Szakcikk
Az
elektronikus aláírásról
Az elektronikus vagy más néven
digitális aláírás ugyanúgy mûködik, mint a hagyományos kézi aláírás, a fô
különbség az, hogy elektronikus dokumentumokat írunk alá. A digitális
aláírással szemben elvárás, hogy az
• letagadhatatlan legyen és ne lehessen hamisítani; azaz egyetlen
személy tudja
létrehozni a rá jellemzô aláírást
• az létrehozott aláírás kapcsolódjon az aláírt dokumentumhoz, azt
az aláírást
követôen ne lehessen módosítani, illetve az utólagos módosítást
detektálni lehessen
Az elektronikus aláírás módszere
az úgynevezett nyilvános kulcsú titkosításon alapul. Ezen titkosítás
alkalmazásakor egy üzenet titkosításához és visszafejtéséhez két különbözô
kulcsra – úgynevezett kulcspárra – van szükség. Egy adott üzenet titkosításához
az egyik kulcsot, míg a titkosított üzenet visszafejtéséhez a kulcspár másik
elemét kell felhasználni. A kulcspár két eleme egymástól független, egyik kulcs
ismeretében nem lehet „kikövetkeztetni" a másik kulcsot. A nyilvános
kulcsú titkosítás a nevét onnan kapta, hogy az algoritmusban használt kulcspár
egyik elemét annak tulajdonosa nyilvánosságra hozza – ez az ô nyilvános kulcsa
– míg a kulcspár másik elemét biztonságos helyen ôrzi – ez az ô titkos kulcsa.
Amennyiben egy adott kulcspár tulajdonosa számára titkosított üzenetet kívánunk
küldeni, akkor az ô nyilvános kulcsával kell kódolni az üzenetet, az üzenet
visszafejtése csak kulcspár másik elemének –a titkos kulcsnak – a
felhasználásával lehetséges.
A digitális aláírás létrehozása
során azonban a folyamat fordítva történik. Az üzenet küldése során a küldô fél
saját titkos kulcsát felhasználva kódolja az általa küldött üzenetet, melyet a
fogadó fél a csak küldô nyilvános kulcsát felhasználva tud visszafejteni. Ez esetben
a cél nem az üzenet tartalmának védelme –hiszen a publikus kulcsot felhasználva
azt bárki visszafejtheti –, hanem az, hogy a fogadó fél biztos lehessen, hogy
az üzenet valójában kitôl származik. Tehát amennyiben a fogadó fél a küldô
nyilvános kulcsát felhasználva vissza tudja fejteni a kódolt üzenetet biztos
lehet benne, hogy az valóban attól a küldôtôl származik akinek a nyilvános
kulcsát a visszafejtés során felhasználta, mivel a kódolt üzenetet csak a
titkos kulcs birtokában lehetett létrehozni.
A gyakorlatban a titkosítás és a
digitális aláírás folyamata több lépésbôl áll, több matematikai algoritmust is
felhasználnak a hatékonyság és a biztonságosság növelése érdekében, de a
folyamat biztonságossága a nyilvános kulcsú titkosításon alapul. Ahhoz, hogy
két kommunikálni kívánó fél digitálisan aláírt üzenetekkel kommunikáljon egymás
között szükséges, hogy ismerjék egymás nyilvános kulcsait. Minden digitálisan
aláírt üzenet ellenôrizhetô a küldô fél nyilvános kulcsának birtokában. Az
ellenôrzés során kiderül, hogy valójában a küldôé-e a digitális aláírás,
illetve az, hogy az aláírt dokumentum sértetlen-e. Az ellenôrzéshez
elengedhetetlen, hogy a kommunikáló felek biztonságos módon hozzájussanak
egymás nyilvános kulcsaihoz, mely abban az esetben, ha a kommunikáció nem
szûk körben, hanem több fél között – például egy nagyobb szervezeten
belül – történik igen bonyolult lehet. A digitális aláírások kezelése során a
legfontosabb kérdés az, hogy a nyilvános kulcsokat megbízható módon annak
tulajdonosához kössük, azaz a lehetô legnagyobb mértékig lehessünk biztosak
abban, hogy egy adott személyhez melyik publikus kulcs tartozik
Azt a feladatot, hogy egy
nyilvános kulcsot megbízható módon egy adott kommunikáló félhez lehessen
rendelni az úgynevezett tanúsítványszolgáltató szervezetek végzik el. A
tanúsítványszolgáltatók alapszolgáltatása a nyilvános kulcs személyekhez, vagy
szervezetekhez rendelése, mely hozzárendelés úgynevezett tanúsítványok
kiadásával történik meg. A tanúsítvány tulajdonképpen egy elektronikus
igazolvány, mely tartalmazza a tulajdonosa adatait, valamint annak nyilvános
kulcsát. A tanúsítványigénylés folyamata során az igénylô a
tanúsítványszolgáltató felé igazolja magát, majd az azonosítást követôen a
szolgáltatótól egy olyan digitális igazolványt – tanúsítványt - kap, mely
igazolja, hogy ô mely nyilvános kulccsal rendelkezik, a kiadott tanúsítványokat
a szolgáltató egy nyilvános adatbázisban eltárolja. A tanúsítványszolgáltató
tevékenységeinek keretében azonosítja az igénylô személyét, tanúsítvány bocsát
ki, nyilvántartást vezet, karbantartja a tanúsítványváltozásokkal kapcsolatos
adatokat.
A digitális aláírásnál használt
titkos kulccsal csak a felhasználó rendelkezik, - annak érdekében, hogy azzal
ne lehessen visszaélni annak biztonságos tárolását meg kell oldani. A kulcs
tulajdonképpen egy hosszú nullákból és egyesekbôl álló bitsorozat, melyet
valamilyen médián célszerû tárolni. A titkos kulcsok tárolásának
legelterjedtebb és az egyik legbiztonságosabb módja a chipkártyán való tárolás.
Ez a védelmi mód biztosítja azt, hogy illetéktelen személy nem férhet hozzá a
titkos kulcshoz, valamint annak lemásolását is megakadályozza.
A digitális kommunikáció egyre
elterjedtebbé válik – elég az elektronikus levelezésre gondolnunk -, egyre
nagyobb mértékben használunk elektronikus dokumentumokat. A digitális aláírás
elfogadásának módjáról illetve annak feltételeirôl csakúgy mint az Európai
Unióban úgy Magyarországon is törvény rendelkezik. A digitális aláírás jogi
szabályozásának megjelenése elôtt is lehetôség volt arra, hogy a felek egymás
között megegyezzenek abban, hogy az egymás közti megállapodásokat,
szerzôdéseket elektronikus formában is elfogadják, de ezen megállapodást
hagyományos módon kellett hitelesíteniük. A digitális aláírással kapcsolatos
törvény lehetôvé teszi, hogy ne legyen szükség az elôzetes papír alapú
szerzôdésre, valamint lehetôvé teszi a digitálisan aláírt dokumentumok
elfogadását különbözô területeken: az államigazgatásban, a kereskedelemben
illetve a polgárjogi szerzôdésekben.
Magyarországon az elektronikus
aláírásról szóló törvény 2001 szeptember 1.-én lépett hatályba. A törvény három
különbözô szintû elektronikus aláírást különböztet meg – normál, fokozott
biztonságú illetve minôsített -, ugyanakkor kétfajta tanúsítványt – fokozott
biztonságú és minôsített –különböztet meg. A lényeges különbség az egyes
tanúsítványtípusok között a regisztrációs folyamatban van, azaz ott, hogy
milyen módon, mennyire megbízhatóan azonosítja a tanúsítványszolgáltató az
igénylô személyét, hogy gyôzôdik meg identitásáról (személyi igazolvány,
útlevél, közjegyzôi igazolás stb.).
A digitális tanúsítványok
kezelését manapság számos alkalmazás és operációs rendszer támogatja.
Amennyiben a felhasználó rendelkezik digitális tanúsítvánnyal képes digitálisan
aláírt levelek küldésére, a számítástechnikai rendszerekhez való hozzáférése is
alapulhat digitális igazolványán.
Ezek után feltehetô a kérdés,
hogy kik használhatják ezen szolgáltatást, kik azok akinek digitális
tanúsítványra szükségük lehet? Azok számára, akik valaki felé megbízható módon
szeretnének különbözô elektronikus dokumentumokat eljuttatni, vagy eltárolni
azokat az egyik leghatékonyabb megoldás a digitálisan aláírt dokumentumok
használata. A digitális aláírások mai leggyakoribb alkalmazási területei:
• Elektronikus levelezés során a levelek digitális aláírása
• Elektronikus formában eljuttatott anyagok aláírása
• Belsô iratkezelô rendszerekben az iktatott anyagok digitálisan
aláírt
verzióinak tárolása
• Elektronikus kereskedelemben, Interneten keresztül bonyolított
elektronikus tranzakciók hitelesítése
A legfontosabb
elônyök melyet a digitális aláírás biztosíthat
• A digitális aláírás ellenôrzése után biztosak lehetünk benne,
hogy ki az aki aláírta
a dokumentumot, az aláíró nem tudja ezt letagadni
• Az aláírás után a dokumentumot nem lehet módosítani, amennyiben
ez mégis
megtörténik a digitális aláírás érvénytelen lesz, azaz ki lehet
mutatni, hogy valaki
azt az aláírást követôen módosította
A digitális tanúsítványok
igénylése a tanúsítványszolgáltatónál történik, ahol az igényelt tanúsítvány
típustól függôen az igénylônek azonosítania kell magát. Az igénylô azonosítása
után a szolgáltató kiadja a digitális igazolványt, azaz magát a tanúsítványt. A
titkos kulcs megfelelô védelme érdekében azt célszerû biztonságos
adathordozón tárolni, ez a mai gyakorlat szerint chipkártyán valósulhat meg. A
szolgáltató a titkos kulcs tárolásához szükséges kártyát, valamint a
kártyaolvasót is az igénylô rendelkezésére bocsátja amennyiben az nem
rendelkezik ezen eszközökkel.
Az elektronikus
aláírások használatának bevezetésében jelentôs eredményt ért el a Microsec Kft.
A Microsec E-szignó szolgáltatást a Microsec Kft. 2002. évben vezette be,
miután jogosultságot szerzett az elektronikus aláírás hitelesítésére a
Hírközlési Felügyelettôl.
Az E-szignó
program segítségével szerkesztett szabályos formátum elektronikus aláírással
ellátott dokumentumok az államigazgatási és magánszervezeteknél általános
elfogadást nyertek.
Microsec Kft •
1022 Budapest, Marcibányi tér 9.
• Levelezési cím: 1374 Budapest,
Pf. 515
Telefon: (36-1)
438-6321 • www.e-szigno.hu