A reklámterület jogi szabályozása
(Lezárva: 2001. május 31.)
A Média Ász az 1998. márciusi
12-es számában részletes anyagot hozott le „Hogyan tovább?" (avagy:
Elemzések és gondolatok a reklám jogi szabályozásának körérôl) címmel, s
ugyanezen kiadványban megtalálható a jelenleg is hatályos 1997-es Magyar
Reklámetikai Kódex. A fenti kiadvány 2000. szeptemberi 17. számában 1. számú
függelékként „Mit mond a §" címen ismerteti az idôközben megjelent 1999.
évi LXXVI-os Új Szerzôi Jogi törvényt (tv.). A Média Ász jelenlegi számában,
egységes szerkezetben közli a „gazdasági reklámtevékenységrôl" szóló 1997.
évi LVIII-as törvényt, amit a 2001. évi I-es tv. módosított (ezen anyag
megtalálható az Internet „www.mrsz.hu" weboldalon a jogszabályok címszó alatt
is).
A jelentôs
változások miatt ezen tanulmány tartalmazza az eddigiek sorrendjében a „reklám
és környéke" legfontosabb szabályait, reklámvonatkozásait a gyakorlati
felhasználás érdekében. Az anyag teljessége érdekében célszerûségbôl, az
eddigi anyagokat is részben ismételjük. Megjegyezzük, hogy a terület
szakemberei, gyakorlói számára a reklámtörvény részletes ismerete
elengedhetetlen.
Elôljáróban pár szakmai
meghatározás: a rekláminformáció, amely rövid, hírértékû és tényközlést
tartalmaz. A PR a szervezet kommunikációjának irányítása, közönségkapcsolat
tartása, amely a közvélemény rokonszervének, bizalmának megnyerésére, ápolására
irányul és célja esetleges magatartásváltozás elérése. Elsôsorban ide tartozik
a társadalmi célú reklám is. A marketing: a kereskedelem értékesítésének
irányítása, eladásösztönzés, a piac befolyásolása értékesítés centrikus
módszerekkel. Ide tartozik a piackutatás.
I. A reklámtörvény
(1997. évi LVIII.
tv., módosítása a 2001. évi I-es tv. – Grtv)
Az alábbiakban
néhány egyéb belföldi szabályozással is foglalkozunk röviden.
Az új Grtv az I. magyar
reklámtörvény, amelyet megelôzött egy 1996-os kormányhatározat, és meghatározta
koncepciójának szempontjait: a liberalizálás, a szétszórt – ellentmondásos -
elavult joganyag piackomform rendezése, figyelemmel az 1991-es a brüsszeli
„Európai Megállapodás" jogharmonizációs elôírásaira is. Az EU szabályokhoz
is közelítenie kell a rendezésnek, azokkal össze kell hangolni,
természetszerûen figyelemmel a nemzeti érdekekre is. Egyeztetni kellett a
Grtv-t a korszerûsített Médiatörvénnyel és Versenytörvénnyel is. A
kiemelt termékek – dohány, szesz, gyógyszer – részletesebb szabályozást
igényelnek. Foglalkozik a közterületi (szabadtéri) reklám késôbbi
szabályozásának szükségességével. Az emberi jogokra és az alapvetô
szabadságokra vonatkozó 1950-es Római Egyezménynek a véleménynyilvánítás
szabadságára, a szólásszabadságra vonatkozó kitétel is irányadó volt a
rendezésnél. Ezt a törvényt nálunk, 1993-ban hirdették ki tv-ben. A szabályozás
igényét a reklámozás dinamikus fejlôdése is felvetette. A reklámköltések
becsült értéke 1990-ben 7 milliárd, 1991-ben 11 milliárd, 1996-ban 71 milliárd,
1997-ben 102 milliárd, 1999-ben 156 milliárd, 2000-ben 222 milliárd Forint
volt.
A reklámterületet
érinti az 1994-es Btk módosítás: az „áru hamis megjelölése" (jelentôs
érték, jellegzetes külsô) és a „fogyasztók megtévesztése" (nagy
nyilvánosság, az áru lényeges tulajdonságát érinti) szankcionálása, büntetôjogi
eszközökkel is.
A Grtv alapelvei:
a fogyasztók érdekeinek védelme, a piaci verseny segítése, az üzleti tisztesség
elvének érvényesítése, és külön kiemeli a szakmai önszabályozás szükségességét.
A Grtv legfontosabb
rendelkezései: a fogalom-meghatározások között szerepel a gazdasági reklám
fogalma, amely tájékoztatás elsôsorban a termékek és szolgáltatások
értékesítésének elôsegítése érdekében, továbbá a szervezetek tevékenységét
népszerûsíti, illetve ezt elômozdítja. Az idei módosításban új, illetve
kiegészítô rendelkezések: a gyógyszer tekintetében, a különleges ajánlatnál, a
megtévesztô és összehasonlító reklám meghatározásánál, ezek jelentôségét
aláhúzza, és részben átemeli a versenytörvénybôl.
A közterületi reklám elnevezése
helyett a szabadtéri reklám fogalmát szerepelteti a Grtv, ami szélesebb. A
reklám azonosíthatósága, felismerhetôsége, a környezettôl való elkülönítettsége
alapvetô követelmény. A csomagküldésnél elengedhetetlen 1993 óta a reklámozó
megnevezése és székhelyének, telephelyének, nyilvántartási számának,
adószámának közlése. A minôségvizsgálati tanúsítási kötelezettség igazolására a
reklám megrendelôjét nyilatkozattételi kötelezettség terheli.
A reklámtilalmak –
korlátozások: a személyhez fûzôdô jogok, a személyes adatokhoz való jogok
védelme, az erôszakra történô buzdítás, a félelemérzet keltése kizárt. A
gyermekek – fiatalkorúak kiemelt védelme végigkíséri a Grtv-t, mint alapvetô
követelmény. Új szabályozás a pornográf reklámok és a szexuális szolgáltatás
reklámozásának teljes tilalma, kivéve eladáshelyen. A megtévesztô – és az
összehasonlító reklám tilalmait és lehetôségeit a tv. módosítása részletesen
szabályozza. Tilos a látszat-összehasonlítás is (ami nem kapható, nem létezô,
felismerhetetlen), fontos a tárgyilagos vizsgálaton alapuló bemutatás. A
kiárusításnál a konkrét árukat és az idôtartamot egyértelmûen meg kell
jelölni. A fegyver, lôszer stb., továbbra is eladáshelyen reklámozható. A
gyógyszerreklám lehetôségét pontosította a tv., és az eddigi részletes
szabályozást tovább kiegészítette (vényes gyógyszerek hirdetésének teljes
tilalma, a gyermekeknek szóló gyógyszerreklám tilos). 2001. jun. 16-án lép
hatályba a teljesen új végrehajtási rendelet: 22/2001/VI. 1./ EÜM. sz. r. „az
emberi felhasználásra kerülô gyógyszerek, gyógyszereknek nem minôsülô
gyógyhatású készítmények és tápszerek reklámozásáról és ismertetésérôl.“ –
/Magyar Közlöny 2001. jun. 1-i, 61. száma/. Az alkoholtartalmú italok
reklámkorlátozása változatlan (sajtótermékek címoldalán nem, fiatalkorúak
védelme, színház-mozi csak 20 óra után, játékokon, csomagolásokon tilos,
közoktatási és egészségügyi intézményekben és azok bejáratától számított 200
m-en belül, tilos a túlzott fogyasztásra történô felhívás).
A dohányáruk hirdetése,
reklámozása 2001. VII. 1-tôl sajtótermékekben, 2002. január 1.-tôl szabadtéren,
(közterületen) tilos. Megengedett a forgalmazók szakmai célú reklámján, az
eladáshelyen történô bemutatás és árfeltüntetés tekintetében, a külföldön
nyomott idegen nyelvû sajtótermékekben.
Részben újak a felelôségi
szabályok, meghatározza, hogy mikor egyetemleges, és hogy mikor csak a
reklámozó a felelôs. A
reklám-felügyeleti eljárásra a Fogyasztóvédelmi Fôfelügyelôség, a Gazdasági
Versenyhivatal, illetve a bíróság illetékes (tiltott reklám, megtévesztô-,
összehasonlító reklám). Az eljárás kérelemre, vagy hivatalból indul, és igényérvényesítési
lehetôsége nyílik a fogyasztók érdekvédelmét ellátó közigazgatási
szervezeteknek, illetve társadalmi szervezeteknek. A szexuális szolgáltatás
felajánlásának, tiltott reklámozásának esetén a rendôrség is kezdeményezhet
eljárást.
A módosított Grtv szabályok
legtöbbike 2001. III. 1-én lépett hatályba (a dohány: ld. fent). A gazdasági
miniszter az egészségügyi miniszter véleményének meghallgatásával különleges
esetekben világszintû, nemzetközi motorsport rendezvényeknél a dohányáruk
reklámozását engedélyezheti.
A módosítás pontosította,
szigorította a szervezett bûnözésrôl szóló törvényt (1999. évi LXXV-ös
tv-t) és a szabálysértési tv-t (1999. évi LXIX. tv. végrehajtása 218/1999.
(XII. 28. Korm. sz. r.), amely a szexuális szolgáltatás felajánlására vonatkozó
reklámszabályokat tartalmazza (pl. sajtószervezet 500 ezer Ft-tól 1 millió
Ft-ig terjedô közrendvédelmi birsággal sújtható, a telefonszex hirdetés tilos
stb.).
Egyéb szabályok:
- A szabadtéri
(közterületi) reklámok közzétételét továbbra is a helyi önkormányzatok
engedélyezik. 1998 óta kiemelendô a mûemlékvédelmi igazgatóságok
engedélyeztetési szerepe. A közterületi felügyelet mûködését újra
szabályozták az 1999 évi LXIII-as tv-ben.
- A nemzeti
jelképek, a Magyar Köztársaságra utaló elnevezések használata reklámterületen
továbbra is korlátozott (vásárokon, kiállításokon, árubemutatókon használatos
reklámokat a Gazdasági Minisztérium engedélyezhet).
- Az üzletek
mûködésére vonatkozó szabályozás körében a szexuális áruk elkülönített
(zárt csomagolású) forgalmazása kiemelt elôírás.
- A nemdohányzók
védelmérôl a dohánytermékek fogyasztásának és forgalmazásának egyes kérdéseirôl
az 1999. évi XLII-es tv. intézkedik (6 § – csomagoláson figyelmeztetô felirat
alkalmazása). Az 1993. évi LXXIX-es közoktatási tv-t módosította az 1999. évi
LXVIII-as tv. és szabályozza az iskolai reklámozást.
- Az 1986. évi II.
sajtótörvény az 1990-es és 1996-os módosításaival változatlanul hatályos. Az új
sajtótermékeket be kell jelenteni az NKÖM-be és nyilvántartásba vétetni. Azokon
szükséges feltüntetni az impresszumot (szerkesztésért, kiadásért felelôsség),
az esetleges sajtó-helyreigazítási kérelem érvényesítése miatt (ha a sérelem
valótlan tényállítás, vagy valós tény hamis színben való feltüntetésére
irányul.). 1998-ban a Legfelsôbb Bíróság egy ítéletében kimondta, hogy a sajtó
(szerkesztôség) sajtó-helyreigazításra köteles fizetett közleményért is, ha az
valótlan tényt állít (a sajtóhelyre-igazítás szabályai: az 1949. évi XX-as tv.
– Alkotmány – LXI § (1-4); az 1952. évi III. tv. a – Polgári Törvénykönyv
– 342–346 §-ig.)
- Az 1997. évi
CLV-ös fogyasztóvédelmi tv-hez – vh: 89/1998. (V. 8.) Korm. sz. r. –
kapcsolódik a 7/2001 (III. 29.) GM sz. r. a fogyasztói forgalomba kerülô áruk
és szolgáltatások árainak feltüntetésére vonatkozó új szabályozás (5 § –
reklám)
II. A Médiatörvény
(1996. évi I. tv.
a rádiózásról és televíziózásról)
Mivel koncentrált
sajtó, illetve tájékoztatási tv. nem jött létre, ezért az elektronikus médiákra
vonatkozóan a speciális szabályozásokat a tömegkommunikáció terén, ezen tv.
szabályozza.
Legfontosabb
rendelkezései:
A reklámot
megjelölve és optikai vagy akusztikai úton elkülönítve lehet közzétenni.
Burkolt reklám, amely semleges információ látszatát kelti. A fô mûsoridô:
rádióban 6.30-tól 9.30-ig, televízióban 18.30-tól 21.30-ig. Reklámközzététel:
közszolgálati tv-ben (M1, M2, Duna Tv) 6 perc/mûsoróra, kereskedelmi
tv-ben 12 perc/mûsoróra, ebbôl 9 perc reklám és 3 perc közvetlen ajánlat
lehet. A klasszikus reklám: a hagyományos reklám, ami nem közvetlen ajánlat. A
közvetlen ajánlat: amikor a kereskedelmi elosztó, vagy szolgáltató közvetlenül
szól a közönséghez, termékek vétele, eladása, bérlete, illetôleg szolgáltatás
igénybevétele tekintetében. Politikai reklám, hirdetés: választásnál
jelöltállítás (név, cél, jelszó). Tudatosan nem észlelhetô reklám: amely
tudatalatti ingerhatást kelt az idô rövidsége miatt látvány, hang, vagy egyéb
hatással.
Reklám (hirdetés): nyilvános
tájékoztatás, ellenérték vagy ellenszolgáltatások fejében, és célja, az értékesítés
elôsegítése, a kívánt cél elérése. A jótékonysági felhívás célja a
segítségnyújtás. Közérdekû közlemény: állami, vagy helyi önkormányzati
szervek felhívása. Támogatás (szponzorálás): reklámnak nem minôsülô
tevékenység, amelyen név, védjegy, megkülönböztetô jelzés, az „image"
népszerûsítése a cél, pénz, vagy más természetû gazdasági
hozzájárulás ellenében. Fôszabály:
a., a szponzort
meg kell nevezni,
b., termékreklám
tilos! (megjelent a 2000. évi CXLV. tv. a sportról, amelynek 75 §-a foglalkozik
a szponzorálási szerzôdéssel, amelyet a felek racionális érvekkel, marketing
megfontolásból alkalmaznak. A 77 § a Tv- rádióközvetítés engedélyezésével, a
hasznosításával foglalkozik). Szakmai szempontból: a szponzoráció két fél
komoly kölcsönös elônyökön alapuló üzleti szerzôdése. A mecenatúránál a
támogatásért az adományozó nem kér semmilyen ellenszolgáltatást, az ingyenes
(pl. PR-nél). A donáció
adománygyûjtés egy adott cél érdekében, és lehet még: adakozás, patronálás,
pártfogolás.
A zenei
mûsorszámokat a szerzôi jog védi.
Kiemelt a
személyiségi jogok- a kiskorúak védelme, a pártsemlegesség és a
szabadfelhasználás szabályai.
Reklámkorlátok –
tilalmak: Itt is alapelv a kiskorúak védelme. A lelkiismereti – világnézeti
meggyôzôdés megsértése tilos, kizárt a munkatársak szerepeltetése. E tv-ben már
fennállt a dohánytermékek reklámozásának, szponzorálásának teljes tilalma. A
vényre kapható gyógyszerek reklámozása tiltott. Alkoholreklám csak kereskedelmi
adókon, és korlátozással lehetséges (fô mûsoridôben, csak alacsony
alkoholtartalmú szeszesital reklámozható). Filmmegszakítás: 45 perc után
lehetséges a szerzôi jog jogosultjának engedélyével.
Kiemelt az európai
és a magyar filmek sugárzási kötelezettsége.
Az Országos Rádió
és Televízió Testület (ORTT) az országgyûlés szerve. Feladata:
mûsorfigyelés, elemzés, szankciók alkalmazása (egyeztetés a
Fogyasztóvédelmi Fôfelügyelôséggel. A befolyt bírság a Mûsorszolgáltatási
Alapba kerül). Célja: fogyasztóvédelem, tisztességes piaci magatartás védelme,
a mûsorszolgáltatási szabályok betartása.
Ezen tv. az 1986.
évi II. sajtótörvényt módosította: „mindenki állíthat elô sajtóterméket, de a
törvény ezt korlátozhatja, a feltétlenül szükséges és arányos mértékben".
(szakmai
megjegyzés: az Internet az egész világra kiterjedô számítógépek összekapcsolása
révén létrehozott kommunikációs rendszer. A nyilvánossághoz való közvetítés
egyik esete, nem mûsorszolgáltatás, hanem tömeges magáncélú felhasználás.
Etikai szabályozása napirenden van.)
A Médiatörvény módosításának,
korszerûsítésének igénye visszatérôen felmerül a területen. Mivel azonban
2/3-os törvényrôl van szó (386 képviselô van!), az Országgyûlés csak az
ellenzék egyetértésével tudná realizálni, tárgyalni, jóváhagyni a már elkészült
és idônként módosított tervezetet. Jelenleg nyitott kérdés a kuratóriumok
összetételének rendezése. Az M1-nek és a másik két közszolgálati Tv csatorna
helyzete problémás, a reklámbevételek tragikus csökkenése egyben a nézôszám
csökkenésével is jár. Megoldatlan továbbá a finanszírozás. Szükséges lenne a radikális
rendezés a kuratóriumok és a pénzügyi kérdések területén. A jelenlegi
tervezetben a közvetlen ajánlatot a televíziós vásárlás (teleshopping) váltaná
fel. A reklám és a szponzorálás meghatározása módosul, rendezik a
mûsorszámok támogatásának, szétosztásának, a kizárólagos közvetítési
jognak és esetleg a szabad felhasználásnak a kérdését. A sugárzott filmek
tekintetében kategóriákat (I–V) hoznak létre a kiskorúak védelme érdekében.
Továbbá kiskorúaknak a vásárlásra való buzdítása nem lehetséges, a kategóriák
pedig az erôszak, pornográfia kiküszöbölésére irányulnak.
Megjegyzés: a 218/1999. (XII.
28.) Korm. sz. r. amely a szabálysértésekrôl szóló tv. végrehajtási rendelete,
és ezt módosította a 42/2001. (III. 14.) sz. r. Ennek egy paragrafusa az erôszak
öncélú bemutatása esetén 100 000 Ft-os bírságot helyez kilátásba. Öncélúság: ha
azt a reklám tárgya, vagy témája nem teszi feltétlenül indokolttá. A
tervezetben az EU csatlakozás miatt is szerepel, hogy a közszolgálati és
kereskedelmi televíziókban az európai filmek sugárzási aránya 50%-os legyen. Ez
a magyar filmgyártás, a filmszakma szerepét is erôsítené.
III. A
versenytörvény
(Az 1996. évi
LVII-es tv., címe „A tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás
tilalmáról".)
módosítása 2000.
évi CXXXVI. tv.
Mint a negyedik
„versenytörvénynek" célja a reform továbbfejlesztése, pontosítás, bôvítés,
s célja – a vonatkozó EU irányelvvel összhangban – a piaci-gazdasági verseny
szabadságának szabályozása, a vállalkozás jogának biztosítása, az üzleti tisztesség
érvényesítésének, szerepének segítése a jog eszközeivel.
Az un. „generál klauzula"
szerint tilos a gazdasági versenyt tisztességtelenül – különösen a
versenytársak, a fogyasztók törvényes érdekeit sértô, vagy veszélyeztetô módon,
vagy az üzleti tisztesség követelményeibe ütközôen – folytatni.
A Bíróságra
tarozik a tisztességtelen verseny tilalma elleni fellépés, különösen, ha valaki
valótlan tény állításával (információval), híresztelésével, vagy valós tény
hamis színben való feltûntetésével, illetve egyéb módon, a versenytárs jó
hírnevét, hitelképességét sérti, vagy veszélyezteti. (Ez megingathatja a
konkurencia üzleti megbízhatóságába vetett bizalmat.) Idetartozik még az üzleti
titok sérelme, továbbá a tisztességtelen (bojkott) felhívás elleni fellépés is.
Más árura, vagy szolgáltatásra emlékeztetô jellegzetes külsô felhasználásával,
tulajdonság átvételével (árujelzô, cégnév stb.) árucsomagoláson sem lehet relámozni terméket, szolgáltatást.
(ez az un.
élôsködô reklám)
A Gazdasági Versenyhivatal bírálja
el a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalma megsértését,
ide tartozik, az un. „reklámszédelgés", amikor félrevezeti, megtéveszti a
fogyasztót a reklámozó, pl. valótlan tényt állít az áru ára, lényeges
tulajdonsága, illetve fizetési, vagy kamatfeltételek vonatkozásában. Elhallgat
valami lényegeset, illetve túlzó, vagy hiányos a tényközlése (elônyös vásárlás
hamis látszatának, illúziójának, illetve agresszív, sokkoló eladási
módszereknek alkalmazása).
A fogyasztók
választási szabadságának indokolatlan korlátozása is jogsértô. (pl. olyan
körülményeket teremtenek, amelyek jelentôsen megnehezítik az ajánlat, az áru,
az ár valós megítélését és másik hasonlóval a tárgyszerû
összehasonlítást, ami a reális megítélést kizárja)
Kartell megállapodással
(horizontális, vertikális) a verseny jelentôs mértékben megakadályozódhat,
korlátozódhat, vagy torzul. (Összehangolt magatartás, áremelés, árlenyomás,
piacfelosztás tekintetében.) A gazdasági erôfölénnyel, monopolhelyzettel való
visszaélés tilalma is ide tartozik. Általános szerzôdési feltételekben is
lehetôség nyílik ilyen esetben, indokolatlan elôny kikötésére, szerzésére, ill.
hátrányos feltételek elfogadásának kikényszerítésére. Ezzel versenyhátrányt
okoz a jogsértô, az ügyfeleket indokolatlanul megkülönbözteti, esetleg a
piacról kiszorítja ôket, vagy piacra lépésüket megakadályozza. Idetartozik, még
az un. „felfaló árazás" is. Az általános szerzôdési feltételeknek a
fogyasztók érdekében történô Ptk. módosítását az 1997. évi CXLIX. tv. szabályozza.
Az 1990-ben létrehozott
Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jár el fenti ügyekben, ellátja a
verseny-felügyeleti feladatokat is (vállalkozások összefonódásának ellenôrzése
stb.) Az államigazgatási eljárás szabályai alapján hozza meg hatósági döntéseit
eljárásaiban, amelyeket ésszerûen rövid idô alatt fejez be (pl. 90 nap
alatt). Az ügyeket hivatalból, vagy kérelemre indítja el olyan esetekben,
amikor egy ügy valakinek jogát, vagy jogos érdekét érinti.
A bírság kiszabásának alapja:
felróhatóság, a jogsérelem súlya, a jogsértô állapot idôtartama, az elért
anyagi, vagy egyéb elôny, a felek piaci helyzete, az esetleges ismételtség, az
eljárást segítô - együttmûködô magatartás, a gazdasági verseny
veszélyeztetésének foka, ill. a fogyasztói érdekek sérelmének köre,
kiterjedtsége.
A GVH Versenytanácsának
határozata ellen a Bírósághoz jogorvoslattal lehet élni, azonban 1996 óta a
Versenytanács a bírság összegének befizetésére azonnali végrehajtást is
elrendelhet a közérdekre tekintettel (jelenleg 30 napos fizetési határidôt
határoznak meg!), a Bíróság a határozatot megváltoztathatja, a bírság összegét
csökkentheti, a társadalmi eljárásoknak, a gazdasági életben kialakult
szokásoknak a mérlegelésével is. Késedelmes megfizetés esetén a jegybanki
alapkamat kétszerese is jár. Ha az ügy a fogyasztók széles körét érinti, vagy
jelentôs nagyságú hátrányt okoz, a polgári igényt közérdekû keresettel is
érvényesítheti: az illetékes Gazdasági Kamara, a Fogyasztóvédelmi
Fôfelügyelôség és a Gazdasági Versenyhivatal.
IV. Szellemi
alkotások: szerzôi jog, személyhez fûzôdô jog
(ld.
részletesebben a Média Ász 2000. IX. havi 17-es számában „Mit mond a §?"
cím alatt.)
A., Szerzôi jog.
Régi a hagyománya
a magyar szerzôi jog szabályozásának, mivel már az 1800-as évek végén törvényt
alkottak elôdeink a szellemi tulajdon, az alkotások védelmérôl. Jelenleg a
negyedik Szjt. van hatályban: az 1999. évi LXXVI-os tv. Célja a szellemi javak,
a szellemi tôke növelése, és az alkotóknak ösztönzése az új mûvek
létrehozására.
Az EU csatlakozási
eljárások is felvetették a jogharmonizáció, a korszerûsítés
szükségességét azzal, hogy a szabályozások az eddigi értékeket megóvják, és
biztosítsák a folyamatosságot. Hazánk a nemzetközi, Uniós szerzôdéseket
ratifikálta (irodalmi, tudományos, mûvészeti alkotások védelme), és tagja
az ez irányú szervezeteknek. A szerzôi jognak a technika rohamos fejlôdését is
kísérnie kell. Az eddigi szétszórt, speciális, a kulturális kormányzat által
rendeletileg szabályozott területek is bekerültek az új tv-be, konkrétabban,
helyenként részletesebben (szoftver, reklámozási célú mûvek,
filmalkotások – audiovizuális mûvek, a képzômûvészet – fényképészet
– építészet mûszaki és iparmûvészeti alkotások).
A reklám a kreatív
(alkotó) tevékenység területén kapcsolódik a szerzôi joghoz.
Itt jegyezzük meg,
hogy a Nemzeti Kulturális Alapra vonatkozó tv-nek (1993. évi XXIII-as tv.,
utolsó módosítása 2000. évi CXL. tv.) a kulturális járulékokra vonatkozó
szabályozása anyagilag támogatja a kulturális–mûvészeti területet (ilyen
díjak: újságnál, kiadványban, sajtó és egyéb hirdetés terén, szakmai
reklámanyagban, kereskedelmi katalógusban, videofelvételnél, filmeknél stb.
jelentkeznek.)
Az alkotás, a mû sajátos
szellemi tulajdon és e szellemi tevékenységbôl fakadóan az egyéni, s eredeti
jelleg a meghatározó, s ez alapítja meg a védelemre való jogosultságot.
Eredetinek akkor vélelmezhetô az alkotás, ha a szokványos megfogalmazástól
eltérôen, egyéni sajátosságot mutat. A mû, alkotás elismertsége független
az esztétikai értékeléstôl. Szerzô csak természetes személy lehet.
A mû szerzôje, jogosultja,
aki a mûvet megalkotta, de az átdolgozás, feldolgozás, mûfordítás
is védelmet kap, ha egyéni, eredeti jellege van. A mûnyilvántartást (az
alkotás ténye, idôpontja) az ARTISJUS végzi (Magyar Szerzôi Jogvédô Iroda
Egyesület).
Az ötlet, elv,
elgondolás, mûködési módszer, vagy matematikai mûvelet nem védett.
Azonban a szomszédos jogok közül védelemben részesülnek az
elôadómûvészek, hangfelvétel-elôállítók, rádió- TV szervezetek,
filmelôállítók jogai és teljesítményei. Ez utóbbiak származékos, másodlagos
alapon történnek.
Az alkotó
személyhez fûzôdô jogai nem ruházhatók át, azokról nem mondhat le, a
vagyoni jogokról igen, azok forgalomképesek. Munkaviszony keretében alkotott
mû keretében a fôszabály, hogy a felhasználási jog átszáll a
munkáltatóra, de továbbadás esetén már díjazás jár (pl. reklámozás, szoftver,
adattár, megfilmesítés).
Tilos a mû
torzítása, csonkítása, azonban csak az a megváltoztatás, csonkítás, csorbítás
tilos, ami a szerzô becsületére, hírnevére sérelmes. A szerzô engedélye
szükséges: a többszörözéshez, terjesztéshez, nyilvános közvetítéshez,
átdolgozáshoz, kiállításhoz. Többszörözés: a hang- vagy képfelvételen való
rögzítés, idôleges elektronikus tárolás és számítógépes hálózaton átvitt mûvek
anyagi formában történô elôállítása.
Új díjtétel a
reprográfiai készülékek után járó díj (a fénymásoló gépek importôrjei, továbbá
a tevékenységet üzletszerûen végzô szervek fizetik).
Az ötlet: motívum,
stílus, technika, hatásos kreatív elemek, kombinációk alkalmazása (ilyen pl. a
szlogen is). E téren nincs szerzôi jogi védelem, de például konkrét önálló
alkotói forma lehet: forgatókönyv, arculatterv, reklámkampány terv esetében. Ez
már a megvalósulás adott foka. Szellemi teljesítmény: stíluselemek kombinációja,
amelyben az alkotómûvész egyéni ábrázoló ereje mutatkozik meg, így ez már
nemcsak tény és adatközlés, hanem teljesítmény. Egyediség: a forma, a tartalom
és a mondanivaló egysége.
A védelmi idô 70 év, amit a
szerzô, ill. az utolsó szerzôtárs halálától kell számítani (együttes
mûnél, filmnél). Ha a cél eléréséhez szükséges, csak a vagyoni jogokat
érintôen lehetséges a szabad felhasználás: iskolai oktatásnál, tudományos
ismeretterjesztésnél. Idézésnél a forrás és a szerzô nevének megjelölése szükséges,
ez van az átvételnél is (ami meghaladja az idézést), ha az nem szolgál
jövedelemszerzést, vagy annak fokozását. Szabad még: a tény - híranyagok,
tárgyalások anyagának, beszédeknek a felhasználása, de itt is szükséges a
forrás megjelölése.
Felhasználási szerzôdéseket
írásban célszerû megkötni, de most már nincs mûfajonként külön
minisztériumi szabályozás, csak jelen tv. adja meg a szempontokat. A mû
felhasználásához a szerzô, díjazás ellenében ad engedélyt, ami pl. lehet
kizárólagos is. A szerzôdés határozott, vagy határozatlan idôre köthetô, s e
körben a szerzôdésekre vonatkozó általános szabályok érvényesek. A lényeges
feltételekben meg kell állapodni (a mû azonosíthatósága, a felhasználási
mód és terjedelem megjelölése, a határidô rögzítése, az ellenértékben -
díjazásban megállapodás stb.) Nagyjogos a szerzôdés, ha azt a szerzô egyénileg
köti, kisjogos, ha közös jogkezelô szervezetnél kötik. Írásban kötelezô
megkötni: a kiadói, és megfilmesítési szerzôdést.
A szoftverre és az
adattárra a speciális és az általános szabályok az irányadók.
A reklámozás céljára megrendelt
mû esetén a vagyoni jogok átruházhatók a felhasználóra, de a lényeges
feltételekben itt is meg kell állapodni. (A felhasználás módja - mértéke,
földrajzi terület, idôtartam, a reklámhordozó meghatározása és a díjazás.) Itt
sem tekintendô az ötlet és a téma mûvészeti alkotásnak, ilyenné a
feldolgozás minôsége, eredetisége, sajátossága teszi.
A filmalkotások,
audiovizuális mûvek (fotokémiai vagy elektronikus út) szabályozása is
kibôvült. Itt a megfilmesítési, ill. közvetlen filmalkotási szerzôdések
kötôdnek meg. Itt a szerzôk: az irodalmi és zenemûvek alkotói, a rendezô,
és mindazok, akik a film egészének kialakításához alkotó módon hozzájárultak
(pl. operatôr, táncfilmnél a koreográfus, a tudományos szakértô stb.).
A képzômûvészet,
fotómûvészet, építészet, iparmûvészet, ipari tervezômûvészet
(belsôépítészet), mûszaki létesítményének tervének jogi szabályozása is
részletesebb. A reklám terén az un. alkalmazott mûvészet jelentkezik,
egyébként az alkotás elsôsorban egyediként kerül nyilvánosságra. (pl. Picasso
Békegalambja egyedi alkotás, azonban az abból készült plakát már az alkalmazott
mûvészet) Grafikánál, fotónál a kifejezési mód és a forma áll szerzô jogi
védelem alatt, ha a kompozíció sajátos (egyéni, eredeti). A mû
kiállításához is szükséges a szerzô beleegyezése, kivéve
közgyûjteményeknél. Reklámcélú felhasználáskor a képmás közzétételéhez az
ábrázolt személy hozzájárulása szükséges. Védelem illeti meg tehát a
mûvészi fotót, de az egyszerû fényképet nem (riportkép, tárgyfotó).
Új Btk. szabályt iktat be az 1997. évi CXXV. tv. 195/A §-a (1) kiskorúról
pornográf kép készítése, forgalomba hozatala, kereskedése, hozzáférhetôvé
tétele bûntett.
A munkaviszonyban készített
mûnél a munkaszerzôdésbôl folyó kötelezettség kapcsolódik a vagyoni jogok
gyakorlásához. Ha a munkáltató a mûvet más harmadik személyre, szervre
ruházza át, feléled az un. engedélyezés szerepe, és a megfelelô díjazás igénye
(tervezôintézetnél stb.). A szoftvernél nincsen ilyen joga az alkalmazottnak.
A mûnél: a., kereskedelmi
értéket a kereslet-kínálat határozza meg (pl. B.Á.V. becslés, aukciónál a
forgalmi érték)
b., A
mûvészi értéket a hozzáértôk, szakértôk által felismert mûvészi
minôség, a kvalitás határozza meg. Itt tehát kiemelt szerepet játszik a szakmai
értékelés, amelynek minôségét az elsajátítható mesterségbeli tudáson felüli
egyéni vonás, a mûvészet egészéhez való hozzájárulás, ill. többlet
alakítja ki.
A M. Nk. Mûvészeti Alapja
helyett a Magyar Alkotómûvészeti Közalapítvány mûködik e területen.
A mûvészeti alkotások szakvéleményezésében, zsûrizésében a
vonatkozó névjegyzékben szereplô szakértôk mûködnek közre. Bírálják az
alkotás mûvészi értékét, és pl. alkalmazott mûvészeteknél a rendeltetésszerû
célra – a felhasználásra való alkalmasságot, és véleményezhetik a szerzôi díj
mértékét.
Az elôadó mûvészek
(audiovizuális téren is) és a hangfelvétel-elôállítók védelme. Ez rögzítésnél,
sugárzásnál, többszörösítésnél, terjesztésnél, vezetékes továbbításnál
érvényesül. A filmnél ez a jog az elôállítóé. Az érdekeltek itt is
ragaszkodhatnak a névfeltûntetéshez, felléphetnek a torzítás, csonkítás,
megváltoztatás, csorbítás ellen, ha az a becsületüket, hírnevüket sérti. Az un.
„konzervzene" is ide tartozik. A kereskedelmi célú (reklám célú)
felhasználásért fizetni kell.
A szerzôi és a
szomszédos jogok közös kezelését egyesületek végzik, amelyeket az NKÖM vesz
nyilvántartásba. Ezek non-profit szervezetek, csak fenntartásukat fedezhetik a
befolyó díjakból. Irodalmi - zenei téren az ARTISJUS; egyéb
alkotómûvészetnél (vizuális) a HUNGART; a filmalkotások alkotóit,
gyártóit a FILMJUS; az elôadó-mûvészeti teljesítményeket a
Mûvészeti Szakszervezetek Elôadói Irodája; a hangfelvétel-elôállítókat a
Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (MAHASZ); a reprográfia területét a Magyar
Reprográfiai Szövetség képviseli és védi. Szerzôi jogbitorlás ellen is fel
lehet lépni.
A jogdíjak mértékét évenként az
NKÖM teszi közzé a Magyar Közlönyben (MK). E speciális terület esetleges vitás
ügyeinél a bíróságok, hatóságok, természetes személyek megkereshetik a Szerzôi
Jogi Szakértô Testületet szakvélemény adása céljából.
A Btk-ba 1999-ben
iktatták be a szellemi alkotások fokozott büntetô jogi védelmét. A Nemzetközi
Magánjog (1979. évi 13 tvr.) foglalkozik a személyhez fûzôdô jogokkal, a
szellemi alkotások – szerzôi jogok területével. (egységes szerkezetben: MK
2001. IV. 5-i 40. száma)
B., A személyhez
fûzôdô jogok védelme:
(Ptk. – 1959. évi
IV. tv. 75–87 §-ig)
Foglalkozik a
közszereplôkkel, akik többet kötelesek eltûrni, mint más természetes
személyek. Egy 1998-as Legfelsôbb Bírósági (LB) ítélet szerint nem
kifogásolható, ha a vélemény nem sérti a becsületet, az emberi méltóságot, s
indokolatlanul nem bántó, sértô, vagy lealacsonyító. (+ az Alkotmány Bíróság
36/1994. (VI. 24.) ABh. számú határozata.) A tv. a névviseléssel is foglalkozik
(névkizárólagosság elve; tudományos – irodalmi – mûvészeti - politikai
területen felvett névvel is folytatható a tevékenység). Itt törekedni kell az
összetéveszthetôség kizárására, mivel elsôbbség esetén a következô személy csak
toldással, vagy elhagyással kell, hogy megkülönböztethesse a nevét. Jogi
személyre is vonatkoznak a névviselés szabályai (hasonló, összetéveszthetô név
használata kizárt). A jó hírnév védelmével, a helyreigazítással a sajtótörvény
ismertetésénél már foglalkoztunk (LB 1993. + 1998. – közszereplô személyiség
védelmi perénél a sajtószabadság nem járhat mások személyiségi sérelmével,
mivel az ember külsô megjelenése is személyi védelem alatt áll. Itt nem vagyoni
kártérítés – kárpótlás – is megállapítható.
LB 2000. –
személyhez fûzôdô jogot sért a magánéletbe való indokolatlan,
szükségtelen, önkényes beavatkozás – kiskorú terhessége, abortusza és ennek
országos nyilvánossága a tömegkommunikációban.)
Képmással, hangfelvétellel
nem lehet visszaélni. A képmás nyilvánosságra hozatalához – a nyilvános
közszereplés kivételével – az érintett személy hozzájárulása szükséges.
Reklámnál ez kiemelten érvényes és egyéb vonzata is van, mivel ez kereskedelmi
célú, üzletszerû felhasználás. Kivétel: eltûnt, körözött személy,
de itt szükséges a hatósági engedély. Az elôadó-mûvészek hangfelvétel
elôállítók produktumai is védelem alatt állnak. A magántitok, üzemi - üzleti
titok kapcsolódik a személyes adatok védelméhez, az e téren történô esetleges
visszaéléshez. Polgári igénnyel, követeléssel a Bírósághoz lehet fordulni.
A kegyeleti jog az
elhunyt személyek védelmét védi, és megsértésénél felléphet a hozzátartozó,
végrendeleti örökös, közérdek esetén az ügyész.
V. A védjegy
Ez jogi elnevezés,
a hétköznapi használatban a márka megjelölést is használjuk, amely akkor válik
védjeggyé, ha azt bejegyzik, lajstromoztatják.
A harmadik, jelenleg hatályos
védjegytörvény az 1997. évi XI. tv. („a védjegyek és a földrajzi árujelzôk
oltalmáról"). Végrehajtása a 19/1997. (VII. 1.) IM. sz.r. a bejelentések
részletes alaki szabályaival foglalkozik.
A tv. célja és
tárgya: a megkülönböztetô jelzés és a grafikailag ábrázolhatóság. A védjegy
reklám téren az információk, a tájékoztatás sûrített, szimbolikus megjelenítôje;
a marketing, a piaci bevezetés, a kapcsolatteremtés, a figyelemfelkeltés, a
minôségjelzés, az ismert áruknál a piacmegtartás és bôvítés eszköze. A jó
hírnevet, a piaci elismertséget, a tekintélyt védi, a fogyasztói hûséget,
és bizalmat erôsíti.
A bejelentés elsôbbsége a
védelem alapja, meghatározója. A lajstromozással 10 éves védelmet,
kizárólagosságot élvez a kedvezményezett, és a védelmi idô megújítható. Fel
lehet lépni az engedély nélküli használat (bitorlás), az azonossággal,
hasonlósággal, összetéveszthetôséggel szemben, a jó hírnév sérelmének megvédése
érdekében.
Nem tiltható meg a
védjegy névhez való kapcsolódás, ha a termék - áru kereskedelmi forgalomba
hozatalára történô feljogosításról van szó (pl. „Opel-Kiss" név használat
stb.).
Jogutódlással a
védjegy átszállhat, vagy használata licencia szerzôdéssel átruházható.
A Magyar
Szabadalmi Hivatal jár el védjegyügyekben, államigazgatási eljárás keretében.
Külföldi személyt csak szabadalmi ügyvivô, ill. ügyvéd képviselhet. A bejegyzés
az un. árujegyzékbe történik (áruk, szolgáltatások felsorolása), amit érdemi,
alaki vizsgálat, kutatás elôz meg. Sérelem esetén a Bírósághoz lehet fordulni
(aki ügyfél volt az MSZH-nál, ill. az ügyhöz jogi érdeke fûzôdik).
Többek között van
együttes védjegy, és tanúsító védjegy is.
Új szabályozás a
földrajzi árujelzôk oltalmára vonatkozó rész. Eddig a nemzetközi
kereskedelemben, hátrányban voltunk, s a szabályozással erôsítjük a magyar
termékek piaci helyzetét, az irántuk való bizalmat.
A földrajzi árujelzô: a termékek
földrajzi eredetének azonosítására alkalmas. Származási jelzés: olyan földrajzi
jelzés, amely közvetlenül, vagy közvetve kifejezi a termék származását. Eredet
megjelölés: valamely ország, táj, helységnevek, amely az onnan származó
terméket jelöli meg, s amelyen tulajdonságait, minôségét kizárólag, vagy
lényegében az adott földrajzi környezet határozza meg (természeti - emberi
tényezôk, termelési kultúra, hagyományok). Lényeges különbség az, hogy az
eredet megjelölésnél közvetlen és elválaszthatatlan kapcsolat van. Döntô
szerepet tölt be a termék minôsége, tulajdonsága és a földrajzi környezet
között; a földrajzi jelzésnél e kapcsolat esetleges, azaz a termék köszönheti
hírnevét, tulajdonságait a földrajzi környezetnek, függetlenül a természeti és emberi
tényezôktôl.
A védjegy tekintetében különbözô
nemzetközi (Uniós) egyezményeket, megállapodásokat ratifikáltunk, s váltunk
tagokká. Az 1991-es brüsszeli EU megállapodásban vállaltuk a jogharmonizációt.
1993-ban, Brüsszelben egy másik megállapodást kötöttünk a megjelölések
kölcsönös védelmérôl, amelynek 6. cikkelyének 2/b pontja szól a reklámról,
amely lehet hamis, félrevezetô információ, továbbá leírás, védjegy megnevezés,
felirat, ábra a csomagoláson stb.
A Magyar Védjegy
Egyesület 1991-ben alakult meg. E körben használatos a logó, cégmonogram,
embléma is.
A védjegy
kritériumai:
a., szuggesztív
legyen, valamely tulajdonságra utaljon;
b., könnyen
felismerhetô, megjegyezhetô legyen;
c., esztétikus,
mûvészi legyen, a vizualitásra hasson.
A védjegy értékét
– ami lehet fiktív – az un. „hozadékelv" határozza meg:
a., az ismertség;
b., a piaci
bevezetesség;
c., ráfordított
beruházások mértéke;
d., a várható
jövedelemtöbblet.
(Julius Meinl
mondta: „A fogyasztók hajlandók megfizetni a minôséget. Néha a védjegy a
minôség egyetlen kritériuma, tehát érdemes megszerezni!"
Beck Salamon: „A
jó védjegy nem ismer országhatárokat, és minden nép nyelvét beszéli!")
LB 1997. A védjegy
jogosulatlan használatának minôsül: nemcsak a termék jogsértô elôállítása,
hanem az ilyen termék forgalmazása is (hamis termékjelzés, + ha az
összetéveszthetôségig hasonló a megjelölés.)
LB 1998.
Szómegjelölések összetéveszthetôségének vizsgálata során a nyelvtani szabályok
is jelentôsek. (gyógyszernév)
LB 1999. Azonos,
vagy hasonló áruk meghatározása: számítástechnikával kapcsolatos szolgáltatásra
vonatkozó védjegylajstromozás iránti kérelem elbírálása során.
VI. Szerzôdési
rendszer
A szerzôdések megkötésének
rendjét a Polgári Törvénykönyv (1959. évi IV. tv. – Ptk.) szabályozza a
„kötelmi jog" részben. A reklámterületen vegyes szerzôdések köttetnek
(vállalkozási, megbízási, bizományi, keretszerzôdés, külkereskedelmi szerz.,
kapacitás-lekötési szerz., opciós szerzôdés stb.), s idôtartam tekintetében
lehetnek hosszú lejáratúak, határozott, vagy határozatlan idejûek. Mindig
a reklámeszköztôl, ill. a kreatív tevékenység jellegétôl függ, hogy a szerzôdés
mennyire legyen részletes. A szerzôdéseket nem címük, elnevezésük, hanem
tartalmuk szerint kell értékelni, elbírálni.
A szerzôdés megkötésével, létrejöttével,
kötelezettség keletkezik valamely szolgáltatás teljesítésére, és jogosultság
ellenszolgáltatás követelésére. A szerzôdési szabadság elvére figyelemmel a
felek szabadon állapítják meg annak tartalmát, kivéve, aminek szerepeltetését
törvény szabályozza. A szerzôdés a felek akaratának kölcsönös és egybehangzó
kifejezésével jön létre, és úgy, hogy a felek a lényeges kérdésekben
megállapodnak. (Megrendelés – megbízás – ajánlattétel s ennek visszaigazolása,
az elfogadás visszajelzése.) Kötlevéllel un. blankettaszerzôdést is lehet
használni szerzôdéskötésnél (biztosítási szerzôdés, garanciális célzatú
megállapodás stb.), itt tilos az indokolatlan, egyoldalú elôny kikötése, vagy
annak súrolása (médiavásárlásnál, közzétételi megbízásnál stb.). Az ajánlatnak
megfelelô elfogadó nyilatkozat is létrehozza a szerzôdést, amit reklámnál a
briefing (eligazítás) elôzhet meg.
Vállalkozásnál az eltérô
tartalmú válasz új ajánlatnak tekintendô (reklámnál lehet: kommunikációs vagy
kreatív tervezés; tanácsadás a marketing célok elérésére; klasszikus
sajtótájékoztató – promóció rendezése; reklámeszközök elôállítása,
kiválasztása; média javaslat ill. vásárlás; közzététel megrendelése – adásidô,
felületek stb.) A szerzôdés melléklete általában a költségvetést is tartalmazza,
amennyiben a felek ennek részletezésében állapodnak meg. Teljes budget –
kezelésre is létrejöhet megállapodás. A jutalékban, a készkiadás
megtérítésében, az esetleges részesedésben, továbbá speciális reklámszakmai
kikötésekben is meg lehet állapodni.
A nélkülözhetetlen
lényeges feltételek:
a., A felek
megnevezése – kik kötik a szerzôdést? – itt célszerû az ügygazda,
ügyintézô megnevezése mindkét fél részérôl.
b., A szerzôdés
tárgyának meghatározása – mit kell szolgáltatni? – mennyiség, terjedelem, minôség,
szabvány,
választék stb.
szerint. Ez utal a szolgáltatás színvonalára.
c., A teljesítés
határideje naptár szerint – mikorra kell teljesíteni? – lehet-e részszállítás.
A határozott idejû szerzôdésnek az idôtartam végének lejártakor
szûnik meg automatikusan; határozatlan idejûnél meg kell határozni
a felmondási idô mértékét.
d., Az
ellenszolgáltatás, a vállalkozási- megbízási díj összege – tehát mennyiért? –
(ár, irányár, csúszóár, ritkán utókalkulációs ár, a honorárium – ügynöki
jutalék kikötése; esetleges további fizetési feltételek, ill. kötbér,
kártérítés és kamat kikötése.)
e., Továbbá: amit
bármelyik fél lényegesnek tart (pl. speciális- szakmai feltételek;
reklámszakmai felelôsség; teljesítés helye; esetleges kizárólagosság; szerzôi
jogok kérdése; üzleti titokra történô utalás; a potenciális vásárlók ill. a
célcsoport megjelölése stb.).
A szerzôdést –
annak megkötése után – a felek csak közös megegyezéssel módosíthatják (pl.
pótmunka stb.).
A szerzôdés
teljesítése során a feleket együttmûködési kötelezettség terheli,
különösen, pl. a megrendelô pontos adatszolgáltatása; mindkét fél részérôl a
közbensô intézkedések kezdeményezése, teljesítése. Akkor szerzôdésszerû a
teljesítés, ha azt tartalmának megfelelôen, a rendeltetésszerû célja – és
a felhasználásra – alkalmas módon teljesítik.
Az un. „ráutaló
magatartás" is létrehozza a szerzôdést. Ez ugyan nem írásban történt meg,
de az elkészült produktumot a megrendelô átvette, felhasználta, megfizette (pl.
régi felek között kisebb jelentôségû, ill. volumenû ügyekben –
telefonon sajtóhirdetés feladása).
A teljesítéskor
célszerû átvételi- teljesítési igazolást kérni, ill. átadás-átvételi
jegyzôkönyvet felvenni (pl. filmátvételnél). Ha szükséges; ki kell térni a
tulajdonságokra, a minôségtanúsításra, a jótállásra, az eszközök – munkahelyek
átadására, visszaadására.
A törvény szerint
a szerzôdés lehet alkalmatlan, érvénytelen, hatálytalan, semmis.
Az általános
szerzôdési feltételekben (pl. blankettaszerzôdésnél) törvényileg tiltott az
indokolatlan, egyoldalú elôny kikötése, a gazdasági erôfölénnyel – a
monopolhelyzettel – való visszaélés. A Gazdasági Versenyhivatal fellép e téren,
az un. jogosulatlan kartellszerzôdésekkel szemben is (e tekintetben
fogyasztóvédelmi szempontok miatt a Ptk. vonatkozó rendelkezéseit módosította
az 1997. évi CXLIX. tv.).
Késedelmes, ill. minôséghibás
teljesítés, a meghiúsulás – lehetetlenülés – szerzôdésszegést eredményez, és
szankciókkal jár. A minôségi – kellékszavatosságnál kérni lehet: kicserélést,
kijavítást, árleszállítást, ill. súlyos esetben el is lehet állni a szerzôdés
produktumának átvételétôl. Késedelemnél fontos a kár elhárítása, ill. esetleg
bizonyítani kell, hogy a szerzôdés teljesítése során úgy járt el a kötelezett,
ahogy az adott helyzetben általában elvárható. A bíróság az eredeti állapotot
helyreállíthatja, és ha erre nincs alapos ok, vagyoni, ill. nem vagyoni kár
megtérítésére kötelezheti a mulasztó felet.
A mennyiségi – minôségi
kifogásolás rendjét változatlanul a 7/1978. (II. 1.) Korm. sz. r. melléklete
határozza meg (Plusz fix határidô vállalása; közös szemlénél már esetlegesen
szakértô bevezetése, és jegyzôkönyv felvétele; minimum követelmény, hogy a hiba
okainak leírása, a kár mértékének pontos meghatározása szükséges.
Értékcsökkenésnél az árengedmény mértékében meg lehet állapodni. Lehetséges
szabvány szerinti mintavétel és a szavatosság is meghatározható. A jogsértést a
kifogásolónak kell bizonyítania, pl. jelentéktelen hiba nem lehet az átvétel
megtagadásának oka, ha a rendeltetésszerû használat lehetôsége fennáll.)
Reklámnál a komplex –
fôvállalkozói szolgáltatás megnevezése: full service tevékenység. Ô felelôs az
alvállalkozóinak, közremûködôinek, megbízottjainak tevékenységéért. Itt
az un. „tükör" – szerzôdést kell megkötni, az idôbeni teljesítés érdekében.
A vállalkozó a gazdálkodás üzletszerû folytatását végzi, és eredmény
létrehozására vállal kötelezettséget, a megbízott csak a tevékenység
ellátására.
Megbízási
szerzôdés: kreatív (alkotó) tevékenység, ügynöki szerzôdés. E téren ügyelni
kell az összeférhetetlenségre.
A szerzôi
jogvédelem alá esô alkotó tevékenység vállalására, szélesebb lehetôség nyílik:
lektori, szerkesztôi, kiadással összefüggô tevékenység ellátása terén. A
szerzôi jogi tv. tartalmazza az e körbe tartozó felhasználási szerzôdéseket, s
itt ezen elôírásokat kell alkalmazni.
A szerzôdési
vitákkal kapcsolatban a gazdálkodó szervezetek, a Magyar Gazdasági Kamara
Választott Bíróságához is fordulhatnak.
A reklám területén
speciális jogvitát az LB. ritkán bírált el, mivel a reklámszerzôdésekre elsôsorban
döntôen, az általános Ptk. szabályok az irányadók.
VII. Reklámetika
Az etika (görög: ethos) az
erkölcsi követelmények meghatározója, melyeknek érvényesülését az általános, és
a szakmai magatartási szabályok biztosítják. (a szakmák – iparágak szakmai –
etikai kódexében a területre vonatkozó speciális elôírások, erkölcsi szabályok
szerepelnek).
A Magyar Reklámetikai Kódex – és
az egyéb kódexek is – un. „jogkövetô" szerepet töltenek be, és szakmai –
etikai normagyûjteményt foglalnak össze. A Grtv. preambulumában
(elôszavában) utal a szakmai önszabályozás gyakorlatának elismerésére. Hatálya
kiterjed a Kódexet aláíró szervezetekre, ill. tagjaira (önkéntes alávetés –
személyi hatály), az ezen túliak részére ajánlást tartalmaz.
Az 1975-ben megalakult MRSZ
úttörô vállalkozása volt az 1981-es elsô Magyar Reklámetikai Kódex
(továbbiakban: Kódex), amely a régiókban elsôként született meg, és amely a
párizsi székhelyû Nemzetközi Kereskedelmi Kamara kódexén alapult, melynek
utolsó módosítása 1997-ben volt. A rendszerváltás után 1991-ben került kiadásra
a második Kódex. Az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) az 1996. márciusi
megalakulása után belekapcsolódott az MRSZ mellett – társszervek bevonásával –
a harmadik jelenlegi 1997-es Kódex kialakításába, mivel a I-es magyar
Reklámtörvény is tükrözte a változó társadalmi – gazdasági – jogi környezetet,
így a Kódexnek is meg kellett újulnia. (ez a jogkövetô szerep!)
Hatálya:
Magyarországon érvényesül ezen szakmai – etikai normagyûjtemény, amelynek
tárgyi hatálya a Magyarországon közzétett reklámokra vonatkozik.
Az értelmezô rendelkezéseknél
figyelembe veszi a Grtv. fogalmi rendszerét, továbbá foglalkozik a társadalmi
célú reklámmal (TCR); a támogatással – szponzorálással; a vásárlásösztönzéssel.
A kifejezések értelmezésénél a mindennapi élet, és a szakma által elfogadott
általános jelentése az irányadó.
Az alapelvek sokrétû
szabályt tartalmaznak: a reklám törvényes, tisztességes, igaz legyen, hassa át
a társadalmi felelôsségérzet, segítse a tisztességes verseny, a szólásszabadság
szabályainak érvényesítését. Figyelembe kell venni a társadalom által
elfogadott erkölcsi – etikai normákat, továbbá a közízlést is.
A reklám a szakma
hírnevét, presztisét és általában a közbizalmat nem ingathatja meg.
Az általános
reklámtilalmak és korlátozások (érintik a TCR-t is!):
– A fogyasztók bizalmával,
tapasztalatlanságával,
hiszékenységével, esetleges
tudatlanságával nem lehet
visszaélni, ill. azt kihasználni.
– A természeti,
történelmi, tudományos, és kulturális értékek
megbecsülése kiemelt.
– A világnézet, a
vallás esetleges sérelme védett,
s ezen szférához csak jó ízléssel, a
tárgyhoz illô módon
lehet közeledni.
– A népek,
nemzetiségek, etnikumok, nemek, korosztályok
hátrányos megkülönböztetése tiltott, s ilyen
nézeteket nem
támogathat a reklám.
– A nemzeti
jelképek alkalmazása a reklámban, csak indokolt
esetben, és elôzetes engedéllyel
lehetséges.
– Agresszív,
erôszakos, törvénybe ütközô elemek, ill. ezek
összhatása nem ösztönözhet cselekedetre,
ezeket nem
támogathatja, igazolhatja; félelemérzetet
nem kelthet,
a TCR is csak a valós veszélyhez illô
mértékben.
– Az emberi
életet, egészséget, testi épséget, a környezetet,
a köz- és magántulajdont elemeivel,
összhatásával
nem veszélyeztetheti.
– Gyógyszernél,
gyógyhatású készítménynél, egészségügyi
cikkeknél, gyógyhatású élelmiszereknél,
kozmetikumoknál
nem építhet egészségügyi szakemberek,
szervezetek iránti
bizalomra, s ezzel nem élhet vissza.
– Az erotika,
szexualitás öncélú felhasználása tiltott, ha azt
a reklám tárgya, témája nem indokolja. Az
emberi testnek
a jó ízlés határai közötti ábrázolása
lehetséges.
– A pornográfia, a
megtévesztô és az összehasonlító reklám
tilalma a Grtv. 2001-es módosításában
részletesen
szabályozott.
Továbbra is
érvényes szabályozások:
– A reklám nem
helyettesíti a vásárlási, szolgáltatási
szerzôdések részleteinek megismerését,
tudomásulvételét.
– Kutatási
eredményekkel, mûszaki- tudományos
kiadványok idézésével nem lehet visszaélni.
Ugyanígy
a tudományos eredmények, kifejezések
megtévesztô
használata tilos.
– A Grtv.
módosítása is foglalkozik, – s a Kódex is
szabályozza – a kedvezmények, csereakciók
stb.
feltételrendszerével, az elérhetôséggel, a
csomagküldés
szabályaival.
– „Új"
megjelölés csak a termék, szolgáltatás jelentôs
változásánál indokolt, és csak akkor is
ésszerû ideig
szabad használni.
– A TCR
megrendelôjét jól felismerhetôen kell megjelölni,
megnevezni.
– Anyagi
támogatásra, adományozásra történô felhívásnál,
világosan meg kell jelölni a kibocsátó
szervezet nevét,
legfontosabb adatait, és utalni kell a
beérkezô adományok
rendeltetésére is.
– A reklámot
azonosíthatóan, a megjelenési formától, és
a reklámeszköztôl függetlenül, világosan,
felismerhetôen
lehet közzétenni. A hirdetési jelleg tehát
egyértelmû legyen.
– A társadalmi
célokra is hivatkozó gazdasági reklámból
a gazdasági jellegnek egyértelmûen ki
kell tûnnie.
– A támogató
(szponzor) neve, márkaneve, védjegye,
megjelölése, ezek feltüntetése a
kiadványnál, mûsornál,
rendezvénynél stb. elengedhetetlen. Úgy
kerüljön
a nyilvánosság
elé, hogy a résztvevôk, nézôk, olvasók, hallgatók a szponzorálás tényérôl,
tudomást szerezzenek.
(a szponzorálás
„ellentételezései": pl.
- PR eszközökkel:
sajtónyilatkozat, kiadványon névfeltüntetés
-
Reklámeszközökkel: logó, reklámelhelyezése sportpályán, jól látható helyen,
továbbá mezen,
ill. nyomtatásban történô megjelenítés.
- Termék
elhelyezése: TV mûsornál – sorozatnál a szponzor termékeinek,
szolgáltatásának beillesztése diszkréten, nem kiemelten úgy, hogy ne legyen
konkrét termékreklám.
- Névhasználattal:
névfelvétele sportmezre, vagy az esemény elnevezése – … gála, … kupa stb. -)
A reklám tartalma; a vizuális
elemek, a hangzás, a megfogalmazás – esetleg idegen nyelvû elemek
alkalmazásával – összhatásában legyen világos, félreérthetetlen, s a magyar
nyelv szabályait, tisztaságát ne sértse.
A
versenytörvénnyel összhangban tiltott más termékek, szolgáltatások hitelének
rontása, támadása közvetve, vagy közvetlenül. Ugyanígy tilos olyan név,
megjelölés, árujelzô használata, amelyrôl más termék, vagy szolgáltatás
ismerhetô fel. Ide tartozik a reklámötletek átvétele is. A hasonlóság –
összetéveszthetôség is félrevezetô lehet (szöveg, szlogen, zene-hangeffektus
stb.).
A személyiségi
jogok védelmével is foglalkozik a Kódex (név, képmás, hangfelvétel, nyilatkozat
jogosulatlan felhasználása, az elhunyt személyek érdekeinek védelme, tehát a
kegyeleti- jogok és érzés érvényesülése.)
Csak elôzetes
hozzájárulással lehetséges telefonon, telefaxon, e-mailen stb. reklámot
közölni.
Kiemelten jelentôs a gyermekek
és fiatalkorúak védelme: a reklám kijelentéseinél, tartalmánál, vizuális és
morális megjelenítésénél, hangeffektusánál jelentkeznek. Nem lehet sérteni a
szellemi, erkölcsi fejlôdésüket – esetleg fizikai kárt is okozva – kihasználva
a hiszékenységüket, tapasztalatlanságukat, kialakulatlan érzésvilágukat. A
reklám nem használhatja ki tisztességtelenül a gyermekeknek, és fiatalkorúaknak
a szülök, nevelôk iránti bizalmat. Bármilyen okból ne érezzen indíttatást a
gyermek, ill. fiatalkorú, hogy idegen személyekkel kapcsolatot létesítsen a
reklám ösztönzésére. Alkalmatlan reklámban ôk nem szerepeltethetôek.
Közoktatási intézményben, csak
az intézményvezetô engedélyével lehetséges reklámozás, aki figyelembe veszi a
termék, vagy szolgáltatás jellegét, tartalmát, a reklámmódszereket, a
közzététel helyét. A vezetô azon jogát, hogy a reklám közzétételét saját
hatáskörében engedélyezze, vagy tiltsa, nem szabad szerzôdésben korlátozni. Az
iskolai reklám nem zavarhatja az oktató- nevelûmunkát, különös
tekintettel az iskolai idôre, a tanítás rendjére, valamint a tanórákra.
Kiemelten tilos az iskolai reklámban az erotika, ill. a szexualitás
alkalmazása.
A szavatosság, jótállás
(garancia) szabályainak világosan ki kell tûnniük.
Elsôsorban a
reklámozó a felelôs a közzétett reklámért, de ha a kiléte nem állapítható meg,
vagy igazolja a vétlenséget, a reklámszolgáltató és a közzétevô is felelôs
lehet, tehát fennállhat, az un. egyetemleges felelôsség. A reklámszolgáltatónak
a reklám elkészítésénél, a reklám közzétevôjének a közzétételnél úgy kell
eljárnia, hogy a reklámozó helytállási kötelezettségének teljesítését lehetôvé
tegye.
A Grtv. 2001 évi módosítása és
az 1997 óta felmerült gyakorlati tapasztalatok szükségessé teszik a Kódex
ismételt átdolgozását, korszerûsítését, s feltehetôen foglalkozik még a
fentieken kívül, pl. az Internet reklámmal; konkrétabban a nyelvhelyességi
szabályokkal; a gyermekek tekintetében a rossz magatartásminta
kiküszöbölésével, s ezzel az erkölcsi fejlôdésük további segítésével.
/Megjelent: a
„Média Ász“ 2001. szeptemberi, 19. számában
dr. Debreczenyi
Ferenc
jogtanácsos