Innováció – újdonságok a hazai display-piacon

 

ShelfSpot – a hangos polc-display

 

Az in-store marketing ez idáig Magyarországon még nem használt eszköze a POLc-sPOT audiodisplay.

   Az üzletekben a polc szélére erôsített, magas hangminôséget biztosító ,,bolti eladó” nappali fényben is jól látható villogó vörös fénnyel vonja magára a vevôk figyelmét. Egy gomb megnyomásával vagy mozgásérzékelôvel aktivizált display maximum 60 másodpercnyi reklámüzenetet játszik le. Ez lehet a tévében, rádióban egyébként is futó spot, egy akciós beharangozás vagy egy áruismertetô szöveg is. A display-n a termék kisméretû fotója kerül elhelyezésre.

   A ShelfSpot ott és akkor fejti ki hatását, ahol és amikor a vevô a végsô vásárlási döntését hozza, vagyis a polcnál. Felmérések szerint a vevôk több mint 67%-a hozza meg a döntését itt.

   A ShelfSpot leginkább új termékek piaci bevezetésénél alkalmas eszköz, de bármilyen más esetben is tájékoztatja a vásárlót a termék sajátosságairól, hangos használati útmutatóként is funkcionálhat, elmagyarázza a termékben rejlô különlegességet, mindezek közben hasznos az üzletnek is, hiszen növeli az áru forgási sebességét a polcon, nem utolsósorban emeli a forgalmat és a profitot. A hatást csak növeli, hogy adott szektorban bolton belül a termék kizárólagosságot fog élvezni. Felmérések bizonyítják, hogy a ShelfSpot hatékony reklámeszköz, mely átlagosan mintegy 29,70%-kal növeli a forgalmat.

 

Különbözô szektorokban mért forgalomnövekedési adatok (USA)

Egészség- és szépségápolás              30,8%

Elektronika            9,1%

Háztartási cikkek  37,6%

Háztartási gépek   36,9%

Ruházat  27,5%

Ifjúsági bútor        7,9%

Drogérián belül

Savlekötô szer      40,2%

Vitaminok              17,5%

Megfázás elleni tabletta      40,0%

Köhögés elleni szerek         35,7%

Fájdalomcsillapítók              26,7%

Habfürdô               36,5%

Aroma hagyományos marketing – avagy az illatok titkos ereje

 

A szaglás az evolucionális fejlôdés során megelôzte a többi érzékelést. A szaglás jobban kötôdik az agy érzelmi központjához, mint a kognitív központhoz. A szaglás receptorai direkt összeköttetésben vannak a limbikus központtal, ami az azonnali érzelmek központja is. Ettôl kezdve ,,logikus” ezt a rendkívül erôs marketingeszközt is alkalmazni, nemde? Egyre több kereskedô jön rá, hogy óriási lehetôség rejlik a kellemes bolti ,,illatlégkör” kialakításában. Számos viselkedéskutató és marketingstratéga foglalkozik e témával. Kutatások tanúsága szerint a vevôk nemcsak kellemesen érzik magukat egy ,,aromatizált” környezetben, hanem jelentôsen több idôt is töltenek el, átlagosan 15-16 százalékkal többet, mint egy boltban. Ezenfelül kimutathatóan növeli a vásárlókedvet, ami átlagban 6% forgalomnövekedést jelent a kereskedô számára.

   Egy tavaszi rét illata már február végén arra ösztönözhet bennünket, hogy idô elôtt megvegyük a tavaszi ruhakollekciónkat. Egy trópusi erdô vagy a sós tenger illatára az utazási irodában a katalógust böngészve szinte azonnal mehetnékünk támad.

   Az aroma marketing segít abban, hogy a vásárlás egy új élmény legyen, kellemes legyen a környezet, növeli a vásárló bizalmát az adott cég, áruház iránt, általánosságban javítja a vásárló kedélyállapotát, maradásra bírja a vevôt, pozitívabb viszonyt alakít ki az árukhoz, növeli a vásárlási kedvet, az egység forgalmát.

   Mindez egy teljesen automatizált illatosítógép segítségével valósítható meg, mely lehet egy önálló bútordarab, display-be épített egység vagy a légkondicionáló rendszerre kapcsolt berendezés.

 

 

(Az aromakibocsátó terminálokkal és a hangos polccal rövid idôn belül a fenti információkat rendelkezésünkre bocsátó Die PROfis Kft. (lsd. a 641. oldalon) jóvoltából hamarosan a hazai piacon is találkozhatunk.)