„A gazdasági reklámtevékenységrôl”szóló 1997.
évi LVIII.
törvény* a
2001. évi I. törvénnyel** módosítva
EGYSÉGES SZERKEZETBEN!
Az
Országgyûlés – a fogyasztói érdekek védelmének biztosítása, valamint a
gazdasági hatékonyságot és a társadalmi jólétet szolgáló piaci verseny
fenntartása érdekében – a fogyasztók tisztességes tájékoztatása, az üzleti
tisztesség követelményeit betartó vállalkozások érdekeinek védelme, valamint az
áruk és a szolgáltatások értékesítésének elômozdítása céljából, a szakmai
önszabályozás gyakorlatának jelentôségét elismerve, a gazdasági
reklámtevékenység szabályozására a következô törvényt alkotja:
Általános
rendelkezések
1. § E törvény
hatálya kiterjed a természetes és jogi személynek, valamint jogi személyiség
nélküli gazdasági társaságnak (a továbbiakban együtt: vállalkozás) a Magyar
Köztársaság területén reklámozóként, reklámszolgáltatóként vagy
reklámközzétevôként végzett gazdasági reklámtevékenységre.
2. § E törvény
alkalmazásában:
a) A reklám közzétevôje: aki a
reklám közzétételére alkalmas eszközökkel rendelkezik és ezek segítségével a
reklámot megismerhetôvé, teszi.
b) Burkolt reklám: a semleges
információ látszatát keltô tájékoztatás formájában közzétett reklám.
c) Egészségügyi intézmény: olyan
egészségügyi szerv, intézet, intézmény, szolgálat vagy más szervezet, amelyet
külön jogszabály egészségügyi intézménynek minôsít.
d) Felnôtt korú: aki a
tizennyolcadik életévét betöltötte.
e) Fiatalkorú: aki a
tizennegyedik életévét betöltötte, de a tizennyolcadikat még nem.
f) Fogyasztó: minden olyan
természetes és jogi személy, valamint jogi személyiség nélküli gazdasági
társaság, aki felé a reklám irányul.
g) Gazdasági reklám: olyan
tájékoztatás, amely termék, szolgáltatás, ingatlan, jog és kötelezettség (a
továbbiakban: áru) értékesítését vagy más módon történô igénybevételét és a
vállalkozás nevének, megjelölésének, tevékenységének népszerûsítését,
továbbá áru vagy árujelzô megismertetését mozdítja elô (a továbbiakban:
reklám).
h) Gyermekkorú: aki a
tizennegyedik életévét nem töltötte be.
„i) Gyógyszer: olyan – külön
törvényben meghatározott – anyag vagy anyagok keveréke, illetve olyan
készítmény, amelyet betegség megelôzése, felismerése, kezelése vagy élettani
funkció fenntartása, helyreállítása, javítása vagy módosítása céljából emberi
szervezetben vagy emberi szervezeten alkalmaznak. A galenusi és magisztrális gyógyszer fogalmát külön törvény
határozza meg."
j) Gyógyszerek rendelésre és
forgalmazására jogosult: az orvos,
a gyógyszerész, a gyógyszerek kereskedelmi forgalmában részt vevô – a
vonatkozó tevékenységi engedéllyel rendelkezô – elôállító és a
gyógyszer-nagykereskedô.
k) Gyógyszernek nem minôsülô
gyógyhatású készítmény: olyan anyag vagy anyagkeverék, amely nem gyógyszer, de
külön jogszabály alapján nyilvántartásba vették, és gyógyszernek nem minôsülô
gyógyhatású anyagként forgalomba hozatalát engedélyezték.
l) Játék: olyan áru, amelyet
egyértelmûen játék céljára terveztek és gyártottak.
„m) Különleges ajánlat: minden
olyan ajánlat, amely idôbeni, mennyiségi, minôségi vagy más jellegû
behatároltsága miatt, vagy más okból eltér a kialakult kereskedelmi
gyakorlattól. Ilyennek minôsül különösen az idôszakos kiárusítás és a
végkiárusítás, az átmeneti árengedményes vagy idôszaki vásár, továbbá a ráadásokra,
az ajándékokra és nyereményekre vonatkozó ígéret.
n) Megtévesztô reklám: minden
olyan reklám, amely bármilyen módon – beleértve a megjelenítését is –
megtéveszti vagy megtévesztheti azokat a személyeket, akik felé irányul, vagy
akiknek a tudomására juthat, és megtévesztô jellege miatt befolyásolhatja e
személyek gazdasági magatartását, vagy ebbôl eredôen a reklámozóéval azonos
vagy ahhoz hasonló tevékenységet folytató más vállalkozás jogait sérti vagy
sértheti."
o) Összehasonlító reklám olyan
reklám, amely közvetve vagy közvetlenül felismerhetôvé teszi a reklámozóéval
azonos vagy ahhoz hasonló tevékenységet folytató más vállalkozást, vagy a más
vállalkozás által elôállított forgalmazott vagy bemutatott, a reklámban
szereplô áruval azonos vagy ahhoz hasonló rendeltetésû árut.
p) Reklámozó: akinek érdekében a
reklám közzétételre kerül, illetve, aki a saját érdekében a reklám közzétételét
megrendeli.
q) Reklámszolgáltató: aki
tevékenységi körében a reklámot megalkotja, létrehozza, illetve összefüggésben
egyéb szolgáltatást nyújt.
r) Sajtótermékek: az idôszaki
lap egyes lapszámai, a rádió- és televíziómûsor, a könyv, a röplap és az
egyéb szöveges kiadvány – ide nem értve a bankjegyet és az értékpapírt –, a
zenemûvet, grafikát, rajzot vagy fotót tartalmazó kiadvány, a térkép, a
nyilvános közlésre szánt mûsoros filmszalag, videokazetta, videolemez,
hangszalag és hanglemez, továbbá bármely más tájékoztatást vagy mûsort
tartalmazó, nyilvános közlésre szánt technikai eszköz.
s) Szabadtéri reklámhordozó:
reklám közzététele céljából építményen kívül elhelyezett eszköz, kivéve az
árusítás helyén elhelyezett áru elérhetôségét jelzô eszközöket.
t) Tudatosan nem észlelhetô
reklám: olyan reklám, amelynek közzétételekor – az idôtartam rövidsége vagy más
ok következtében – a fogyasztóra lélektani értelemben a tudatos észleléshez
szükséges ingerküszöbnél kisebb erôsségû látvány, hang- vagy egyéb hatás
keltette inger hat.
u) Vizsgálati készítmény: a
külön jogszabályban meghatározott klinikai vizsgálatok vagy vizsgálati értékelések
alatt álló készítmény, a gyógyszer törzskönyvbe, illetve gyógyszernek nem
minôsülô gyógyhatású készítmény nyilvántartásba való bejegyzéséig és a
forgalomba hozatali engedély megadásáig.
3. § (1) Reklám
akkor tehetô közzé, ha a reklámozó azonosítható módon megnevezi a
vállalkozását, megjelöli a székhelyét vagy az állandó belföldi telephelyét,
továbbá az adószámát a reklám közzétételének megrendelésekor a reklámoztató –
ennek hiányában a reklám közzétevô – részére bemutatja, aki azokat regisztrálja,
és egy évig megôrzi.
(2) A külön jogszabályban
meghatározott, elôzetes minôségvizsgálati vagy megfelelôség tanúsítási
kötelezettség alá esô árura vonatkozó reklám esetén a reklámozó köteles a
reklámszolgáltatónak – ennek mellôzése esetén a reklám közzétevônek –
nyilatkozni arról, hogy a vizsgálatot elvégezték és annak alapján az áru,
forgalomba hozható. Ha az áru nem esik elôzetes minôségvizsgálati vagy
megfelelôség tanúsítási kötelezettség alá, a nyilatkozatnak ezt kell
tartalmaznia. Ilyen nyilatkozat hiányában a reklám nem tehetô közzé. A
reklámozó nyilatkozatát a reklámszolgáltatónak, illetve a reklám közzétevônek
regisztrálnia kell, és egy évig meg kell ôriznie.
(3) A fogyasztó részére
csomagküldés útján belföldön értékesítendô árura vonatkozó reklámnak
azonosítható módon tartalmaznia kell a reklámozó megnevezését, a székhelyének
vagy az állandó belföldi telephelyének (üzlethelyiségének) megjelölését,
valamint a külön jogszabályban meghatározott nyilvántartásba vételi számát.
(4) Az (1) – (3) bekezdésekben
foglaltakat az azonosíthatóság érdekében külföldi vagy belföldi telephellyel és
adószámmal nem rendelkezô reklámozó esetében megfelelôen kell alkalmazni.
(5) A reklámot csak a
reklámjelleg felismerhetô feltüntetésével és a környezetétôl elkülönítve szabad
közzétenni.
(6) Reklámban anyagot, terméket,
technológiát környezetvédelmi szempontból minôsíteni, kedvezô környezeti
tulajdonságaira utalni csak a környezet védelmének általános szabályaitól szóló
1995. évi LIII. törvény 86. §-ának (1) bekezdése szerint megkülönböztetô
jelzést jogosultan használók esetében lehet.
„(7) Az ingatlanok idôben
megosztott használati jogának megszerzésére irányuló szerzôdésre, illetve az
ilyen szerzôdés tárgyát képezô ingatlanra vonatkozó reklámnak fel kell hívnia a
figyelmet arra, hogy a külön jogszabályban meghatározott írásbeli tájékoztató
az érdeklôdôk rendelkezésére áll, és arra, hogy az írásbeli tájékoztató hol
szerezhetô be.“
Általános
reklámtilalmak és reklámkorlátozások
4. § Tilos
közzétenni olyan reklámot, amely
a) személyhez fûzôdô
jogokat, kegyeleti jogot, valamint személyes adatok védelméhez való jogokat
sért,
b) erôszakra buzdít, illetve a
személyes vagy közbiztonságot, környezetet, illetve természetet károsító
magatartásra ösztönöz,
c) félelemérzetet kelt.
5. § (1) Tilos
közzétenni olyan reklámot, amely a gyermek- és fiatalkorúaknak szól, és
a) fizikai, szellemi vagy
erkölcsi fejlôdésüket károsíthatja,
b) tapasztalatlanságuk vagy
hiszékenységük kihasználásával közvetlen felszólítást tartalmaz arra, hogy a
felnôtt korúakat áru vásárlására ösztönözzék.
(2) Tilos közzétenni olyan
reklámot, amely a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi
fejlôdését károsíthatja, így különösen, ha a gyermek- és fiatalkorúakat
veszélyes, erôszakos, továbbá a szexualitást hangsúlyozó helyzetben mutatja be.
„5/A § (1) Tilos
közzétenni – a szexuális árukon vagy a szexuális áruk üzletén kívül – a
pornográf reklámot. A szexuális áruk, illetve a szexuális áruk üzletkörének
fogalmát külön jogszabály állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdés
alkalmazásában pornográf reklám minden olyan reklám, amely a nemiséget súlyosan
szeméremsértô nyíltsággal ábrázolja, különösen, amelyik nemi aktust vagy nemi
szervet nyíltan ábrázol.
(3) Tilos közzétenni – a
szexuális árukon vagy a szexuális áruk üzletén kívül – a szexuális szolgáltatás
reklámját. E bekezdés alkalmazásában szexuális szolgáltatás reklámjának minôsül
minden olyan tájékoztatás, amely közvetlenül vagy közvetve szexuális
szolgáltatás igénybevételének elômozdítására irányul. A szexuális szolgáltatás
fogalmát és reklámozásának további korlátozásait külön jogszabály állapítja
meg.
(4) Tilos közzétenni – a
szexuális árukon vagy a szexuális áruk üzletén kívül – az olyan áru reklámját,
amely szexuális ingerkeltésre irányul.
(5) Tilos közzétenni – a
szexuális árukon vagy a szexuális áruk üzletén kívül – az olyan emeltdíjas
távközlési szolgáltatás reklámját, amely szexuális ingerkeltésre irányul. Az
emeltdíjas távközlési szolgáltatás fogalmát külön jogszabály állapítja
meg."
6. § (1) Tilos
közzétenni burkolt és tudatosan nem észlelhetô reklámot.
(2) Tilos az olyan áruk
reklámozása, amelyek elôállítása vagy forgalmazása jogszabályba ütközik.
(3) Tilos közzétenni olyan
reklámot, amely tényleges szolgáltatás helyett vagy azzal arányban nem állóan
adómentesség, adókedvezmény vagy más adóelôny igénybevételének ígéretét
tartalmazza, vagy az igénybe vehetô adóelôny vonatkozásában másként
félrevezetô.
„7. § (1) Tilos
közzétenni megtévesztô reklámot.
(2) A reklám megtévesztô
jellegének megállapításakor figyelembe kell venni különösen a reklámban foglalt
azokat a tájékoztatásokat, melyek
a) az áru általános jellemzôire,
b) az áru árára vagy az ár
megállapításának módjára, valamint a vásárlás egyéb szerzôdéses feltételeire,
c) a reklámozó megítélésére, így
a reklámozó jellemzôire, illetve az ôt megilletô jogokra, vagyonára,
minôsítésére, elnyert díjaira
vonatkoznak.
(3) A (2) bekezdés
a) pontja szerint az áru általános jellemzôjére vonatkozó tájékoztatásnak
minôsül különösen az áru származási helyével, eredetével, elôállításához
felhasznált összetevôkkel, biztonságosságával, egészségre gyakorolt hatásával,
mûszaki jellemzôivel, környezet- vagy természetkímélô jellegével,
energiafelhasználásának ismérveivel kapcsolatos, továbbá a beszerezhetôségére,
elôállításának idôpontjára, mennyiségére, adott célra való alkalmasságára, a
használatától várható eredményre, ellenôrzöttségére, tesztelésére, valamint az
igénybevételhez, szállításához, használatához, fenntartásához szükséges bármely
ismeretre vonatkozó tájékoztatás."
„7/A. § (1)
Összehasonlító reklám akkor tehetô közzé, ha megfelel a (2) és (3) bekezdésben foglalt
feltételeknek.
(2) Az összehasonlító reklám
a) nem lehet megtévesztô,
b) nem sértheti más vállalkozás,
vagy annak cégneve, áruja, árujelzôje vagy egyéb megjelölése jó hírnevét,
c) nem vezethet összetévesztésre
a reklámozó és más vállalkozás, illetve annak cégneve, áruja, árujelzôje vagy
egyéb megjelölése között,
d) nem vezethet más vállalkozás,
vagy annak cégneve, áruja, árujelzôje vagy egyéb megjelölése jó hírnevébôl
adódó tisztességtelen elônyszerzésre,
e) nem sértheti más vállalkozás
áruja, illetve annak a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás
tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 6. §-ában
rögzített jellemzôi utánzásának tilalmát.
(3) Az összehasonlító reklám:
a) kizárólag azonos
rendeltetésû vagy azonos szükségleteket kielégítô árukat hasonlíthat
össze,
b) tárgyilagosan köteles
összehasonlítani az áruk egy vagy több lényeges, meghatározó, jellemzô és
ellenôrizhetô tulajdonságát,
c) amennyiben tartalmazza az
áruk árainak összehasonlítását, köteles azt tárgyilagosan bemutatni,
d) eredet-megjelöléssel
rendelkezô áruknál kizárólag azonos eredet-megjelölésû árukra
vonatkozhat.
(4) Jogszerû
összehasonlító reklám esetében a védjegy jogosult kizárólagos használati joga
alapján nem léphet fel védjegyének az összehasonlító reklámban történô – a
célnak megfelelô módon megvalósuló – használatával szemben, feltéve, hogy a
védjegy használata elengedhetetlen az összehasonlításhoz és nem haladja meg a
feltétlenül szükséges mértéket.
(5) Harmadik személy által
készített vizsgálat összehasonlító eredményét, adatait közzétenni, vagy ezekre
hivatkozni csak a vizsgálatot lefolytató személy elôzetes engedélyével lehet.
7/B. § Különleges
ajánlatra – ideértve a különleges árajánlatot is – vonatkozó reklámot akkor
lehet közzétenni, ha az egyértelmûen és közérthetôen jelzi, hogy a
különleges ajánlat mely árura, mely idôponttól és mely idôpontig érvényes, vagy
azt, hogy az ajánlat csak a jelzett idôponttól az áru rendelkezésre állásáig
érvényes.
7/C. § Tilos
közzétenni olyan reklámot, amely a valós választás látszatát keltve
a) nem létezô áruval vagy
vállalkozással,
b) forgalomban nem lévô áruval,
c) azonosíthatóan és
felismerhetôen meg nem jelölt áruval vagy vállalkozással,
d) nem azonos rendeltetésû
áruval vagy vállalkozással való összehasonlítást tartalmaz."
Az egyes áruk
reklámozására vonatkozó
tilalmak és
korlátozások
8. § Tilos a
fegyverek, a lôszerek, a robbanóanyagok és a – külön jogszabályban
meghatározott – közbiztonságra különlegesen veszélyes eszközök reklámozása,
kivéve a szakmai célú reklámot és az eladás helyén történô reklámozást.
„9. § (1) Tilos a
gyógyszertárból kizárólag orvosi vényre kiadható vagy kizárólag
fekvôbeteg-gyógyintézeti felhasználásra engedélyezett, valamint kizárólag
orvosi rendelôk, gondozóintézetek által beszerezhetô gyógyszerek reklámozása,
kivéve, ha az a (2) bekezdés értelmében gyógyszerismertetésnek minôsül.
(2) Gyógyszerismertetés a
gyógyszerek szakmai célú olyan reklámozása, ajánlása, valamint a gyógyszer
összetételére, hatására, illetve az alkalmazására vonatkozó bármiféle
tájékoztatás, amely kizárólag a gyógyszerek rendelésére és forgalmazására
jogosultaknak, illetve az egészségügyi szakképesítéssel rendelkezôknek
szól."
„(3) Az (1)
bekezdésben foglalt tilalom nem vonatkozik – az egészségnevelési célú – az
Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat Országos Tisztiorvosi Hivatala
által egyedileg engedélyezett védôoltási programokat népszerûsítô
tájékoztatásra.
(4) A (3) bekezdés szerinti
tájékoztatás nem engedélyezhetô, ha a tájékoztatás felismerhetôvé teszi az
oltóanyag nevét, árujelzôjét, illetve egyéb megjelölését."
(5) A gyógyszerismertetés részletes
szabályait külön jogszabály állapítja meg.
10. § (1) Az –
egyes, külön jogszabályban meghatározott tilalmazott készítmények kivételével –
embergyógyászati célra szánt, gyógyszertárból vény nélkül is kiadható
gyógyszerek, továbbá a gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmények
reklámozása megengedett, ha a reklám:
a) egyértelmûen
meghatározza, hogy a reklámozott termék gyógyszer vagy gyógyszernek nem
minôsülô gyógyhatású készítmény,
b) tartalmazza a gyógyszer vagy
a gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény nevét és – ha a készítmény
egy hatóanyagot tartalmaz – annak szokásos nemzetközi szabadnevét,
c) a gyógyszer vagy a
gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény rendeltetésszerû
használatára ösztönöz,
d) a gyógyszert a törzskönyvezés,
illetve a gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítményt a nyilvántartásba
vétel során meghatározott alkalmazási elôírat alapján, mutatja be,
e) tartalmazza a gyógyszer,
elletve a gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény
rendeltetésszerû alkalmazásához szükséges tájékoztatást,
f) egyértelmû felhívást
tartalmaz a gyógyszer alkalmazására vonatkozó betegtájékoztató vagy a
gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény esetében annak alkalmazására
vonatkozó tájékoztató, illetve mellékhatások megismerésének szükségességére.
(2) Az (1) bekezdés szerinti
reklám nem tartalmazhat olyan utalást vagy kifejezést, amely
a) az orvosi vizsgálat, kezelés
vagy mûtéti beavatkozás szükségtelenségére vagy mellôzhetôségére
hivatkozik,
b) a gyógyszer vagy a gyógyszernek
nem minôsülô gyógyhatású készítmény mellékhatások nélküli vagy biztos
gyógyulást eredményezô alkalmazhatóságának képzetét kelti,
c) gyógyszert vagy gyógyszernek
nem minôsülô gyógyhatású készítményt kozmetikumként vagy élelmiszerként tüntet
fel,
d) a gyógyszer vagy a
gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény hatásosságát és biztonságos
használatát kizárólag annak természetes eredetére vezeti vissza,
e) kórtörténet leírásával vagy
részletes ismertetésével téves öndiagnózis eredményezhet,
f) betegség vagy sérülés
hatására bekövetkezô változást, illetve a gyógyszer és a gyógyszernek nem
minôsülô gyógyhatású készítmény által az emberi szervezetre vagy annak valamely
részére gyakorolt hatást félelemérzetet keltve, vagy a valóságtól eltérô módon
mutat be,
g) tudósok, egészségügyi
szakemberek vagy ismert személyiségek ajánlását tartalmazza,
h) annak képzetét kelti, hogy a
gyógyszer vagy a gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény alkalmazása
nélkül az emberi egészség károsul,
i) a gyógyszer vagy a
gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény forgalmazási engedélyére
hivatkozik.
„(3) A gyógyszertárból vény
nélkül is kiadható gyógyszerek, továbbá a gyógyhatású készítmények olyan
reklámjára, amely kizárólag a gyógyszer törzskönyvi elnevezését és gyártójának
nevét vagy védjegyét tartalmazza (emlékeztetô reklám) az e § (1) –
(2) bekezdése nem alkalmazandó. A gyógyszer vagy gyógyhatású készítmény
emlékeztetô reklámja kizárólag rádióban vagy televízióban ugyanazon
reklámösszeállításon belül, e § (1) – (2) bekezdéseinek megfelelô gyógyszer
vagy gyógyhatású készítmény reklám megjelenését követôen tehetô közzé."
(4) Tilos közzétenni
„a) a Magyarországon nem
forgalmazható, illetve nem alkalmazható gyógyszerekrôl készített,"
b) külön jogszabályban
meghatározott kábítószert vagy pszichotrop anyagot tartalmazó,
c) külön jogszabályban
meghatározott terápiás területek gyógyszereit tartalmazó,
d) vizsgálati készítményt
bemutató,
„e) gyermekkorúaknak szóló,
gyógyszerreklámot.
„(5) Tilos közzétenni
a vény nélkül kiadható gyógyszer reklámját, ha a gyógyszer nevével azonos
elnevezésû, kiszerelésû és gyógyszerformájú, kizárólag orvosi
vényre kiadható gyógyszer is forgalomban van."
11. § Az
állatgyógyászatban alkalmazott készítmények reklámozása megengedett. Ezen áruk
reklámozására vonatkozó részletes szabályokat külön jogszabály állapítja meg.
12. § (1) Tilos
(dohányárut vagy*) alkoholtartalmú italt reklámozni
a) olyan sajtótermékben, amely
alapvetôen gyermek-, illetve fiatalkorúakhoz szól,
b) sajtótermék címoldalán,
c) színházban vagy
filmszínházban 20 óra elôtt, illetve gyermek- vagy fiatalkorúak számára készült
mûsorszámot közvetlenül megelôzôen, annak teljes idôtartama alatt és
közvetlenül azt követôen,
d) játékon és annak
csomagolásán,
e) közoktatási és egészségügyi
intézményben és annak bejáratától számított 200 méteres távolságon belül.
(2) Tilos közzétenni dohányáru
vagy alkoholtartalmú ital olyan reklámját, amely
a) gyermek-, illetve
fiatalkorúaknak szól
b) gyermek- illetve fiatalkorút
mutat be,
c) túlzott dohány- vagy
alkoholfogyasztásra hív fel.
(3) Tilos közzétenni dohányáru
olyan reklámját, amely
a) a dohányzást egészséges
tevékenységként tünteti fel,
b) dohányzó személyeket ábrázol,
c) ismert film-, popzenei vagy
szórakoztatóipari sztárok képeit vagy nyilatkozatait használja fel.
„13. § (1) Tilos
közzétenni dohányáru reklámját.
(2) Az (1) bekezdésben
meghatározott tilalom kiterjed a dohányáru közvetett reklámjára is. A dohányáru
közvetett reklámja különösen az a reklám, amely
a) a dohányárut közvetlenül nem
jelöli meg, de a dohányáruval összefüggésbe hozható bármely más megjelölés vagy
árujelzô használatával alkalmas a dohányáru reklámozására,
b) a dohányárut más áru
elnevezésével, megjelölésével vagy árujelzôjével mutatja be,
c) más árut dohányáru
elnevezésével, megjelölésével vagy árujelzôjével mutatja be,
(3) Nem minôsül dohányáru
reklámjának az olyan áru reklámozása, amelynek elnevezése, megjelölése vagy
árujelzôje valamely dohányáruéval megegyezik, ha az áru elnevezése, megjelölése
vagy árujelzôje egyértelmûen elkülöníthetô a dohányáruétól.
(4) Az (1) bekezdésben foglalt
tilalom nem terjed ki
a) a kizárólag a dohányáru
forgalmazóinak szóló szakmai célú reklámra,
b) a dohányáru eladási helyén
való bemutatására és árfeltüntetésére,
c) azokra az idegen nyelvû
sajtótermékekre, amelyeket nem a Magyar Köztársaság területén nyomtattak vagy
adtak ki és elsôdlegesen nem a Magyar Köztársaság területén való forgalmazásra
állítottak elô."
13/A § (1) A
dohányáru sajtótermékben és szabadtéri reklámhordozón való reklámjának
tartalmaznia kell: „A dohányzás súlyosan károsítja az Ön és környezete
egészségét" szövegû általános figyelmeztetést, valamint a dohányáru
nikotin- és kátránytartalmát közlô adatokat.
(2) A figyelmeztetés szövegét,
valamint az (1) bekezdésben meghatározott adatokat a reklámnak jól olvashatóan,
jól látható helyen, vízszintesen nyomtatva, a háttérbôl kiemelve,
sajtótermékben, a sajtótermék megjelenésének nyelvén, szabadtéri
reklámhordozón, magyar nyelven kell tartalmaznia.
(3) A figyelmeztetés szövegének
le kell fednie a teljes reklám területének legalább 10%-át. A lefedésnek
legalább 20%-nak kell lennie, ha a figyelmeztetést a reklám két vagy kettônél
több nyelven tartalmazza.
A felelôsség
megállapításának szabályai
14. § „(1) E
törvényben foglalt rendelkezések megsértéséért – a (3) bekezdésben foglaltak
kivételével – a reklámozó, a reklámszolgáltató és a reklám közzétevôje is
felelôs. Az e rendelkezések megszegésével okozott kárért a reklámozó, a
reklámszolgáltató és a reklám közzétevôje egyetemlegesen felelôs."
(2) E törvény 3. §-a
a) (1) bekezdése alapján
bemutatott okirat,
b) (2) bekezdése alapján adott
nyilatkozat,
c) (3) bekezdése szerinti adatok
tartalmáért és
azok valódiságáért a reklámozó felelôs.
„(3) E törvény 6. §-ának (1)
bekezdésében, 7. §-ában, valamint 7/A – 7/B. §-ában foglalt rendelkezések
megsértéséért a reklámozó a felelôs."
A
reklám-felügyeleti eljárás
15. § (1) A
Fogyasztóvédelmi Fôfelügyelôség (a továbbiakban: fôfelügyelôség) – elsô fokon a
megyei (fôvárosi) fogyasztóvédelmi felügyelôségek (a továbbiakban:
felügyelôség) – látja el a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó
rendelkezések betartásának ellenôrzését; ezen belül lefolytatja az e
rendelkezések megsértése miatti eljárásokat.
„(2) E törvény 7. §-ában,
valamint 7/A. §-ában foglaltakba ütközô reklám esetén a Tpvt.-ben
meghatározottak szerint a bíróság, illetve a Gazdasági Versenyhivatal jár el
azzal, hogy a 7/A. § (2) bekezdés b) – e) pontjában foglaltak megállapítása a
bíróság, a (2) bekezdés a) pontjában foglaltak megállapítása a Gazdasági
Versenyhivatal hatáskörébe tartozik. Az összehasonlító reklámmal szemben
támasztott, a 7/A. § (3) bekezdésében foglalt követelményeknek való megfelelés
megállapítására a Gazdasági Versenyhivatal jogosult, továbbá a bíróság is, ha e
kérdés elbírálásának szükségessége az egyébként a hatáskörébe tartozó ügyben
merül fel."
(3) Az e törvény szerinti
eljárás lefolytatása nem zárja ki, hogy a sérelmet szenvedett fél személyhez
fûzôdô jogainak megsértése esetén igényét közvetlenül a bíróság elôtt
érvényesítse a polgári jog általános szabályai szerint. Ha a polgári jogi
felelôsség szabályai szerint kártérítés címén megítélhetô összeg nem áll
arányban a felróható magatartás súlyosságával, a bíróság a jogsértôre
közérdekû célra fordítható bírságot is kiszabhat.
16. § (1) A
reklám-felügyeleti eljárás kérelemre vagy hivatalból indul.
„(2) A reklám-felügyeleti
eljárás kérelemre indul, ha a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó
rendelkezés megsértése valakinek a jogát vagy jogos érdekét sérti. Ha a
sérelmet szenvedett fogyasztó személye nem állapítható meg, illetve, ha az
igények érvényesítése a sérelmet szenvedett fogyasztók számára tekintettel nem
lenne célravezetô, az eljárás megindítására a fogyasztók érdekvédelmét ellátó
közigazgatási szervek és társadalmi szervezetek is jogosultak. Az 5/A. §-ban
foglaltak megsértése esetén a reklám-felügyeleti eljárás nem mellôzhetô, ha azt
a rendôrség kezdeményezi."
„(3) A fogyasztók érdekvédelmét
ellátó társadalmi szervezeteket a reklám-felügyeleti eljárásokban – a 17. § (2)
bekezdésben foglalt eljárások kivételével – területükön az ügyfél jogállása
illeti meg."
(4) A reklám-felügyeleti eljárás
a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó rendelkezéseket megsértô reklám
közzétételét követô egy éven túl nem indítható meg. Ha az érdekelt fél
személyhez fûzôdô jogainak megsértésérôl egy éven túl szerzett tudomást,
az eljárás megindítására nyitva álló határidô megállapítására a Magyar
Köztársaság Polgári Törvénykönyvérôl szóló 1959. évi IV. törvény 326. § (2)
bekezdésében foglalt rendelkezést kell megfelelôen alkalmazni.
17. § (1) A
fôfelügyelôség és a felügyelôség eljárása során az államigazgatási eljárás
általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit az e
törvény18–19 §-aiban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
„(2) Ha a Gazdasági
Versenyhivatal a 15. § (2) bekezdése alapján jár el, eljárása a Tpvt.
rendelkezéseit kell alkalmazni, a (3) bekezdésben, valamint a 19. § (2)
bekezdésében és a 19/A. §-ban foglalt eltérésekkel. A (3) bekezdésben, valamint
a 19. § (2) bekezdésében és a 19/A. §-ban foglaltakat az összehasonlító
reklámmal kapcsolatos ügyben eljáró bíróság eljárásában is alkalmazni
kell."
„(3) A reklámozó indokolt
esetben – az eset körülményeire való tekintettel, figyelemmel a reklámozó és az
egyéb érdekeltek törvényes érdekeire – a reklám ténybeli állításainak
bizonyítására kötelezhetô."
18. § (1) Ha az
eljáró szerv az eljárás során megállapítja a reklám jogsértô voltát
a) elrendelheti a jogsértô
állapot megszüntetését,
b) megtilthatja a jogsértô
magatartás további folytatását.
(2) Az eljáró szerv
határozatával bírságot szabhat ki azzal szemben, aki a jogsértést elkövette. A
bírság többszörös jogsértés esetén halmozottan is kiszabható.
(3) A bírság összegét az eset
összes körülményeire – így különösen a fogyasztók érdekei sérelmének körére,
súlyára, a jogsértô állapot idôtartamára és a jogsértô magatartás ismételt
tanúsítására – tekintettel kell meghatározni. A jogerôsen kiszabott és be nem
fizetett bírságot adók módjára és azokkal egy sorban kell behajtani.
(4) A mûsorszolgáltatóval
szemben kiszabott bírságot a Mûsorszolgáltatási Alapba kell befizetni.
Egyébként a bírságot a fôfelügyelôség számlájára kell befizetni.
„19. § (1) Az eljáró
szerv határozatban ideiglenes intézkedéssel megtiltja a jogsértô magatartás
további folytatását, illetve elrendeli a jogsértô állapot megszüntetését, ha
erre – az érdekeltek jogi vagy gazdasági érdekeinek védelme miatt –
halaszthatatlanul szükség van.
(2) Az ideiglenes intézkedés
elrendelése tárgyában az eljáró szerv haladéktalanul, soron kívül köteles
határozni.
(3) A fôfelügyelôség vezetôje
utasíthatja a felügyelôséget az ideiglenes intézkedés elrendelésére."
„19/A. § Az eljáró
szerv a még nyilvánosságra nem hozott reklám közzétételét megtiltja, ha
megállapítja, hogy a reklám – közzététele esetén – a gazdasági
reklámtevékenységre vonatkozó rendelkezésbe ütközne. A közzététel megtiltása
mellett bírság kiszabásának nincs helye."
20. § (1) A
felügyelôség elsô fokú határozata ellen benyújtott fellebbezést a
fôfelügyelôség vezetôje bírálja el. A fôfelügyelôség vezetôje elrendelheti a
határozat azonnali végrehajtását.
(2) A fôfelügyelôség vezetôje
határozatának felülvizsgálata keresettel kérhetô a bíróságtól. A kereset
alapján indult bírósági eljárás során a polgári perrendtartásról szóló 1952.
évi III. törvény XX. fejezetében foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni. A
bíróság a fôfelügyelôség vezetôjének határozatát megváltoztathatja.
Záró rendelkezések
21. § (1) Ez a
törvény 1997. szeptember 1-jén lép hatályba.
(21/A.) (1) Ez a
törvény – a (2) bekezdésben meghatározott kivételekkel – 2001. március 1-jén
lép hatályba.
(2) A Grtv. e
törvény 8. §-ával megállapított 13. §-a 2001. július 1-jén lép hatályba, azzal,
hogy a 13. §-ban foglalt tilalmakat szabadtéri reklámhordozó vonatkozásában
2002. január 1-jétôl kell alkalmazni.
(21/B) (1) A 13.
§-ban foglalt tilalom nem terjed ki azokra az elnevezésekre, megjelölésekre
vagy árujelzôkre, melyeket e törvény hatálybalépését megelôzôen
jóhiszemûen közösen alkalmaztak dohányáru és más áru vonatkozásában,
feltéve, hogy az elnevezés, megjelölés vagy árujelzô használatának a módja
egyértelmûen megkülönböztethetô a dohányáruk vonatkozásában alkalmazott
használattól.
(2) A 13. §-ban foglalt tilalom
hatálybalépését követôen dohányáru vonatkozásában nem alkalmazgató olyan
elnevezés, megjelölés vagy árujelzô, amelyet más árunál alkalmaznak, kivéve, ha
a tilalom hatálybalépését megelôzôen a dohányárut ezzel az elnevezéssel,
megjelöléssel, árujelzôvel már forgalomba hozták.
(3) A tilalom hatálybalépését
követôen forgalomba hozott, dohányárutól különbözô áru vonatkozásában nem
alkalmazható olyan elnevezés, megjelölés és árujelzô, amelyet dohányáru
vonatkozásában már használnak, kivéve, ha a használat módja egyértelmûen
megkülönböztethetô a dohányáru vonatkozásában alkalmazott használattól.
(4) A gazdasági miniszter – az
egészségügyi miniszter véleményének meghallgatásával – világszintû
nemzetközi motorsportrendezvény vonatkozásában, különös méltánylást érdemlô
esetben, kérelemre, meghatározott idôre – a törvény 12. §-ának (2) – (3)
bekezdésben és 13/A. §-ában foglalt tilalmak alkalmazása mellett – felmentést
adhat a 13. §-ban foglalt tilalom alól.
(21/C.) (1) E
törvény hatálybalépésével egyidejûleg a kémiai biztonságról szóló 2000.
évi XXV. törvény 34. §-a (4) bekezdésének i) pontja hatályát veszti.
(2) 2001. július 1-jén a Grtv.
12. §-a (1) bekezdésének „dohányárut vagy" szövegrésze hatályát veszti.
(3) Felhatalmazást kap a
gazdasági miniszter, hogy az egészségügyi miniszterrel egyetértésben a Grtv.
15. § (4) bekezdésében foglalt felmentés megadására vonatkozó eljárási
szabályokat rendelettel meghatározza.
(21/D.) (1) A
szervezett bûnözés, valamint az azzal összefüggô egyes jelenségek elleni
fellépés szabályairól és az ehhez kapcsolódó törvénymódosításokról szóló 1999.
évi LXXV. törvény
a) 11. §-a helyébe a következô
rendelkezés lép:
„(1) Tilos írásban, kép- vagy
hangrögzítô, illetve más berendezés útján más személy szexuális szolgáltatását
felajánlani, azt reklámozni, vagy ilyen cselekményekben
közremûködni."
b) 12. §-ának (1) – (2)
bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép, egyúttal a jelenlegi (2)
bekezdés (3) bekezdésre módosul:
„(1) Ha a sajtótevékenységet
folytató, illetve egyéb tájékoztatást, hír- vagy mûsorszolgáltatást
nyújtó a 11. §-ban, illetve más jogszabályban foglaltakat megszegve
közremûködik szexuális szolgáltatás reklámozásában, a szervezet
üzemeltetôje – ennek hiányában a szervezet – a szolgáltatás egyszeri hirdetését
alapul véve reklámonként ötszázezer forinttól egymillió forintig terjedô
közrendvédelmi bírsággal sújtható.
(2) Az eljáró szerv a 11. §-ban
foglalt rendelkezések ismételt megsértése esetén az (1) bekezdésben
meghatározott jogkövetkezmény alkalmazása mellett elrendelheti a jogsértô
reklámot közzétevô sajtótermék vagy szabadtéri reklámhordozó jogsértô
jellegétôl való megfosztását, vagy – ha ez nem lehetséges –
megsemmisítését."
(2) A
szabálysértésekrôl szóló 1999. évi LXIX. törvény 145. §-a helyébe a
következô rendelkezés lép:
„A szexuális
szolgáltatás felkínálásának, hirdetésének tilalma
145. § (1) Aki a
külön jogszabályban meghatározott tilalmat megszegve szexuális szolgáltatást
írásban, kép- vagy hangrögzítés, illetôleg más berendezés útján felkínál,
reklámoz vagy az ilyen cselekményben közremûködik, százezer forintig
terjedô pénzbírsággal sújtható.
(2) Az (1) bekezdésben
meghatározott szabálysértés miatt az eljárás a rendôrség hatáskörébe
tartozik."
22. § (1) A rádió
és televízió mûsorszolgáltatásában közzétett reklámra – ha e törvénytôl
eltérô követelményeket állapít meg – a rádiózásról és televíziózásról szóló
1996. évi I. törvényben foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.
(2) A szabadtéri reklámhordozók
elhelyezésére vonatkozó szabályokat külön törvény állapítja meg.
23. § E törvény
hatálybalépésével egyidejûleg
a) a tisztességtelen piaci
magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény 6. §-a
helyébe a következô rendelkezés lép:
„6. § Tilos az árut,
szolgáltatást (a továbbiakban együtt: áru) a versenytárs hozzájárulása nélkül
olyan jellegzetes külsôvel, csomagolással, megjelöléssel – ideértve az
eredet-megjelölést is – vagy elnevezéssel elôállítani vagy forgalomba hozni,
reklámozni, továbbá olyan nevet, megjelölést vagy árujelzôt használni, amelyrôl
a versenytársat, illetôleg annak áruját szokták felismerni."
b) a Magyar Köztársaság Polgári
Törvénykönyvérôl szóló 1959. évi IV. törvény 84. §-a az alábbi (3) bekezdéssel
egészül ki:
„(3) E szabályok irányadók akkor
is, ha a jogsértés tilos reklám közzétételével történt."
24. § E törvény
hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti
a) a sajtóról szóló 1986. évi
II. törvény 3. § (2) bekezdése;
b) a belkereskedelemrôl szóló
1978. évi I. törvény 34. §-a, valamint az azt módosító 1986. évi 18.
törvényerejû rendelet 18. §-a;
c) az egészségügyrôl szóló 1972.
évi II. törvény 59. § (4) bekezdése;
d) az egyes szabálysértésekrôl
szóló 17/1968. (IV. 14.) Korm. rendelet 7/A §-a, valamint az azt módosító 19/1972.
(VI. 5.) MT rendelet 1. §-a és a 15/1988. (III. 25) MT rendelet 3. §-a;
e) a szeszes ital árusításának
korlátozásáról szóló 19/1977.
(XII. 20.) BkM rendelet „Szeszes ital árusításával kapcsolatos
reklámozási és hirdetési tilalom" szövegû alcíme és a 10. § (2)
bekezdése;
f) a belföldi reklám- és
hirdetési tevékenységrôl szóló 12/1972. (VI. 5.) BkM rendelet, valamint az azt
módosító 10/1986. (X. 11.) BkM rendelet, a 11/1989. (VI. 22.) KeM rendelet, a
6/1992. (I. 28.) IKM rendelet 11. § (2) bekezdésének „a belföldi reklám- és
hirdetési tevékenységrôl szóló 12/1972. (VI. 5.) BkM rendelet 8. §-a"
szövegrésze, valamint a 14/1993. (IX. 2.) IKM rendelet;
g) az egyéni
védôeszközök minôsítô bizonyítványa kiadásának szabályairól szóló 2/1995. (I.
6.) MüM rendelet 8. §-ának „reklámozni vagy" szövegrésze.
25. §
Felhatalmazást kap
a) a népjóléti miniszter, hogy a
gyógyszerek és gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény reklámozására,
a gyógyszerismertetô tevékenységre és a gyógyszerismertetôk nyilvántartására
vonatkozó részletes szabályokat, továbbá a reklám-felügyeleti eljárásban
szakhatóságként közremûködô szervek körét,
b) a földmûvelésügyi
miniszter, hogy az állatgyógyászati gyógyszerek reklámozására vonatkozó
részletes szabályokat
rendelettel
meghatározza.
Göncz Árpád s. k., Dr. Gál Zoltán s. k.,
a Köztársaság
elnöke az Országgyûlés
elnöke
„25/A. § Ez a
törvény a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között
társulás létesítésérôl szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai
Megállapodás tárgykörében, a Megállapodást kihirdetô 1994. évi I. törvény 3.
§-ával összhangban összeegyeztethetô
szabályozást tartalmaz a Tanács 97/55/EK irányelvével módosított, 84/450/EGK
irányelvével a tagállamok megtévesztô reklámozásra vonatkozó jogszabályai és
közigazgatási rendelkezései közelítésérôl."
Mándl Ferenc s.
k., Dr. Ádler János s. k.,
a Köztársaság elnöke az Országgyûlés elnöke