Reklámjogi esetek a bírósági
gyakorlatban
(Lezárva: 2003. XII. 31. –
Legfelsőbb Bíróság: LB; Fővárosi Bíróság: FB)
A válogatás az új, első
Magyar Reklámtörvény kiadását röviddel megelőző és a hatályba lépést követő
időszak legfontosabb bírósági állásfoglalásait tartalmazza.
I.
Belföldi, gazdasági
reklám
(1997 évi LVIII. tv., módosítása 2001
évi I. tv.)
-LB 1994. A reklám nem csak
termékismertetés, tájékoztatás. Elsőrendű célja a „kelendőség fokozása”,
azonban ezen túlmegy, mivel cél még a kereslet fenntartása és a termékek
közötti választás lehetőségét is nyújtja.
-LB 1994. A reklámért a
megrendelő és a közzétevő felelőssége egyetemleges, azonban: a megrendelő és a
reklámszolgáltató egymásközti megállapodása eltérhet a jogszabálynak a
felelősséget megosztó rendelkezésétől.
-LB 1997. Nem jogsértő, ha a
kiadó az adott sajtóorgánumán felfogásával, nézeteivel ellentétes megrendelés
közzétételét megtagadja. /politikai, társadalmi, gazdasági, irodalmi,
művészeti, erkölcsi felfogása kapcsán/
-LB. 1997. Áru hamis
megjelölése: a versenytársak, és a fogyasztók védelmét szolgálja, hogy összetéveszthető
címkével és névvel – ugyan kifogástalan minőségű – szeszesitalt hoztak
forgalomba, s ezzel megsértették Btk.296§-át, így indokolt volt pénzbüntetés
kiszabása.
2000-ben hamis
márkajelzéssel hoztak forgalomba ruhaneműt, amelynek kapcsán a bűncselekmény
eszközét, a gyártó szerszámát is elkobozták a pénzbüntetés kiszabása mellett.
- LB 1998. A sajtó (szerkesztőség) helyreigazításra
köteles a fizetett közleményért is, ha az valótlan tényt állít. Az (X)-szel, vagy egyéb módon el kell különíteni a
reklámot az egyéb tájékoztatástól.
Reklám, hirdetés vagy bármilyen más sajtóközlemény esetén is indokolt
lehet a helyreigazítás.
-LB 1998. Piramisjáték szervezése a Btk.299/c§-át sérti a játék,
amelynek során láncszerűen kapcsolódó résztvevők beszervezésével okoztak kárt.
Az ügy kapcsán a reklámban kockázatmentességet ígértek, ami azonban
teljesíthetetlen volt. A jó erkölcsbe ütköző, színlelt szerződésen alapuló játékforma
tekintetében kötött szerződés, így semmis. A közfelfogást is sérti, mivel
egyesek károsodása révén mások sokszoros haszonban részesültek. (A pilótajáték
is önszervezésen, személyek beléptetésén alapuló tiltott tevékenység.)
- LB 1999. A falon elhelyezett
óriásplakátok olyan speciális reklámhordozók, amelyeknél a védett épülettől
való törvényi védőtávolság légvonalban is mérhető. Itt tehát nem a
megközelíthetőség az elsődleges, hanem a láthatóság. (Az alkoholreklám –
régebben a dohányreklám is – 200 m-es távolságát jelenti a közoktatási és
közegészségügyi intézmények bejáratától! )
-LB 1999. Tilos nyereményjátékkal
kapcsolatos olyan reklám (alkohol, dohányáru) közzététele, amely túlzott
fogyasztásra ösztönöz. Itt a
többletelem: a nyeremény nagysága, az akció behatárolt ideje, a többszörös
részvétel lehetősége a játékot alkalmassá teszi arra, hogy a fogyasztókat a
szokásosnál jelentősebb, nagyobb mennyiségi áru megvásárlására ösztönözze.
Önmagában a fogyasztásra ösztönző reklám nem tilos, de a feltétlenül szükséges
és kialakult szokásnak megfelelő mértéket mindenképpen meghaladó vásárlásra ösztönzés
- a nyerési esély növelése érdekében - egyben túlzott fogyasztásra is
biztat.
-LB 2000. Tilos olyan reklám
közzététele, amely a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi
fejlődésére károsító hatással járhat. Az ügyben sztirtiz bár hirdetésén, a szexualitást
kihangsúlyozó helyzetben ábrázolt egy hölgyet, amely így szexuális töltéssel
bíró üzenetté vált.
-LB 2001. A gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású
készítmények reklámozásának feltételei, a megengedhetőség körében vizsgálandó
tartalmi szempontok:: A kötelező
figyelmeztető felhívást alkalmazni kell, továbbá általában a fogyasztókat
tájékoztatni kell az ellenjavaslatokról
is. A rendeltetésszerű alkalmazáshoz tehát szükséges a tájékoztatás, de az
ellenjavallat hiánya – ha van figyelemfelhívás – nem jelent jogsértést és az
ügyben a bírságot törölték. Ez azért történhet, mivel a reklám fogalmával,
lényegével, tartalmi jellemzőivel célzott hatásával, rendeltetésével nem
összeegyeztethető a túlzott közlés.
II.
Médiatörvény (1996 évi I. tv.,
Módosítása 2002 évi XX. tv.)
-LB 1999. A televíziós reklám időtartalménak törvényben
meghatározott mértékét a műsorszolgáltatás nem lépheti túl. (tv. 24§ (1)
112§ (1, 2), 135§) A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség megalapítása
szerint bírság kiszabására volt szükség, mivel labdarúgó közvetítés keretében
10 percnyire nőt a közszolgálati televízió reklámozási ideje. A „túli” –
anyaggal jogtalan többletbevétel keletkezett. Az LB ugyan mérsékelte az
elsőfokú bíróság által kiszabott összeget, de kifejezte, hogy a 6perc/műsoróra
korlátozást nemzetközi szerződésnél (mérkőzésnél) is figyelembe kell venni.
III. Versenytörvény (1996 évi LVII tv., +
módosításai)
-LB 1992. Mosópor
nyereményakciónál a bíróság törölte a versenytanács által kiszabott bírságot,
mivel a töltő gépsor meghibásodása után a kézi befejezés során csak a
műszakilag megengedett számú nyereményszelvény hiányzott a dobozokból, ami a
társadalmi elvárásoknak, a gazdasági életben kialakult szokásoknak, az üzleti
tisztességnek megfelelő, s így a cég kellő gondossággal járt el tevékenysége
során. (Úgy járt el, ahogy az adott esetben általában elvárható.)
-LB 1992. Tiltott dohányreklám
közzététele országos napilapban új termék bevezetése során: Az ügy kapcsán mind
a dohánygyártó céget, mind, pedig a napilapot megbírságolták, mivel a
konkurenciájukkal szemben (cigarettagyártó cégek, a többi napilap)
versenyelőnyre tettek szert, így megsértették a verseny szabadságát,
egyenlőségét. Súlyosbító körülmény volt, hogy a gyártónak az ilyen irányú
reklámtevékenysége már üzletpolitikájának részévé vált.
-LB 1993. Egy könyvkiadó, élve az erőfölényével, önkényesen megtagadta
versenytársának egy új kiadványa meghirdetésének felvételét újságjába, s ezzel
a versenytársnak kárt okozott, mivel piacra lépését is így akadályozta, és a
fogyasztói érdekét is sértette. Diszkriminatív eljárása a piaci morált és a
verseny tisztaságát is zavarta.
-LB 1993. Fogyókúrás szernél
a reklámban a termék lényeges tulajdonságát elhallgatták, sőt azt sugallták,
hogy egy „fogyasztószer” és önmagában is előidézi a testsúly csökkenését. Az intenzív kampányért –amely
megállapíthatóan magas művészi kvalitású volt - a kreatív tevékenységet,
gondozó reklámügynökséget is azonos felelősség terhelte, hiszen ismerte a terméket és tulajdonságait.
Az LB ugyan csökkentette a bírság összegét egy szórólap megléte miatt, de csak
azonos mértékben.
-LB 1993. Kiállítás
hirdetése megtévesztő módon a reklámszövegben utaltak arra, hogy eseményük a
versenytárs rendezvényét helyettesíti, s ezzel kizáró szóhasználatot
alkalmaztak, azt is sugalmazták, hogy a versenytárs által szervezendő esemény
elmarad, sőt tevékenysége esetleg megszűnt. A gazdasági verseny során a
cégektől fokozottabb gondosság, lényegesen etikusabb várható el.
-LB 1993. A Kongresszusi Csarnokban egy
divatrendezvényen, divat-fodrász rendezvényen a versenytárs feliratait
eltakarták táblákkal, léggömbökkel, ezzel a konkurencia reklámlehetőségeit
korlátozták, így szerződésen kívül kárt okoztak.
-LB 1995. Csomagküldő szolgálat árucikkeit
katalógusaiban, képekben is hirdette, de megtévesztő módon, mivel más árú volt
a képen, mint amit a megrendelőnek szállított volna. Tevékenységével így
megsértette az akkor új, speciális áruforgalmazási rendszer és a tisztességes
forgalmazás szabályait. A konkurenciának így versenyhátrányt okozott
(megjegyzés: ezen ügy kapcsán módosították 1993-ban a reklámszabályozást, miszerint
a csomagküldés reklámozásánál nem elég a postafiók megjelölése, de közölni kell
a telephelyt, a működési címet az esetleges reklamációk érdekében.)
-LB 1995. Nyereményjáték
akció kapcsán megtévesztő, hamis ígéret hangzott el: „Gratulálunk, ön
garantáltan nyert!” „a nyereménylistánkon neve szerepel”. Az egyértelmű
Kijelentésekkel elleplezték,
hogy az akcióban csak az utólagos megrendelést eszközlők, vehetnek részt. A
szövegezés félreérthető volt, s a fogyasztót bizonytalanságban tartotta. Nem az
engedélyezett ajándéksorsolás, hanem a tájékoztatás egésze, összképe
valósította meg a jogsértést. (ez becsalogató hirdetés, nem teljesíthető
reklámígéret volt )
-LB 1995. Egy kozmetikai cég fogyasztóteát, ránctalanító
ill. mellnagyobbító krémet stb. reklámozott. Garantált testsúlycsökkenést ígért fogyókúra nélkül, fiatalodást
helyezett kilátásba, egyedüli módszerként ajánlotta a reklámot és csodálatos
hatást ígért termékeivel. Ezek ellenőrizhetetlen információk voltak, s téves
tájékoztatásukkal a fogyasztói döntést befolyásoló körülményt is eredményezhettek. A bírságolás célja: a fogyasztói
érdekvédelem, a versenyhez fűződő érdek és annak tisztessége volt.
-LB 1995. Horoszkóp
hirdetése DM akcióval: a reklámban személyre szóló, tökéletes, pontos
asztrológiai tanulmányt –horoszkópot – ígért bizonyos összeg beküldése érdekében, holott csak számítógépes feldolgozást teljesített. Kihasználta a hiszékenységet, a
tudományosság látszatát sugallta valótlan tényállításával. Az akciót az
LB is megengedhetetlen
ügyfélszervező eszközként értékelte.
-LB 1995.
Jogszabálygyűjtemény összehasonlító hirdetése: „legpontosabb, leggyorsabb,
legolcsóbb első közlés” versenytársi sérelmet okozott, mivel nem volt objektív
mértékegység, az hogy miben a „leg” –ennek megalapozott hitelt érdemlő,
tárgyszerű bizonyítása szükséges.
-LB 1995. Fogkrémek
reklámozása a TV reklámban tudományos kutatásra, szakorvosi ajánlásra
hivatkoztak indokolatlanul. A kiragadás célzatos és egyoldalú volt, mivel még
le nem zárult tudományos vitára hivatkoztak, a versenyhez fűződő fogyasztói
érdekeket jelentősen veszélyeztették az áru kelendőségének fokozása érdekében.
-LB 1995. A „legjobb”,
„legfinomabb” minősítő használata áru-összehasonlításánál, mind versenyjogi
sérelem: az áru összehasonlítás negatív, mivel a többi versenytársi termék csak
rosszabb lehet, kevésbé jó minőségű. Nincs objektív bizonyíték csak szubjektív
alapon nyugvó értékelés, a tudományos vizsgálati eredmények hiányában. A fogyasztói
döntéseket a reklám negatívan befolyásolta és versenytársi sérelem is
jelentkezett. (Idetartozik a „Nol” indokolatlan használata is)
-LB 1999. Lakcímközvetítő
tevékenység: az üzleti ajánlat valótlanságokat tartalmazott, mivel az azonos,
ellenőrizhetetlen adatbankból került ki több helyre, a cég telephelyeire. Az azonos
és esetenként nem létező címek, vagy már nem aktuális címek a fogyasztói érdekeket
és a piaci versenyt különösen veszélyeztetik.
-LB 1999. Kamatváltozás lehetőségére történő utalás
elmaradása alkalmas a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására.
Személyi kölcsönnél a legfontosabb, lényeges információ a futamidő alatti törlesztő
részlet nagysága. Itt valótlan volt a tényközlés, mivel a kamatváltozásra nem
utaltak.
-LB 2000. A „legmegbízhatóbb szolgáltató”, -
„legkedvezőbb tarifa” jelzők használata: ha a reklámban közölt tények hitelt
érdemlően bizonyíthatók, úgy a jelzők alkalmazhatók. Jogsértő azonban az
összehasonlitás,ha az csak szubjektív megalapozottságon (Itt egy mobiltelefon
cégről volt szó, amely ISO minősítést kapott, nemzeti minőségi díjat, a
Hírközlési Felügyelet véleménye is pozitív volt stb.)
-LB 2000. A köztestület
etikai kódexének a minimális díjtételt előíró rendelkezése gazdasági versenyt
korlátozó megállapításnak minősült, és bírság kiszabásával járt. Az 1 millió
forintos kiszabott bírságot az LB 200 ezer forintra leszállította, mivel a
fogyasztói érdekek kimutathatóan nem sérültek meg, az ügy csekély jelentőségű
és csak ajánlás volt, a kampány rövid ideig tartott.
-LB 2000. Szórólapon
számítógépes kezelési tanfolyam szervezésének hirdetése: A szövegben idegen
nyelvű elnevezését használja a cég, magát szakképzést folytató intézménynek
nevezi, vizsgát és oklevelet ígér. A bírság kiszabása indokolt volt – amit az
LB csökkentett -, mivel belföldi tanfolyamokat német elnevezésű és hátterű cég nevével hirdetni megtévesztő és
ez a fogyasztói döntéseket tiszteséstelenül
befolyásolta. Azt a látszatot is keltette, hogy az oktatás államilag elismert
intézményi keretek között folyik.
-LB 2001. Egy
játékkereskedelmi vállalat Babaklub hálózatott hozott létre, s akciós
kiadványában azt hirdette, hogy a termékek kuponnal is vásárolhatók. Kisgyerek
szerelvénnyel azt közölte, hogy: „autóülés használata kötelező lesz 2000-ben”,
a KRESZt közben még nem modósították. Az LB a bírságot kis jelentősége miatt
mérsékelte. A cég a reklám tárgyát nem ellenőzizte megfelelően, a versenyt akadályozta
és a fogyasztók felé különösen előnyös vásárlás látszatát, keltette.
-LB 2001. Új gépkocsi reklámozásánál a cég közölte
„Good Bye Trabi címmel, hogy minden kétütemű autóért 200-250 ezer Forintot,
Zsiguliért 250 ezer Forintot, roncsautóért műszaki vizsga nélkül minimum
150-200 ezer Forintot beszámít. A hitelvásárlásnál 257 ezer Forint
megtakarítást ígért, vagy pedig ajándékot lehet választani, s akkor „a határ a
csillagos ég”. Az ajándékok körében Casco juttatás is volt. Ezután a gyakorlatban az ajándék mértékét 180
ezer Forintban maximálta, s azt szűkebb korlátok, közé szorította, a roncsautó
árát alkuval határozta meg. A bírság kiszabása indokolt volt, mivel az ígért
kedvezmények alapvetően megváltoztak, így a fogyasztói megtévesztés fennállt.
-
LB 2001. Energiaital
reklámozása óriásplakáton: a reklámozott saját ital ábrázolásánál a szöveg
„eredeti”, a plakát másik részén három összetört üveg látható: „hamis, olcsó
cukorral” felirattal. A jelentős 3 milliós bírságot az LB csak 2 millió
forintra csökkentette. Az üzenetet összességében a szöveg és a kép információja
szerint kell értékelni, amely azt sugallja, hogy a versenytársi termékek
hamisak, mégha nem beazonosíthatók is. A gyártásnál a különbség az izo cukor és
a kristálycukor között vetődhet fel. A fogyasztók választási szabadságát a
reklám korlátozta.
-, FB 2001. Fotólabor hirdetése: magasan a
többiek felet..” minőségben, szolgáltatásban, értékben” - „Árban és
minőségben a legjobb film a
világon.” 1993-as és 1998-as felmérésekre hivatkozott, azonban ez egy 2001-es
kampányban már nem alkalmazható. A bírság 1 millió Forintos volt, mivel a
jogsértés ismétlődő volt. A felsőfok alkalmazása csak akkor lehetséges, ha azt
független szakértői vélemény alátámasztja. Itt azonban a felsőfokú állítás
valóságtartalma nem volt igazolt.
-
FB 2002. Nyelviskola
hirdetése:”Mostantól van választási lehetőség!” - „Államilag elismert
bizonyítvány!”, holott az iskola akkreditációs eljárása még nem fejeződőt be,
így a hirdetés a fogyasztók választási lehetőségét tisztességtelenül
befolyásolta. A versenytanács bírságot nem szabott ki, a jogsértés csekély
súlya és a reklám időtartalmának rövidsége miatt.
-LB 2002. Kamara
etikai szabályzata: az irányelvek között szerepel, hogy a tag „ne keltse
tevékenységének olya hírét, látszatát, hogy a többi tagnál kedvezőbb eredményt
tud elérni, vagy kedvezőbb árral dolgozik”, jogsértő volt az az előírás, hogy a
kamara által ajánlott összeg a minimális munkadíj, amely alatt nem szabad
dolgozni. Kifogásolható még az az előírás, hogy nem fizetés esetén a tagok 60
nap fizetési haladékot adhatnak, de ennek eredménytelen eltelte után a
szolgáltatás nemteljesíthető. Az 1 millió Forintos bírságot az LB 200 ezer
Forintra szállította le, mivel a versenykorlátozó cél megvalósult, a
versenyszabadságra negatív hatással voltak az előírások, azonban a fogyasztói
érdekek sérelme nem állt fenn.
-FB
2003. Ipari- kereskedelmi, kávéval foglalkozó Kft környezetcélzatú
nyereményjátéka egy terméknél a szlogen:”A legtisztább fekete. A világ
legkörültekintőbben gondozott ültetvényeiről, környezetbarát technológiák
felhasználásával.” A környezetbarát jelzőt a 29/1997.(VIII.28.) KTM sz. r. szerint csak külön engedéllyel lehet
használni, továbbá a pörkölt kávé színének mélysége nemcsak az őrlés
finomságától, de a pörkölés minőségének fokától, továbbá a fogyasztói elkészítéstől is függ. A kávé színét és
feketeségét a szemcsék mérete határozza meg. A bírság jelentős, 1 millió
Forintos volt, mivel a reklám állítása szerint a cég a terméke a versenytársak
által forgalmazott kávéknál nagyobb
tisztaságú, azaz egyedülálló, legjobb minőségű volt . A világ ültetvényeinek,
ill. növénytermesztéseinek körülményeiről hiteles adatok nincsenek, így az
állítás valóságtartalma eleve bizonyíthatatlan.
IV. Szerzői jogok (1999
évi LXXVI. Tv + módosításai).
Személyhez fűződő jogok (1959 évi IV. tv + módosításai)
-LB
1995. A személyiségi jog sérelmét jelenti, hogy egy művészegyüttest,
hozzájárulásuk nélkül, sajtóközleményben „reklámozóként” tüntettek fel. Ezzel a
hamis látszat keltésével növelték a forgalmat, mivel a reklámozó személye is
befolyásoló tényező. A jogsértőt sajtó-helyreigazításra és kártérítésre
kötelezték.
-
LB 1998. Közszereplőről
karikatúra közlése: nem sérti a képmáshoz való jogot, ha a képben megjelenő
vélemény nem sért becsületet, vagy emberi méltóságot és indokolatlanul nem
bántó, sértő, vagy lekicsinylő. Az is szempont, hogy ne ütközzön a közrendbe,
közerkölcsbe. Jó hírnevet sérthet a képmás, vagy hangfelvétel,
reklámtevékenység során engedély nélküli felhasználása. Az ügyben egy közszereplőre
jellemző egyedi köszöntésmódot reklámcélra felhasználtak. A rádiótelefon
hirdetésnél a személlyel egyértelműen azonosítható módon került felhasználásra
a köszöntés, Mivel a tevékenység azt a látszatott, keltette, hogy a közszereplő
személy hozzájárult a reklámhoz a szakmai hírnevére is negatív hatásként
jelentkezett, így a jogsértőt elégtéteadásra kötelezték.
-
LB 1999. (+ 2001. is)
Jogellenes, ha saját számítógépre (lemez, Winchester) programot, dokumentációt,
(szoftvert) átírnak, és ezzel vagyoni hátrányt okoznak, még ha kizárólag saját
célra, nem forgalomba hozatal, vagy jövedelemszerzés céljából alkalmazzák a
másolatot. A jogsértés azért áll fenn, mivel a számítógépes programok nem
tartoznak a szabad felhasználási körbe.
-
LB 2000. Személyiséget
sértő reklám miatt nem kizárt a reklám-felügyeleti eljárás hivatalból történő
megindítása: II. János Pál pápa órásplakáton történő engedély nélküli és
negatív ábrázolása (ásítás, tüsszentés), eltiltás következménnyel és bírság
kiszabásával járt, mert ugyan a személyhez füzodő érvényesítése csak
személyesen történhet, az egyházi hatóságok megkeresésére az illetékes szerv a közvélemény
képviselőjeként lépett fel. (A tiltakozás az egyház fejével, jelképével volt
kapcsolatos és a nézők vallásos érzületének sérelme is fenn állt.) Az LB így
vizsgálta a reklám jogszerűségét, megengedhetőségét, és mivel a személyhez
fűződő jogok is, és fenn állt a reklámozás, így a reklámfefügyeleti-eljárás is indokolt volt.
-
LB 2000. Nem minősül
személyiségvédelmet megalapozó tényállításnak a bérbe adónak a felmondást közlő
levelében tett azon minősítse, hogy a bérlő aszociális, összeférhetetlen. A
véleménynyilvánítás is lehet sértő, ha minden ténybeli alapot nélkülözve
tartalmazza elmarasztaló értékítéletét, vagy pedig indokolatlanul bántó, sértő
lealázó. A véleményalkotás kifogásolható magatartásnál: értékelés, amelynek
helyessége, helytelensége a bíróság által nem vizsgálható.
-
LB 2000. Ken Folett
„Rejtekhely” című könyve 1995-ben jelent meg Détári István fordításában, majd
1998-ban „függöny lehull” címmel. A régebbi megjelenésre, a más címre a kiadó
csak az impresszumban hivatkozott, ugyanakkor a reklámszlogen „legújabb
bestseller „volt. a fogyasztók megtévesztése miatt 500 ezer Forint bírságot
szabtak ki, ill. hagyott jóvá az LB, mivel a cím egy könyv lényeges
tulajdonságát jelenti, és e tekintetben tévesztették meg a fogyasztót. Ha az
ügyben a vásárlók nem is tettek panaszt, akkor is alkalmas volt a kiadás
objektíve a megtévesztésre. A tájékoztatásnak egyértelműnek és félreérthetetlennek
kell lennie.
-
LB 2001. Az utónevek
nem sajátíthatók ki (pl. keresztnév) , azokat
gazdasági tevékenységek körében, árujelzőként bárki használhatja,
így nem áll fenn a becsület és az
emberi méltóság sérelme, mivel nincs közvetlen jogviszony. Személyhez fűződő
jogvédelem csak akkor vehető igénybe, ha a felhasználás valamely konkrét
személlyel kapcsolatba hozható, azonosítható.
-
FB 2002. Valamely
szerzői műnek – jelen esetben egy antológiának - oktatási segédkönyvvé
nyilvánítása kérdésében a szakminisztérium dönt.. Annak megítélése azonban,
hogy az adott esetben a szabad felhasználás törvényi előfeltételei
megvalósultak-e, a bíróság hatáskörébe tartozik. Az oktatási segégkönyvvé
minősítést a mű tartalma határozza meg és a lektori vélemények. Az ügyben a mű
nem kifejezetten középiskolai felhasználás céljára készült, s azt utólag a
szakminisztérium törölte a jegyzékéből, így tehát nincs meg a
szabad-felhasználási jog. A mű a terjedelmi korlátokat is jelentősen
meghaladta, így a jogutód részére szerzői díjat kellett fizetni.
V. Védjegy (1997-évi XI. tv)
- LB 1992. Barbie tartozékok, alkatrészek (uzsonnázó készlet,
étkezőszék) névhasználattol eltiltás, mivel a csomagoláson, a reklámban a
védett Barbie szóvédjegy szerepelt.
- LB 1998.
Védjegybitorlásnál a vizuális közbenyomást kell mérlegelni az
összetéveszthetőség tekintetében. Legfontosabb a domináns elem különbözősége.
(szóelem, alapszínek, egyéb grafikai jellemzők: a kombinált, színes ábrás
védjgynél)
-LB 1999. Védjegyoltalom szempontjából nem alkalmas a
megkülönböztetésre az a megjelölés, amely kizárólag az áru származási helyét
tüneti fel. Az árura jellemző adatokat a reklámban fel kell tüntetni. (Az
ügyben nem elegendő az „Oxford” megjelölés, szükséges utalni a nyelvoktatásra
is.)
-LB 2000. Motorolaj származási, előállítási helye: a
késztermék címkéjén a márkanév és a termék megjelölés mellett „Deutchland”
felirat szerepelt, holott az olaj Magyarországon készült. Ezen tevékenységtől a
céget eltiltották, bírságolták, mivel a
termékről kialakított képben jelen van az adott ország műszaki- termelési színvonala, technológiai fegyelme.
Nem fogadható el az a védekezés, hogy a szereplő ország név nem a környezetre
utalt, hanem az a cég hivatalos nevének része.
Az 1997 évi CLV. tv. 10§ /1/c. pontja (+ a Madridi megállapodás) szerint
az áru címkéjén szerepelnie kell az áru származási helyének. Itt nem a
gyártási, sem az előállítási, sem a származási helyet nem szerepeltették, csak
a márkát és a márkatulajdonos nevét. A származási hely vonatkozásában valótlan
tényállás az, ha azt nem egyértelműen tüntetik fel.
-LB 2001. Szeszesital
megtévesztő címkéje: egy Kft gyártotta a John Mc Dermaed fantázianevű kommersz
whiskyt, amit megtévesztésre alkalmas címkékkel láttak el, és hoztak
forgalomba. A gyártó, ill. a forgalmazó 500 ezer, ill.200 ezer Forint bírságban
részesült, amit az LB jóváhagyott. A címkém „Old Whisky” és a védjegyoltalomra
utaló „Trade Mark” megjelölés is szerepelt. A jobb minőségre jellemző skót
hangzású név, a címer, korona, aláírás is szerepelt a címkén. A köztudatban tehát származási helyként a
skót eredet rögzült, az álruhába öltözött termék tekintetében. A fogyasztó
benyomása az volt, hogy olcsó importált terméket vásárolt, tehát az ital a
lényegesen jobb minőség látszatát keltette. Csak a palack hátoldalán szerepelt,
hogy: Whisky jellegű kommersz szeszesital” Fennáll tehát a különösen előnyös
vásárlás hamis látszata, így megtévesztő, a választási szabadságot korlátozó a
fogyasztói döntéseket tisztességtelenül befolyásoló tényezők jelentkeznek. Az,
hogy az ábrás védjegy alkalmazása megtörtént, a versenyjogi megítélésen nem
változtat.
- LB 2001. A védjegyoltalom
tárgyának felhasználása miatti ügyben a használatot a védjegy jogosultjának kell
bizonyítania. E körben azt is
mérlegelhetik, hogy a reklámtevékenység során történő használat; önmagában
védjegyhasználatnak minősül-e? A vásárokon, kiállításokon történő szórólap
használata önmagában nem igazolás, mivel a reklámanyag elkészítése egyben nem
jelenti annak szétosztását is.
- LB 2001. Nem töröltek
egy rádióműsor címével azonos szóvédjegyet, mivel ez az alkotók (szerkesztők)
neveként nem értelmezhető, nem felvett néven működnek a személyek. Így sem a jó
hírnév, sem a névviselés nem sérült meg. (Capuccino)
- LB 2002. Annak eldöntésénél, hogy a lajstromozni kért megjelölés
és az oltalom alatt álló védjegy az összetéveszthetőségig hasonló-e; általában
annak van jelentősége, hogy melyek a védjegy, ill. a megjelölés domináns elemei
és azok hasonlítanak-e egymáshoz? A domináns elemek hasonlósága esetén azt kell
vizsgálni, hogy az egyéb elemek nem biztosítanak-e kellő megkülönböztetést a
fogyasztó számára (az ügyben ábrás megjelöléséről volt szó, azonos áruosztályba
sorolható ruházati termékekről: a bejegyzést nem alkalmazták, mivel az egyéb
kiegészítő jelentéktelen volt, és megkülönböztető képességgel nem
jelentkezett.)
VI.
Reklámszerződések (1959 évi IV. tv.+ módosításai)
-
LB 1992. A minta szerinti vétel szabályait kell
alkalmazni, ha az értékesítés katalógus útján történik: az ügyben a felek
reklámajándéktárgyak vételére kötöttek szerződést karácsonyi értékesítésre. A
szerződés visszaigazolása létre jött és a vállalkozó december elejei szállítást
vállalt. Mivel a tárgyak elfogytak a nagykereskedésnél, azokat
többletkiadással, máshonnan volt kénytelen beszerezni a vállalkozó. A felek a
szerződést közös megegyezéssel nem módosították. A bíróság a vállalkozó terhére
értékelte az ügyet, a többletköltség őket terhelte, mivel az ügy szempontjából közömbös
– létrejött és nem módosított szerződés esetén -, hogy a tárgyat raktáron
tartják-e, vagy máshonnan szerzik be?!
-
LB 1993. A vállalkozó
akkor is igényt tarthat a díjra, ha a hirdetések (plakátok) elhelyezése azért
vált lehetetlenné, mert az anyagot a megrendelő nem bocsátotta rendelkezésre
(közbenső intézkedés, anyag-, vagy adatszolgáltatás elmaradása): a szerződésben
a felek kikötötték, hogy késedelmes plakátszállítás nem lehetséges. A szerződésszegés
elzárta a vállalkozót a teljesítéstől. A hatósági engedélyt a kiemelt helyekre
már beszerezték, azokat már más részére nem tudták értékesíteni. A vállalkozó
így nem szerzett egyoldalú előnyt, és jogalap nélkül nem gazdagodott.
Kárenyhítésre már nem kerülhetett sor, így a szerződés teljesítésének
meghiúsulásáért egyértelműen a megrendelő a felelős.
-
LB 2003. Szerződési felelősség:
-
1. Az elállás jogával a
jogosult csak végső esetben élhet; nem állapítható meg érdekmúlás, ha a hiba
kijavítható és a kötelezett vállalja a kijavítást.
-
2. A teljesítéshez
fűződő érdekmúlás megállapításánál figyelembe veendő körülmények: (Ptk 306§ (3),
319§ (3), 320§ (1). A vállalkozási szerződés tárgya tehergépkocsik, vasúti
konténerek feliratozásához szükséges matricák készítése volt. Szóbeli
megállapodás alapján szitázva és fotótechnikával készült el az anyag, de a
matricák nem tapadtak meg jól, holott 5 éves állékonyság volt szükséges. A
hibás teljesítés miatt elállást (érdekmúlást9 jelentett be a megrendelő, holott
kijavítás, ill. árleszállítás is alkalmas lett volna az ügyben. Egy nap alatt
pótolta volna a vállalkozó a hibás matricákat. Azonban a vállalkozó a
megrendelőtől kérte a megfelelő állékonyságú alapanyagot, a hiba kijavítása
érdekében ugyanakkor ő nem kötelezhető a szerződéstől eltérő kötelezettségre.
Így: a teltesítéshez fűződő érdek megszűnt, a megrendelő jogosult volt a
szerződéstől elállni. Mivel a felek a
szerződést felbontották, a teljesített szolgáltatás visszajár és a vállalkozási
díj pedig nem jár.
-
Dr. Debreczenyi Ferenc
Jogtanácsos