Mi fán terem a PR?
avagy hogyan szerezzünk és tartsuk meg partnereink
bizalmát?1
Hazánkban a rendszerváltást követően gazdasági és politikai vezetőink
között divatba jött egy kifejezés. Ez a PUBLIC RELATIONS. Már-már olyan
népszerű e két szó manapság, mind annak idején a marketing volt. Sokan
csodaszernek tartják, mint ahogy a marketinget is annak tartották megjelenése
idején. Sokan használják a két szót. Sokan lenézik. Még többen közömbösek a két
szó hallatán. Sokan összekeverik a reklámmal, a propagandával, sokan a
marketing egyik részterületének tartják. Pedig nem az. Szögezzük le, nem
keverhető össze még akkor sem, ha vannak határterületei a PR-nek és a
marketingnek.
E szakmát hazánkban 1992. január 1. óta ismerik el hivatalosan. Ekkor
deklarálta a Statisztikai Hivatal, hogy a PR önálló szakma. (Az 1992-es
besorolás szerint TEAOR száma 7414 – az üzletviteli tanácsadás címszó alatt
található.)
Edward Bernays2 professzor – a szakma alapítója – szerint: A
Public Relations tevékenység = 1. A közvélemény tájékoztatása. 2. A közvélemény
meggyőzése. 3. Törekvés az intézmény és a közvélemény, illetve a közvélemény és
az intézmény közötti magatartás koordinálására.
Dr Anne van der Meiden3 professzor definícióját használja a
Magyar Public Relations Szövetség is.
A PR = egy szervezet kommunikációjának szervezése.
Az MPRSZ hivatalos4 meghatározása: A public relations
irányítási funkció. Célja az egyének, a szervezetek és a környezetük közötti –
kölcsönös előnyökön alapuló – kommunikációs kapcsolatok alakítása.
Bármilyen, a demokratikus társadalmakban működő politikai, gazdasági és
más szervezetek és intézmények, illetve személyek public relations tevékenysége
kommunikáció; a szervezet és a közvélemény, illetve a közvélemény és a
szervezet közötti kétirányú kommunikáció. A PR feladata ennek a kommunikációs
tevékenységnek megszervezése, koordinálása, a közvélemény tájékoztatása,
meggyőzése, de a visszacsatolás is, a közvélemény állásfoglalását közvetíteni a
szervezet felé.
Véleményem szerint a PR művészet, a bizalomépítés művészete, ahol az
alábbi elv érvényesül: Beszélj a környezeteddel (a közvéleménnyel, a
közönséggel) arról, amit tenni akarsz, vagy megtettél, mond el nekik a
céljaidat, a tájékoztatás útján vond be őket a döntéshozatalba!
A PR egy magatartásforma. A nyíltság, a közlésvágy, a közvélemény előtti
pozitív megjelenés, az őszinteség, a bizalom attitűdje. A szervezet minden
munkatársának feladata a szervezet iránti bizalom felkeltése, ápolása, hiszen
akár munkája során, akár magánéletében a szervezetéről, a cégéről elmondott
állításaival azt minősíti, negatív véleményével annak érdekeit sértheti.
A PR tevékenység kulcsszavai tehát: szervezet, közvélemény, kétirányú
kommunikáció, tájékoztatás, meggyőzés, visszacsatolás, kapcsolattartás,
bizalomépítés.
Sajnos a public relations kifejezésre magyar megfelelőt még nem sikerült
találni. Pedig sokan és sokszor megpróbálták azt. Vigasztaljon bennünket az a
tudat, hogy nincs a világnak egyetlen nyelve sem, amelyen találtak volna
maradéktalanul megfelelőt.
Barát Tamás