„PR-cikk” = sok zavar és még több félreértés
Túlbonyolított világunkban meglehetôsen nehéz eligazodni az elénk
táruló kommunikációs dzsungelben. Számos új lehetôséggel és fogalommal kellett
megismerkednünk az utóbbi években, s ez nem mindig segítette tisztánlátásunkat
és a helyes út megválasztását ebben
a mindent behálózó ôserdôben.
Széles körben elterjedt, de az esetek túlnyomó többségében hibásan
értelmezett fogalom például
a „PR-cikk”, amelyrôl mindenki tud, de a mibenlétére nem sokan tudnának
szabatosan választ adni.
A hibás értelmezés szerint a PR-cikk azt jelenti, hogy egy
meghatározott tarifáért (ez általában megegyezik a hirdetési felületek árával,
de sajtóorgánumonként változik, ráadásul hol felárral, hol „félárral”
számolva!) egy felkért vagy megbízott újságíró cikket ír a vállalatról,
intézményrôl, szervezetrôl stb. Ez abból a szükségletbôl születik, hogy vannak
olyan helyzetek, amikor
a reklám eszközei szûkösek, a megbízók sokkal több információt
szeretnének közölni a külvilággal, mint ami egy jól megfogalmazott szlogenbe
belefér. Az igény teljesen jogos és érthetô. A probléma ott merül föl – az
olvasó szemével nézve –, hogy így mennyire objektív a tájékoztatás, mennyire
tükrözi az általa jónak, olvasottnak, népszerûnek tartott újságja véleményét,
felismeri-e, hogy ez a reklámnak egy bújtatott formája.
Az így értelmezett „PR-cikk” közlésével az a cél, hogy azt mondhassa az
olvasó: „Azt olvastam tegnap az újságban, hogy…” És nem azt: „Láttam tegnap egy
hirdetésben, hogy…” Az olvasó számára azonban egyértelmûvé kell tenni, ha
a cég fizetett a nyilvánosságért, ebben az esetben azonban már nem beszélhetünk
„PR-cikkrôl”, hanem legföljebb reklámriportról, hirdetésrôl. A sajtóorgánumok
hirdetési tarifái könnyen hozzáférhetôek, részletesen tartalmazzák a
megvásárolható felületek nagyságát, árait és
a lehetséges kedvezményeket. Egy egész oldalas hirdetés ugyanúgy
tartalmazhat szlogeneket és életérzést sugalmazó fényképeket, mint egy, a
vállalat vezetôjével készített riport, amelybôl bôséges információt kaphatunk
például egy újonnan bevezetésre kerülô termékcsaládról, vagy a cég életében
bekövetkezô lényeges eseményrôl.
Ha ez így van, akkor mégis mi az a „PR-cikk”?
Minden szervezet életében fontos szerepet játszik a közönségkapcsolatok
ápolása, annak stílusa és minôsége jelentôsen befolyásolja
a szervezetrôl a külvilágban kialakuló benyomásokat.
A külsô környezettel történô kapcsolattartás egyik leghatásosabb módja
a sajtóorgánumokon keresztüli publicitás.
A szervezet (függetlenül attól, hogy milyen jellegû tevékenységet
folytat), amennyiben hírértékûvé formált üzeneteket továbbít a sajtó
felé, máris elérte egyik jelentôs célját, vagyis a nyilvánosságot. Például
amennyiben az újságíró
az újonnan bevezetésre kerülô termékcsaládról egy sajtótájékoztatóval
és állófogadással egybekötött termékbemutatón értesül, ahol elég információt
gyûjthet, vélhetôen cikket fog írni róla. Ez az ô véleményét tükrözi, az
írás az új termékrôl (esetleg a vállalatról is) szól, és
az olvasó részére egy viszonylag objektívebb tájékoztatást nyújthat.
(Természetesen minden újságcikkbôl egy-egy újságíró szubjektív
véleményét ismerhetjük meg, de ideális esetben ezek mégsem elfogult,
túlzásokkal és manipulatív tendenciákkal terhes belsô véleményt jelentenek.)
Az, hogy a vállalatról szóló hír mekkora nyilvánosságot kap, nagyrészt az adott
cég PR-szakemberén is múlik, azon, hogy milyen személyes kapcsolatot tudott
kialakítani a sajtó képviselôivel, mennyire hitelesen tájékoztatta ôket, milyen
meggyôzô erôvel és milyen kreatívan tudta hírértékûvé formálni cége
külvilágnak szóló kommunikációs üzeneteit.
Tehát összegezve azt mondhatjuk, hogy a „PR-cikk” fogalomkörébe azok a
cikkek tartoznak, amelyek a szervezettôl a sajtó felé közvetített,
hírértékûvé formált üzenetekbôl születtek és nem kerültek pénzbe. De ez már nem „PR-cikk”, hanem egy klasszikus értelemben vett újságcikk. Az
újságíró hírt vár, olyan eseményt, amit érdemes megírni.
A vállalatok, szervezetek sajtóügyekért felelôs
vezetô beosztású dolgozóinak többek között az a feladata, hogy sokrétû
kapcsolatot alakítsanak ki az újságírókkal és
a szerkesztôkkel, hiteles tájékoztatást adjanak
minden olyan eseményrôl szervezetük életébôl, ami közérdeklôdésre tarthat
számot.
Sólyom Gabriella
a PR-szövetség tagja
Kanadában például egy lap tulajdonosa azonnali
hatállyal eltávolított lapjától egy újságírót, amikor kiderült, hogy annak az
egyik külföldi légitársaságról szóló – és természetesen azt dicsérô – cikke egy
ingyenes repülésre történt meghívás és ennek következtében egy ingyenes tengerentúli
utazás után született meg.
(Barát Tamás: Public Relations, avagy hogyan szerezzük és tartsuk meg
partnereink bizalmát? – Medipen 1994.)
Az újságíróknak kerülniük kell a tisztázatlan helyzeteket és a
tisztázatlanság látszatát, valamint bármilyen, érdekütközésbôl fakadó
összeférhetetlenséget vagy annak látszatát. Semmit nem fogadhatnak el, sem
olyan tevékenységet nem folytathatnak, ami integritásukban kompromittálná ôket,
vagy ami ennek látszatát keltené.
Az Amerikai Újságszerkesztôk Társaságának Alapelvei
(W. L. Rivers, C. Mathews: Médiaetika – Bagolyvár Kiadó, 1993.)