Rendezvényszervezés alapjai
I. A rendezvény
fogalma
Mi a rendezvény?
Magyar Értelmezô
Kéziszótár szerint: A rendezvény szervezett közösség keretein belül megtartott
(esetenként szórakoztató jellegû) összejövetel.
A megrendelô
szempontjából: A rendezvény alkalmi, széles körûgyûlés, idôszakos
összejövetel, elôre megszervezett formában.
Három alapvetô
dolgot minden rendezvényrôl elmondhatunk:
Elôre
meghatározott célból, adott helyen és idôben tartott összejövetel.
Mindezt a
Rendezvényszervezô Kézikönyv az alábbiak szerint foglalja össze:
A rendezvény egy
meghatározott térben, idôszakban és témakörben, nem üzemszerû
ismétlôdéssel szervezett eseménysorozat, továbbá a folyamatos üzemeltetés
keretében szervezett egyedi esemény, amelynek során emberek egy csoportja közös
cselekvést hajt végre alkalmi, kitüntetett jelleggel.
Mindezek alapján a
rendezvényeket az alábbiak szerint csoportosíthatjuk:
– gazdasági cél szerint:
nyereségorientált, profit célú illetve
non
profit rendezvények
– helyszín szerint: zárt térben,
épületben lebonyolódó és szabad
térben
megtartottak
– helyszínek száma szerint:
egyhelyszínes és többhelyszínes
– tervezés jellege alapján:
spontán illetve tervezett események
– jellegük szerint:
mûvészeti, tudományos, közmûvelôdési,
társadalmi,
politikai, egyházi, sport, egyéb és a fentiek
keverékébôl
a komplex rendezvények
– funkcionális tartalmuk
szerint: kongresszus, konferencia és
ezek
altípusai, elôadó-mûvészeti élômûsorok, versenyek,
kiállítások,
kvíz játékok, látványfelvonulások,
demonstrációk,
szertartások,
protokolláris események, fogadások, ünnepi
megemlékezések,
több funkciós rendezvények
– általános csoportosítás
szerint: világ, európai, nemzetközi,
országos,
regionális, megyei (városi), kisebb tájegységi,
kistérségi,
fôvárosi és kerületi, kisebb közösségi rendezvények
– rendezôk alapján: állami és
magánrendezvény
– eredete szerint: kandidált,
adaptált, innovált, konvencionális
rendezvények
II. A rendezvény
története
Foglaljuk össze
röviden a rendezvények eddigi történelmi áttekintését, az egyes korokban
elfoglalt szerepét.
Kezdjük az
ókorban. Már az Egyiptomi Birodalomban is rendeztek különbözô ünnepségeket,
amelyeket fôleg vallási illetve politikai okokból vagy a fáraó tiszteletére
készültek. Szinte egyidôsek az elsô társadalmak, kultúrák létrejöttével. Az
elsô megarendezvényekre – amelyhez feltétlenül szükség volt már összefogott
szervezésre – i.e. 776-ban, az Olimpiai Játékok keretein belül került sor.
Ebbôl a korból még említésre méltóak a meghódított területek uralkodói
osztályának tiszteletére rendezett fogadások és a Római Birodalomban gyakorta
megrendezett különbözô ünnepségek, fesztiválok és gladiátorjátékok. Ezek az
ünnepségek alkalmasak voltak arra is, hogy összefogják a népet, a tömegbefolyás
eszközeiként funkcionáljanak, illetve eltereljék a nép figyelmét a rossz
körülményekrôl. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy nagyon gyakran kerültek
megrendezésre, volt olyan év is, amikor 182 napon át ünnepeltek valamit a
rómaiak.
A közép- és kora
újkorban a hatalmi elithez kapcsolódtak a színpompás rendezvények, mint például
a királyi esküvôk, temetések, udvari lakomák, lovagi viadalok, melyek szigorú
szabályok szerint zajlottak. Az udvar szereplôinek az udvarnok instrukcióit
kellett követniük, ô volt a felelôs a rendezvények megszervezéséért és
lebonyolításáért. Az ünnepségek közismerten komoly politikai szerepe kettôs
jellegû volt: üzenetet hordoztak a rendszer, a hatalom birtokosai
részérôl, de sok esetben az ország presztízsét is növelték. Sikerüket jórészt
megrendezésük zökkenômentessége szerint ítélték meg.
A barokk kori
Magyarországon fényes fôúri keretek között gazdagon bontakozott ki az udvari
élet. A lakomák, vadászatok, családi események alkalmával rendezett ünnepségek,
díszes temetések elmaradhatatlan részeivé váltak ennek a kornak. A világi
tárgyú színjátszás is a fônemesi udvar reprezentációs igényeinek szolgálatában
állt.
A reformkor a
társas élet fellendülésének kora is volt, hiszen a magánházaknál, színházakban,
hangversenyeken, ünnepélyeken, kirándulásokon és az egyletekben az emberek
folyamatosan keresték egymás társaságát. Az estélyek, bálok, farsangi
táncmulatságok mellett a fôváros idôtöltésének kedvelt és divatos formájává
váltak a szabadtéri események, mint például a budai búcsú vagy a gellérthegyi
húsvéthétfôi népünnep.
A XIX.-XX. század
fordulóján a társasági és a sportélet rendezvényei mellett megjelentek a
kiállítások, bemutatók. Jelentôs esemény volt az 1896-os millenniumi kiállítás,
ahol a kereskedelmi és gazdasági élet képviselôinek pavilonjai mellett,
bemutatkozott a hadügy, a haditengerészet és a fôváros is. A rendezôk
gondoskodtak a szórakoztatásról, ahogy azt napjainkban is tapasztaljuk.
Ezek azonban még
nem voltak üzleti rendezvények, mert nem egy cégmárka, szolgáltatás stb. népszerûsítése,
bemutatása érdekében történtek. Az eseménymarketing korai rendezvényei csak az
I. világháború után, de tömegesen a II. világháborút követôen az USA-ban
kezdôdtek. A háború utáni elsô években Közép- és Kelet Európában a rendezvények
a pártrendezvényekre és a központi állami hatalom összejöveteleire, valamint
néhány szakkiállításra és konferenciára korlátozódtak. Az elsô hivatalos
rendezvényszervezô vállalatok a hatvanas évektôl jelentek meg, amikor újra nagy
számban kerültek megrendezésre a koncertek, színházi és operaelôadások, bálok,
valamint vállalati bemutatók, kiállítások, állami fogadások. Ezek után még
éveknek kellett eltelniük, hogy a rendezvények ismét visszakapják régi
jelentôségüket és további fejlôdésnek induljanak.
Magyarországon a 80-as
évekig minden nagyobb létszámú rendezvényt be kellett jelenteni jóváhagyásra a
Mûvelôdésügyi Minisztériumba, ahol még a belsô elhárításnak is
beleszólási joga volt az eseményekbe. A 90-es évek elején zajló politikai,
gazdasági változások, mint mindent, a rendezvényszervezést is
forradalmisították. A vállalkozói, nemzetközi nyitási folyamatokkal
párhuzamosan a rendezvények száma, típusa és minôsége is jócskán megnôtt.
Értékké vált a minôség és jelentôs szerephez jutott az ár is.
III.
Rendezvénytípusok
A. Hivatalos
rendezvények
1. Konferencia
A konferencia
elôre meghatározott napirend és program szerint zajló, általában
problémamegoldó ülés, ahol a hallgatóság kérdezhet, reagálhat, kritizálhat vagy
vitatkozhat. A kongresszusnál kisebb létszámú összejövetel és kevesebb kérdés
megtárgyalására irányul. Nem hosszú idôtartamú. Nagyobb konferenciák esetében
gondoskodnunk kell a meghívottak szállodai elhelyezésérôl és a konferencia
vacsoráról is. Nemzetközi konferencia esetében a résztvevôk minimálisan három,
de inkább sok országból érkeznek, ezért tolmácsolásra feltétlenül szükség lesz.
A résztvevôk számától függôen van, hogy több üléstermet kell biztosítanunk, a
vendégeket pedig különbözô kategóriájú szálláshelyeken kell elszállásolnunk.
Mivel e rendezvényeknél általában sok a kísérô, a partner, gondoskodnunk kell
ún. hölgyprogramokról is. A házigazda legyen magas rangú személy. A
konferenciára a résztvevôk egyénileg fizetik be a részvételi díjat.
2. Kongresszus
Egy politikai,
szakmai, kulturális, vallási vagy más csoport több száz vagy akár ezer
képviselôjének rendszeres találkozási formája, Csak a szervezet tagjai vehetnek
részt rajta. Gyakran egy téma megvitatására hívják össze, meghatározott
gyakorisággal kerül megrendezésre. A nemzetközi kongresszusok zömében igen
formálisak, általában évente üléseznek.
3. Corporate
meeting
A testületi
üléseken, az ún. corporate meetingeken általában kisebb a létszám, mint egy
konferencián, maximum 50 fô alatt. Mivel közös a munkanyelv, nincs szükség
tolmácsra. A résztvevôk általában magas szintû vezetôk, ezért ôket VIP
bánásmódban részesítjük. A feszített munkatempó miatt, szabadidôs programokat
kell szerveznünk. A corporate üléseket az intenzív idôkihasználtság miatt
gyakran városon kívül, csendesebb vidéki helyeken, ingerszegény környezetben
rendezik, hogy a résztvevôk maximálisan koncentrálhassanak a munkára. A
résztvevôk kis létszáma, de a VIP jelleg miatt is a szokásosnál többet kell
törôdnünk a biztonsági feltételekkel.
4. Ülés, meeting
A legáltalánosabb
elnevezés, tulajdonképpen minden közepes nagyságú összejövetelt érthetjük
rajta. Kisebb elnökség és a hallgatóság egymással szemben ül, a témákhoz
jelentkezés alapján lehet hozzászólni. Ülést lehet meghatározott idôközönként,
de ad hoc jelleggel is szervezni.
5. Tréning
A kisebb-nagyobb
csoportok számára szervezett oktatás, továbbképzés. Intenzív munkaülésnek
számít, ezért szervezése a konferenciákkal mutat azonos jegyeket. Ma már a
vállalatok által a partnerek számára szervezett tréningek is gyakoriak.
6. Sajtótájékoztató
Tárgyalások,
konferenciák, vásárok, kiállítások, szakmai bemutatók, vállalati évfordulók,
kitûntetés vagy egyszerûen a nagyobb nyilvánosságnak, vagy
meghatározott szakmai köröknek szóló tájékoztatás esetén a sajtó összehívása,
informálása. Több országból érkezô újságíró meghívása esetén
sajtóértekezletrôl, sajtókonferenciáról beszélhetünk.
7. Kiállítás
A marketing-mix
elemét képezi, azaz az eladás ösztönzésének egyik módját jelenti. Vásár,
kiállítás, szakkiállítás, szalon, expo és szak-világkiállításról beszélhetünk.
B. Étkezéssel
egybekötött rendezvények
1. Bankett,
fogadás, állófogadás
A fogadás
valamilyen esemény ünneplése, illetve valamely magas rangú vendég tiszteletére
vendéglátással összekapcsolt összejövetel. A bankett ehhez hasonló, amely lehet
ünnepi lakoma, díszebéd, díszvacsora.
Az állófogadás a
legelterjedtebb rendezvénytípus. A lényege abban áll, hogy az enni-, és
innivalót a büféasztalon helyezzük el, minden ételt állva kell elfogyasztani.
Az elôkészületei hasonlóak a coctail party elôkészületeihez, de itt kötelezô
betartani a fejenként másfél négyzetméter alapterületet. A pohárköszöntôt
mindig a fô házigazda mondja, utána a fôvendég, ehhez állómikrofont és dobogót
kell biztosítani.
2. Buffet-dinner
Az ún. ültetéses
álló rendezvényeken, a buffet-dinner alkalmával a teremben a büféasztalon
kívül a visszaigazolt vendégek számának
megfelelô ülôhellyel asztalokat is terítünk, de ültetési rendet nem készítünk.
Itt nagy a helyigény, két négyzetméterrel kell számolni, mert sok a felszolgáló
is. A házigazda asztalához ültetendô vendégeket egyenként kell várni és oda
kell kísérni. A buffet-dinner alkalmával legtöbbször zenét, háttérmûsort
is szervezni kell, ez nagyon kellemessé teheti az estét.
3. Koktélparti
Olyan társas
összejövetel, ahol új üzleti kapcsolatok és ismeretségek köttetnek. A
rendezvényszervezô számára nem nehéz rendezvény. Az étkezés visszafogott, de
mégis elegáns. A koktélpartinál másfél négyzetméter alapterülettel kell
számolnunk, de figyelembe kell vennünk a helyiség esetében a légköbmétert is,
tehát alacsony helyiségbe kevesebb személyt tudunk meghívni.
4. Egy pohár
pezsgô
Az egy pohár
pezsgô nevû rendezvény, kiállítás megnyitásához, szerzôdés aláírásához,
szoboravatáshoz, kitüntetés átadásához kapcsolódó esemény, annak szerves része.
C. Egyéb
rendezvények
– Ankét: tanácskozás,
értekezlet, vitaülés
– Bál: nagyobb szabású,
általában szervezett, rendszerint
táncmulatság
– Bemutató: valaminek az elsô
nyilvános elôadása
– Estély: az esti órákban
rendezett, gyakran vacsorával és
tánccal
egybekötött ünnepélyes összejövetel, amit valakinek
a
tiszteletére adnak
– Fesztivál: ünnepi játékok,
ünnepi elôadás sorozat, ünnepélyes
seregszemle
– Gála: díszes, ünnepélyes
elôadás, mûsor
– Parádé: látványos,
fényûzô, pompás ünnepség, felvonulás
– Show: látványos, vegyes
szórakoztató mûsor
– Tutorial: oktatási,
konzultációs rendezvény
Felhasznált
irodalom:
Dr. Faragó Hilda:
Idegenforgalmi rendezvények és
kongresszusok
szervezése (1999)
Görög Ibolya:
Protokoll az életem (1999)
Sille István: Az
etikett és a protokoll kézikönyve (1989)