A
marketingkutatás és
a médiatervezés kapcsolata
A marketingkutatás
módszerei a vállalati marketingtevékenység minden területén alkalmazhatóak,
különösen szorosan fonódnak össze a vállalati reklámtevékenységgel, hiszen a
reklám a vállalat marketingstratégiájába ágyazódik. A reklámcélok a föléjük
rendelt marketingcélokból vezethetôk le, a reklámterv a marketingtervbe
integrálandó.
Reklámpolitika
néven foglalható össze egy vállalat összes olyan intézkedése, melynek
végrehajtására a reklámmal összefüggésben kerül sor. A reklámpolitika magába
foglalja a következô folyamatokat:
+ a reklám tervezése
+ a reklám megvalósítása
+ a reklám ellenôrzése
A reklámtervezés
fázisában az adott termék/szolgáltatás
célcsoportjának meghatározásában a marketingkutatás eszközei közül az
Omnibusz vizsgálatokat és a kvantitatív ad-hoc kutatásokat célszerû
használni. A célcsoportba tartozó személyek általános fogyasztási és
médiahasználati szokásai nagymértékben segítik a médiaválasztást.
A reklám
megvalósításának utolsó fázisában jelentôs szerepe van a reklám pre-teszt
eljárásoknak, amelyek a már meghatározott célcsoportba tartozók véleménye
alapján megmutatják, hogy a különbözô reklámfilm változatok közül melyik a
legalkalmasabb a tervezett reklámüzenet továbbítására, melyik vált ki nagyobb
tetszést, melyik meggyôzôbb, melyik hihetôbb stb.
A reklámellenôrzés gyakorlati eszköze a reklámhatékonyság vizsgálat, amely egyrészt méri a reklám kommunikációs teljesítményét, másrészt a kommunikációs teljesítmény és a költségek szembesítése által lehetôvé teszi a médiák közötti összehasonlítást.
REKLÁM PRE-TESZT
A Mareco Kft.
egyedi megrendelésre rendszeresen végez az írott sajtóban, közterületi reklámok
és TV reklámok terén reklám
pre-teszteket.
Az eljárás a
hirdetés és a plakát által kiváltott spontán reakciót, a reklám tetszését, ill.
fogadtatását méri meghatározott
célcsoporton keresztül. A célcsoport tagjait általában a termék fogyasztói,
ill. felhasználói alkotják.
A teszteljárás az
alábbi információkat nyújtja
® a bemutatott anyag tetszése,
elfogadása
® a termék profil: mennyire illenek a
különbözô termék
jellemzôk a bemutatott anyag alapján a termékre
® reklám profil: mennyire illenek a
különbözô reklám
jellemzôk a bemutatott anyagra
® a különbözô verziók összehasonlítása
® a már meglévô verziókkal való
összehasonlítás
® a versenytársakkal való
összehasonlítás
REKLÁM PRE-TESZT
A vizsgált termék
reklámjának a
hatása az adott termék fogyasztását illetôen
(1= egyáltalán nem
ösztönöz a termék fogyasztására és
6= nagyon ösztönöz
a termék fogyasztására)
N= 100
REKLÁM PRE-TESZT
A reklám
tetszése a
megkérdezettek körében
(1= egyáltalán
nem tetszett és
6= nagyon tetszett)
N= 60