IMÁZS GERJESZTÉS VAGY PÁRBESZÉD?
BETEKINTÉS A HAZAI PR GYAKORLATÁBA
Nemzetközi összehasonlításban a
hazai PR szakma még fejlôdése kezdeti fokán áll. Ezt erôsíti meg az a felmérés,
amelyet az Annax International készített Magyarország legnagyobb vállalatának
pr tevékenységérôl 2002-ben. A rendszerváltás óta ez volt az elsô átfogó
vizsgálat a hazai nagyvállalatok körében a PR alkalmazásáról és szerepérôl. A
felmérés kérdôívével az Annax a Figyelô Top 200 cégeit, valamint a Fortune
500-ba tartozó multinacionális vállalatok magyarországi képviseleteit kereste
meg. Az adatfelvételt mélyinterjúk és szakmai irodalomra épülô elemzések
követték. A felmérés kiterjedt a nagyvállalatok PR és lobby tevékenységének
motívumaira, módszereire és prioritásaira, valamint a kommunikációs vezetô és a
kommunikációs részleg vállalaton belüli szerepére és helyzetére. A vizsgálat
végeredményei sok újdonságról, esetenként váratlan és meglepô gyakorlatokról
tanúskodnak. Felmérésünk célja az volt, hogy betekintést nyerjünk a szakma gyakorlati
alkalmazásába. Azt már évek óta tanítjuk idehaza, hogy mi is a Public
Relations, azt viszont még senki sem vizsgálta, hogy hogyan alkalmazzák ezt a
szakmát a gyakorlatban a hazai nagyvállalatok. Most végre ezt is megtudhattuk.
A kutatás komparatív módszerek
alkalmazásával készült. Figyelembe vettük a témáról megjelent nemzetközi
kutatásokat és a hazai szakmai mûhelymunkákat, vizsgálatokat és elméleti
anyagokat is. Kerülni akartuk azt a gyakori veszélyt, hogy két egymástól
távolálló dolgot, mondjuk az almát és a narancsot, próbáljuk egymáshoz
hasonlítani.
Bár az eredmények a
kommunikációs szakma magyarországi helyzetének és megítélésének jelentôs
fellendülését mutatják, a vizsgálat szerint nemzetközi összehasonlításban a
hazai PR szakma még fejlôdése kezdeti fokán áll.
A hazai cégek kommunikációjukban
nem arra koncentrálnak, hogy kölcsönös elônyökre épülô kapcsolatokat
mûködtessenek környezetükkel, hanem arra, hogy – fôleg a sajtón keresztül
– környezetüket meggyôzzék saját vezetôik bölcsességérôl. A legtöbb cégnél a PR elsôsorban
imázsépítést jelent, azaz azt, hogy a közvéleménnyel elfogadtassák vállalatuk
termékeit és a vállalat tevékenysége iránt bizalmat gerjesszenek.
A vizsgálat által is kimutatott
PR szakmai elmaradásnak több oka is van. Az egyik és talán legfontosabb ok,
hogy ez a szakma hazánkban alig tízéves elméleti háttérre és gyakorlati múltra
tekinthet vissza. A 200 legnagyobb hazai vállalat PR részlegeinek túlnyomó
többségét csak a rendszerváltás után hozták létre, többségük kevesebb mint
ötéves múlttal rendelkezik. A másik nagyon fontos tényezô a hazai PR szakma
gyakorlati elmaradottsága mögött az, hogy még nagyon fejletlenek hazánkban a
kölcsönös elônyökre, az empátiára épülô érdekegyeztetés mechanizmusai. A hazai civil
társadalom keretei még nagyon kezdetlegesek, a politikai és üzleti kultúra
nálunk még magán viseli az egypártrendszer, az állami kapitalizmus anyajegyét,
a múlt káros örökségeit. A manipulációs, öncélú, társadalmilag felelôtlen
kommunikációs reflexeket nehezen tudjuk magunkról lerázni. Ehhez szoktunk hozzá
generációkon keresztül és sajnos, kortól, ideológiától függetlenül ezt a
hagyományt cipeljük magunkkal mindenhová, akár a politikában, akár az üzleti
életben.
A magyarországi PR
felmérés eredményeit a következôképpen lehet összefoglalni:
(1) A megkérdezett cégek – szinte kivétel
nélkül – elismerik a PR
fontosságát, valamint komoly
anyagi eszközöket bocsátanak
külsô és belsô kommunikációs tanácsadóik rendelkezésére.
(2) A vállalatok jelentôs része ugyanakkor
egyoldalú
„imázsépítésre",
rendezvényszervezésre és a médiakapcsolatok
ápolására használja a PR-t,
eltérve ezzel a nemzetközi
trendvonalaktól, a nemzetközi
szakmai szereposztástól és
módszerektôl. Attól a
nemzetközileg elfogadott felfogástól,
mely szerint a PR feladata a
vállalatvezetés és a társadalmi
igények/elvárások közti harmónia
és párbeszéd megteremtése,
a magyar gyakorlat még nagyon
messze jár.
(3) A kommunikáció csekély, vagy
semmilyen szerepet sem játszik
a vállalati üzleti döntések
elôkészítésében és az üzleti stratégia
kialakításában. A legtöbb cégnél
a PR pusztán alárendelt,
végrehajtói funkció, melynek
jogköre a felsôvezetés döntése-
inek kommunikálására
szorítkozik.
(4) A lobby tevékenységbôl a felsôvezetôk
kiszorítják a kommuni-
kációs vezetôket és a modern
kommunikációs technikákat és
eszközöket, így a vállalati
kormányzati kapcsolati munka
hagyományos – személyes
kapcsolatokra alapuló – módszerek-
kel dolgozik.
(5) A kommunikációs vezetôk csekély
vállalaton belüli elôrelépési
lehetôséggel rendelkeznek és
nincs ráhatásuk a cég kommuni-
kációja szempontjából fontos
stratégiai területekre (pl. belsô PR,
lobby, trendfigyelés stb.).
(6) A kommunikációs vezetôk többsége
negatívan – de legjobb
esetben is semlegesen – ítéli
meg a hazai PR képzés színvonalát
és a hazai PR ügynökségek
munkáját.
Az eredmények
részletes bemutatása
(1) A cégek – szinte kivétel nélkül –
elismerik a PR fontosságát,
valamint komoly anyagi
eszközöket bocsátanak külsô és belsô
kommunikációs tanácsadóik
rendelkezésére.
A válaszadó vállalatok 100%-a
állította azt, hogy Public Relations tevékenységet folytat és a cégek 56%-a
rendelkezik önálló, kizárólag Public Relations tevékenységgel foglalkozó
szervezeti egységgel. A fennmaradó 44 százaléknál a PR tevékenység elsôsorban a
marketingvezetô, ritkábban a marketingkommunikációs vezetô, a vezérigazgató,
vagy a HR igazgató hatáskörébe tartozik.
A kutatásban résztvevô
vállalatok majdnem felénél csak 1995 óta, 80 százalékuknál a rendszerváltás óta
alakítottak ki önálló PR részleget. Ezt lehetne akár forradalmi változásnak is
nevezni. Mivel a PR – ellentétben a
propagandával (igaz, Magyarországon a kettôt gyakran keverik) – a
piacgazdaságok gyermeke, egyáltalán nem meglepô, hogy 1990 elôtt nem igen
találtunk ilyen részlegeket a hazai vállalati kultúrában. Míg a fejlett
piacgazdaságok esetében ezeknek a PR részlegeknek a felállítását elsôsorban a
„vállalat iránti társadalmi elvárások növekedése" okozta, Magyarországon,
a kérdôívet kitöltô szakmabeliek szerint ez az indíttatás az összes
megfontolások közül a az egyik leggyengébbnek ítélt volt. Tehát, a hazai
válaszadók szerint a társadalmi elvárások növekedése a vállalati szférával
szemben alig játszott szerepet cégük PR részlegének kialakításában. A
legfontosabb megfontolás (61%) a „vállalati hírnév továbbfejlesztésének
szükséglete” volt.
Érdekes megfigyelni egyben a
kulturális „imperializmus" hatását is. A válaszadó cégek 42 százaléka
külföldi tulajdonú. A válaszadók 41%-a a külföldi tulajdonos elvárását nevezte
meg a PR tevékenység elindításában kulcsfontosságú szerepet játszó tényezôk
között (ellentétben a 3%-al aki a társadalmi elvárások növekedését érezte fô
indíttatásként). Az arány jól tükrözi a PR tanácsadók gyakori tapasztalatát,
miszerint multinacionális cégeknél nem a helyi vezetés határozza meg a PR
tevékenység jellegét, hanem a cégek külföldi központjai jelentôs mértékben
befolyásolják a PR tevékenység menetét, jellegét és stratégiáját.
A megkérdezett cégeknél a PR
részlegen jellemzôen 1, de legfeljebb 5 PR munkatárs dolgozik teljes
munkaidôben. Négy válaszadó jelezte, hogy cégüknél több mint 10 fô dolgozik a
PR részlegen. A PR részleg létszáma az elkövetkezô 3 évben a válaszadók mintegy
negyedénél növekedni fog és mindössze 5 százalékuknál várható létszámcsökkenés
a PR részlegen.
A megkérdezett vállalatok 84%-a
rendelkezik formális éves PR költségvetéssel, a többieknél a PR költségek
legtöbbször a marketing-költségvetésben jelentkeznek. A válaszadók 28%-a évente
több mint 100 millió forintot költ PR-ra, a többség azonban 50 millió forintnál
kevesebbet szán kommunikációra. Az elkövetkezô három évben a cégek 49%-a többet
fog költeni PR-ra és 42% esetében nem fog jelentôsen változni a PR költségvetés
nagysága.
(2) A vállalatok jelentôs része egyoldalú
„imázsépítésre",
rendezvényszervezésre és a
médiakapcsolatok ápolására
használja a PR-t, eltérve ezzel
a nemzetközi trendvonalaktól,
a nemzetközi szakmai
szereposztástól és módszerektôl.
A felmérés eredménye szerint a
hazai vállalatok többségénél a PR küldetését ma még úgy határozzák meg, ahogyan
azt már máshol több évtizede feladták. Nevezetesen Magyarországon a PR
elsôsorban imázsépítést jelent, azaz azt, hogy vállalatunk tevékenységét és
termékeit elfogadtassuk és azok iránt bizalmat gerjesszünk a „külsô" és
„belsô" közvéleményben. A nyugati PR felfogással ellentétben a PR
Magyarországon még egyáltalán nem azt a célt szolgálja, hogy a
vállalatvezetôket, a vállalati stratégiát a társadalmi felelôsségre, a
kétirányú, közös érdekekre építô érdekegyeztetésre és kommunikációra
ösztönözze. A magyar megközelítés egyáltalán nem idegen az európai, illetve
észak-amerikai gyakorlattól, ahol az imázsépítés a PR legitim eleme. Ugyanakkor
a PR ilyenfajta küldetése a fejlett piacgazdaságokban a háttérbe szorult,
másodrangú, harmadrangú szerepbe lépett vissza az elmúlt évtizedek során, míg
nálunk az élvonalba került. Lehetne erre azt mondani, hogy mindez
törvényszerû, a fejlôdés lépcsôit mindenkinek végig kell járnia.
Szerintem azonban nem törvényszerû, hogy mi mindig mások rossz szokásait vegyük át, mások
levetett cipôiben járjunk. Jó lenne, ha a hazai gyakorlat minél hamarabb a
nemzetközi PR felfogáshoz igazodna.
(3) A kommunikáció csekély, vagy
semmilyen szerepet sem játszik
a vállalati üzleti döntések
elôkészítésében és az üzleti stratégia
kialakításában, hanem pusztán
alárendelt, végrehajtói funkció.
A megkérdezett cégek felénél a
PR vezetô és a kommunikáció szempontja semmilyen szerepet sem játszhat a cég
stratégiai döntéseinek elôkészítésében, sôt a válaszadók 82 százalékánál a PR
nem játszik szerepet a fontosabb üzleti döntések elôkészítésében, hanem
tevékenysége csak a döntések kommunikálására szorítkozik. A nyugati vállalati
kultúra már elismeri, hogy a PR a többi szakterülethez (pl. pénzügy,
kereskedelem) képest fontos, új szempontokat vihet be egy-egy stratégiai döntés
elôkészítésébe, így például felhívhatja a vezetôség figyelmét egyes
alternatívák kommunikációs veszélyeire: kommunikációs szempontból nem lehet
közömbös például, hogy a cég mikor és hogyan zár be egy termelôegységet stb.
Az elmúlt harminc évben a
nemzetközi PR szakma fejlôdésének legmarkánsabb jelensége volt, hogy a PR
mindinkább a vállalati stratégia-alkotás és döntés-elôkészítés szerves részéve
vált, hogy a vállalatok szorosabb, harmonikusabb kapcsolatokat alakíthassanak
ki a társadalmi elvárások és a vállalati döntéshozók között. A hazai felmérés
azt mutatja, hogy nálunk ez a szempont még semmilyen szerepet sem játszik a PR
a vállalaton belüli megítélésében.
(4) A lobby tevékenységbôl a felsôvezetôk
kiszorítják a kommuni-
kációs vezetôket és a modern
kommunikációs technikákat és
eszközöket, így a kormányzati
kapcsolati munka hagyományos
– személyes kapcsolatokra
alapuló – módszerekkel dolgozik.
A válaszadó cégek jelentôs
hányada meglehetôsen körülhatárolt szabályozási környezetben tevékenykedik,
mivel mintegy minden második válaszadó esetében a díjszabás és a piaci belépés
hatóságilag közvetlenül szabályozott. Nemzetközi viszonylatban nagyon sok
közvetett hatósági elôírásnak is meg kell felelniük a válaszadóknak, így
például többségüket érintik a munkaügyi, munkajogi, környezetvédelmi és
fogyasztóvédelmi elôírásoktól való függôség. A cégek többségének szüksége van
rendszeres minisztériumi kapcsolattartásra, de jelentôs hányaduknak magasrangú
politikusokkal is jó viszonyt kell ápolniuk.
Érdekes, hogy ezen követelmények
ellenére a magyar cégek nem élnek a modern kommunikációs technikák nyújtotta
lehetôségekkel és inkább hagyományos módon lobbiznak. A válaszokból úgy
tûnik, hogy a cégek ritkán alkalmazzák a szakmai elôterjesztések /
beadványok / elemzések készítésén alapuló kormányzati kapcsolati módszereket,
azaz nem keresik a semleges, szakmai érvekre alapozó párbeszédet a
kormányzattal, hanem a Magyarországon hagyományos „befolyásolás-személyes
ismeretség" technikákra alapozva igyekeznek eredményeket elérni a Public
Affairs területén. A cégvezetôk a minisztériumi döntéshozókkal történô
személyes kapcsolattartást elônyben részesítik más kormányzati kapcsolati mechanizmusokkal
szemben.
(5) A kommunikációs vezetôk csekély
vállalaton belüli elôrelépési
lehetôséggel rendelkeznek és
nincs ráhatásuk a cég kommuni-
kációja szempontjából fontos
stratégiai területekre.
A válaszadó cégeknél a PR
felelôs a legtöbb esetben közvetlenül a vezérigazgatónak jelent (75%), de több
cégnél a PR felelôs a marketing igazgató beosztottjaként dolgozik (20%). Míg a
nyugati piacgazdaságokban évtizedeken keresztül az egyik legnagyobb PR szakmai
küzdelem arra ment ki, hogy a PR vezetô egyenesen a vállalat elsô embere alá
tartozzon, nálunk ezt egy csapással megkapta a szakma zöme. Érdekes, hogy ebben
a tekintetben nincsenek tanulási, fejlôdési lépcsôfokok, a történelmi
korszakokat simán át lehet ugrani.
A megkérdezett cégek PR vezetôinek
több mint fele 40 évesnél fiatalabb és nô, aki a vállalaton kívülrôl érkezett
és még nem egészen öt éve van beosztásában. A PR vezetôk a tudományos élettôl
az újságíráson át az államigazgatásig különféle pozíciókból érkeztek jelenlegi
pozíciójukba. Mindössze két háttér ért el 20-20%-os „csúcseredményt": a PR
ügynökségi és a marketinges múlt.
A válaszadók mintegy 30%-a nem
tudott arra a kérdésre válaszolni, hogy mi lenne az a következô pozíció, melyet
a PR vezetô elôléptetése után a cégen belül betölthetne, valamint 34% vallotta
azt, hogy a cégen belül nincs magasabb pozíció, melyet az ô hátterével
betölthetne. A cégen belüli elôrelépési lehetôség hiánya azt sugallja, hogy
továbbra is jelentôs fluktuáció várható multinacionális cégek PR vezetôi állásai
között, mivel cégen belüli elôrelépési lehetôség hiányában a PR felelôsöket a
fejvadászok nagyobb vállalatok izgalmasabb és jövedelmezôbb PR állásainak
ígéretével könnyen elcsábíthatják.
A PR vezetô a cégen belül három
hagyományos PR területen játszhat vezetô szerepet: a cég sajtókapcsolatainak
intézése (93%), a cég imázsának építése és ápolása (90%), valamint a
rendezvényszervezés (86%) terén. Hagyományosnak mondható PR tevékenységek, mint
a belsô kommunikáció, vagy a kormányzati- és befektetôi kapcsolatok és a
szponzoráció terén, a PR vezetô a másodhegedûs szerepét kénytelen
eljátszani a vezérigazgató, illetve a marketingigazgató mellett. A PR vezetô
elég csekély szerepet kap cége iparági, szakmai, üzleti munkájában és
kapcsolataiban: az ilyen jellegû ügyek más fórumokon dôlnek el, a PR
vezetô szerepe pusztán a végrehajtásra, azaz a döntések kommunikációjára
szorítkozhat.
(6) A kommunikációs vezetôk többsége
negatívan ítéli meg a hazai
PR képzés színvonalát és a hazai
PR ügynökségek munkáját.
A hazai PR képzés színvonalával
a megkérdezettek 30%-a nincs megelégedve és 40%-uk nem tudta megítélni a
magyarországi PR képzést.
A PR tanácsadó cégeknek is
érdekes tanulságokat nyújt az Annax vizsgálata. A cégek 77 százaléka dolgozott már külsô PR tanácsadóval és 50
százalékuk ma is foglalkoztat külsô tanácsadót. Feltûnô, hogy több
válaszadó ítélte meg negatívan (26%) a PR ügynökségeket, mint ahányan pozitívan
(17%) látják ezeket a cégeket. A „semleges" válaszok mögött negatív és
pozitív élmények keveredését sejthetjük. Mivel a cégek jelentôs része dolgozott
már külsô PR tanácsadókkal, így joggal feltételezhetjük, hogy megalapozott,
személyes tapasztalatokra épülô tartózkodó vagy negatív véleményekkel állunk
szemben. Az elégedetlenség legmarkánsabban a stratégiai kommunikáció, a PR
tréningek, a társadalmi ügyek kezelése, a vállalati tevékenység hatásának
mérésével, a jövôkutatás, a politikai, társadalmi változások elôrejelzésével és
a sajtókapcsolatok ápolásánál érezhetô.
A válaszadó cégek mindössze 7%
gondolja úgy, hogy a jövôben ritkábban támaszkodik majd külsô tanácsadók
munkájára: a többség ugyannyit vagy gyakrabban kéri majd tanácsadója
segítségét.
A fejlôdés iránya
A tanulmány felteszi a kérdést,
hogy a magyar PR vezetôk milyen irányban várnak szakmai fejlôdést a következô
években. A megkérdezett vezetôk válaszai túllépnek a jelenlegi gyakorlaton és
bizakodásra adnak okot. A PR vezetôk a következô öt területen várják a hazai
szakma fejlôdését:
• A PR szakma ismereteinek,
tevékenységének kiszélesítése,
fejlesztése;
• A társadalmi, fogyasztói trendek,
információk hatékonyabb
elôrejelzése;
• Az interaktív kapcsolatok és
technikák növekvô alkalmazása;
• A tevékenység integrálása
döntéselôkészítési folyamatokba;
• A tervszerûség, az
eredmény-orientáltság, a hatásvizsgálatokon
alapuló profizmus biztosítása a
szakmai elismertség érdekében.
Röviden, a szakmabeliek nagy
hangsúlyt szeretnének fektetni a kommunikáció szakmai fejlesztésére, a
tréningekre, a gyakorlati képzettség gyarapítására, nem csupán saját köreikben,
hanem fônökeik és cégük tágabb körein belül is. A kommunikáció a jövôben nem
csupán a kommunikátorok feladata, hanem a vállalat összes vezetôjének fontos
feladata lesz. Röviden, fokozatosan terjed az a felismerés, hogy jó
vállalatpolitika nem létezik jó kommunikáció nélkül. Továbbá a PR vezetôk közül
sokan azt is felismerik, hogy nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a kétirányú
kommunikációra, mint a múltban: nem elég csak cégük hangját hallatni, jobban
oda kell figyelniük cégük környezetére, környezetük elvárásaira és a kölcsönös
elônyökre épülô harmonikus kapcsolatok mûködtetésére. A cégeknek – saját
megítélésük szerint - jobban fel kell készülniük a váratlan környezeti
változásokra és válsághelyzetekre, valamint tervszerû, eredményorientált
és korszerûbb kommunikációs eszközöket kell alkalmazni. Nem utolsósorban
terjed az a felismerés is, hogy a kommunikációt nem az üzleti döntések
meghozatala után illik „mobilizálni", hanem már a döntéselôkészítési
folyamatok legelején. A kommunikáció tehát kevésbé lesz egyoldalúan marketing
eszköz és mindinkább üzleti stratégiai és döntéselôkészítôi eszközzé fog válni,
melynek elsôszámú feladata, hogy kölcsönös elônyökre építô összhangot teremtsen
a vállalat és környezete között - ez már a korszerû kommunikáció
határvonala.
Dr Göllner András
Annax
International
2003. március 3.