Mi fán terem a PR?

avagy hogyan szerezzünk és tartsuk meg partnereink bizalmát?1

 

Hazánkban a rendszerváltást követően gazdasági és politikai vezetőink között divatba jött egy kifejezés. Ez a PUBLIC RELATIONS. Már-már olyan népszerű e két szó manapság, mind annak idején a marketing volt. Sokan csodaszernek tartják, mint ahogy a marketinget is annak tartották megjelenése idején. Sokan használják a két szót. Sokan lenézik. Még többen közömbösek a két szó hallatán. Sokan összekeverik a reklámmal, a propagandával, sokan a marketing egyik részterületének tartják. Pedig nem az. Szögezzük le, nem keverhető össze még akkor sem, ha vannak határterületei a PR-nek és a marketingnek.

 

E szakmát hazánkban 1992. január 1. óta ismerik el hivatalosan. Ekkor deklarálta a Statisztikai Hivatal, hogy a PR önálló szakma. (Az 1992-es besorolás szerint TEAOR száma 7414 – az üzletviteli tanácsadás címszó alatt található.)

 

Edward Bernays2 professzor – a szakma alapítója – szerint: A Public Relations tevékenység = 1. A közvélemény tájékoztatása. 2. A közvélemény meggyőzése. 3. Törekvés az intézmény és a közvélemény, illetve a közvélemény és az intézmény közötti magatartás koordinálására.

 

Dr Anne van der Meiden3 professzor definícióját használja a Magyar Public Relations Szövetség is.

A PR = egy szervezet kommunikációjának szervezése.

Az MPRSZ hivatalos4 meghatározása: A public relations irányítási funkció. Célja az egyének, a szervezetek és a környezetük közötti – kölcsönös előnyökön alapuló – kommunikációs kapcsolatok alakítása.

 

Bármilyen, a demokratikus társadalmakban működő politikai, gazdasági és más szervezetek és intézmények, illetve személyek public relations tevékenysége kommunikáció; a szervezet és a közvélemény, illetve a közvélemény és a szervezet közötti kétirányú kommunikáció. A PR feladata ennek a kommunikációs tevékenységnek megszervezése, koordinálása, a közvélemény tájékoztatása, meggyőzése, de a visszacsatolás is, a közvélemény állásfoglalását közvetíteni a szervezet felé.

 

Véleményem szerint a PR művészet, a bizalomépítés művészete, ahol az alábbi elv érvényesül: Beszélj a környezeteddel (a közvéleménnyel, a közönséggel) arról, amit tenni akarsz, vagy megtettél, mond el nekik a céljaidat, a tájékoztatás útján vond be őket a döntéshozatalba!

 

A PR egy magatartásforma. A nyíltság, a közlésvágy, a közvélemény előtti pozitív megjelenés, az őszinteség, a bizalom attitűdje. A szervezet minden munkatársának feladata a szervezet iránti bizalom felkeltése, ápolása, hiszen akár munkája során, akár magánéletében a szervezetéről, a cégéről elmondott állításaival azt minősíti, negatív véleményével annak érdekeit sértheti.

A PR tevékenység kulcsszavai tehát: szervezet, közvélemény, kétirányú kommunikáció, tájékoztatás, meggyőzés, visszacsatolás, kapcsolattartás, bizalomépítés.

 

Sajnos a public relations kifejezésre magyar megfelelőt még nem sikerült találni. Pedig sokan és sokszor megpróbálták azt. Vigasztaljon bennünket az a tudat, hogy nincs a világnak egyetlen nyelve sem, amelyen találtak volna maradéktalanul megfelelőt.

 

Barát Tamás

 

  1. Részletek Barát Tamás „Public Relations avagy hogyan szerezzük és tartsuk meg partnereink bizalmát?” című, a MEDIPEN kiadásában 1995-ben megjelent könyvéből.
  2. Edward L. Bernays a PR „atyja” több egyetem és főiskola tanára, az IPRA tagja (Member Emeritus), az első PR szakkönyv szerzője volt.
  3. Prof. DR. Anne van der melden egyetemi tanár, a Holland PR Szövetség (NGPR) valamint a CERP és az IPRA tagja.
  4. Az idézet az MPRSZ Gárdonyi nyilatkozatából származik.