21/1993. MTV számú elnöki utasítás
a Magyar televízió reklám- és hirdetési tevékenységének
szabályozásáról
1.
Meghatározások
2.
Általános
rendelkezések
3.
A
reklám formája, bemutatása és a reklámszerkesztés általános normái
3.1
A
reklámműsor tartalmi és formai megoldásában, sem közvetve, sem közvetlenül nem
állhat szemben a Magyar Köztársaság alkotmányos rendjével, nem sérthet
jogszabályt, és nem veszélyeztetheti a közbiztonságot, valamint a közrendet.
Semmilyen formában nem sértheti a Magyar Televízió Szervezeti és Működési
Szabályzatának és az Etikai Kódexének rendelkezéseit.
3.2
A
reklámműsor az azonnali felismerhetőség érdekében a reklámjellegre egyértelműen
utaló főcímnek és szignálnak kell elválasztania mind a reklámot megelőző, mind
az azt követő más műsoroktól. A reklámfőcímek és szignálok a Magyar Televízió
minden reklámműsora vonatkozásában egységesek, azoktól eltérő főcímek
alkalmazása nem megengedett.
3.3
A
reklám blokkban vagy egyedileg spot reklámként sugározható.
3.4
A
reklám általában csak két műsor között tehető közzé.
3.5
Egyedi
engedély alapján elhelyezhető műsorban is a reklám a következő esetekben oly
módon, hogy a műsor egésze és értéke, valamint a jogtulajdonosok jogai ne
szenvedjenek károsodást:
-
az
egymástól független részekből álló műsorokban, a sportprogramok vagy
hasonlóképpen szerkesztett események közvetítésének a szünetében, az előadások
közvetítésének a szüneteiben.
-
A
műsorok eleje főcíme után és vége főcíme előtt a műsor egészének megszakítása
nélkül.
Ezekben az esetekben a műsort készítő igazgatóság igazgatójának
és a kereskedelmi igazgatónak együttes előzetes engedélye szükséges. Az
egységes reklámfőcím és szignál alkalmazása ezekben az esetekben is
elengedhetetlen.
3.6
Tudat
alatti reklám adása tilos.
3.7
A
burkolt reklám nem megengedett a Magyar Televízió műsoraiban.
3.8
Vallási
reklám adása nem megengedett. Vallási jelképek, motívumok kizárólag a valláshoz
kapcsolódó társadalmi célú reklámokban, valamint vallási jellegű árucikkek és
szolgáltatások (pld. vallási irodalom, mű- és kegytárgyak, zarándokutak)
reklámozásában használhatók fel. Ilyen jellegű reklámok nem sérthetnek
semmilyen vallási vagy világnézeti meggyőződést, és nem sugalmazhatnak babonás
vagy okkult nézeteket.
3.9
Politikai
hirdetés a kereskedelmi reklámtól elkülönítve, annak fizetett jellegére történő
utalással csak a választási időszakban és a választással összefüggő témakörben
adható le. Választási időszakon kívül politikai hirdetés kizárólag elrendelt
népszavazással összefüggésben közölhető. A politikai hirdetés tartalmáért
teljes egészében a megrendelő tartozik felelősséggel.
3.10
A
politikai hirdetés megrendelőjét a reklámműsorban meg kell nevezni. A politikai
hirdetés kibocsátója politikai álláspontja kifejtésében, ehhez kapcsolódó
érvelésében nem támadhatja, illetve nem sértheti a más politikai nézeteket
valló személyek meggyőződését. A politikai hirdetésben különös figyelmet kell
fordítani a személyiségi jogok védelmére is.
3.11
A
társadalmi célú reklám és a politikai hirdetés megrendelője csak olyan személy,
intézmény, szervezet lehet, akinek (amelynek) működését az erre hivatott
jogalkalmazó szerv a jogszabálynak megfelelően elismerte, illetve bejegyezte.
3.12
Valamely
állam, továbbá belföldi vagy külföldi vállalkozó, intézmény, gazdálkodó
szervezet nevét, betűjelét, jelvényét, címerét, zászlóját csak abban az esetben
szabad a reklámban feltüntetni, ha a reklámozó erre jogosultságot szerzett.
3.13
Reklámban
és politikai hirdetésben sem képben, sem hangban nem szerepelhet olyan személy,
aki hír- és aktuális tájékoztató műsorokban rendszeresen megjelenik a
képernyőn. A képi korlátozás vonatkozik a Magyar televízió műsorközlőire is.
3.14
A
Magyar Televízió elnöke kizárólagos hatáskörben kijelöl olyan napokat,
amelyeken reklámműsor nem szerkeszthető programba. Ezek: március 15., augusztus
20., október 23. és december 24-én 18órától december 25-én az adás zárásáig.
3.15
Minden
reklámnak jogilag megengedettnek, becsületesnek, tisztességesnek és igaznak
kell lennie. A gazdasági reklámnak emellett figyelembe kell vennie a
piacgazdaság versenygyakorlatát és az általános üzleti szokásokat.
3.16
Csomagküldés
útján értékesítendő termékre vonatkozó reklámnak minden esetben tartalmaznia
kell a csomagküldő cég megnevezését, székhelyét és állandó belföldi
telephelyét.
3.17
A
reklámozásban tekintetbe kell venni a társadalom erkölcsi, etikai normáit,
valamint a közízlést, amelyet a reklámnak is formálnia kell.
3.18
A
reklám nem tartalmazhat olyan ábrázolást, amely bizonyos személyek vagy
embercsoportok emberi méltóságát sérti. Nem keltheti azt a hatást , hogy
bizonyos embereket, illetve embercsoportokat nemük, fajuk vagy külső
tulajdonságuk miatt lekicsinyelnek, azt, hogy társaságban, hivatásban vagy
családban, hátrányos megkülönböztetésben részesülnek.
3.19
Az
egyes fogyasztói rétegekhez címzett reklám nem hangsúlyozhatja célcsoportjának
társadalmi vagy vagyoni helyzetét, műveltségét oly módon, hogy az más
társadalmi rétegekben indokolt ellenérzést váltson ki.
3.20
A
reklámnak nem szabad semmilyen gyártó vagy forgalmazó termékeit,
szolgáltatásait közvetlenül vagy közvetve becsmérelni, lekicsinylés vagy
nevetségessé tétel útján, illetve más módon hírnevét rontani.
3.21
A
megtévesztésre alkalmas összehasonlítást jogszabály tiltja, ezért a más
termékekkel való összehasonlítás legyen megalapozott, és nem lehet
tisztességtelen vagy félrevezetésre alkalmas.
4.
Az
általános és tárgyi, valamint motivációs tilalmak és korlátozások a Magyar
Televízió reklámműsoraiban.
4.1
A
reklámokban a magyar nyelv helyes használatát meg kell követelni, a közízlést
sértő magyartalanságok a reklámban nem hangozhatnak el.
4.2
Idegen
nyelvű reklámok sugárzása a következő esetekben lehetséges:
-
kétnyelvű
reklám esetén, ha a reklám a magyar fordítást is tartalmazza
-
külföldi
márka- és cégnevek (ezek eredeti írásmóddal reklámozhatók)
-
idegen
nyelvű reklámszöveg esetén, ha reklámdalként hangzik el
-
olyan
egy-két szavas szöveg esetén, ha az mindenki számára közérthető
-
abban
az esetben, amikor a külföldi reklámszöveg felhasználása hitelességet vagy
presztízst kölcsönöz a reklámnak (pld. francia szlogen a parfümhirdetésben).
4.3
A
gyógyszerek reklámja tilos. Gyógyszernek nem minősülő egészségügyi, illetve
gyógyhatású termékek, gyógyászati segédeszközök reklámja megengedett,
amennyiben a reklámozó a forgalombahozatali engedélyt az engedélyező hatóságtól
megszerezte.
4.4
A
reklámban ábrázolt személyek nem kelthetnek olyan benyomást, mintha a
reklámozott terméket orvos ajánlaná.
4.5
A
dohányipari termékek reklámja tilos.
4.6
A
szeszes italok reklámja tilos.
4.7
A
reklám – a veszélyes termékekre, illetve a balesetveszélyre történő
figyelemfelhíváson túl – nem lehet félelmet ébresztő.
4.8
A
reklám nem ábrázolhat olyan helyzetet és viselkedési módot, amely a
balesetvédelmi előírásoknak ellentmond, vagy amely a munkavédelem szellemével
nem azonosul.
4.9
A
reklám nem tartalmazhat semmi olyat, ami erőszakos, illetve törvénybe ütköző
cselekmények elkövetésére nyújthatna indítékot. A reklám nem dicsérheti fel az
erőszakos magatartást, az emberi élet és az egészség kockáztatását, az emberi
és természeti környezet károsítását, az állatok kínzását.
4.10
A
reklám csak abban az esetben használhatja fel valamely személy nevét vagy képét
(film, fotó, rajz, stb.), ha ebbe a jogosult vagy törvényes képviselője
beleegyezett. A színész által megszemélyesített közéleti emberek szerepeltetése
a reklámban hasonló korlátozás alá esik.
4.11
A
reklámnak, mind tartalmának, mind a fogyasztó (befogadó) megközelítésének
módjában tiszteletben kell tartani az emberi személyiség méltóságát.
4.12
Konkurens
termékek (szolgáltatások) ugyanazon reklámblokkon belül, egymást közvetlenül
követően nem hirdethetők.
4.13
Pornografikus
tárgy, illetve sajtókiadvány nem reklámozható. A reklám egyébként nem
tartalmazhat pornografikus ábrázolást, vagy szöveget, és más módon sem sértheti
a közerkölcsöt és a közízlést. A reklámban személyek ábrázolásánál mellőzni
kell a szexuálisan ingerlő ábrázolást vagy megfogalmazást.
5.
A
gyermekeknek és fiataloknak szóló, valamint gyermeket szerepeltető reklámokra
vonatkozó korlátozások.
5.1
A
gyermekeknek és fiataloknak szóló reklám
-
nem
tartalmazhat olyan felhívást, ami a gyermekeket közvetlenül vásárlásra vagy
fogyasztásra ösztönzi, kihasználva jóhiszeműségüket és tapasztalatlanságukat
-
nem
használhatja ki a gyermekek szüleik, tanáraik vagy más személyek iránt érzett
bizalmát
-
nem
szólíthatja fel a fiatalokat közvetlenül arra, hogy szüleiket vagy harmadik
személyt a reklámozott árú, illetve szolgáltatás megvásárlására késztessék.
-
Nem
ábrázolhat fiatalokat veszélyes helyzetben
-
Kockázatra
épülő reklámeszközökkel (pld. sorsolás, díjak kitűzése, stb.) nem vezethetik
félre a fiatalokat, nem lehet túlzott mértékű előnyök hangsúlyozásával,
valamint a játékszenvedély kihasználásával és tolakodó hangnemmel fellépni, nem
indíthatja őket arra, hogy bármilyen okból (pld. gyűjtés) számukra ismeretlen
emberekkel kapcsolatot keressenek
-
Nem jeleníthet,
vagy ábrázolhat olyan büntetendő cselekményt, illetve helytelen magatartást,
amely fiatalokat veszélyeztet azáltal, hogy azokat jelentéktelen vagy említésre
sem méltó cselekménynek tünteti fel.
-
Nem
válthatja ki a gyermekekben, a fiatalokban azt az érzést, hogyha a reklámozott
árút nem vásárolnák meg részükre, akkor társaikkal szemben alacsonyabbrendű
helyzetbe kerülnének vagy szégyenkezniük kellene.
-
Nem
táplálhatja a gyermekekben rejlő életkoruk szerint változó mértékű és jellegű
agresszív vonásokat
-
A
reklám nem sértheti a gyermekek és fiatalok előtt a szülők és a nevelők
tekintélyét, továbbá nem sugallhat nekik életkoruknak nem megfelelő
magatartásformákat.
-
Nem
engedhető meg az a reklám, amely a reklámozott termék rendeltetése,
célszerűsége, értéke tekintetében a fiatalok körében félreértést okozhat.
5.2
Tilos
a gyermekek és fiatalkorúak szerepeltetése az olyan reklámokban, amelyeknek
motiválására a termék (hirdetés) jellegénél fogva alkalmatlan.
6.
A
műsorkörnyezeti reklámkorlátozások, az adásidőpontra vonatkozó előírások
A Magyar Televízió egyes reklámműsorai (azok kép-, hangi és
tartalmi elemeinek ismerete alapján) az adott műsorkörnyezetre, illetve a
reklám befogadójára gyakorolt hatások miatt csak az alábbi megkötésekkel
adhatók le.
6.1 Gyermekműsorok előtt és után legalább fél
órának (30 percnek) kell eltelnie az
erőszakos cselekedeteket, félelmet keltő motívumokat is tartalmazó reklámok
(filmelőzetesek) adásának megkezdésekor.
6.2 Az ízléses erotika, az emberi test
ábrázolása – a közízlés és a jó ízlés határai között – kozmetikai, test- és
szépségápolási cikkek reklámozásánál általában megengedett. Az adásidőpont
meghatározásánál azonban kerülni kell a gyermekkorúaknak szóló
műsorkörnyezetet.
6.3 Intim tárgyak (egészségügyi cikkek)
reklámjai csak 20.00 óra után, reklámblokkonként csak egyszer adhatók le, de
21.30 után a reklámblokkon belüli korlátozás megszűnik.
6.4 Sajtókiadványok hirdetési időpontjának
meghatározásakor fokozott figyelmet kell fordítani az olyan sajtókiadványokra,
amelyek a reklámszakmai jog előírásakor túl a személyiségi és sajtójoggal, valamint
más jogszabályokkal is kapcsolatosak. Így
- a személyiségi jogokat sértő
kiadványok (pld. pletykalapok) nem hirdethetők
- tartalmi és képi összeállításban
kifejezetten felnőtteknek szóló újságok csak a késő esti órákban, 22.30 után
hirdethetők.
7.
A reklám
visszautasításával, illetve letiltásával kapcsolatos eljárások
7.1
A
visszautasításnak elegendő oka, hogy a reklám jogszabályt sért, korlátozás alá
esik, illetve jelen utasítás előírásainak nem tesz eleget. Visszautasítható a
reklámmegrendelés tovább, ha az adásra szánt reklámanyag technikai szempontból
kifogásolható, illetve nem megfelelő.
7.2
A
megrendelt reklámműsor letiltását jogsértésre hivatkozva bármely harmadik
személy (jogi és magánszemély) kérheti, azonban előzetesen figyelmeztetni kell
arra, hogy a letiltás anyagi következményeit viselnie kell. A Magyar Televízió
részére, a megrendelt és letiltott reklámműsort is meg kell téríteni a
reklámadás elmaradása miatt a Magyar Televízióval szemben támasztott
kártérítési igények kielégítésének átvállalásán túl. Jogsértés valószínűsítése
esetén a reklám adását a jogvita eldöntéséig fel kell függeszteni, azonban
törekedni kell a kármegelőzésre.
7.3
Ha a
közzététel után derül ki, hogy a reklám tilalomba ütközik, a reklám további
adását haladéktalanul meg kell szüntetni.
7.4
Fizetési
késedelem esetén a Magyar Televízió kereskedelmi igazgatósága jogosult a
további adásokat leállítani, illetve a reklámmegrendelések teljesítését
megtagadni.
7.5
A
reklámot adásban elhelyezni, illetve azt visszautasítani a Magyar Televízió
kereskedelmi igazgatójának a joga. Visszautasítás esetén a megrendelők a
döntéssel szemben a Magyar televízió elnökénél panasszal élhetnek.