Állásfoglalások
a
reklámterület jogi-etikai eseteinek körébôl
(folytatás)
A Média Ász 13. –
1998. ôszi számában fenti címmel már megjelent egy válogatás, amely
tájékoztatást kíván nyújtani a reklámmunka gyakorlati és kreatív részéhez. Az
alcímek változatlanok, azonban bizonyos tekintetben a példák köre bôvült
(Fogyasztóvédelmi Fôfelügyelôség, ÖRT anyagai); az elôzô anyag lezárása 1998.
VI. 30-a volt, a jelenlegié pedig 1999. VI. 30.!
Jelen anyag a
Reklámtörvény és az egyéb vonatkozó jogszabályok ismeretének feltételezésével
készült. (lásd: „Hogyan tovább?” – Média-Ász 12. – 1998. tavaszi számában is).
Rövidítések:
Legfelsôbb Bíróság – LB, Fôvárosi Bíróság – FB, Gazdasági Versenyhivatal
Versenytanácsa – VT, Szerzôi Jogi Szakértô Testület – SZJSZT, Törvény – tv.
I. BELFÖLDI
REKLÁMSZABÁLYOZÁS
(lásd még a többi
fejezetnél is, különösen a II. és VI-nál)
1997. LB A munkáltató érdeke,
hogy bizonyos képzettségek, képességek birtokában lévô munkavállalót
alkalmazzon, így minôségi cserét hajtson végre. A szempontokat szabadon
eldöntheti, mivel az a munkáltató gazdálkodásával, vezetésével kapcsolatos
kérdés; kivéve, ha jogszabály a munkakör betöltésével kapcsolatban konkrét
elôírást alkalmaz.
Az ügyben egy kereskedelmi
propaganda fôelôadóról volt szó, aki PR osztályon dolgozott, szponzori
kapcsolatokat bonyolított munkakörében. A munkáltató a szakismeretet,
képzettséget, idegen nyelvtudást figyelembe véve személyi változást tartott
szükségesnek, a felsôfokú reklámszakvizsga ellenére is, amely ugyan felsôfokú
szakképesítésnek minôsül, de nem felsôfokú iskolai végzettségnek.
1997. LB A szerencsejáték
üzletszerû gyakorlása engedélyhez kötött tevékenység. A pénznyerô
automatákhoz kapott „bizonyítvány” nem jogosít fel szerencsejáték-szervezô
tevékenységre, itt a személyi, tárgyi, gazdasági feltételeket külön vizsgálják.
(jelenleg folyamatban van az
alaptörvény módosítása, és feltehetôen nem lesz elég a bejelentés, hanem
engedély szükséges a tevékenységhez. Jelenleg az ajándéksorsolást 10 nappal
megelôzôen kell bejelenteni, az csak közjegyzô jelenlétében történhet és utólag
pontos elszámolást kell küldeni a Szerencsejáték Felügyeletnek.)
II.
REKLÁMFELÜGYELET
A VT
állásfoglalása, határozatai a VI. fejezetben találhatók.
Jelen címszó alatt
a Fogyasztóvédelmi Fôfelügyelôség rendelkezésünkre bocsátott anyagát közöljük:
1998 óta foglalkoznak
intenzívebben az új fogyasztóvédelmi törvény alapján a reklámterülettel. A
gyógyszerek, gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású termékek e vonatkozású
vizsgálata 1998.-ban összesen 665 gyógyszertárban, 9924 termék + szóró anyagok
tekintetében történt, országosan. Az Országos Gyógyszerészeti Intézettel (OGYI)
véleményeztették a vizsgálati eredményeket , s megállapítást nyert, hogy több
gyártó, forgalmazó reklámanyaga nem felelt meg a jogszabályi elôírásoknak,
ezért is kezdeményezték a gyógyszerreklámra vonatkozó 24/1997.(VII. 14.) NM
rendelet módosítását, amely a 20/1998. (XII. 27.)
EüM rendeletben történt meg. (pl. tv, rádióadásnál a figyelmeztetô szöveg 7
másodperc, szabadtéren maradt a 10%-kos arány).
A jogszabálysértések elsôsorban a rendeltetésszerû alkalmazáshoz
szükséges tájékoztatás hiányából adódtak, továbbá a legfontosabb mellékhatások
feltüntetése is sok esetben hiányzott a tájékoztatókból. Több gyógyszertárban
azzal követtek el szabálysértést, hogy nyilvánosan kirakták az orvosi vényre
kapható gyógyszerek ismertetôjét is. A közterületen, szabadtéren minimális volt
a reklámozással kapcsolatos jogsértés.
Az 1999-es
utóvizsgálat pl. lázcsillapítónál, köhögés elleni gyógyszernél, sebkezelô
szernél állapította meg, hogy az ismertetôkbôl hiányzott az ellenjavaslatok
feltüntetése (pl. veszélyes a túladagolás, más orvossággal nem szedhetô, orvosi
utasítás nélkül csak két-három napig szedhetô, köhögés elleni szert csak orvosi
ellenôrzéssel szedhet asztmás beteg és gyomorfekéllyel küszködô, továbbá nem
szedhetô terhesség és szoptatás alatt).
A mellékhatások
ellenjavaslatok hiányával kapcsolatban három gyógyszergyártót büntettek meg 200
ezer, 500 ezer és 800 ezer forint bírságolási összeggel, amelyeknél kikérték az
OGYI-nak mint szakhatóságnak a véleményét is. Az esetek közül egynél ismert
személyiség ajánlása is kifogás tárgyát képezte. Tizenegy sajtótermék
kötelezésre szóló határozatot kapott, de bírságolás nélkül.
A reklámtörvény szerint dohánytermékek és szeszes italok óriásplakáton stb.
történô szabadtéri reklámozása egészségügyi és közoktatási intézménytôl
számított 200 méteren belül nem történhet. Ezen esetek ugyan csökkenô
tendenciát mutattak, de azért néhány alkalommal 50–100 ezer forintig terjedô
bírság került kiszabásra reklámozóval, illetve reklámszolgáltatóval szemben.
ezeknél probléma volt, hogy a közúti megközelíthetôség alapján, vagy pedig a
légvonal szerinti távolság szerint kell-e mérni a 200 métert? A bíróság a
közterületi mérést tartotta alkalmazhatónak.
A reklámtörvény szankcionálja a „túlzott alkoholfogyasztára való
ösztönzést”. A Fogyasztóvédelmi Fôfelügyelôség a különbözô alkohollal
kapcsolatos kupak-pályázatokat direkt felhívásnak minôsítette és ilyen esetben
pl. vidéken milliós nagyságrendû bírságot szabott ki.
Egy társadalmi célú kampány, egészségügyi felvilágosító tevékenység kapcsán
merült fel egy érdekes eset, amikor is a hepatitisz B vírus oltóanyagát
indokolatlan félelemérzetet keltô módon reklámozták („fertôzôbb az AIDS-nél”),
az ügy a FB-ig ment, amely megállapította, hogy a kampány nem társadalmi célú
volt, hanem gazdasági reklám, oltóanyag értékesítése érdekében. Ilyen
jellegû társadalmi célú reklámok még a Benetton, Calvin Clein, amelyek
esetenként botránykeltôk, döbbenetesek és a céget a márka, a termék
eladhatósága érdekében hirdetik. Esetenként
vényre kapható gyógyszereket is reklámoznak, amely burkolt reklám és megkerüli
a jogszabályokat.
A személyhez
fûzôdô jogok tekintetében (képmás, hangfelvétel védelme) kiemelt eset
volt, amikor egy tévécsatorna II. János Pál pápa arcképét közölte, furcsa
beállításban (ásít, vagy nevet), amely még a vallásos érzületet is sérti. Itt
felmerült, hogy közigazgatási szerv ilyen esetben indíthat-e hivatalból
eljárást, mivel a személyhez fûzôdô jogokat magánkérelemre védik.
A gyermekek és
fiatalkorúak erkölcsi fejlôdésének károsítását állapították meg egy óriásplakát
esetében, amely iskolák körzetében is megjelent, így a fiatalkorúak
célcsoportként foghatók fel. Az ábra ismeretes, a felirat pedig: „a
Cosmopolitan olvasó kedvenc melltartója”. Sok levél érkezett a Fôfelügyelethez
és provokatív reklámozási módszernek is tekintik, s a közvélemény is elítéli. A
Felügyeletet „erkölcscsôsz”-nek is minôsítették! A Felügyelet bírságot nem szabott
ki, de a bíróság így is egyetértett állásfoglalásával.
Itt megjegyezzük,
hogy az 1950-es Római Egyezmény – amelyet hazánk is ratifikált - kimondja a
véleményalkotás szabadságát, az információk, eszmék megismerésének, átadásának
szabadságát, azonban a fogyasztóvédelem és a versenyjog így a reklámtörvény –
elôírásainak is megfelelôen bizonyos szûkítés, korlátozás szükséges a köz
érdekében.
A médiatörvény megsértése esetén
az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) kezdeményezi az eljárást, esetenként
a Felügyelet megkeresésével, a Gazdasági Versenyhivatal pedig a fogyasztók
megtévesztése tekintetében jár el.
A Felügyelet 1998-ban 274
esetben 57 millió 280 ezer forint bírságot szabott ki elsô fokon, másodfokon
175 esetben 42 millió 40 ezer-Ft lett a bírságolás összege, s a helyben hagyott
határozatok kétszeresét teszik ki a megváltoztatottaknak. Döntôen a dohányáruk
tiltott reklámozásánál szabtak ki bírságot. A bíróságnál 70 határozatot
támadtak meg. Az új fogyasztóvédelmi törvény, illetve a reklámtörvény is
kimondta, hogy már nem szabálysértési bírság szabható ki, hanem nincs
értékhatár és az összes körülmény mérlegelése alapján a fogyasztói érdekkör
sérelmét, a jogsértô állapot idôtartamát és az ismételtséget veszik elsôsorban
figyelembe.
III. SZERZÔDÉSEK
1997. LB Adósság
meg nem fizetésérôl szóló jogsértô közlemény közzététele hirdetési újságban a
téma. Ez esetben a szöveg: „…vannak emberek, akik úgy érzik, hogy a nekik
nyújtott szolgáltatást nem kötelesek megfizetni … (teljes név!) vállalkozó.” Egy
gépkocsi javításával kapcsolatos jogvita indult, s mivel a fenti közlés
egyoldalú volt, az a megfogalmazás módjával és tartalmával megvalósította a jó
hírnévhez fûzôdô személyiségi jog megsértését. A bíróság 100 ezer forint
vagyoni és 200 ezer forint nem vagyoni kárt ítélt meg a sértettnek. A közlemény
általánossá nyilvánította, hogy a sértett nem hajlandó a szolgáltatások
ellenértékét vállalkozóként kiegyenlíteni, így a szerzôdéses kötelezettségeit
megtagadó, tisztességtelen személyként
mutatta be ôt. Ez az általánosított vélemény hamis, indokolatlanul bántó és
ezért becsületsértô is.
IV. SAJTÓ – MÉDIA
(lásd VIII-nál is)
1997. LB Két
folyóirat összetéveszthetôsége úgy is megvalósulhat, hogy a korábban ismertté
vált folyóirat címét az utóbb megjelenô és hasonló profilú, az „új” jelzôvel
egészíti ki.
Az ügyben egy ruházati és
divatszakmában mûködô lap nagy- és kiskereskedôk részére hirdetési és
piacszerzési lehetôséget kívánt biztosítani. A Mûvelôdési Minisztérium az
elsô lapot nyilvántartásba vette. Egy a cégbôl kivált személy új lapot
alapított, melyet ugyancsak nyilvántartásba vettek. De mivel a cél azonos volt
és a formátum is, a névviselési oltalom sérelmet szenvedett, a névhasználathoz
az elsô jogosult nem járult hozzá, sôt tiltakozott ellene, és az eszközölt
minimális változás az új lapot nem tette megkülönböztethetôvé, elnevezése pedig
összetéveszthetôségig hasonló volt, így a jogsértést a bíróság megállapította.
1997. LB A
személyhez fûzôdô jogában megsértett fél igényérvényesítése önkormányzati
tisztviselôkkel szemben:
Az ügyben a helyi iskolát támadó
névtelen levelet olvastak fel – mint címzettek – a képviselô-testületi ülésen.
A téma hatáskörükbe tartozó, a tárgykörhöz kapcsolódó volt, így közérdekû
bejelentésnek is minôsülhet. A levél tényeket tartalmazott, így nem minôsülhet
híresztelésnek. Érdemi tárgyalásra a levél ugyan nem volt alkalmas, némely
tényállítása valótlan volt, ennek ellenére nem volt „mocskolódó”. A kérelmet a
bíróság elutasította.
1998. LB A
sérelmes sajtóközleménnyel szemben az érintett jogi személy és alkalmazottja
külön-külön kérhet sajtó-helyreigazítást:
Ugyanazon tények
tekintetében is lehet külön keresetet indítani, ha egy természetes személy is
érintett a cikkben. Az érvényesítés történhet egy perben is a jogi személlyel
együtt.
V. VÉDJEGY
1997. LB A védjegy
jogosulatlan használatának minôsül a termék jogsértô elôállításán túlmenôen az
ilyen termékek forgalmazása is.
Egyik esetben
farmernadrágoknál, dzsekiknél, garbó pulóvereknél használták a hamis
termékjelzést, amitôl a bíróság eltiltotta a forgalmazót. A jogsértés
megtörténtének megállapítását és szankcióit napilapban is közzé lehetett tenni,
hogy nyilvánosság elôtt is elégtételt kapjon a sértett. Védjegybitorlás nemcsak
a gyártók körében követhetô el, hanem aki az árunál más védjegyét
jogosulatlanul használja, vagy ahhoz összetéveszthetôségig hasonló megjelölést
alkalmaz, az is elköveti a cselekményt.
Egy másik hasonló, ugyancsak
1997-es ügyben a bíróság nem állapította meg a fogyasztó megtévesztésének
vétségét a hamis címkék ellenére, mivel az áru csekély mennyiségû volt és
a hamis termékjelzés a büntetôjog területére tartozik.
1997. LB Külföldi bíróság
ítélete a magyarországi védjegytörlés iránt indított eljárásban a bíróságot nem
köti.
Az ügyben színes
ábrás, kombinált cigarettavédjegyrôl volt szó, amelynél márkanevet, továbbá
„R-6” toldalékot használtak, azonban az
ellenérdekû fél – akit az elsôbbség illetett – „filter-f-6" szó-
védjegyet használ ábráján. A Magyar Szabadalmi Hivatal (MSZH) megállapította,
hogy nem összetéveszthetô a két megjelölés, így az elsôbbséget élvezô szervezet
által benyújtott törlési kérelmet megtagadta.
Az ügy kapcsán a
német bíróság ítéletét bizonyítékként értékelte.
VI. VERSENYTÖRVÉNY
Alábbiakban az LB
jogerôs döntését közöljük, továbbiakban VT határozatait, állásfoglalásait,
amelyeket a bíróság még nem döntött el. Az azonos, vagy hasonló témájú ügyekbôl
csak a jellemzô példákat hozzuk.
1998
Lakcím-közvetítôi
tevékenység körében az üzleti ajánlat valós megítélésének megnehezítése versenytörvénybe
ütközik.
Egy betéti
társaság 500 ezer forintos bírságban részesült fogyasztói döntések
tisztességtelen befolyásolása miatt és az ügy hivatalból indult. Egy
lakásadatbázisra építve különbözô neveken ajánlotta irodai szolgáltatását,
három helyszínen különbözô összegekért. Nyilvántartásuk azonos volt. A
fogyasztók választási szabadságát indokolatlanul korlátozták, mivel annak
ellenére, hogy az ingatlanközvetítôi piacon nagy a kínálat, az adatbanki
szolgáltatónak figyelemmel kellene kísérnie és ellenôriznie az adott címeket. A
gyakorlás nincs szakmai képesítéshez kötve, a beindításhoz kis ráfordítás
szükséges, és nincs piaci korlátozás. A lakcímeket spirálfüzetekbe vezették és
általában alacsonyabb árfekvésû lakásokat kínáltak. Az Express újságban
magánhirdetôként szerepeltek a „keres” rovatban. Az adataik bizonytalan
eredetûek, néha fiktívek voltak, az adatok pontosságáért nem vállaltak
felelôsséget. Az idônként ténylegesen nem létezô szolgáltatás valós megítélését
jelentôsen megnehezítették az úgynevezett saját „becsalogató” hirdetésükkel. A
VT kimondta, hogy az üzleti életben minimumkövetelmény, hogy szolgáltatási díj
csak tényleges szolgáltatásért járjon, így az illetékes kamarának is megküldték
az ügyet.
Napilap
megvásárlására ösztönözni a fogyasztók megtévesztésére alkalmas információk
közlésével a versenytörvénybe ütközik.
Egy
részvénytársaságot 250 ezer forint bírsággal sújtottak, fogyasztói döntések
tisztességtelen befolyásolása miatt, amelyet 30 napon belül kellett
megfizetnie. Információk közlésével árujának megvásárlására ösztönözte a
fogyasztót, éles piaci versenyben. A 46 ezer példányban megjelenô újságjában
nyereményeket tûzött ki, 30 milliós nagyságrendben, azzal, hogy naponta
500 ezer forintot sorsol ki, továbbá ilyen szlogennel: „ráadás futam – kiürül a
kassza!” Engedélye, jóváhagyott játékterve nem volt, s a jövôre nézve azt
ígérte a játék megindulása: „nemsokára, hamarosan”, tehát bizonytalan
feltételeket tûzött ki. fiktív idôpontot alkalmazott, s fô üzenete
rendszeres vásárlásra ösztönzött. Még egy szlogen: „vegyél és olvass, mert
ezáltal megtudhatod, hogy hogyan nyerhetsz!” Az összegszerûség: a piaci
verseny figyelembevételével, továbbá mivel a lap országos terjesztésû, a
fogyasztók széles köréhez eljutott, ugyanakkor alacsony számú a megjelenés.
Az értékpapírok legmagasabb áron
történô vásárlására vonatkozó állítás alkalmas a fogyasztók megtévesztésére.
Egy kft. egymillió forintos
bírságot kapott fentiek miatt, amit 30 napon belül kellett megfizetnie.
Országos napilapokban hirdetett: „Budapesten az elérhetô legmagasabb
árfolyamon” történhet a vásárlás a részvénytulajdonosok és kárpótlásijegy-
tulajdonosok részérôl. Ezen engedély nélküli tevékenységére 680 ezer forint
hirdetési díjat fordított. A szöveg minden racionális alapot nélkülözô valótlan
állítás volt, a matematikai módszer hiányzott, a napi, órai „legnagyobb ár”
különbözô és a tôzsdei áralakulás rejtelmeit az átlagos fogyasztó nem ismeri,
így a hirdetés megtévesztô volt.
„A Plusssz pezsgôtabletta fedezi
egy egészséges ember napi vitamin- és ásványianyag-szükségletét” reklám
alkalmas a fogyasztók megtévesztésére, mert csak kiegészítô termékrôl van szó.
A hirdetést egy gyógyszergyártó
cég adta fel, s a VT a bírság kiszabását mellôzte. A Danubiusban és helyi
rádiókban közölte, hogy egy fogyasztó 365 nap alatt 12 ezerszer hajol le, és 25
ezer ajtót nyit ki, így szükség van a vitaminra. A cél új fogyasztók
megnyerése, a forgalmazás növelése volt, ugyanakkor a Plusssz nem tartalmaz
néhány pl. zsírban oldódó fontos vitamint, így a kizárólagosság hirdetése
megtévesztô volt. A bírság kiszabását azért mellôzték, mert az eljárás elegendô
visszatartó erôvel bírt, és a mulasztó elfogadta, hogy a jövôben pontosabb
megfogalmazást ad.
A megküldött értesítésekben a
címzettnek a fôdíj kizárólagos nyerteseként való feltüntetése alkalmas a
fogyasztók megtévesztésére.
Egy csomagküldô kft ötmillió
forint bírságban részesült, amelyet 30 napon belül kellett megfizetnie.
Nyereményjátékaiban értékes ajándék vagy nyeremény kizárólagos várományosaként
tüntette fel a „fôdíj tekintetében is” valamennyi megszólított fogyasztót.
Névjegyzék, illetve címlista alapján küldte ki a DM- leveleket, megnevezve az
árut, az árat, a hozzájutás lehetôségét és a nyerési esélyt, de: csak a boríték
belsô oldalán közölte a részvételi szabályzatot, az egészet fiktív személy
aláírásával, aki gratulált a biztos nyerônek.
Ténykedésükkel a fogyasztót az
objektív döntés lehetôségétôl fosztották meg és a megrendelést szuggerálták
annak ellenére, hogy a kínált árucikkre egyáltalán szüksége van-e. A fôdíjról
külön lemondó nyilatkozatot kellett küldeni. Szlogen: „Ne akarja elhitetni,
hogy nem akarja megnyerni!” A kampány az alaptevékenységrôl az
áruforgalmazásról eltereli a figyelmet, a fogyasztót kényszerhelyzetbe hozza,
akinek a választási szabadsága sérül, továbbá a reális szükségletének
felmérésére való józan ítélôképességébe durva beavatkozás történik.
A reklámszövegnek a megjelenése
idôpontjában kell a valóságot tartalmaznia.
Egy kft.-vel szemben fogyasztók
megtévesztése ügyében eljárást indítottak, amit aztán megszüntettek.
Meghûlés és influenza ellen vény nélküli gyógyszert hirdettek több
tévécsatornán, amit gyógyszerész ajánlott. A szlogen úgy kezdôdött, hogy „csak
a Coldrex”, ezután került azonban forgalomba a Neocitrán is, így
ésszerûen rövid idô alatt a „csak”-ot kihagyták a filmbôl. A termék
lényeges tulajdonsága tekintetében igaz információt az áru megjelenésekor
szükséges adni.
Valamely megyei adat egy városra
vonatkoztatása a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának minôsül.
Egy városi kft. 100 ezer forint
bírságot kapott, mivel az egész megye rádióhallgatottsági adatait a városra
vonatkoztatva jelentette meg.
A felmérô cég a
két grafikonos ábrázolást egyetlen fôcímbe fogta össze, így a csúsztatott adat jogosulatlan elônyben részesítette
a városi rádiót. Az utólagos helyreigazítás az elsô sajtómegjelenést már nem
enyhíti.
A reklám túlzásaival szemben a
körültekintô fogyasztó védelmet nyerhet.
Egy csomagküldô kft.-vel szemben
fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt eljárást indítottak,
azonban azt utólag megszüntették. 539.997 DM-levelet küldtek ki nyereményjáték
és ajándéksorsolás tárgyában, azonban mellette levél és részletes tájékoztatás
volt, így az ésszerû fogyasztó a részvételi szabályzat ismeretében
önállóan eldönthette kíván-e rendelni?
A reklám megítélésénél a kép- és
szövegelemek hatását együttesen kell értékelni.
Egy gyógyszergyártó kft. három
millió forint bírságot kapott, fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása
miatt, amelyet 30 napon belül kellett megfizetnie. A tévéreklámban egy
gyógyszert a „náthások gyógyulóversenyének döntôje”-ként neveztek meg. az
osztott képernyôn két férfi volt látható, a szöveg: „egyedülálló összetétel…
antihisztamin… gyors – kíméletes” azt sugallta, hogy kizárólag a reklámozott
gyógyszer alkalmas a beavatkozásra és a gyógyításra. Az elsô férfi nyerte meg a
versenyt. Az egyedülállóság hangoztatása alkalmas volt a hagyományos
gyógyszerek lekicsinylésére, amelyek körében nem állítható fel hatásossági
rangsor, hiszen 16 láz és fájdalomcsillapító, négyféle C-vitamin és háromféle
orrcsepp van. A mellékhatások nélküli, vagy biztos gyógyulást eredményezô
alkalmazhatóság képzetét keltették, és versenytorzító hatást eredményezett a
kampány. (A reklám költsége 41 millió forint volt.)
A valóságnak nem megfelelô
adatok közlése alkalmas a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására.
Egy vidéki oktató, tanácsadó,
szolgáltató és kereskedelmi bt. 50 ezer forint bírságot kapott fogyasztók megtévesztése
miatt. Szlogenjei: „amerikai és osztrák kapcsolataink által garantált
nemzetközi szint.”; „amerikai egyetem tanársegédje”; „hatéves nyelvvizsga
eredmény átlaga 90% feletti siker”; „három év feletti elôkészítés eredménye
100%-os siker”.
Angol alapozó, alapfokú és
középfokú szóbeli-írásbeli, angol
üzleti levelezésre felkészítô tanfolyamokat szervezett, azonban a vezetô nem
rendelkezett elismerhetô felsôfokú végzettségi szinttel, nem tanársegédje
jelenleg amerikai egyetemnek, így a szöveg megtévesztô volt. A bírság azért
alacsony, mert csak kétszer jelent meg a hirdetés.
1997. LB Egy
befektetô rt. Pillér befektetési alapot hirdetett, s egy millió forint bírságot
kapott elsô fokon, amelyet az LB. helybenhagyott.
Az ingatlan tulajdon ígérete
megtévesztô volt, mivel az érdekeltek tulajdonosi jogokat nem gyakorolhatnak,
nincs se birtoklási, se használati lehetôségük és a hasznosíthatóságot sem
befolyásolhatják, így a tájékoztatás félrevezetô volt. Az
ingatlan-nyilvántartásba való bejegyzés ígérete is teljesíthetetlen volt.
A gyártó vagy forgalmazó által
kikényszerített áruniformizálás torzítja a piaci viszonyokat.
Egy videokazettát forgalmazó cég
visszaélt a gazdasági erôfölényével, így egymillió forint bírságot kapott, amit
30 nap alatt kellett megfizetnie. A jogsértô magatartást az rt. azzal követte
el, hogy átmenetileg elzárkózott egy üzleti partnerével fennálló üzleti
kapcsolat fenntartásától, mivel az ajánlott fogyasztói árnál alacsonyabb áron
kívánta forgalomba hozni a kérdéses mûsoros videokazettát (Titanic).
Indokként azt hozta fel, hogy a kalózkiadások ellen kíván fellépni(?). A 2800
Ft-os ajánlott ár helyett a partner 1990 Ft-os áron akarta forgalomba hozni a
kazettát, de ezzel nem keltett
piaczavaró hatást. A gazdasági erôfölény megállapításához az is szükséges, hogy
a helyettesítô árut nem, illetve számottevôen kedvezôtlenebb feltételekkel
lehet csak beszerezni. A kiszolgálás megtagadása közvetlen beavatkozás egy
független vállalkozás üzletvitelébe, s a gazdasági verseny korlátozását jelenti.
Igy saját üzleti érdekeivel ellentétes magatartásra kényszerül a partner,
ugyanakkor a megtagadás a többi vállalkozót elriasztja a versenytôl, és a
piacra belépni szándékozókat is visszatartja. Megállapítható volt, hogy a
megtagadásnak gazdasági, üzleti indoka nem volt. A lépés alkalmatlan a
kalózkiadások elleni küzdelemre, a fogyasztók törvényes érdekeivel ellentétes,
a gyártó vagy forgalmazó által kikényszerített áruniformizálás pedig a piaci
viszonyokat torzító, az üzletfeleket károsító hatást eredményezhet. Az
összegszerûségnél a VT figyelembe vette, hogy egyszeri jogsértés történt
és a normális üzleti kapcsolatokat rövid idô alatt önként helyreállította a cég.
A Gazdasági Versenyhivatal
Versenytanácsának 1998-as elvi állásfoglalásai közül néhány:
„A fogyasztói döntések
tisztességtelen befolyásolása” körében felmerülô állásfoglalások:
A reklámnak a megjelenése
idôpontjában kell igaztartalmúnak lenni.
Az árut kínáló kötelessége a
piacismeret megszerzése, a fogyasztók megtévesztésének elkerülése miatt.
A mû lényeges tulajdonsága
a címe és a fordítása. Ezek a fogyasztók tájékoztatásához szükségesek. Eltérô
címmel történô megjelentetés - erre
szóló figyelemfelhívás elmaradásával a fogyasztók megtévesztése.
Utazási szolgáltatásnál a
szervezôt, illetôleg a közvetítôt felismerhetôen meg kell jelölni annak
érdekében, hogy a fogyasztók választási szabadsága ne korlátozódjon és a
tisztességtelen cégeket kiszorítsák a piacról.
Az árura felsôfokú jelzô
használata jogellenes, ha az adott piacon az összehasonlítás tárgyi feltételei
hiányoznak.
A fiktív árhoz képest jelentôs
árengedmény különlegesen elônyös vásárlás hamis látszatát kelti. Ez vonatkozik
az ún. „azonnali vásárlás” hirdetésére is.
A gazdasági versenyt korlátozó
megállapodás tilalmánál egy érdekes állásfoglalás született: tilos olyan
értelmû megállapodás, hogy a cégek egymással nem versenyeznek.
1999.
Csomagküldô
kereskedelemben a katalógusban közölt valótlan adat a fogyasztói döntések
tisztességtelen befolyásolásának tilalmába ütközik.
Egy csomagküldô céggel szemben
500 ezer forint bírságot szabtak ki hivatalból indított eljárás során, és a
fizetést 30 napon belül kellett eszközölnie, továbbá helyreigazító
nyilatkozatot kellett közölnie. Egy nôi cipôrôl 1997 karácsonyán, továbbá az
1998. novemberi katalógusaiban valótlan tájékoztatást adott. A 245 pár
magasszárú fekete nôi cipôt – egymillió forint értékben – bôrcipôként hirdette,
holott az mûanyag volt. Az érintett kft. csomagküldô kiskereskedése
30%-kos piaci részaránnyal rendelkezik és a forgalma 3 milliárd forint.
Egy kamara etikai szabályzatában
foglalt egyes elôírások (pl. reklámtilalom, minimális ár kikötése, egységes
fizetési határidôk) kartell-tilalomba ütköznek.
A kamara etikai kódexe gazdasági
versenyt korlátozó megállapodás tilalmát rögzítette, az ügy hivatalból indult,
és egymillió forintos bírságot kellett megfizetniük 30 napon belül.
A kifogásolt kikötés például:
„ne keltse tevékenységének olyan hírét, látszatát, hogy a többi….nél kedvezôbb
eredményt tud elérni, vagy kedvezôbb árral dolgozik". Meghatározták
továbbá, hogy mi lehet a minimális munkadíj, továbbá azt is, hogy a
nemfizetôknek a felszólítás után is adnak 60 napos haladékot.
Fôleg a reklámozásra vonatkozó
kitétel versenykorlátozó, mert az az etikai elvárás, hogy fenti reklámtilalommal
a versenytôl való tartózkodást követeli meg, jogellenes, mert törvényi elôírása
nincs (a Reklámtörvényben). Ugyanakkor a versenytörvény a reklámozást csak
alaptalanság esetén tiltja.
VII. REKLÁMETIKA
Jelen fejezet az
Önszabályozó Reklám Testület – ÖRT – által rendelkezésre bocsátott anyagát (A)
továbbá a Magyar Reklámszövetség MRSZ – Etikai Bizottsága fontosabb
állásfoglalásait (B) ismerteti.
„Non omne licitum
honestum!” (nem minden ami szabad, tisztességes)
Mindkét szervezet
az 1997-es egységes Magyar Reklámetikai Kódex alapján foglal állást az
ügyekben.
A/ ÖRT: ad hoc
bizottsággal mûködik, behívott reklámszakértôkkel és állásfoglalásaikból
esettanulmányokat készít.
1998-ban 58 ügyben
elôzetes állásfoglalást adott ki és két panaszeljárást folytatott le,
amelyekbôl felsorolunk néhányat.
Címoldal (dohánynál, szesznél)
„a címoldal többoldalas sajtótermék azon oldala, amellyel a fogyasztó
rendeltetésszerû használat esetén elôször kerül kapcsolatba”(pl. Internet
stb.).
tévéreklámban külföldi motívumhoz
kapcsolódó elem. Az ügyben egyetlen közös motívum volt a szimfonikus zenekar,
de az egyéb elemek (pl. általános megjelenítés, szöveg, szlogen, vizuális
megjelenítés, zene-hangeffektusok) eltérnek, így a reklám alkalmazása nem
kifogásolható.
Már nem élô történelmi
személyiség óriásplakáton, ez esetben egy hengerelt acéláru terméknél: sérti a
történelmi megbecsülést, a kegyeleti érzést.
Vallási jelképek helyszíne,
imádságból kiemelt részek alkalmazása a reklámban, élelmiszer hirdetésénél:
sérti a vallási érzületet.
Reklámszlogen szerzôi jogi
védelme. Az „R”(registred) megszerzése hosszadalmas, ezért a szerzôi jogi
törvény szabályai szerint kell eljárni.
Támogatott mûsorszám
közlése a tévében: mind a médiatörvény, mind az etikai kódex kimondja, hogy a
támogatót (szponzort) meg kell nevezni, de az ezen túli mûsorszámokban a
támogató védjegye, megkülönböztetô jelzése már nem jelenhet meg.
A reklám azonosíthatósága a
„legjobb” jelzô használata. Egy banki szolgáltatást tévében, sajtóban, rádióban
úgy hirdettek, hogy a közlekedési hírek szignálját alkalmazták, továbbá az
egyéb felhívások között elbújtatva. Kérdés még, hogy bizonyítható-e, hogy
szolgáltatásuk a legjobb? A jogi, illetve etikai sérelem megtörtént.
Erôszakos és szexuális tartalmú
elemek alkalmazása a tévéreklámban: ez esetben a fôszereplô erôszakellenes
magatartást tanúsít, így pozitív választásokat mutat be. Az erotika sem öncélú,
ha a jó ízlés határain belül marad és a hangulati elemek alátámasztják.
Azonban: ilyen esetekben helyes a média, illetve a sugárzási idôpont
megválasztása. Ugyanez a javaslat volt egy testápolási cikk erotikus elemeket
tartalmazó reklámjánál is.
Háztartási gép erotikus elemeket
tartalmazó reklámja: az árufajta nem indokolja az erotika és a szexualitás
felhasználását (fekvôtámaszban, hátulról ábrázolt férfi, és egyéb
kétértelmû jelenetek!) Az etikai sérelem fennáll.
Megtévesztô reklámozás
tévé-közzétételnél. Új termék lényeges tulajdonságainak demonstrálása során egy
régebbi film részleteinek háromszori lejátszásával + „R” jelzéssel (ismétlés
jelleg) sugározta az anyagot. A fogyasztó képzetében ez úgy jelenik meg, hogy
az új termék háromszor jobb, ez az összhatás
ugyanakkor az „R” nem közismert.
Vényes gyógyszerkészítmény
hirdetése tilos.
Gyógyhatású készítmények
reklámozása a sajtóban: az olyan gyógyító tulajdonságokra történô utalás,
amikkel a termék nem rendelkezik, és amiket a használati útmutató sem állít,
egyértelmûen félrevezetô reklám. Fokozza a problémát, hogy egészségügyi
szakember ajánlotta a készítményt. Ezen felül nem hivatkoztak a mellékhatásra,
az ellenjavallatra, és a gyógyszerkölcsönhatásra. Ez a fogyasztónál téves
öndiagnózist eredményezhet és képzetében az jelenik meg, hogy a készítmény
önmagában elegendô a gyógyuláshoz.
Reklám közzétételi helyének
megválasztása: pszichiátriai gyógykezelésnél emberi jogok sérelme jelentkezhet
közterületi társadalmi célú reklámnál, ha azt az intézmény elôtt (közelében)
helyezik ki, mivel ez ronthatja az intézet hírnevét. Egyébként a plakát
kihelyeztethetô máshol és nem is félelemébresztô.
Alkoholtartalmú italok
reklámozása nyereményjátéknál, sajtóban, rádióban, eladáshelyen. A szlogen:
„több címke, biztosabb nyerés!” – etikailag sértô, az a promóció ugyancsak
túlzott fogyasztásra ösztönzônek tekinthetô, amelynél tíz helyszínen kell részt
venni és mindenütt el kell fogyasztani egy-egy rövid italt. A szöveg egyébként
is félreérthetô, pl. ittas jármûvezetésre hív fel, így a javaslat: a
teljes reklámkampányt alakítsák át.
Ugyanakkor egy másik ügyben,
amikor az üveg nyakcímkéjén lévô részvételi sorszámot kellett beküldeni, úgy,
hogy az üveget fel sem kell bontani, ez nem jogsértô és nem okoz etikai
sérelmet sem.
Cigaretta promóció reklám a
rádióban: kóstolásra hív fel, egy óriásplakátra utalással egyszer egy férfi, majd
egy nôi hang. Ez a Magyar Dohányipari Szövetség Önszabályozó Kódexét is sérti
(pl. közterületen tilos a kóstoló hirdetése).
Nôk Lapja hirdetési szlogenjei:
„Tavasz fáradság nélkül!”
Marks + Spencer
(„minôség, érték, megbízhatóság”) szlogennel és az újságíró nem írta alá,
továbbá „karcsúsító elegancia” keretbe foglalva, reklámoldalon, annak ellenére,
hogy a szerkesztési anyaghoz hasonló a szedésmód és az újságíró is aláírta,
továbbá a „Divat” rovatban szerepel. Fentieknél a hirdetési jelleg felismerhetô
(üzletek címe, nyereményakciók hirdetése, elkülönítés) azonban: hiányzik a
reklám jelleg felismerhetô feltüntetése, továbbá a szerkesztôségi anyagtól
történô egyértelmû elkülönítése.
1999. I. félév
Ötvenhét elôzetes
állásfoglalás született és három alkalommal folytattak le panaszeljárást.
Alkoholtartalmú ital ajándékozási nyereményakciója: a reklám nem
ösztönöz túlzott alkoholfogyasztásra, mivel a részvétel feltétele egy üveg
megvizsgálása, a nyakon lévô függô beküldése a vásárlási blokkal együtt, illetve
a másik akció egy üveg felbontása és a kupak visszaküldése. Itt a javaslat: az
akcióból a 18 éven aluliakat zárják ki.
OTC gyógyszertermék reklámozása
szórólapon és szabadtéri reklámhordozón: az egyik téma a négyoldalas szórólap
sajtóterméknek minôsül így a figyelmeztetô szöveg a reklámanyag egészének
10%-kát kell, hogy elfoglalja, 1999.VI. 1-jétôl. A másik téma - a gyógyszertári
tartók alkalmazása volt. Mivel itt szórólapokat helyeznek el, önálló
reklámhordozónak minôsül, így azon a figyelmeztetô felhívást alkalmazni kell,
de mivel nem szabadtéri reklámhordozóról van szó, ezért a reklámfelhívásnak nem
kell 10%-ot elfoglalnia.
Tiltott
önkényuralmi jelkép ábrázolása. Az ügyben egy erôszakellenes mûvészi
alkotásról volt szó, ahol a jelkép a filmben mûvészi célt szolgált, így
felhasználható volt. Azonban a film plakátja gazdasági célt szolgált és
szélesebb közönség látja, mint a filmet, ezért ezen nem alkalmazható. A jelkép
felhasználási módja a plakáton, a szereplô beállítása összhatásában – a film
megtekintése nélkül – nem teszi egyértelmûvé az erôszak elutasítását, sôt
ellentétes értelmezésre ad lehetôséget.
Nôi test ábrázolása
fürdôruhareklámban. A téma indokolta a felhasználást és a jóízlés határait
betartották.
Iskolai kampány –
élelmiszerplakáton. Az ábrázolás aggályos a fiatalok szellemi fejlôdésére, így
iskolai közzétételt nem javasolnak. (Itt megjegyzi a szerkesztô, hogy a
közeljövôben módosítják a közoktatási törvényt – kb. 1999. IX. 1-jétôl. – amely
feltehetôen kimondja, hogy az óvoda, iskola és kollégium szervezeti
mûködési szabályzatában határozzák meg a reklámozást. Általában tilos a
reklám, kivéve, ha a gyermekeknek, tanulóknak szól és az egészséges életmóddal,
környezetvédelemmel, a társadalmi-közéleti tevékenységgel, illetve a kulturális
tevékenységgel függ össze. (A társadalmi célú reklám az intézmény vezetôjének
engedélyével továbbra is folytatható lesz.)
B/MRSZ Etikai
Bizottsága
1998
Piramis Nyelviskola plakátja:
„végzetes lehet, ha két ember nem érti egymást!” + Hitler és Churchill arcképével.
Kétségtelen, hogy Hitler nem tudott angolul és Churchill sem tudott németül, de
fôleg Hitler negatív jelképnek tekintendô és sérti a társadalmi érzékenységet,
és mindkettônél sérti a kegyeleti illetve személyhez fûzôdô jogot.
Az V–XIII. kerületben gépkocsik
szélvédôjére szórólapot helyeztek és meztelen nôi testtel,
szextelefon-szolgáltatást reklámoztak, tehát közterületen, bárki által
érzékelhetô módon. A képi ábrázolás és a szöveg pornográfjellegû volt. A
reklámtörvény kizárja az ilyen alkalmazást, mivel elsôsorban a gyermekek,
fiatalkorúak fizikai, szellemi, erkölcsi fejlôdését károsítja, továbbá sérti a
közízlést és a társadalom által elfogadott általános erkölcsi- etikai normákat.
A Túró Rudit 30 éve gyártja a
Szabolcs tej. Most már a Danone is, és szlogenje: „a Rudik közül a Danone a
csúcs!” Ez kizárólagosságot jelent, kirekesztô jellegû, negatív
összehasonlítás és a versenytárs szempontjából hitelrontásnak minôsül.
A Wampum Jeans farmer plakátján
meztelen férfit ábrázolnak öncélúan. Itt a tárgy, a téma nem indokolja, és
alpári a megfogalmazás is.
Az MRSZ 1998. XI.
havi tájékoztatójában az etikai bizottság egy közleményt jelentetett meg.
Felhívta a figyelmet az erotikus, szexuális motívumok elharapódzására, kiemeli,
hogy az emberi test ábrázolása a jóízlés határain belül történhet. Felhívja a
médiumok szerkesztôinek, a reklámozóknak és az alkotóknak a figyelmét e
jelenségre. Fehérnemûnél, kozmetikumnál lehetséges erotikus megjelenítés.
Zewa Classic WC-papír. A szöveg
„bársonyos forradalom” – amivel a papír puhaságára utal, ugyanakkor a jelmondat
a Csehszlovákiai békés átalakulás kifejezôje volt, így sértheti a történelmi
érték megbecsülését is.
A Mizo reklám vámpírja: nem
sértô, ugyan az ízlések szubjektívak, és a közízlés heterogén.
Kentucky Fried Chicken plakátok
szlogenje: „két comb között az íz a különbség”; „nem mindenki szereti a mellett
megosztani másokkal”. A két szlogen ugyan kétértelmû, de a mondanivalót a
képi megjelenítés ellensúlyozza, és összhatásában egyértelmûvé teszi.
Az ízlésbeli
különbségek árnyaltan jelentkeznek az ilyen nyelvi megfogalmazásban.
Reader’s Digest-kiadvány
operaklasszikusokat reklámoz, amelyek CD-n és magnókazettán jelennek meg: Rost
Andrea és Placido Domingo neve is szerepel, holott nincsenek is a CD-n. Továbbá
nem dirigáló zenészt dirigensként feltüntetni helytelen. A kiadó elismerte a
jogos kifogást és egy pontatlan riportra hivatkozott.
A Nescafe Cappuccino szlogenje:
„csábítóan olasz” és egy olasz férfi ábrázolása. De negyed évvel azelôtt a
Jacobs Maestro Espresso szlogenje: „olaszosan csábító” és olasz férfi
ábrázolása. Ezek konkurens termékek, így a második megjelenítés félrevezetô,
félreérthetô. A kódex szerint egy reklám más reklám megjelenéséhez, szövegéhez,
szlogenjéhez, vizuális megjelenítéséhez nem hasonlíthat.
1998. októberében az etikai
bizottság reklámetikai nyílt levelet tett közzé a sajtóban: felhívta a
figyelmet a vegyszerek, tisztítószerek reklámja kapcsán, hogy a lúg és a sav
mérgezô, maró és veszélyezteti az életet, egészséget, illetve a testi épséget.
Az összhatásra figyelni kell és szem
elôtt kell tartani fôleg a gyermekek, fiatalkorúak kiemelt védelmét.
„Napraforgó” ingyenes infó
újság: „Miki baba – 12 hetes – megölni – ügyvéd!” Ez társadalmi célú reklám, de
a megrendelô feltüntetése hiányzik, a célja az abortusz elleni vélemény, ami
ugyan drasztikus, de tárgyszerû.
„Pesti Est Junior” gyermeklap,
amit általános iskolákban, Budapesten terjesztenek. Az 1998. októberi számában
a címoldalon jelent meg az „X” akták hirdetése, amit csak 16 éven felüliek
nézhetnek. A reklám tárgya alkalmatlan volt a korcsoportnak, ezt tetézte még a
címfelirat (head line): „a legnyomasztóbb rémálmodat szorozd meg X-szel”. Tehát
félelmet keltô volt és az üggyel a Fogyasztóvédelmi Fôfelügyelet is
foglalkozott.
Német befektetési Rt. szlogenje:
„Nem buksz-DAX!” A Budapesti Értéktôzsde reklámjánál a BUX-nak fonetikusan írva
teljesen más a jelentése, a két szó azonos hangzású, a BUX ingadozó periódusra
utal, itt a tagadás és az elutasítás hitelrontásnak minôsül.
1999
Összehasonlító reklám: egy kft.
grafikonon a Hohes C-t hasonlítja össze a HD-vel (Happy day) kedvezôtlen színben feltüntetve. A vizsgálatot ugyan
egy cég elvégezte, de az adatszerzés idôpontja hiányos volt, és csak 146 fô
vélményét kérdezték ki, ami kevés. A bizottság javaslata: ne konkrét termékre
hivatkozzanak, hanem „más” termékre, vagypedig a háttérvizsgálat minden
lényeges adatát közölni kell.
Dohánytermék interneten: még
nincsen szabályozás, így a reklámtörvény és az etikai kódexek általános szabályai
az irányadók.
Az emberi jogokért alapítvány
fellépett egy társadalmi célú reklámmal szemben. A szlogen: „közülünk minden
hetedik ember depressziós”. ez megdöbbentô, félelemkeltô és egy szakorvos
szerinti helyes szöveg: „minden hetedik
ember depressziós élete valamely szakaszában”.
„Mindig Friss” tej speciális
kartondobozban. Itt ultrapasztôrözött tejrôl van szó, amelyen szerepel az
eltarthatósági idô is. Az eredeti angol szöveg: „ever fresh”. Így a felirat
ellentmondásos, helyesen: „hosszan friss”
lehet.
Nokia-hirdetés a HVG-ben: angol
nyelvû álláshirdetés, amelyen torzított optikával egy cápafogazatú fiú
képe szerepel és a szöveg: „a Nokiánál nem kell félned a fônök fiától".
Így a hirdetés a közízlést, a ízlésvilágot sérti, és a hirdetés idegennyelvûsége,
a kép és a címsor együttes humora nem érzékelhetô, csak borzalmat gerjeszt.
Plakáton két hiányos
öltözetû félmeztelen nô, sportdzsekiben összebújva. A szlogen: „melegen
tart!" Ez a panaszos szerint a homoszexualitásra utal, ugyanakkor a helyes
értelmezés, hogy egy szál dzseki is melegen tart.
A Flamex Kft. kérelmére az
Amerikai história X címû film reklámjának véleményezését kérték. A film a
nagyvárosi rasszizmusra utal, hiteles, kifejezô annak ellenére, hogy abban a
horogkereszt (önkényuralmi jelkép) látható. A film éppen azon eszmék ellen
harcol, amit a jelkép kifejez, tehát mûvészi célt szolgál, nem sért
társadalmi érzékenységet, így nincs etikai vétség (fentiekben utaltunk az ÖRT
véleményezésére, ott azonban a plakát kérdése is felmerült).
„Új Express, Magyarország
legolcsóbb apróhirdetési napilapja!” szlogen. A reklám megtévesztô, mivel a
lapnak heti három megjelenése van, ugyanakkor általában heti ötszöri megjelenés
szükséges a napilapoknál. Az, hogy legolcsóbb, ténykérdés, akár a hirdetési
tarifát, akár az eladási árat nézve, azt bizonyítani kell, és ha ez megáll,
akkor mehet.
MATÁV-telefonkártyára mehet-e
alkoholos ital hirdetése? Igen! – a tartalmi, formai, törvényi és etikai
korlátok betartásával – Gyógyszerhirdetés mehet-e? Igen, de figyelmeztetô
szöveggel – Dohányhirdetés mehet-e?
Mivel a telefonkártya nem sajtótermék, illetve közterületi reklám, így
figyelmeztetô szöveg sem kell, de kívánatos a kereskedelmi forgalmazás miatt.
Ha promócióra kerülô, reklámtárgynak minôsül, akkor nem kell figyelmeztetô
szöveg.
Brau-Union Sörgyárak, Sopron.
Mehet-e a „ser”? + Egyetlen igazi?
Mehet-e a „K” jellel? (nem „R”rel). Mehet, mivel egy szójáték és
Kaiserre utal, a ser elnevezés pedig régies, bevált, így az is mehet.
Sportlövô klubhirdetés a
„Kriminális” c. lapban: mehet-e? A lôtér címe, nyitva tartása,
megközelíthetôsége, telefonszáma mehet, de a fegyverek felsorolása nem.
Aral benzinkút panasza, hogy a
Mol a promócióját lemásolta. Mivel a promóció ingyenes, ez általános, ezért
mehet. Gépkocsi fôdíj? – mivel ez
általános, az is mehet! Azonos a gyártó, így a kártyák mérete és a csomagolás
technológiája is azonos, ez sem kifogásolható és jogsértô.
A Mirinda üdítô reklámozása
fiatalok számára: nem kívánatos negatív mintát mutat, így etikailag sérelmes
(makarónival dobálóznak, az apa elesik, a ruhát vasaláskor kiégeti a kislány,
mivel inkább iszik).
A Domestos és a Bref hirdetések
ügyében az etikai bizottság a júniusi tájékoztatóban ismételten nyílt levelet
intézett a kreatívokhoz: ügyelni kell a multi cégek globál- reklámjainak
magyarra történô átültetésével, mivel esetenként helytelen magatartásmintát
mutatnak a gyerekeknek: WC kagylón autózás, földrôl evés, az asztalról
szívószállal ivás és a szlogen: „megteheti!?" (Mivel fertôtlenített környezetben
történik a magatartás!) Ezen kívül a gyerekek hazudnak, rombolják a szülôk
tekintélyét, ilyen jellegû reklámfilmben gyermekek szerepeltetése tilos.
VIII. SZELLEMI
ALKOTÁSOK VÉDELME
szerzôi jog,
személyiségi jog (LB, FB) – A
Szerzôi Jogi
Szakértô Testület (SZJSZT)
állásfoglalásai – B
(Megjegyzés: a
szerzôi jog módosítását az Országgyûlés a közelmúltban elfogadta és
feltehetôen IX. 1-jén lép hatályba. Célja az EU-hoz történô csatlakozás
elôkészítése, a piaci verseny, a szellemi tôke mozgatása. Bevezeti a
reprográfiai díjat, fô elve, hogy a más személy részére történô másolás
díjköteles, foglalkozik az internet valós használatával és általában igyekszik
megváltoztatni a közgondolkodást e téren.)
A (A „Bírósági Határozatok” c. kiadvány
közlése alapján!)
1997. LB A szerzôi
és szomszédos jogok vétségének kísérlete valósul meg, ha az elkövetô szándéka a
jogellenesen, illegálisan másolt videokazetták értékesítésére, felkínálására
irányul, hirdetés megjelentetésével. Harminckét jogtulajdonost érintett az ügy
és ugyan a cselekmény eredményének, a vagyoni hátránynak bekövetkezését a
próbavásárlás folytán történt leleplezés és a videokazetták lefoglalása
megakadályozta, az ügy kísérleti szakában maradt és az 1 millió 367 ezer 750 forintos vagyoni hátrány nem
következett be. Fentiek ellenére a bíróság pénzbüntetést szabott ki és a
videokazetták elkobzását rendelte el.
1997. LB A
rágalmazásnál a becsület csorbítására való alkalmasság kérdésében a
társadalomban kialakult általános felfogás és az elkövetés konkrét körülményei
kerülnek vizsgálatra és objektív értelmezés alapján kell állást foglalni. Az
érintett, sértett személy beállítottsága, az esetleges fokozott érzékenységen
nyugvó szubjektív értékelésnek nincs helye. A napilapban közölt olvasói levél
és az ebben foglalt tényállítás nem lépte túl a véleménynyilvánítás, a kritika
határát és nélkülözi a gyalázkodó, megszégyenítô jelleget, ha- bár a sértettet
kellemetlenül érintette. Mivel egyesület elnökérôl volt szó – aki egyben
közszereplô is – ez esetben a kritika megengedhetô határai tágabbak.
A rágalmazás tárgya általában az
emberi becsületet és ez pedig az egyén megbecsülését és az emberi méltóságot
foglalja magában.
1997. LB A
közkincsnek minôsülô jelmondatot (szókapcsolatot – szlogent) bárki szabadon
felhasználhat. Ez ügyben a jelmondatot egy társaság használta elôször
rendezvényén „Mindannyian mások vagyunk” szókapcsolatként. Egy résztvevô a
jelmondatból ihletet merített és ugyanezen címen egy dalt alkotott, amit CD-n
megjelentetett, forgalmazott, majd nyilvános koncerten is elôadott. A
sajtóbemutató elôszavában utalt a társaságra és jelmondatukra. Tehát a társaság
a jelmondatot nyilvánosságra hozta, széles körben ismertté tette, így az a
társadalom széles körében felhasználható és törvényi védelem nem áll fenn ezen
szellemi alkotásnál. Nyomatékosan meg kell jegyezni: azért, mert a felhasználás már a közkinccsé válást követôen
történt. A jelmondat funkciója, hogy a másság tiszteletét, ennek eszmeiségét
mint emberi magatartást népszerûsítsék.
1998. LB Adott
szolgáltatás meghatározását is kifejezô kereskedelmi név használatát önmagában
nem teszi jogszerûtlenné, ha az utóbb más jogi személy nevének részévé
vált. Egy esetben egy taxis cég árujelzôként kereskedelmi névként használta az
utóbb vitatott: „…Taxi” elnevezést, azt védjegyeztette is. A felek azonos
szolgáltatást végeztek, így a bíróság nem állapította meg a jogsértést.
B – Az SZJSZT
állásfoglalásai
1997
A szoftverek
(számítógépes programok) bejelentéstôl, regisztrációtól, államigazgatási
eljárás alapján hozott határozattól függetlenül már létrejöttüktôl fogva
szerzôi jogi védelem alatt állnak (1975. évi 4. tvr.-Berni Uniós Egyezmény 5.
cikk, 1. bek.).
Egyéni önálló és eredeti alkotás
kritériuma: ha az alkotás e kritériumnak megfelel, a felhasználás, alkalmazás
licenc-szerzôdéssel történhet. A licencdíj mértéke: szabad megállapodás tárgya.
Prospektus mûvészi
fényképeinek mûvészi díja. Ugyan a díjazást megállapítja a 8/1970. (VI.
25.) MM. sz. r. azonban ez már elavult, így a Magyar Fotóriporterek Kamarája
1996-os honoráriumtáblázata mérvadó lehet a kereskedelmi (reklám) célú
prospektusok tekintetében. A diapozitívek (negatívok) ellenkezô szerzôdési
kikötés hiányában a szerzô tulajdonában maradnak, és ha azokat a felhasználó
nem adja részükre vissza az elsô felhasználás után, úgy az eredeti szerzôi
díjnak megfelelô pluszdíjazást köteles fizetni. Másirányú felhasználás esetén
külön meg kell állapodni a szerzôvel.
Arculatterv készítése, mint
eredeti alkotás, emblémával (akár védjegyeztetetten is): a felhasználó
korlátlan joga az embléma alkalmazásának módja, idôhatár nélkül, de formai
jegyeit csak az eredeti tervezô hozzájárulásával jogosult megváltoztatni
(alkalmazott betûtípus, egyéb grafikai elemek stb.). Tartalmi változtatás
– áttervezés – esetén új mû keletkezik a jogi és anyagi következményekkel
együtt.
1998.
Marketingtanulmány írásának
megszervezése, irányítása, alvállalkozói munka szervezése nem tekinthetô
szerzôi (tudományos) mûnek. Esetünkben: a gazdálkodó szervezet egyedi
megrendelése volt, stratégiai döntések elôkészítésének kidolgozására, belsô
használatra. A forrásmegjelölés és az átvett tudományos eredmények
hasznosíthatósága is hiányzott az anyagból. A bizottság kiemelte, hogy szerzô
csak természetes személy lehet. Felhasználási szerzôdés megkötése esetén
fennáll a szerzôi jogvédelem, ha önálló, egyéni és eredeti jellegû az
alkotás, a szerzô személye azonosítható és a mû megfelel a szerzôi jogi
törvény kívánalmainak.
Tévéreklámfilm zenéjének
eredetisége akkor állapítható meg és akkor részesül szerzôi jogi védelemben, ha
annak jellege, egyéni és eredeti. Ez esetben egy mûvet egy másik megelôzô
zenemûvel hasonlítottak össze: a) harmónia-szerkezetük (az alapakkordok
és a díszítô vendéghangok) tökéletesen megegyeznek, - b) tempójuk, ritmusviláguk
teljesen azonos, - c) hangszerelésük, az alkalmazott hangszer-összeállítás
kompozíciós felépítése, szerkezete teljesen azonos, - d) a dallam hang- és
motívumkészlete, vonalvezetése azonos: néhány variációs elemnek tekinthetô,
átmenô hang kivételével.
Fentiekre tekintettel az újonnan
készült zenemû eredetisége kizárt, az az elsô mû ismerete nélkül
nem jöhetett volna létre.
Heti magazin fejlécének szerzôi
jogi védelme: ha a szöveg és az ábra alkalmazott grafikai megjelenítése önálló,
eredeti, úgy az szellemi alkotásnak minôsül és ez független a megbízótól kapott
instrukciótól. A mû tipográfiai jellegûként értékelhetô, így
díjazása a 4/1998. (II. 12.) MM. sz.r. módosított 6/1970. (VI. 24.) MM. sz.r.
hatálya alá tartozik. Ezért felhasználási szerzôdést kell kötni, határozott
vagy határozatlan idôre. Fenti díjtételek meghaladottak, így szabad
megállapodás tárgya lehet az összegszerûség; a megbízás jelentôségének,
körülményeinek mérlegelésével.
1999.
A film (videofilm) mint szerzôi
jogi alkotás: a film eredeti, önálló, reprodukálható, többszerzôs mû
általában. Dokumentumfilmnél a riporter, szerkesztô riporter is lehet alkotó,
de a technikai közremûködôk nem. Az ötlet, elgondolás,
„mûkezdemény” nem szerzôi alkotás, így nem védett. A gyártó: lehet
természetes vagy jogi személy, alapítvány, társadalmi szervezet, amely
kezdeményezi és megszervezi a film megvalósítását, megköti a felhasználási,
megbízási és egyéb szerzôdéseket. Így a gyártó rendelkezik a filmhez kapcsolódó
szerzôi, vagyoni jogokkal (forgalmazás, értékesítés, jövedelem, bevételek
elosztása stb.). A nyersanyagokat a mû gyártója birtokolja (tárolja,
kezeli, ôrzi,) vagy akire átruházta. A jogok elsôdleges jogosultjai a szerzôk,
tôlük szerzi meg alkotói (megfilmesítési, felhasználási) szerzôdéssel, származékos
módon, ellenérték fejében, a hasznosítási, forgalmazási (vagyoni) jogokat a
gyártó, mint jogutód.
Budapest, 1999.
július
Dr. Debreczenyi Ferenc