Innováció – újdonságok a hazai display-piacon
ShelfSpot – a
hangos polc-display
Az in-store
marketing ez idáig Magyarországon még nem használt eszköze a POLc-sPOT
audiodisplay.
Az üzletekben a polc szélére erôsített,
magas hangminôséget biztosító ,,bolti eladó” nappali fényben is jól látható
villogó vörös fénnyel vonja magára a vevôk figyelmét. Egy gomb megnyomásával
vagy mozgásérzékelôvel aktivizált display maximum 60 másodpercnyi
reklámüzenetet játszik le. Ez lehet a tévében, rádióban egyébként is futó spot,
egy akciós beharangozás vagy egy áruismertetô szöveg is. A display-n a termék
kisméretû fotója kerül elhelyezésre.
A ShelfSpot ott és akkor fejti ki hatását,
ahol és amikor a vevô a végsô vásárlási döntését hozza, vagyis a polcnál.
Felmérések szerint a vevôk több mint 67%-a hozza meg a döntését itt.
A ShelfSpot leginkább új termékek piaci
bevezetésénél alkalmas eszköz, de bármilyen más esetben is tájékoztatja a
vásárlót a termék sajátosságairól, hangos használati útmutatóként is
funkcionálhat, elmagyarázza a termékben rejlô különlegességet, mindezek közben
hasznos az üzletnek is, hiszen növeli az áru forgási sebességét a polcon, nem
utolsósorban emeli a forgalmat és a profitot. A hatást csak növeli, hogy adott
szektorban bolton belül a termék kizárólagosságot fog élvezni. Felmérések
bizonyítják, hogy a ShelfSpot hatékony reklámeszköz, mely átlagosan mintegy
29,70%-kal növeli a forgalmat.
Különbözô
szektorokban mért forgalomnövekedési adatok (USA)
Egészség- és
szépségápolás 30,8%
Elektronika 9,1%
Háztartási cikkek 37,6%
Háztartási gépek 36,9%
Ruházat 27,5%
Ifjúsági bútor 7,9%
Drogérián belül
Savlekötô szer 40,2%
Vitaminok 17,5%
Megfázás elleni
tabletta 40,0%
Köhögés elleni
szerek 35,7%
Fájdalomcsillapítók 26,7%
Habfürdô 36,5%
Aroma hagyományos marketing
– avagy az illatok titkos ereje
A szaglás az
evolucionális fejlôdés során megelôzte a többi érzékelést. A szaglás jobban
kötôdik az agy érzelmi központjához, mint a kognitív központhoz. A szaglás
receptorai direkt összeköttetésben vannak a limbikus központtal, ami az
azonnali érzelmek központja is. Ettôl kezdve ,,logikus” ezt a rendkívül erôs
marketingeszközt is alkalmazni, nemde? Egyre több kereskedô jön rá, hogy óriási
lehetôség rejlik a kellemes bolti ,,illatlégkör” kialakításában. Számos viselkedéskutató
és marketingstratéga foglalkozik e témával. Kutatások tanúsága szerint a vevôk
nemcsak kellemesen érzik magukat egy ,,aromatizált” környezetben, hanem
jelentôsen több idôt is töltenek el, átlagosan 15-16 százalékkal többet, mint
egy boltban. Ezenfelül kimutathatóan növeli a vásárlókedvet, ami átlagban 6%
forgalomnövekedést jelent a kereskedô számára.
Egy tavaszi rét illata már február végén
arra ösztönözhet bennünket, hogy idô elôtt megvegyük a tavaszi
ruhakollekciónkat. Egy trópusi erdô vagy a sós tenger illatára az utazási
irodában a katalógust böngészve szinte azonnal mehetnékünk támad.
Az aroma marketing segít abban, hogy a
vásárlás egy új élmény legyen, kellemes legyen a környezet, növeli a vásárló
bizalmát az adott cég, áruház iránt, általánosságban javítja a vásárló
kedélyállapotát, maradásra bírja a vevôt, pozitívabb viszonyt alakít ki az
árukhoz, növeli a vásárlási kedvet, az egység forgalmát.
Mindez egy teljesen automatizált
illatosítógép segítségével valósítható meg, mely lehet egy önálló bútordarab,
display-be épített egység vagy a légkondicionáló rendszerre kapcsolt
berendezés.
(Az aromakibocsátó
terminálokkal és a hangos polccal rövid idôn belül a fenti információkat
rendelkezésünkre bocsátó Die PROfis Kft. (lsd. a 641. oldalon) jóvoltából
hamarosan a hazai piacon is találkozhatunk.)