Magyar Reklámetikai kódex
1. cikkely
A kódex hatálya
(1) A kódex a
Magyarországon reklámtevékenységet folytatók gyakorlati, szakmai-etikai
normagyûjteménye.
(2) A kódex
személyi hatálya kiterjed a Reklámszervezetek Érdekegyeztetô Tanácsába (RÉT)
tömörült szervezetek tagjaira, és mindazokra, akik a kódex rendelkezéseinek
önként alávetik magukat.
(3) A kódex tárgyi
hatálya a Magyarországon közzétett rekámokra terjed ki.
2. cikkely
Értelmezések
(1) Amennyiben a
kódex másképp nem rendelkezik, az egyedi kifejezések értelmezésére a gazdasági
reklámtevékenységrôl szóló 1997. évi LVIII. törvény 2. § fogalmi rendszere,
valamint a rádiózásról és
televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 2. § fogalmi rendszere az irányadó.
(2) A kódex
alkalmazása során a reklám fogalmát a gazdasági reklámtevékenységrôl szóló
törvényben megfogalmazottakon túl ki kell terjeszteni egyrészt a társadalmi
célú reklámra, másrészt a támogatással (szponzorálással) szerzett
nyilvánosságra és a vásárlásösztönzés eszköztárára (pl. termékminta, kóstoló,
jutalom, nyereményakció) is.
(3) Annak
elbírálására, hogy a reklám a kódex elôírásainak megfelel-e, az egyes
megjelöléseknek, kifejezéseknek a mindennapi életben, illetve az adott
szakmában általánosan elfogadott jelentése az irányadó.
(4) A reklám
megítélésénél figyelembe kell venni, hogy milyen hatást gyakorolhat a
társadalomra, tekintettel a közzététel módjára és helyére. A reklámeszközök
eltérô jellege miatt az a reklám, amely az egyik reklámeszközön közzétéve nem
kifogásolható, nem fogadható el szükségképpen más reklámeszközön való
megjelentetéskor is.
3. cikkely
Alapelvek
(1) A reklámnak
törvényesnek, tisztességesnek és igaznak kell lennie.
(2) A reklámot
társadalmi felelôsségérzettel kell elkészíteni.
(3) A reklámnak
meg kell felelnie a tisztességes verseny általánosan elfogadott alapelveinek.
(4) A
reklámozásban követni kell a társadalom általánosan elfogadott erkölcsi-etikai
normáit, valamint a közízlést.
(5) Egyetlen
reklám sem ronthatja a reklámszakma hírnevét, illetve nem ingathatja meg a
reklámtevékenységbe vetett közbizalmat.
(6) A reklámszakma
szereplôi és szervezetei – a reklámszakmai önszabályozás keretei között – a
kereskedelmi szólásszabadság mindenkori érvényesítése érdekében lépnek fel.
4. cikkely
Általános tárgyi
és motivációs reklámtilalmak, korlátozások
(1) A reklám nem
tartalmazhat olyan elemeket és nem kelthet olyan összhatást, amelyek sértik a
társadalom általánosan elfogadott erkölcsi-etikai normáit.
(2) A reklám nem
élhet vissza a fogyasztó bizalmával, nem használhatja ki tapasztalatlanságát,
hiszékenységét vagy tudatlanságát.
(3) Természeti
értékek, történelmi, tudományos, kulturális értékek, emlékek reklámban való
alkalmazása nem sértheti azok megbecsülését.
(4) A reklám nem
sérthet semmilyen világnézeti, ezen belül vallási meggyôzôdést. Vallási
jelképek, motívumok a reklámban kizárólag a jó ízlés határai közötti és a
tárgyhoz illô módon használhatók fel.
(5) A reklám nem
tartalmazhat népek, nemzetiségek, etnikumok vagy nemek közötti hátrányos
megkülönböztetést, illetve nem támogathat ilyen nézeteket.
(6) Nemzetek
jelképei a reklámban – elsôsorban termékek, szolgáltatások eredetének
megjelölésére való utalásként – a jó ízlés határai között használhatók fel.
A Magyar
Köztársaság nemzeti jelképeinek használatáról törvény rendelkezik.
Az egyes megyék,
települések jelképei csak az illetékes önkormányzat elôzetes engedélyével
használhatók fel a reklámban.
Mindezen jelképek
használata során meg kell ôrizni azok tekintélyét.
(7) A reklám nem
tartalmazhat olyan elemeket és nem kelthet olyan összhatást, amely agresszív,
erôszakos vagy törvénybe ütközô cselekedeteket ösztönöz, támogat vagy igazol.
(8) A társadalmi
célú reklám kivételével a reklám nem kelthet félelmet.
(9) A reklám nem
tartalmazhat olyan elemeket és nem kelthet olyan összhatást, amely az emberi
élet, az egészség vagy a testi épség veszélyeztetését, a környezet károsítását,
az állatok kínzását ösztönzi, támogatja vagy igazolja.
(10) Gyógyszerek,
gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmények reklámja nem tartalmazhatja
egészségügyi szakemberek és szervezetek ajánlását. Egészségügyi cikkek,
gyógyhatású élelmiszerek, kozmetikumok reklámja nem élhet vissza az
egészségügyi szakemberek és szervezetek iránti bizalommal.
(11) Tilos a
reklámozásban az erotika, a szexualitás öncélú – a reklám tárgya, témája által
nem indokolt – felhasználása. Az emberi testnek a jó ízlés határai között
történô ábrázolása nem kifogásolható.
(12) Pornográf
tárgyak, eszközök, szolgáltatások reklámozása csak megfelelôen célzott
módszerekkel reklámeszközökkel, helyszíneken történhet.
(13) A reklám nem
tartalmazhat tudatosan nem észlelhetô elemeket.
5. cikkely
A félrevezetô
reklám tilalma
(1) A reklám nem
tartalmazhat olyan elemet és nem kelthet olyan összhatást, amely közvetve vagy
közvetlenül félrevezetheti, megtévesztheti a fogyasztót vagy befogadót, különös
tekintettel az alábbiakra:
a) a
termék/szolgáltatás olyan tulajdonságai, mint: jelleg, összetétel, árujelzôk,
eredetmegjelölés, származási hely, használhatóság, a gyártás ideje és módja, a
felhasználhatóság köre, egészségre és környezetre gyakorolt hatása, mennyisége;
b) az áru értéke
és a ténylegesen kifizetendô teljes ár, annak összetevôi, pl. szállítási,
posta-, illetve egyéb költség;
c) a fizetés egyéb
feltételei, pl. lízing, részletfizetés, hitelre történô vásárlás;
d) szállítás,
garanciális feltételek, pl. csere, visszavétel, javítás, karbantartás;
e) az áru
értékesítésével, forgalmazásával összefüggô, a fogyasztó döntését befolyásoló
körülmények, pl. nyereményakció, jutalom, ajándék, csomagolás;
f) hivatalos
minôsítés és jóváhagyás, pl. díjak, kitüntetések és bizonyítványok elnyerése.
(2) A reklám nem
helyettesíti és nem is helyettesíthetô a vásárlási, illetve a szolgáltatási
szerzôdés részleteinek megismerését és tudomásul vételét.
(3) A reklám nem
élhet vissza kutatási eredményekkel, illetve mûszaki és tudományos
kiadványokból vett idézetekkel. Tilos a tudományos eredmények és kifejezések
megtévesztô felhasználása.
(4) A reklámban a
fogyasztót pontosan és hitelesen tájékoztatni kell a kedvezmények és
csereakciók feltételrendszerérôl vagy azok elérhetôségérôl.
(5) Az olyan
termék vagy szolgáltatás reklámozása során, ahol az értékesítés módjából
adódóan a fogyasztó kizárólag a reklám alapján dönt (pl. csomagküldés), a
reklámozónak különösen nagy figyelmet kell fordítania a pontos és részletes
tájékoztatásra.
(6) Új vagy
jelentôs változáson átesett termék, szolgáltatás reklámjában az ,,új” kifejezés
a termék, szolgáltatás életgörbéjéhez képest csak ésszerû ideig
szerepeltethetô.
(7) Ha a gazdasági
reklám arra hivatkozik, hogy a reklámozott termék vagy szolgáltatás
megvásárlása közérdekû vagy jótékony célt szolgál, egyértelmûen
közölnie kell, hogy a reklámozó mit vagy a bevételnek milyen hányadát fordítja
a megjelölt célra.
(8) A társadalmi
célú reklám megrendelôjét a reklámban jól felismerhetôen meg kell nevezni.
(9) Az olyan
társadalmi célú reklámnak, amely anyagi támogatásra, adományozásra való
felhívást tartalmaz, világosan és egyértelmûen meg kell jelölnie a
kibocsátó szerezet nevét és a beérkezô adományok rendeltetését.
(10) A társadalmi
célú reklám csak a valós veszélyhez illô mértékben kelthet félelmet.
6. cikkely
Az összehasonlító
reklám szabályai
(1) Az
összehasonlítást tartalmazó reklámnak meg kell felelnie a tisztességes verseny
követelményeinek.
(2) Az
összehasonlított termékek, szolgáltatások azonos jellegûek legyenek, és a
különbséget a fogyasztó számára érthetô módon közöljék.
(3) Az
összehasonlítás legyen tárgyszerû és terjedjen ki az összehasonlított
termékek, szolgáltatások lényeges tulajdonságaira (pl. minôségi, használati
jellemzôk, ár).
(4) Az
összehasonlító reklámban közölt adatok legyenek elfogulatlan és szakszerû
vizsgálattal egyértelmûen bizonyíthatók.
7. cikkely
A reklám
azonosíthatósága
(1) A reklámnak
megjelenési formájától és a használt reklámeszköztôl függetlenül világosan
felismerhetônek kell lennie, ha a reklám olyan reklámeszközben jelenik meg,
amelyik híreket, szerkesztôségi anyagokat vagy mûsort tartalmaz, akkor
azt úgy kell közzétenni, hogy annak hirdetési jellege egyértelmûen
kiderüljön.
(2) Társadalmi
célokra a gazdasági reklám is hivatkozhat, azonban ilyenkor is
egyértelmûen ki kell tûnnie a reklám gazdasági jellegének.
(3) A támogató
(szponzor) nevét vagy az általa megnevezni kért márkanevet, védjegyet, megjelölést
úgy kell nyilvánosságra hozni, hogy a támogatás (szponzorálás) tényérôl a
szponzorált kiadvány, mûsor, rendezvény stb. minden résztvevôje, nézôje,
olvasója, hallgatója tudomást szerezzen.
8. cikkely
A reklám
érthetôsége, az anyanyelv védelme
A reklám
tartalmában, vizuális elemeiben, hangzásában, megfogalmazásában, illetve idegen
nyelvû elemek alkalmazásával nem kelthet olyan összhatást, amely nem
érthetô világosan, félreérthetô vagy a magyar nyelv szabályait, tisztaságát
sérti.
9. cikkely
A hitelrontás
tilalma
A reklám nem
támadhatja vagy ronthatja más vagy más termékének, szolgáltatásának hitelét sem
közvetlenül sem közvetetten.
10. cikkely
Az árumegjelölések
és a reklámötletek védelme
(1) Tilos a
reklámban jogosulatlanul olyan nevet, megjelölést vagy árujelzôt használni,
amelyrôl mást, illetve más termékét vagy szolgáltatását szokták felismerni.
(2) A reklám nem
hasonlíthat annyira más reklámok általános megjelenéséhez, szövegéhez, szlogenjéhez, vizuális
megjelenítéséhez, zenéjéhez és hangeffektusaihoz, hogy az félrevezetô legyen
vagy félreértésre adjon okot.
11. cikkely
A személyiségi
jogok védelme
(1) A reklám nem
használhatja fel jogosulatlanul valamely személy nevét, képmását,
hangfelvételét, nyilatkozatát.
(2) A reklám nem
sértheti a már nem élô személyeket megilletô történelmi vagy kulturális
megbecsülést, illetve általában a kegyeleti érzést.
(3) Kizárólag a
fogyasztó/befogadó egyidejû hozzájárulásával történhet reklámozás
telefon, telefax, e-mail útján.
12. cikkely
Gyermekek és
fiatalok védelme
(1) A
gyermekeknek, fiatalkorúaknak vagy
gyermekek és fiatalkorúak szerepeltetésével készült reklám nem
tartalmazhat olyan kijelentést, vizuális megjelenítést vagy hangeffektust,
amely szellemileg, erkölcsileg és fizikailag a kárukra lehet, kihasználja
hiszékenységüket, tapasztalatlanságukat és érzésvilágukat.
(2) A reklám nem
vezethet a gyermekekben olyan tudat kialakulására, hogy ha a reklámozott árut
nem vásárolnák meg, akkor szégyenkezniük kellene vagy hátrányba kerülnének.
(3) A reklám nem
sértheti a gyermek- és fiatalkorúak elôtt a szülôk és a nevelôk tekintélyét, és
nem biztathat velük szembeni engedetlenségre.
(4) A reklám nem
használhatja ki tisztességtelenül a gyermek- és fiatalkorúak szülôk, nevelôk
iránti bizalmát.
(5) A
gyermekkorúakhoz szóló reklám nem indíthatja ôket arra, hogy bármilyen okból
számukra ismeretlen személyekkel kapcsolatot keressenek vagy létesítsenek.
(6) Gyermekek és
fiatalkorúak nem szerepeltethetôk az olyan termékek, szolgáltatások
reklámjában, amelyek reklámozására alapvetôen alkalmatlanok.
(7) Egészségre
ártalmas termék nem reklámozható a gyermekeknek vagy fiatalkorúaknak készült
reklámban, illetve ilyen reklámokban nem szerepeltethetôk gyermekek és
fiatalkorúak.
(8) Közoktatási
intézményekben reklámozni csak az intézmény vezetôjének engedélyével szabad. Az
engedélyeztetési kötezettség a reklámozott termék, szolgáltatás jellegére, a
reklám tartalmára, a reklámozás módszerére és a közzététel helyére egyaránt
vonatkozik.
13. cikkely
A szavatosság,
jótállás (garancia) szabályai
(1) A reklám nem
hivatkozhat olyan szavatosságra vagy jótállásra, amely a fogyasztónak nem nyújt
több jogot, mint maga a jogszabály.
(2) Amennyiben a
reklám garanciára hivatkozik, a reklámból a garancia tartalmának világosan ki
kell tûnnie.
14. cikkely
Felelôsség a
reklámért
(1) A kódex
szabályainak betartásáért elsôsorban és mindenre kiterjedôen a reklámozó
felelôs.
(2) Amennyiben a
kódex alkalmazása szempontjából a reklámozó kiléte nem állapítható meg vagy a
reklámozó bizonyítja, hogy a kódex szabályainak megsértésében vétlen, a
reklámszolgáltató és a közzétevô is felelôs a reklámért.
(3) A
reklámszolgáltatónak a reklám elkészítésénél, a reklám közzétevôjének a közzétételnél úgy kell eljárnia, hogy a
reklámozó helytállási kötelezettségének teljesítését lehetôvé tegye.