A Public Relations
szakmai magatartási
szabályzata
Az alábbi
magatartási szabályzatot az 1969. májusában, Velencében tartott
közgyûlésen fogadta el a Nemzetközi Public Relations Szövetség (IPRA).
a) Személyi és
szakmai sérthetetlenség
1. Személyes integritáson
a magas erkölcsi normát és a makulátlan jó hír megôrzését értjük. Szakmai
integritás azt jelenti, hogy betartjuk az IPRA alkotmányát, szabályait és
különösen a szabályzatot.
b) Az ügyfelekkel
és a munkáltatókkal kapcsolatos magatartás
1. A tagnak általános
kötelessége tisztességes szolgáltatást nyújtani
a korábbi és
jelenlegi ügyfeleinek, alkalmazóinak.
2. A tag nem
képviselhet konfliktusba kerülô vagy konkurenciális érdekeket az érintettek
kifejezett egyetértése nélkül.
3. A tag ôrizze
meg mind a jelen, mind a korábbi ügyfeleinek és alkalmazóinak bizalmas
közléseit.
4. A tag ne
alkalmazzon olyan módszereket, melyek sérelmesek lehetnek egy másik tag
ügyfelére vagy munkáltatójára.
5. Egy ügyfél vagy
munkáltató számára végzett tevékenység során a tag ne fogadjon el bért,
jutalékot, vagy bármifajta értéket szolgáltatásával összefüggésben senki
mástól, mint a megbízójától, hacsak erre külön engedélyt nem kap az ügyfelétôl
vagy alkalmazójától a tények teljes ismertetése után.
6. A tag nem
javasolhatja leendô ügyfelének vagy alkalmazójának, hogy a bére vagy másfajta
juttatása bizonyos eredményektôl függjön, és nem köthet ilyen jellegû
béregyezményt sem.
c) A közönséggel
és a sajtóval kapcsolatos magatartás
1. A tag szakmai
kötelességeit a közérdekkel összhangban végzi, teljes tiszteletben tartva az
egyén méltóságát.
2. A tag nem vehet
részt olyan tevékenységben, amely tömegkommunikációs csatornák
megvesztegetésére irányul.
3. A tag
szándékosan nem terjeszthet hamis vagy félrevezetô információt.
4. A tag minden
idôben arra törekedjen, hogy kiegyensúlyozott és hû képet adjon a
szervezetrôl, melyet szolgál.
5. A tag nem
hozhat létre olyan szervezetet, amely bejelentett céljától eltérôen ügyfele,
munkáltatója vagy saját maga titkos érdekeit szolgálja,
valamint nem
ajánlhatja e szervezet szolgálatait már létezô egyéb intézményeknek.
d) A kollégákkal kapcsolatos magatartás
1. A tag szándékosan nem sértheti meg egy másik tag szakmai jó hírét vagy
gyakorlatát. Azonban ha a tagnak bizonyítéka van arra, hogy a másik tag
bûnös, etikátlan, törvényellenes vagy tisztességtelen lépések
megtételében, melyek ellentmondanak ennek a törvénykönyvnek, ezt
az információt az IPRA tanácsának tudomására kell hoznia.
2. A tag nem törekedhet arra, hogy bármelyik más tagot megfosszon alkalmazójától
vagy ügyfelétôl.
3. A tag együtt kell mûködjön tagtársaival abban, hogy ezt a
szabályzatot betartsák és betartassák.
A Public Relations szakmai
magatartásának európai szabályzata
(Lisszaboni Szabályzat)
E kódexet a Public
Relations Európai Konföderációja (CERP) fogadta el Lisszabonban, 1978. április
16-án és 1989. május 13-án módosították. A Magyar Public Relations Szövetség
közgyûlése változtatás nélkül elfogadta 1991. szeptember 30-án.
I. rész
Szakmai minôsítési
követelmények és normák
1. bekezdés
Minden szakmabeli
tag (adott nemzeti szövetség), melyet megfelelô módon vettek fel, s mint ilyen,
a (nemzeti) szövetség szabályaival összhangban, e kódex értelmében a szakma
részének tekinthetô, annak számára ez a kódex kötelezô.
II. rész
Általános szakmai
kötelezettségek
2. bekezdés
Szakmájának
keretében a Public Relations szakembere vállalkozik arra, hogy tiszteletben
tartja az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatában kitûzött elveket, és
különösen a kifejezés szabadságát és a sajtószabadságot, mely az egyén számára
biztosítja az információhoz jutás jogát. Hasonlóképpen vállalja, hogy a
közérdekkel összhangban cselekszik, és nem okoz kárt az egyén méltóságában vagy
sérthetetlenségében.
3. bekezdés
Szakmai
magatartása során a Public Relations szakemberének becsületességet,
intellektuális integritást és hûséget kell mutatnia.
Különösképpen
vállalkozik arra, hogy mem használ ki semmilyen kommentárt vagy információt,
mely tudomása vagy megérzése szerint hamis vagy félrevezetô. Ugyanebben a
szellemben elôvigyázatosan el kell kerülnie, még véletlenszerûen is az
olyan gyakorlatot és módszerek használatát, melyek nem egyeztethetôk össze a
jelen szabályzattal.
4. bekezdés
A Public
Relations-tevékenységet nyíltan kell folytatni, ezeket könnyen felismerhetôvé
kell tenni, egyértelmûen azonosítható kell, hogy legyen eredetük, és ez
nem lehet félrevezetô a harmadik fél számára.
5. bekezdés
Kapcsolatban más
szakmákkal és a társadalmi kommunikáció más ágazataival, a Public Relations
gyakorlati szakembere tiszteletben kell tartsa azokat a szabályokat és
gyakorlatokat, melyek jellemzôek ezekre a szakmákra vagy foglalkozásokra,
amennyiben ezek összeegyeztethetôk saját szakmája etikájával.
A Public Relations
gyakorlati szakemberének tiszteletben kell tartania a szakmai magatartás
nemzeti szabályzatát és az országában érvényben lévô törvényeket (vagyis azét
az országét, ahol a szakmáját gyakorolja), és legyen tartózkodó a személyes
publicitásban.
III. rész
Speciális szakmai
követelmények
Az ügyfelek vagy
alkalmazók felé
6. bekezdés
A Public Relations
gyakorlati szakembere nem képviselhet ellentmondó vagy konkurens érdekeket
anélkül, hogy meg ne szerezné az érintett ügyfelek vagy megbízók kifejezett
beleegyezését.
7. bekezdés
Szakmája
gyakorlása során a Public Relations gyakorlati szakembere teljes diszkréciót
kell alkalmazzon. Nagyon aprólékosan kell tiszteletben
tartania a szakmai
titoktartást, és különösen nem szabad lelepleznie semmilyen bizalmas
információt, melyet az ügyfeleitôl vagy alkalmazóitól (a múltban, a jelenben
vagy potenciálisan) szerez, vagy hogy ilyen információt használjon kifejezett
felhatalmazás nélkül.
8. bekezdés
A Public Relations
gyakorlati szakembere, aki olyan érdekekkel rendelkezik, amely miatt
konfliktusba kerülhet ügyfelével vagy alkalmazójával, ezt a lehetô legkorábban
nyilvánosságra kell hogy hozza.
9. bekezdés
A Public Relations
gyakorlati szakemberének nem szabad javasolnia ügyfelének vagy alkalmazójának
bármilyen vállalat vagy szervezet szolgáltatásait, amelyben neki pénzügyi,
kereskedelmi vagy egyéb érdeke van, anélkül, hogy elôször nyilvánosságra ne
hozná ezt az érdeket.
10. bekezdés
A Public Relations
gyakorlati szakembere nem köt szerzôdést ügyfelével vagy alkalmazójával,
melynek keretében számokban mérhetô eredményt garantálna.
11. bekezdés
A gyakorlati
Public Relations szakembere elfogadhat anyagi térítést szolgáltatásaiért, de
csak fizetés vagy bér formájában, és semmiképpen nem fogadhat el fizetést vagy
más anyagi juttatást, ha ezt a mérhetô szakmai eredmények függvényévé teszik.
12. bekezdés
A Public Relations
gyakorlati szakembere egy ügyfélnek vagy megbízónak végzett szolgáltatásaiért
semmiféle juttatást nem fogadhat el egy harmadik féltôl (például
árengedményeket, jutalékokat vagy természetbeni fizetést), kivéve ha ehhez bír
az ügyfél vagy az alkalmazó engedélyével.
13. bekezdés
Ha egy Public
Relations-megbízás végrehajtása valószínûleg súlyos szakmai visszaélést
igényelne és olyan viselkedésre utalna, amely nincs összhangban a jelen kódex
elveivel, a Public Relations gyakorlati szakemberének lépéseket kell tennie
annak érdekében, hogy errôl azonnal értesítse ügyfelét vagy alkalmazóját.
Tegyen meg minden lehetségest, hogy az utóbbi tiszteletben tartsa a szabályzat
követelményeit. Ha az ügyfél vagy alkalmazója kitart szándéka mellett, a
PR-szakembernek tiszteletben kell tartania a kódexet, tekintet nélkül arra,
hogy ez milyen következményekkel jár rá nézve.
A közvélemény és a
média felé
14. bekezdés
A jelen kódex és a
korábbi, nevezetesen a 2., 3., 4. és 5. bekezdésben foglaltak arra utalnak,
hogy a Public Relations szakembere folyamatosan figyelemmel kíséri az
információ jogát, mi több, kötelességének tekinti, hogy információt adjon a
szakmai titoktartás keretei között. Ezek utalnak arra is, hogy a média jogait
és függetlenségét tiszteletben kell tartani.
15. bekezdés
Bármiféle kísérlet
a közvélemény és annak képviselôi megtévesztésére
tilos! A híreket
felhasználás vagy publikáció céljából mindenfajta felszámított díj vagy rejtett
jutalom nélkül kell rendelkezésre bocsátani.
16. bekezdés
Ha szükség van az
információ terjesztése során valamilyen kezdeményezésre vagy ellenôrzésre, úgy
– a jelen szabályzat keretei között – a PR-szakember vásárolhat adásidôt és
hirdetési helyet az ezen a területen elfogadott szabályokkal, gyakorlattal,
felhasználással összhangban.
A többi szakember
felé
17. bekezdés
A Public
Relations-szakembernek tartózkodnia kell a társaival szembeni tisztességtelen
versenytôl. Nem cselekedhet vagy szólhat olyan módon, mely csökkentheti egy
kolléga jó hírét, vagy ronthatja annak üzletmenetét, azonban mindig
tiszteletben kell tartania a jelen kódex 19/b bekezdésében foglalt
kötelezettségeit.
A szakma felé
18. bekezdés
A Public
Relations-szakembernek tartózkodnia kell minden olyan magatartástól, mely rossz
hírbe hozná szakmáját.
Különösen nem
szabad kárt okoznia Nemzeti Szövetségének, hatékony mûködésének vagy
hírnevének rossz szándékú támadással vagy úgy, hogy bármiféleképpen megszegné
annak alkotmányát vagy szabályait.
19. bekezdés
A szakma jó híre
minden egyes tagjának felelôssége. A Public Relations- szakember kötelessége
nemcsak, hogy ô maga tiszteletben tartsa ezt
a kódexet, de
egyben,
a) hogy segítsen e
kódex szélesebben elfogadottá és jobban ismertté és megértetté tételében,
b) hogy jelentse a
megfelelô fegyelmezô hatóságoknak, ha bármiféle, a kódexet megszegô vagy a
kódex megszegésére gyanút adó cselekményrôl szerez tudomást és
c) hogy megtegyen
minden tôle telhetôt, hogy biztosítsa az illetékes hatóságok odavonatkozó
rendelkezéseinek tiszteletben tartását és szankcióinak hatékonnyá tételét.
Bármilyen szakember, aki megengedi, hogy e szabályzatot megszegjék, úgy tekinthetô, mintha ô maga szegte volna meg e törvénykönyvben foglaltakat.
A Public Relations Etikai
Kódexe
(Athéni Szabályzat)
E kódexet Athénban
fogadták el 1965 májusában, az IPRA közgyûlésén. Ezt 1968 áprilisában,
Teheránban kismértékben módosították. (Az Athéni Szabályzatot elfogadta a CERP
is 1965-ben.)
Ez a szabályzat
minden IPRA-tagot arra kötelez, hogy szigorú morális törvényeknek tegyen
eleget.
Minden tag arra törekszik, hogy
1. hozzájáruljon a szükséges erkölcsi és kulturális feltételek
megteremtéséhez, melyek biztosítják a szellemi képességek kiterjesztését és
azon jogok csorbítatlan érvényesülését, melyeket az Emberi Jogok Egyetemes
Nyilatkozata rögzít valamennyi ember számára.
2. az alapvetô információ áramlására kommunikációs formákat és csatornákat
teremtsen és így a társadalom minden egyes tagja úgy érezze, hogy ôt jól tájékoztatják. Tudatosan ráébressze az
embereket saját személyes részvételükre és felelôsségükre, és a többi taggal
való szolidaritásuk szükségességére.
3. emlékezetébe vésse: magatartása – a szakmája és a közvélemény közti
kapcsolat miatt – még a magánéletben is hatással van a szakma egészének
értékelésére.
4. tiszteletben tartsa szakmai kötelességének ellátása során azokat az
erkölcsi elveket és szabályokat, melyeket az Emberi Jogok Egyetemes
Nyilatkozata tartalmaz.
5. tiszteletben tartsa az emberi méltóságot, elismerje minden ember jogát
önmaga megismerésére.
6. bátorítsa az igazi értelemben vett párbeszéd morális, pszichológiai és
intellektuális feltételeit, és elismerje a részt vevô felek jogát arra,
hogy ügyeiket bemutassák és nézeteiket kifejezzék.
Kötelezi magát
arra, hogy
7. mindig és
minden körülmények között oly módon viselkedik, hogy kiérdemelje és biztosítsa
azok bizalmát, akikkel kapcsolatba kerül,
8. minden
körülmények között oly módon cselekszik, hogy számításba vegye mind az érintett
felek, mind a szervezet – amelyet szolgál – és mind
az érintett
közvélemény érdekeit,
9. kötelességét
integritással végzi, kerülve az olyan fogalmazást, mely kétértelmûséghez
vagy félreértéshez vezethet, és hogy megôrzi lojalitását ügyfele vagy
alkalmazói iránt, legyenek azok múltbeliek vagy jelenlegiek.
Tartózkodni fog
attól, hogy
10. alárendelje az
igazságot más követelményeknek,
11. olyan
információt terjesszen, mely nem megalapozott és nem bizonyítható tényeken
alapul,
12. részt vegyen
bármiféle vállalkozásban vagy vállalatban, amely nem etikus, becstelen vagy
alkalmas arra, hogy csökkentse az emberi méltóságot és sérthetetlenséget,
13. bármiféle ,,manipuláló” módszert vagy technikát alkalmazzon, melynek célja egy olyan tudat alatti motiváció létrehozása, amit az érintett nem tud saját szabad akaratából befolyásolni, és így ezek után nem tehetô
felelôssé az ezek
következtében tett lépéseiért.