./ a tanulmány célja, c./ a munkában lényegi szerepet játszó
konzultánsok és alvállalkozók neve. Minta: d./ a szándékolt és a valójában lefedett
minta leírása, e./ a tervezett és a vizsgált minta
mérete, természete és földrajzi felosztása, és ahol ez releváns, az a mérték,
amennyire az adatok csak részmintából kerülnek megszerzésre, f./ mintavétel és a használt súlyozás
módszere, g./ ahol ez technikailag releváns, a
megbízhatósági arány megállapítása és a megbízhatatlanságból esetlegesen
adódó eltérések feltüntetése, magyarázása. Adatgyűjtés: h./ az adatgyűjtési módszer(ek) leírása
(személyes interjút, csoportvitát, tárgyalást, mechanikus feljegyzési
módszert, megfigyelést vagy egyéb módszereket használtak), i./ a terepmunka személyzetének,
megbízásának és a használt minőségellenőrzési módszereknek a hiteles leírása,
j./ az adatközlők toborzásának módszere és
a nekik ajánlott, az együttműködést biztosító ösztönzés általános
természetének leírása, k./ a terepmunka idopőntja, l./ "desk research" esetén a
forrásokra és azok megbízhatóságára vonatkozó világos megjegyzés.
m./ a megszerzett releváns, tényszerű
eredmények, n./ a százalékok bázisa, világosan jelezve
a súlyozott és súlyozatlan bázisokat, o./ a főbb eredményekhez kell csatolni a
lehetséges statisztikai hibahatárokról szóló megjegyzést, p./ a használt kérdőívek és egyéb
dokumentumok (illetve megosztott téma esetén azt az arányt, amelyben az a
jelentett témához kapcsolódik).
A Kódex előírásai betartásának vagy
megsértésének megítélésére a Magyar Marketing Szövetség Etikai Bizottsága
illetékes. A Kódex betartását a Magyar Marketing Szövetség választott Etikai
Bizottsága folyamatosan ellenőrzi, betartását állásfoglalásaival is
elősegíti. A Kódex betartását vagy megsértését
illetően felmerülő viták, problémák rendezésére, állásfoglalásra szükség
esetén az MMSZ Elnöksége a szakma elismert szakértőiből álló bizottságot kér
fel, hoz létre.
A Kódex súlyos megsértése esetén felmerülő
kizárás kérdésében az MMSZ Alapszabályában foglalt eljárást kell követni.
A hirdetéssel, reklámmal kapcsolatos
etikai vétségek, problémák rendezésében az MMSZ Etikai Bizottsága
együttműködik a Magyar Reklámszövetség Etikai Bizottságával.
Az MMSZ hatáskörét meghaladó problémák
vagy az érintettek között külföldi fél szereplése esetén az MMSZ Elnöksége az
ICC vagy az ESOMAR titkárságához, illetve az érintett ország partner nemzeti
szervéhez fordul. 22. cikkely Az MMSZ Etikai Bizottsága - saját
kezdeményezése vagy az érintett felkérése alapján született - állásfoglalását
az érdekeltekkel közli, határozatában a Kódex előírásait megsértőt
felszólítja ezen magatartása megszüntetésére, és az ezzel okozott kár
megtérítésére. Határozatát belátása szerint a Szövetség lapjában, vagy más
szakmai lapok vagy egyéb úton nyilvánosságra is hozhatja. Súlyosabb vagy
ismételt esetben kezdeményezheti a szövetségből történő kizárást.
Záró rendelkezések 23. cikkely A Magyar Marketing Szövetség jelen Etikai
Kódexe 2000. január 1-én lép életbe, módosítására az MMSZ Elnöksége jogosult.
A Kódex átfogó áttekintésére három év múlva tér vissza, ehhez várja tagsága
és a szakma más szereplőinek észrevételeit is tapasztalataikról.
A Magyar Marketing Szövetség felkéri a
marketingterületeken működőket, valamint a területtel kapcsolatban levő
állami szerveket, szakmai, érdekvédelmi, társadalmi szervezeteket, hogy a
Kódex eloírásainak megtartását saját eszközeikkel is segítsék, támogassák. |