HOGYAN
TOVÁBB?
(Avagy: elemzések és
gondolatok a reklám jogi szabályozásának körérôl)
I. Belföldi
reklámszabályozás
Elôzmények: A reklámszakmában tudvalévô, hogy 1990-ben
10 milliárd, 1997-ben 100 milliárd körüli volt a reklámráfordítás
Magyarországon. A reklám: a gazdaság tükre, kirakata, motorja, s módszere, hogy
rövid legyen, hírértékkel bírjon és lehetôleg csak a tényközlésre szorítkozzon.
A PR: eladásösztönzés és informálás. A marketing: a kereskedelmi módszerek
alkalmazása.
1889-ben
Kammermayer Károly polgármester már kiadta az elsô fôvárosi közterületi
szabályrendeletet, 1911-ben megalakult a Székesfôvárosi Hirdetô, 1948-ban az
államosítás során létrehozták az Állami Hírdetô Nemzeti Vállalatot, amelynek a
területen monopolizált helyzete volt. Egy 1949-es kormányrendelet már
alkalmazta a „közterületrôl látható, érzékelhetô” megjelölést, amely fogalmat
már a jelenlegi építési rendeletekbôl is ismerjük. A központi gazdasági
irányítás bevezetése során, 1972-ben feloldották a hirdetési monopóliumot és
ekkor már egy belkereskedelmi miniszteri rendelet is megjelent a
„reklám-hirdetés” szabályozásáról. Ezen 1972-es BkM-rendelet tilalmait 1986-ban
enyhítették, majd 1993-ban szigorították a minôségvizsgálati nyilatkozat
bevezetésével és a csomagküldésnél a telephely, székhely feltüntetési
kötelezettségével. Az európai uniós irányelv szerint nincs különbség a reklám
és a hirdetés fogalma között (publicite, advertising).
Az 1978. évi I.
belkereskedelmi törvény (tv) két paragrafusában foglalkozik a reklámmal (mi az
üzletszerû reklámtevékenység? – A reklám fogalma és a tilalmak). Itt
jelentkezik elôször a reklám szerepeként a „fogyasztásra ösztönzés” megjelölés.
Ezt a törvényt 1986-ban módosították, amikor is enyhültek a tilalmak, 1989-ben
pedig alanyi jogúvá tették a reklámmal való foglalkozást. Egy 1988-as
kereskedelmi miniszteri irányelvben találkozunk elôször a társadalmi célú
reklámmal; utal például az italfogyasztási szokások megváltoztatására, a
szponzorálásra stb.
Az önszabályozás
az 1975-ben alakult Magyar Reklámszövetségen belül az Etikai Bizottság
létrehozásával és az 1981-es, majd 1991-es Magyar Reklámetikai Kódex kiadásával
kezdôdött meg. A kódex szigorúbb elôírásokat alkalmazhat a jogi szabályozásnál,
foglalkoznia kell a társadalmi célú és a politikai reklámmal, a közízlés,
közerkölcs, közszemérem, erotika, pornográfia fogalmával, a szponzorálással
stb.
A Fogyasztóvédelmi
Fôfelügyelôséget a 95/1991 (VII. 23.) sz. Korm. rendelet hozta létre, s többek között feladata a reklámtilalmak
megsértésének és a tisztességtelen piaci verseny szabályainak ellenôrzése.
A Gazdasági
Versenyhivatalt 1990-ben alapították (lásd II/2, „Versenytörvény” címszó
alatt).
A Büntetô
törvénykönyv 1994-ben módosult az „áru hamis megjelölése” (jelentôs mennyiség,
jellegzetes külsô) és a „fogyasztók megtévesztése” (nagy nyilvánosság, áru
lényeges-tényleges tulajdonsága) Btk.-paragrafusok beiktatásával.
Rokon területek
A rokon területek
közül a jelenleg hatályos Versenytörvény a negyedik, a Védjegytörvény a
harmadik, a Szerzôi jogi törvény a második, a Sajtótörvény a második, s
emellett a Médiatörvény az elsô törvényszintû szabályozás.
Az 1031/1996 (IV.
13.) Korm. h. „a gazdasági reklámtörvény koncepciójáról” az elsô magyar
reklámtörvény kiadását határozza el. Utal a liberalizálás szükségességére, a
régebbi rendelkezések elavultságára, azok szétszórtságára és ellentmondására,
és a piackonforn rendezésre. Magyarország Brüsszelben 1991. XII. 16-án írta alá
azt az EU-megállapodást, amit az 1994. évi I. törvénnyel hirdettek ki. Az
EU-irányelv 67. és 68. cikkelye utal a jogharmonizációra (közelítés,
összehangolás), a nemzeti érdekekre, majd a koncepció utal a reklámtörvénynek a
médiatörvénnyel, a versenytörvénnyel, és a fogyasztóvédelmi szabályozással
kapcsolatos belsô harmonizációjára. Az EU-irányelv 30. cikkelye a kiemelt
termékekkel foglalkozik: dohány, szesz, gyógyszer.
Az 1993. évi XXXI.
tv. (Magyar Közlöny – MK 41-es, IV. 07-i száma) kihirdeti „az emberi jogok és
az alapvetô szabadságjogok védelmérôl szóló Rómában 1950. XI. 04-én kelt
egyezmény”-t. Ennek 10. cikkelye foglalkozik a véleménynyilvánítás
szabadságával, a kereskedelmi szólásszabadsággal.
A koncepció az NM
szabályozási körébe utalja a gyógyszerreklám részletezését, a KHVM-hez a
közterületi-szabadtéri reklám szabályozását.
Utal még az
ellenôrzés és a szankciók szerepére, továbbá a létrehozandó dohányzás elleni
törvényre is és kiemeli, hogy alkotmányos jog az egészséghez és az egészséges
környezethez való jog.
A törvény
megalkotásánál az 1984 és 1992 között megjelent EGK-irányelveket vette
figyelembe a törvényalkotó:
– megtévesztô reklámozás
– tévéközvetítés
– emberi használatú gyógyszerek
reklámozása
– dohánytermékek újságban és
plakáton
– összehasonlító, ill.
félrevezetô reklámozás
– a határokon átnyúló televízió
– alkohol a tévében
korlátokkal.
Az 1997 évi LVIII
tv. (a gazdasági reklámtevékenységet) szabályozza. (MK 59. – VII. 4., Rtv.)
Az elsô törvénytervezet 1991-ben készült el,
a jelenlegi a 14., amelyet az Országgyûlés 1997. VI. 24-én fogadott el, és
IX. 1-jével léptetett hatályba. Az elfogadás 198 igen, 60 nem szavazattal és 28
tartózkodással történt.
Alapelvei: a
fogyasztói érdekek védelme, a piaci verseny segítése, az üzleti tisztesség
betartására való ösztönzés, a preambulum pedig utal a szakmai önszabályozás
szükségességére.
A törvény teljes
szövegét a Média Ász kiadvány 11. kötete tartalmazza. Kiemelendô, hogy a
törvény hatálya a Magyarországon megjelenô minden gazdasági reklámra
vonatkozik. A fogalommeghatározás elég széles körû. Többek között
közvetlen a reklámmal kapcsolatos fogalmakat szeretnénk kiemelni: burkolt
reklám (a semleges információ látszatát keltô tájékoztatás), a gazdasági
reklám: tájékoztatás a termék, a szolgáltatás, ingatlan értékesítése, igénybevétele tekintetében,
továbbá a névnek, a megjelölésnek, a tevékenységnek a népszerûsítése az
áru, árujelzô megismertetése. A gyógyszernél kívánalom a törzskönyvezés és a
forgalombahozatali engedély megléte. Az összehasonlító reklám azonos vagy
hasonló tevékenységet végzô vállalkozások, illetve áruk ismertetése körében
érvényesülhet.
A reklámozó az,
akinek érdekében a reklámot közzéteszik, de saját magát mindenki reklámozhatja.
A reklámszolgáltató az, akinek tevékenységi körében megalkotja, létrehozza
(kreatív tevékenység!) a reklámot, vagy ilyen szolgáltatást nyújt (ilyen lehet
a reklámügynökség, reklámszakvállalat). A sajtótermék meghatározása széles
körû és összhangban van a sajtótörvénnyel: lap, rádió-tv, könyv, szöveges
kiadvány, zenemû, grafika, rajzos-fotós kiadvány, mûsoros filmszalag,
videó, hangszalag vagy egyéb technikai eszköz. A szabadtéri reklámhordozó: a
reklám közzététele az építményen kívüli eszközön történik (a magánterület is
idetartozik!) és az eladáshelyi reklám. A tudatosan nem észlelhetô reklám
meghatározása azonos a médiatörvényben foglaltakkal (az idôtartam rövidsége
folytán lélektani értelemben az ingerküszöbnél kisebb látvány, hang, vagy egyéb
hanghatás megléte).
A reklám
közzététele vonatkozásában rendkívül fontos az azonosítható megnevezés
kívánalma: a vállalkozás neve mellett a székhely, telephely megjelölése és új
elvárás az adószám feltüntetése. Az elôzetes minôségvizsgálati tanúsítási kötelezettségre vonatkozó nyilatkozat már
1993-tól kötelezô igény. A csomagküldésnél ugyancsak ez idôtôl kívánalom a név,
székhely-telephely megjelölés, azonban új az IKIM nyilvántartási szám közlése a
megrendelés feladásánál.
A reklámjelleg
felismerhetôsége rendkívül fontos, ezt a környezettôl elkülönítve kell jelezni.
A médiatörvénynél a módszer: optikai vagy akusztikus úton történô megjelölés,
elválasztás.
A környezetvédelmi
szempontokat is érvényesíteni kell (1995. évi
LIII. tv. 86. §).
A „környezetvédô”, „környezetbarát”, „bio” jelzôkkel a Gazdasági Versenyhivatal
több alkalommal foglalkozott. A környezetvédô termék szó használata külön
engedéllyel történhet.
A tilalmaknál,
korlátozásoknál az általánosan védett területek között kiemelt a személyhez
fûzôdô jogok védelme és a személyes adatok védelme (kegyeleti jog,
megkülönböztetés, emberi méltóság, becsület, testi épség, név, képmás, hang,
titok stb). Tilos az erôszakra buzdítás, továbbá a közbiztonságot, a
környezetet károsító cél érdekében közzétett reklám, és tilos a félelemérzet
keltése is (az agresszív, sokkoló reklám, ami esetleg azonban a társadalmi célú
reklámnál; a közlekedés, tûzvédelem, egészségvédelem stb. területén
alkalmazható.)
Megjegyezzük, hogy
a fogyasztóvédelemrôl szóló 1997. évi CLV. tv. 54. §-a kiegészíti a
reklámtörvény 6. §-át egy új (4) bekezdéssel: “tilos közzétenni olyan reklámot,
amely nem tartalmazza a fogyasztási kölcsön folyósításával kapcsolatban
felmerülô valamennyi költséget”.
Kiemelt a
gyermekek és fiatalkorúak védelme: tilos fizikai, szellemi, erkölcsi fejlôdésük
károsítása veszélyes, erôszakos, a szexet hangsúlyozó reklámmal, továbbá a
tapasztalatlanság és a hiszékenység kihasználása. A burkolt, ill. a tudatosan
nem észlelhetô reklám tilos, ugyanígy az ilyen áru elôállításának,
forgalmazásának reklámozása is. Új tilalom az adómentesség, adókedvezmény,
adóelôny reklámozásának korlátozása: ha az nem áll arányban vagy félrevezetô.
Az összehasonlító
reklám tekintetében a törvényalkotó a Versenytörvény szabályozására utal
(tisztességtelen verseny, a fogyasztók döntésének tisztességtelen
befolyásolása, a választási szabadság indokolatlan korlátozása. Akkor jogos az
összehasonlító reklám, ha vizsgálati eredmények igazolják a tényállításokat. E
körben a reklámozó felelôs (hírnév, hitelrontás, befeketítés, bojkott-felhívás,
üzleti titoksértés, „idegen tollakkal ékeskedés”)!
A fegyver, lôszer,
robbanóanyag és más közbiztonságra veszélyes termékek reklámozása tilos;
általában a forgalomképtelen árukra vonatkozik a tilalom.
Lehetséges e
körben az eladáshelyi reklámozás és a szakmai célú reklámozás.
A KIEMELT termékek
reklámja
Gyógyszer: tilos a
vényes vagy a fekvôbeteg-ellátásban, gyógyintézetek, orvosi rendelôk és
gondozóintézetek által használt gyógyszerek reklámozása. A
gyógyszerismertetéssel egy külön, – példás gyorsasággal – megjelent jogszabály
foglalkozik; a 24/1997 (VIII. 14.) NM rendelet, amely az MK 72. számában került
közzétételre, és 1997. IX. 1-jén lépett hatályba; ez kiemeli a szakmai célú,
egészségneveléssel, tudományos neveléssel kapcsolatos lehetôségeket. Ezen
rendelet írja elô: „a kockázat és mellékhatások tekintetében olvassa el a
betegtájékoztatót és kérje kezelôorvosának és gyógyszerészének tanácsát”.
Egyéb részletes
elôírások is megtalálhatók a szakma számára a reklámtörvényben. Külön
kiemelendô, hogy a gyógyszerek területén az összehasonlító reklám tilos, és
aláhúzza az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI ) szerepét.
Az EU és a
Nemzetközi Reklámszövetség elvként hangsúlyozta, hogy a törvényesen elôállított
és forgalmazott termékeket reklámozni lehessen, azonban bizonyos korlátozásokat
a Reklámtörvény (Rtv.) tartalmaz a dohányáruk és alkoholtartalmú italok
tekintetében: dohányárut a rádióban és a televízióban teljes mértékben tilos
reklámozni, alkoholtartalmú italokat csak a kereskedelmi televíziókban, itt is
különbség jelentkezik az alkoholtartalom tekintetében.
A két termék
reklámozásának közös szabályai is vannak: a sajtóban a gyermekek és
fiatalkorúak részére készített sajtótermékeknél a fokozott védelem jelentkezik,
továbbá címoldalon tilos ezen termékek reklámozása (ez az külsô, elsô borítóra
vonatkozik!).
Színházakban, mozikban
20 óra elôtt és gyermek elôadásokon tilos a dohány- és szeszreklám, ugyanígy
játékokon és azok csomagolásán. A közoktatási és egészségügyi intézmények
bejáratától számított 200 méteren belül tilos a reklámozás (ez a közúti,
közterületi távolságot jelenti!).
Tilos az a szesz-,
dohányreklám, amely a gyermekekhez, fiatalkorúakhoz szól, illetve gyermekeket,
fiatalkorúakat mutat be. Nem hívhat fel és nem buzdíthat túlzott fogyasztásra,
nem hangsúlyozhatja ki elônyét, pozitív tulajdonságát és nem jelölheti
követendô magatartásként. Nem mutathatja be egészséges tevékenységként (a
médiatörvényben tilos a dohányzó személyt bemutatni; alkoholnál lehet).
Mind a szesznél,
mind a dohánynál nem lehet a reklámban alkalmazni ismert film, ill. popzenei,
szórakoztatóipari sztárok képeit, nyilatkozatait. Kötelezô a felhívás
alkalmazása a sajtóban és közterületen: „a dohányzás súlyosan károsítja az
egészséget”. A nikotin- és kátránytartalmat csak 1998. XII. 31-e után kell
feltüntetni. A figyelmeztetô feliratnak
jól olvashatónak,
láthatónak, vízszintesnek, a háttérbôl kiemeltnek kell lenni, a sajtóban a
megjelenés nyelvén, szabadtéren
magyarul, a teljes felület 10 %-a a szöveg, ez azonban a betûnagyságot
jelenti, 20 %-os mértékû a többnyelvû feliratnál.
Az Rtv. a szabadtéri,
közterületi reklámtevékenység szabályozását külön törvényre utalja, azonban a
jelenlegi helyzetet ismertetni kell. Az ún. fenti 200 méteres távolság: az
1993. évi LXXIX. tv. 4. fejezetének 20. §-a határozza meg a közoktatási
intézményeket: óvoda, általános iskola, szakmunkásképzô iskola,
szakközépiskola, gimnázium, alapfokú mûvészeti oktatási intézet,
gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézet, diákotthon, kollégium. Az 1093/1996
(VIII.30) Korm. h. foglalkozik az új egészségügyi törvény elveivel, és feltehetôleg
meghatározza majd az egészségügyi
intézményeket. A jelenlegi helyzet szerint egészségügyi szolgáltatónak tekinthetôk: az orvosi
rendelôk, kórházak, gyógyszertárak.
Az
építési-használatbavételi engedélyezési eljárásról a 12/1986. (XII. 30.) ÉVM-rend.
és ennek módosítása foglalkozik és e körben építési engedélyköteles a
„közterületrôl látható...” reklámberendezés is. A közterületi engedélyezési
eljárásról szóló 22/1970 (XI. 18.) sz. ÉVM–KPM rendeletet az 1/1994 (I. 7.) KTM
hatályon kívül helyezte és jelenleg az önkormányzatok hatáskörébe tartozik az
engedélyek kiadása. Az 1997. évi LXXVIII. tv. (MK 67.–VII. 24.) „az épített
környezet alakításáról és védelmérôl” a 2. § 12. pontjában határozza meg a
„közterület”, a 14. pontban a „mûtárgy” fogalmát.
A közterület
kiemelt jelentôségét aláhúzza, hogy 1997 szeptemberében az országban 22 970
óriásplakát, 5990 city-light és 987 plakáthenger volt kihelyezve.
A Fôvárosi
Közterület-felügyeletet a 3/1983 (I. 29.) sz. MT, a vidékit a 16/1984. (III.
18.) sz. MT r. hozta létre). Az Alkotmánybíróság három alkalommal foglalkozott
a közterülettel: 44/1992. (VII.23.) ABH (Újpest), a 38/1995. (VI. 2.) ABh
(Szeged), és a 49/1995. (VI. 30.) ABH (Közterületi díj.)
Felelôsség: a
reklámozó, reklámszolgáltató és reklámközzétevô felelôssége általában
egyetemleges. Itt részletes felsorolás található. Csak a reklámozó felelôs az
okiratok, nyilatkozatok, adatok valódiságáért, továbbá a burkolt, tudatalattira
ható és összehasonlító reklámért. A Legfelsôbb Bíróság 1994-ben egy dohányügy
kapcsán kimondta, hogy a megrendelô és a közzétevô felelôssége egyetemleges,
azonban „a megrendelô és a reklámszolgáltató egymás közti megállapodása
eltérhet a jogszabályi felelôsséget megosztó rendelkezéstôl”.
Reklámfelügyeleti
eljárás: ez kérelemre vagy hivatalból indulhat.
A Fogyasztóvédelmi
Fôfelügyelôség fôvárosi és megyei szervei az államigazgatási eljárás szabályai
szerint ellenôrzik a rendelkezések betartását és folytatják le az eljárást. A
bírság mértéke most már nincs meghatározva, eddig csak szabálysértési bírság
volt kiszabható, amelynek maximális mértéke e körben 10 ezer forint volt.
A Gazdasági
Versenyhivatal eljárását a versenytörvény szabályai szerint folytatja le.
A Bíróságra
tartozik e körben a személyhez fûzôdô jogok sérelme, a kártérítés, a
közérdekû bírság kiszabása, ill. a fenti szervek által hozott határozatok
felülvizsgálata.
A fogyasztói
érdekvédelmi szervezetek is indíthatnak eljárást közérdekbôl vagy akkor, ha a
fogyasztó személye nem állapítható meg. Az elévülés: egy év.
A jogsértés
megállapítása során a fenti szervek intézkedhetnek a cselekmény
megszüntetésérôl (ez ideiglenes intézkedés is lehet), az eltiltásról, a bírság
kiszabásáról (itt az összes körülményt mérlegelni kell: a sérelem köre, annak
súlya, idôtartama, esetleges ismételtsége). A behajtás adó módjára történik. A
Fogyasztóvédelmi Fôfelügyelôség határozata tekintetében a fôfelügyelôség
vezetôjéhez lehet fellebbezni, majd keresettel a bírósághoz lehet fordulni.
A
zárórendelkezésekben az Rtv. utal a médiatörvényre, ugyanis eltérô szabályok
vonatkoznak az elektronikus médiákra. Mint már említettük, a szabadtéri
reklámozásra a KHVM ad ki rendelkezést. A versenytörvény 6. §-át az Rtv.
módosította, mégpedig: tilos a versenytárs utánzása az áru csomagolása, külseje
stb. elôállítása, forgalombahozatala, s ennek „reklámozása” tekintetében is.
Az Rtv. a régi,
elavult rendelkezéseket hatályon kívül helyezte. (Lásd a Reklámgazdaság
1997/7-8 számában Takácsné dr. Kása Jolán: „A gazdasági reklámtevékenységrôl
szóló 1997. évi LVIII. törvény” – MRSZ-kiadvány.)
Az egyéb, belföldi
reklámmal kapcsolatos vagy azt érintô jogszabályok folyamatos ismertetése a
Magyar Reklámszövetség (MRSZ) rendszeresen megjelenô havi Tájékoztatóiban
történik, így ezek ismertetésére nem térünk ki. Foglalkoznunk kell azonban az
aktualitás miatt a „választási eljárásról” szóló legutóbbi 1997. évi C.
tv.-nyel (MK 96., XI. 6.), amelynek 42.
§-a foglalkozik a plakáttal, 44. §-a a rádióval, tv-vel, 93. §-a a jelöltekkel,
a politikai hirdetésekkel, a 106. § az ingyenes politikai hirdetéssel (jelelô
szervek, polgármester), a 149. § a plakáttal stb.
Megemlítendô még a
„Gazdasági Kamarákról” szóló 1997. évi CXXXVIII. Tv. (MK 112., XII. 15.), amely
módosította az 1994. évi XVI.
alaptörvényt, amelynek 26. §-a (1) bekezdésének e) pontja foglalkozik a
propagandatevékenységgel.
Az 1986. évi II.
Sajtótörvény (MK 16., IX. 1.) még hatályban van. Ezt jelentôsen módosította –
45 helyen – az 1990. évi XI. tv. és az 1996. évi I. tv. A nyomtatott sajtóról
szóló törvény „elôzménye” az 1914. évi XIV. törvény volt.
Deák Ferenc annak
idején azt mondotta, hogy a sajtótörvénynek egy mondatból kellene állnia:
„hazudni pedig nem szabad!” Ez azonban sajnálatosan nem elegendô!
Az Antall-kormány
kezdeményezte az 1992. évi V. tv.-t „a
sajtószabadságról”, azonban a felmerülô problémák miatt ezt visszavonták.
A sajtótörvény
tehát foglalkozik a személyhez fûzôdô jogokkal, a sajtótermékek
bejelentésével, nyilvántartásba vételével (engedélyre már nincs szükség), az
impresszummal (a szerkesztésért és kiadásért felelôs személy nevének
feltüntetése), a sajtó-helyreigazítással („valótlan tényállítás vagy való tény
hamis színben való feltüntetése” – közlésnél, közvetítésnél.)
A törvény egy
helyen foglalkozik a reklámmal (3. § 3. bekezdés), ezek szerint a reklámot „a
tájékoztatástól elkülönítve, e jellegét kifejezve kell közölni”. Az
ellentételezés a hirdetési díj megfizetése. Egyéb esetben fennáll a „burkolt
reklám” veszélye.
A sajtótörvénynek
több végrehajtási rendelete volt, azonban a legtöbbet hatályon kívül helyezték,
némelyik még hatályban van (köteles tiszteletpéldány szolgáltatása stb.)
A videofilm is
sajtóterméknek tekintendô, s ennek gyártása, sokszorosítása, kiadása
engedélyköteles.
A
fogyasztóvédelemrôl az 1997. évi CLV. tv. intézkedik. (MK 119., XII. 23.) A tv.
hatálybalépése: 1998. március 1., azonban a tv. 18–37. §-ai (VI. a fogyasztói
jogok érvényesítése: Békéltetô testület) csak 1999. január 1-jétôl lép
hatályba.
A tv. az értelmezô
rendelkezések körében meghatározza az áru, a szolgáltatás, a fogyasztó, a
fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek, a forgalmazó, a
gyártó stb. fogalmát. Alapvetô cél a fogyasztók életének, egészségének és
biztonságának a védelme, s kiemeli a jogszabályok és a nemzeti szabványok szerepét.
Taglalja a
fogyasztók tájékoztatását, ennek célját: a címkézést (védjegy, fantázianév), a
használati-kezelési útmutatókat, a megfelelôség tanúsítását. Rendkívül fontos a
14. §-ban, hogy milyen módon kell az árakat feltüntetni. Foglalkozik még a csomagolás
szerepével.
Ügyfélszolgálatokat
állítanak fel és a fôfelügyelôség közérdekû keresetet indíthat (indíthat
még társadalmi szervezet, ügyész is!), ha a sérelem a fogyasztók széles körét
érinti és jelentôs mértékû hátrányt okoz. Kiemeli még a tv. a helyi
önkormányzatok és az érdekképviseleti szervezetek szerepét. Részletesen
szabályozza a Fogyasztóvédelmi Fôfelügyelôség és a területi felügyelôségek
eljárását. A fogyasztóvédelmi bírság az összes körülmény mérlegelésével kerül
kiszabásra: a fogyasztói érdekvédelem köre, súlya, a jogsértô állapot
idôtartama, a jogsértô magatartás ismételtsége, a jogsértéssel elért elôny.
Esetleges
ideiglenes intézkedést is eszközölhet a bírságot kiszabó szervezet és azonnali
végrehajtást szintén elrendelhet. E körben a végleges döntést a bíróság
mondhatja ki.
A reklám
és „környéke”
A médiatörvény
Az 1996. évi I.
tv. (MK 3., I. 15.) „a rádiózásról és televíziózásról” dôntô része 1996. II.
1-jén lépett hatályba és az Rtv. által szabályozott kérdésekben az eltérô speciális
szabályokat tartalmazza az elektronikus médiák tekintetében, amelyek a
tömegkommunikáció legfontosabb eszközei.
Az 1992-ben
tervezett sajtótörvény nem került kiadásra, most kész tervezetet vittek a
szakmai érdekképviseleti szervek és a hat párt elé, így az elfogadásra is
került. Fô célja a politikai rendszerváltásnak megfelelô szabályozás, az
EU-integrálódás, a szellemi élet és kultúra segítése, a magyar rádió és a
magyar televízió hegemóniájának feloldása, s egyben az eszközök fejlesztése.
Kiemeli, hogy a
reklámot optikai vagy akusztikus úton megjelölve, s elkülönítve lehet
közzétenni. E törvény is meghatározza a „burkolt reklám” fogalmát (amely
semleges információ látszatát kelti). A fômûsoridô a rádióban reggel
6.30-tól 9.30-ig, a televízióban este 18.30–21.30-ig tart. A törvény
különbséget tesz a közszolgálati és a kereskedelmi televízió között. A
kereskedelmi televíziókban a napi mûsoridô 15 százaléka lehet reklám, a
közvetlen ajánlattal együtt 20 százalék. A közszolgálati televízió 6 perc/mûsoróra
reklámot, a kereskedelmi 12 perc/mûsoróra reklámot szolgáltathat. A
„klasszikus reklám” meghatározásaként (új fogalom!) arra utal, „ami nem
közvetlen ajánlat”. A közvetlen ajánlat: a kereskedelmi elosztóval vagy
szolgáltatóval közvetlen kapcsolat termékek vételére, eladására, bérletére stb.
Itt a kereskedô vagy szolgáltató szól a
közönséghez. A politikai reklám, hirdetés: választások és jelöltállítás esetln
érvényesül és neveket, célt, jelszavakat stb. alkalmaz. A „tudatosan nem
észlelhetô reklám” az Rtv.-ben is meghatározásra került.
A jelen törvény
szerint a reklám (hirdetés): nyilvános tájékoztatás ellenérték vagy
ellenszolgáltatás fejében, feladata a kívánt cél elérése és az értékesítés
elôsegítése. A közérdekû közlemény: állami, helyi önkormányzati szervek
felhívása.
A támogatás:
reklámnak nem minôsülô tevékenység, amely a nevet, a védjegyet, a
megkülönböztetô jelzést és a „róluk” alkotott kép népszerûsítését
szolgálja, s ellentételezése, hogy pénzbeli vagy más gazdasági természetû
hozzájáruláshoz jut a közzétevô. Fô szabály, hogy a támogatót meg kell nevezni,
azonban termék reklámozása tilos. (A szponzorálás, a mecenatúra, az adakozás, a
patronálás és a pártfogolás is jelentkezhetnek fogalomként.)
A reklámkorlátok
és -tilalmak tekintetében alapelv a kiskorúak védelme, a
lelkiismeti-világnézeti meggyôzôdés megsértése tilos, továbbá a munkatársak
szerepeltetése kizárt. Ide tartozik még a személyiségi jogok védelme stb. A
dohányipari termékek reklámozása a törvény területén teljes tilalomba ütközik,
és ez a támogatásra is kiterjed. (A hatályon kívül helyezett belkereskedelmi
törvény szerint eddig lehetôség volt egyes nemzetközi tv-láncokon,
rendezvényeken az Magyar Rádió és Televízió kereskedelmi adásaiban, továbbá
idegen nyelvû kiadványokban a dohányipari és szeszipari termékek
reklámozására.) A vényre kapható gyógyszerek reklámozása ugyancsak teljesen
tilos. Alkoholreklám: csak a kereskedelmi adókon lehetséges és korlátokkal (az
alacsony alkoholtartalmúak fômûsoridôben reklámozhatók). Közszolgálati
mûsorszolgáltatóknál ugyancsak tilos az alkohol hirdetése. Speciális
szabály, hogy hosszabb játékfilmeket 45 perc után – a szerzôi jog jogosultjának
engedélyével meg lehet szakítani (ez a kereskedelmi televízióknál érvényesül!).
Megalakult az
Országos Rádió és Televízió Testület, amely az Országgyûlés szerve.
Feladata többek között a fogyasztóvédelem, a tisztességes piaci magatartás
védelme, s például reklámozás, támogatás sérelme esetén szignalizálhat a
Fogyasztóvédelmi Fôfelügyelôséghez. A reklámbevételeket elkülönítetten kell
kezelni. A reklámkorlátozások 1997. IX. 1-jétôl léptek életbe.
A törvény
módosította az 1986. évi II. sajtótörvény 12. §-a (1) bekezdését: „mindenki
állíthat elô sajtóterméket, de törvény ezt korlátozhatja a feltétlenül
szükséges és arányos mértékben”. E tekintetben is a Fôvárosi Bíróság illetékes,
mint ahogy sajtóhelyreigazítási, személyiségi jogi stb. perekben is. A tv.
kimondja, hogy az országgyûlési képviselôi választási felhívás egyszeri
alkalommal ingyenes, azonban jelöltet vagy pártot népszerûsíteni csak
fizetett választási hirdetéssel lehet.
Utalnunk kell az
54/1996 (VI. 21.) OGYH-ra (MK 50.): „a határokat átlépô televíziózásról szóló
EU-egyezmény megerôsítésére” ezen jogszabály fenntartja azt a jogot – módosítva
az egyezmény 15 cikkének (2) bekezdését, mely szerint a szeszesital-reklám
tekintetében belsô jogszabályi korlátozás érvényesül.
A versenytörvény
Az 1996. évi LVII.
tv. (MK 56., VII. 10.) „a tisztességtelen
piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról” 1997. I. 1-jén
lépett hatályba.
A jelenlegi, a
negyedik versenytörvény az 1923-as, 1984-es és 1990-es után. A tv. célja: a
reform továbbfejlesztése, a régebbi pontosítása, kibôvítése, az
EU-szabályozásnak megfelelôen a piaci és a gazdasági verseny szabadságának elôsegítése,
s ennek szabályozása, figyelemmel az üzleti tisztességre és a vállalkozás
jogára. A gazdasági élet statikája: a társasági törvény, a dinamikája: a
versenytörvény. „A tisztességtelen verseny tilalma” hat paragrafusban
jelentkezik, az elsô a generál klauzula, amely kiemeli, hogy a gazdasági
versenyt tisztességtelenül, különösen a versenytársak és a fogyasztók törvényes
érdekeit sértô vagy veszélyeztetô módon, vagy általában az üzleti tisztesség
követelményeibe ütközôen tilos folytatni. (Ezt az elôzô tv.-bôl vették át
változatlanul.) Tilos még a valótlan
tény állításával, híresztelésével (ez lehet tény vagy információ), vagy valós
tény hamis színben való feltüntetésével, ill. egyéb módon a versenytárs jó hírnevét,
hitelképességét sérteni, veszélyeztetni, s ezzel csökkenteni az üzleti
megbízhatóságba vetett hitet. Tilos még az üzleti titok sérelme, és a
tisztességtelen (bojkott) – felhívás. Továbbá tilos az olyan „élôsködô” reklám,
amelynek során utánozzák a versenytárs árucsomagolását, termékének jellegzetes
külsejét, árujelzôjét, cégnevét, mind az áru elôállítása, mind forgalmazása,
továbbá reklámozása terén. (Ez utóbbi tilalmat az új Rtv. 23. § (A) bek.-e
módosította.)
Új szabályozás a
„fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilama” (ez az ún.
„reklámszédelgés” – a reklám megítélése versenyjogi szempontból), ide tartozik
még a megtévesztés is.
Ugyancsak tilos a valótlan tény
állítása például az áru ára, lényeges tulajdonsága stb. tekintetében (a
környezetbarát, -kímélô megjelölés is csak engedéllyel lehetséges), tilos az
elhallgatás (negatív, túlzó vagy hiányos tényközlés), továbbá a fizetési
feltételek megtévesztô közlése. A megtévesztés elkerülésére az árura,
vállalkozásra vonatkozó kifejezéseknek a mindennapi életben (természetes személynél
vagy hagyományos fogyasztónál), illetve a szakmában (termelônél, fogyasztónál)
elfogadott, általános jelentése az irányadó.
Az új szabályozás
szerint tilos „a fogyasztók választási szabadságának indokolatlan korlátozása”
(ezt a gyakorlat alakítja majd ki). A tv. foglalkozik még a gazdasági versenyt
korlátozó verseny tilalmával (kartell stb). Új a gazdasági erôfölénnyel való
visszaélés tilalma (monopolhelyzetben pl. az ún. „felfaló” árazás), az
általános szerzôdési feltételek kapcsán indokolatlan elôny kikötése, szerzése,
hátrányos feltételek elfogadásának kikényszerítése, versenyhátrány okozása,
üzletfelek indokolatlan megkülönböztetése, kiszorítása, piacra lépésük
megakadályozása. (Megjegyezem: a Ptk.-t módosította e tekintetben az 1997. évi
CXLIX. tv. – MK 115., XII. 19.)
A vállalkozások
összefonódásának ellenôrzése (koncentráció stb.) is a Versenyhivatal feladata.
A tv. foglalkozik
a Gazdasági Versenyhivatal szervezetével (GVH), eljárási szabályaival, itt az
államigazgatási eljárás szabályai az irányadók és minden versenyfelügyeleti ügy idetartozik, ami nem bírósági
hatáskör. (2–7. §) Az ügyeket alapos vizsgálat után, de ésszerûen rövid
idô alatt kell befejezni (90 nap), azok kérelemre vagy hivatalból indulnak, pl.
reklámvállalkozóval szemben az ügyfél indíthatja. Bejelentést az tehet, akinek
jogát vagy jogos érdekét az ügy sérti.
A hivatal döntési
körében több intézkedést tehet, többek között bírságot szabhat ki, amelynek mértékét a jogsérelem súlya, a
jogsértô állapot idôtartama, az elért elôny, a felek piaci helyzete, az
esetleges ismételtség határozza meg. Általában tehát a gazdasági verseny
veszélyeztetésének foka, ill. a fogyasztói érdekek sérelmének köre,
kiterjedtsége a meghatározó. (A GVH Versenytanácsának határozatait a havonta
megjelenô „Versenyhivatali Értesítô”-k közlik.)
A jogorvoslatot is szabályozza a tv., itt
kiemelendô, hogy a végsô szót a bíróság mondja ki, amely mérlegeli a társadalmi
elvárást, a gazdasági életben kialakult szokásokat is. Új szabály, hogy a
Versenytanács a bírság azonnali végrehajtását is elrendelheti a közérdekre
tekintettel. Kamat: a jegybanki alapkamat kétszerese. Végrehajtási bírságot is
kiszabhat a GVH (ami napi 10 ezer forint is lehet), illetve az önkéntes
teljesítésre új határidôt is adhat.
A zárórendelkezések
körében lehetôvé teszi, hogy a GVH közérdekû keresettel érvényesítheti a
polgári jogi igényeket – a Gazdasági Kamarával és a Fogyasztóvédelmi
Fôfelügyelôséggel azonos módon –, ha a cselekmény, a jogsértés, a fogyasztók
széles körét érinti vagy jelentôs nagyságú hátrányt okoz, illetve ha a sérelmet
szenvedett fogyasztó személye nem állapítható meg.
Megjegyezzük, hogy
az 1978. évi IV. Büntetô törvénykönyvet (Btk.) az 1994. évi IX . tv.-módosítás
(MK 25., III. 8.) két tényállással
egészítette ki e körben: 296. § – „áru hamis megjelölése” (jelentôs
mennyiségû áru tekintetében jellegzetes külsôvel) bûntett, 3 évig
terjedô szabadságvesztés, 296/A § „fogyasztók megtévesztése” (nagy nyilvánosság
elôtt áru lényeges tulajdonsága tekintetében) – vétség 2 évig terjedhetô
szabadságvesztés büntetés. (Ajánlott irodalom: 1996/11–12. Reklámgazdaság: dr.
Vörös Imre „Reklámszabályok az új versenytörvényben” – MRSZ-kiadvány.)
Szellemi
alkotások: szerzôi jog – személyiségi jog
A reklám
kapcsolódása a kreatív (alkotó) tevékenységhez e körben tükrözôdik. A terület
ágazata a Mûvelôdési és Közoktatási Minisztérium (MKM), amely foglalkozik
a kiadói, a filmterülettel, az alkalmazott mûvészetekkel stb. Az 1975.
évi 4. tvr.-rel hirdették ki az
„irodalmi és mûvészeti mûvek védelmérôl szóló 1886. évi berni
egyezmény Párizsban 1971. VII. 24-én felülvizsgált szövegét”, az EU-val 1991.
XII. 16-án kötöttük meg az ún. „EU-megállapodást”, amelyet a 4/1994 (II. 11.)
OGYH-val hirdettek ki, amely az 1961-es római nemzetközi egyezménynek az elôadó
mûvészek, hangfelvétel-elôállítók, mûsorszolgátató szervezetek
védelmérôl szól.
Az 1969. évi III.
szerzôi jogi törvény a harmadik (1884 és 1921 után), ennek több módosítása és
végrehajtási rendelkezése van, többek között a szoftverfelhasználást szabályozza
a 18/1988 (VIII. 24.) sz. MM-rendelet. A szerzôi jogi érdekvédelmi szervezetek
között az MNK Mûvészeti Alapja helyett a Magyar Alkotómûvészek
Közalapítványát az 1077/1995 VI. (II. 24.) Korm. r. hozta létre, amelynek
végrehajtási rendelete a 117/1992 (VII. 29.) sz. Korm. r. (Magyar
Alkotómûvészeti Alapítvány és a kuratóriumok).
Az 1952-ben
alapított Szerzôi Jogvédô Hivatallal a szerzôi és a szomszédos jogok közös
kezelésérôl szóló 146/1996 (IX. 19.)
Korm. r. foglalkozik, amely szerint a terület egyesületekké alakul (irodalmi és
zenei mûvek, egyéb alkotómûvészeti alkotások, elôadások,
hangfelvételek területe).
A közös kezelés a
jogosultak érdekeinek védelmét jelenti (vagyoni jogok, bíróságok és hatóságok
elôtti képviselet hazai és nemzetközi vonatkozásban), továbbá a nyilvántartás
vezetése. A jogosultak között felosztási szabályzat határozza meg a jogdíjak
kifizetését.
A kormány
1100/1997 (IX. 30.) Korm. hat.-tal (MK 83.) rendelkezett a szerzôi jog
szabályainak átfogó felülvizsgálatáról”, tehát koncepciójáról.
A Szerzôi Jogvédô
Hivatal évente megjelenteti a Magyar Jözköbyben a különbözô jogdíjak mértékét:
irodalmi-zenemûvek nem színpadi nyilvános elôadásért, magáncélú
másolásokért, üreskazetta-díjak stb. tekintetében. A szerzôi jogi törvény védi
a szerzôk személyi és vagyoni jogait, alkotótevékenységük eredményét, és segíti
az új mûvek létrehozását. Elsôsorban a mûvet védi, de taglalja a
szerzô (jogtulajdonos) jogait is. Részletközlésnél, idézésnél a szerzô nevének
és a forrásnak a megjelölése kötelezô. A mû (alkotás) sajátos egyéni,
eredeti gondolatkifejezés, tehát olyan szellemi termék, amely alkotója
egyéniségének bizonyos sajátosságait tükrözi, és amelyben önálló, eredeti és
újszerû jelleggel, mûvészi színvonalú formába öntött gondolat
testesül meg, függetlenül a mû esztétikai értékelésétôl.
A vagyoni jogok
védelme egyébként a szerzô életében és a halála után 70 évig tart.
A tv. meghatározza
a szerzôtárs, a társszerzôség fogalmát, a munkaviszonyban alkotott mûvek
kezelését, s utal a Ptk.-ra is, amely foglalkozik a szellemi alkotásokhoz
fûzôdô jogok védelmével. (Az alkotások mellett vannak az ún. „rokon”
tevékenységek, továbbá az iparjogvédelem, újítói jog, hangfelvételek
elôállítóinak a védelme)
A Nemzeti
Kulturális Alapról szóló tv. intézkedik a kulturális járulék fizetésérôl.
Vitás ügyekben a
bíróságok és hatóságok sokszor kikérik a Szerzôi Jogi Szakértô Testület
véleményét.
A zsürizési
rendszer 1982-ben változott meg a képzômûvészet, iparmûvészet,
fotómûvészet és ipari tervezômûvészet terén. A gazdálkodó
szervezetekre vonatkozó megszorítást (kötelezô zsüri igénybevétele) a 24/1996
(VI. 25.) ABH semmisítette meg. A zsürizés – elbírálás köre: az alkotás
mûvészi értékének bírálata – a felhasználásra, a rendeltetésszerû
célra való alkalmasság megállapítása és a szerzôi díj mértékének véleményezése.
Az MKM a tv.
megjelenése után több rendeletet adott ki a felhasználási szerzôdésekrôl és a
szerzôi díjakról. A célja: a szerzô érdekvédelme, mivel általában gazdaságilag
egyenlôtlen erejû felek között kötôdik meg a szerzôdés az alkotó (szerzô)
és a felhasználó (megrendelô) között. 1970 után jelentôsebb módosítása az volt,
hogy több területen csak az alsó díjhatár került megjelölésre, egyébként a
szerzôi díj szabad megállapodás tárgya. Az alkalmazott mûvészetek közül
elsôsorban az audiovizuális terület került rendezésre, pl. az alkalmazott
reklámgrafika (itt a kifejezési mód és a forma védelme elsôdleges, a bennerejlô
ötlet nem részesül védelemben). Mûpéldány-védelmet a közjegyzônél és/vagy
a Szerzôi Jogvédô Hivatalnál
(egyesületnél) lehelyezéssel lehet elérni.
Ilyen még a
mûvészi reklámfotó (amelynek kompozíciója sajátos és eredeti szellemi
tevékenység). Az egyszerû riportkép, tárgyfotó díjazása az MTI-tarifa
alapján történik, de csak akkor, ha a képen szerepel a nyilvánosságra hozatal
éve és a készítô neve. Itt a „rokonjogi védelem” ideje 15 év.
A reklám terén
különösen szükséges az ábrázolt személy hozzájárulása a közzétételhez,
nyilvánosságra hozatalhoz, sokszorosításhoz, tehát a reklámcélú felhasználáshoz.
(Itt: üzletszerûség, kereskedelmi forgalomba helyezés stb.)
A filmgyártásnál
speciális felhasználási szerzôdés érvényesül és speciális védelmi idô is. Mivel
a film kollektív tevékenység eredménye, így a filmnél mindazok szerzônek
tekintendôk, akik alkotó módon hozzájárultak az adott film elkészítéséhez,
tehát: író, forgatókönyvíró, rendezô, operatôr, zeneszerzô, táncfilmnél például a koreográfus is,
tudományos filmnél pedig a szakértô.
A védelmi idô a
nyilvánosságra hozatalt, bemutatást követô évtôl kezdôdik a több szerzô miatt.
Az
átadás-átvételkor (JK!), illetve a teljesítési igazolás aláírásával fejezôdik
be a reklámfilmgyártás. Jogvédelem csak akkor jelentkezik reklámfilmnél, ha az
nemcsak ábrázolás, és szövegközlés feldolgozása, hanem benne egyéni, eredeti
jelleg tükrözôdik. A kikopírozáshoz engedélyt kell kérni a filmgyártótól, de
filmrészletek reklámcélra engedély nélkül is felhasználhatók.
A Magyar Rádió és
a Magyar Televízió területén megírási, ill. sugárzási szerzôdéseket kötnek.
Kiemelt hatásukat tekintve a tömegtájékoztatás legfontosabb eszközei, így
bizonyos közcélú felhasználás is megilleti e két területet, mégpedig törvényi
engedéllyel, s társadalmi érdekbôl, tájékoztatás céljára minimális
korlátozással, szabadon használhatnak fel anyagokat, alkalomszerûen
például mûvészi alkotásokat is.
Az írói
mûvek, kiadói szerzôdések területén rendkívül fontos – elsôsorban a
könyvkiadásnál – a copy-right (szerzôi engedély a kiadáshoz) betartása.
Az ötlet, a téma e
téren sem részesülhet védelemben. Ezért is problematikus reklámterületen a
„szlogen” kérdése, amelynek megóvását ugyancsak mûpéldány lehelyezésével
lehet biztosítani. A zenemûvek területén a vonatkozó MM-rendelet az
1971-es genfi egyezmény szempontjait veszi figyelembe (a hangfelvételek elôállíóinak
védelme, az engedély nélküli sokszorosítás). Az USA kezdeményezésére
módosították a szerzôi jogi törvényt, továbbá az 1993. évi XVII. tv. új 329 /A/
§-t iktatott be a Btk.-ba a „szerzôi és szomszédos jogok megsértése” címmel.
Elektronikus
magánmásolásoknál az üreskazetta-jogdíj érvényesül, majd a kis jogokat (konzerv
zenénél) kis jogdíjak megfizetésével lehet rendezni.
A
reklámajándéktárgyak stb. területén az iparmûvészetre vonatkozó szabályok
az irányadók. Az alkalmazott iparmûvészet a használati funkciót betöltô
tárgyak körében jelentkezik, és érinti esetleg az ipari mintaoltalom területét
is.
Az
élômûsorok terén az elôadómûvészek teljesítményéhez is
fûzôdik személyi és vagyoni jog, de csak az elsôdleges felhasználásnál
(rádió-, tévésugárzás stb., nyilvános elôadás), de a másodlagos felhasználásnál
a fenti módon már rögzített elôadáshoz nem kell az elôadó engedélye, de
térítési díj jár.
A kiállítások
területén az ipari tervezômûvészetre vonatkozó szabályok érvényesülnek,
ezek speciális mûszaki létesítmények, amelyeknél a szerzôi jogvédelem az
alkotást rögzítô tervet illeti meg.
A személyhez
fûzôdô jogok védelmét a Ptk. 75–87. §-ai rögzítik. Védelemben mind a
természetes, mind a jogi személyek részesülnek, pl. névviselés; közszereplés felvett névvel is, ill. megkülönböztetô
toldással, elhagyással stb.
A jó hírnév
védelmére vonatkozó szabályozás azonos a már közölt sajtóhelyreigazítás
témakörével kapcsolatos rendezéssel. A képmással, hangfelvétellel nem lehet
visszaélni – mint ezt már a mûvészi fotónál jeleztük – itt a
nyilvánosságra hozatalnál egy kivétel van, ha eltûnt vagy súlyos
bûncselekményt elkövetô körözés, ill. büntetôeljárás alatt álló személy
vagy jogerôsen elítélt képét teszik közzé nyomós közérdekbôl, vagy méltánylást
érdemlô magánérdekbôl az illetékes hatóság engedélyével. A közszereplô többet
köteles eltûrni, mint egy más természetes személy, de ôt sem lehet
magánéletében zavarni, nevetségessé tenni, becsületében sérteni, pl. bántó,
lekicsinylô, megalázó, lealacsonyító, pletykaéhes ábrázolással, ill. bizalmas
kapcsolatainak nyilvánosságra hozatalával.
A magán-, üzemi,
üzleti titok, a személyes adatok védelme is fontos Ptk.-elôírás, a kegyeleti
jog megsértése ugyancsak, amely az elhalt személy emlékének sérelmével járhat.
Itt felléphet a hozzátartozó, vagy a végrendeleti juttatásban részesített
személy, közérdekbe ütközô esetnél az ügyész is. E körben csak tudományos,
történelmi, kulturális feldolgozás lehetséges, de az sem lehet sértô, ill.
azonosítható. Nyilvános tárgyalások, beszédek tartalma szabadon felhasználható.
A védjegy
A védjegy jogi
megjelölés, megkülönböztetô jelzés, hétköznapi használatban beszélünk
márkajelrôl is, azonban ez nem bejegyzett, lajtstromozott.
A jelenlegi 1997.
évi XI. tv. (MK 27., III. 26.) a harmadik védjegytörvény, ezt megelôzte az
1890-es és az 1969-es (sôt 1858-ban már volt egy osztrák császári pátens is). A
védjegytörvény vitája példa nélküli volt, mivel az Országgyûlés 100
százalékos szavazással, egyhangúlag, módosító indítvány nélkül fogadta el és
csak nyolc kisebb technikai változtatást eszközöltek rajta. Az
igazságügy-miniszteri elôterjesztés tehát sikeres volt. Ugyanígy gyorsan került
kiadásra végrehajtási rendelkezésként a 19/1997 (VII. 1.) IM-rend. (MK 58.) „a
védjegybejelentés és a földrajzi árujelzôkre vonatkozó árubejelentés részletes
alaki szabályairól”.
A preambulumban
(bevezetô) célként határozza meg a jogalkotó a piacgazdaság, a gazdasági
versenyfeltételek erôsítését, a fogyasztók védelmét, tájékoztatásuk
elôsegítését, a szellemi tulajdon védelmét és a nemzetközi kötelezettségek és a
jogfejlôdés figyelembevételét. Prevenciós feladata még a korszerûsítés és
a szigorodás.
A tv. meghatározza
részletesen, hogy mi lehet a védjegyoltalom tárgya (meghatározott cégek
termékeinek megkülönböztetése), és fô szabály, hogy grafikailag ábrázolható
legyen. (Új pl. a csomagolási védjegy bevezetése.)
Részletesen
taglalja a törvény a védjegy-bejegyeztetés kizáró okait. A bejelentés
elsôbbsége a fô szabály. A lajstromozás 10 évre ad védelmet, amelynek tartalma,
hogy kizárólagos jogot ad a használatra és a jogosult felléphet az engedély
nélküli használatnál: azonosság, hasonlóság, összetéveszthetôség, jó hírnév
sérelme esetén. Tiltott, különösen árucsomagoláson, raktározásnál, szolgáltatás
nyújtásánál, üzleti levelezésben, reklámozásban stb. való használata. Nem
tiltható meg, amit a védjegyjogosult hozott belföldi forgalomba, ill. ehhez
hozzájárult. A jogutódlás ún. „átszállást” biztosít, egyébként használati
védjegyre szóló licenc-szerzôdést kell kötni.
A bitorlással,
jogosulatlan használattal szemben fel lehet lépni (1993-ig évente kb. 1-2
védjegybitorlási per volt, de 1994-ben pl. már 36). A megszûnés eseteit
is felsorolja a törvény.
Védjegyügyben a
Magyar Szabadalmi Hivatal (MSZH ) az
illetékes (volt Országos Találmányi Hivatal). Védjegy-lajstromozási eljárást
1980-ban 341-en indítottak, 1990-ben már 3331 esetben.
Bírósági szinten a
hatáskör a Fôvárosi Bíróságé.
Együttes védjegyet
társadalmi szervezet, köztestület, egyesülés tagjainak áruira, szolgáltatásaira
lehet kérni. A tanúsító védjegy a minôségnek, a jellemzôknek a tanúsítása.
Teljesen új rész a
földrajzi árujelzôk oltalma. A nemzetközi kereskedelemben eddig hátrányban
voltunk, s most erôsíteni kívánjuk a hagyományosan elismert magyar termékek
piaci helyzetét, az irántuk való bizalmat. A jogszabály részletesen
meghatározza a földrajzi származás fogalmát, majd az eredetmegjelölés
meghatározását. Utal a zárórendelkezésekben a különbözô nemzetközi
egyezményekre.
Megjegyezzük, hogy
a Magyar Védjegy Egyesület 1991-ben alakult meg, tagjai vagyunk a szellemi
tulajdon világszervezetének, s a különbözô uniós egyezményeket kihirdettük,
ratifikáltuk (ipari tulajdon oltalma, védjegyek nemzetközi sokszorosítása
stb.).
Szerzôdési
rendszer
A
reklámszerzôdések innominált (nem nevesített), vegyes szerzôdések általában.
Fajtái: hosszú lejáratú (éves vagy határozatlan idejû), külkereskedelmi,
nagy volumenû keretszerzôdések stb.
A szerzôdési
rendszert a Ptk. (1959. évi IV. tv. és ennek módosításai) szabályozzák a
„kötelmi jog” részben.
A szerzôdéseket
nem címük, elnevezésük, hanem tartalmuk szerint kell elbírálni, értékelni (pl.
kapacitáslekötési, opciós, elôszerzôdés esetén stb).
A vállalkozási
szerzôdésnél szerzôdési kötelezettség keletkezik szolgáltatás teljesítésére és
jogosultság ellenszolgáltatás (díj) követelésére.
(Közkeletû
mondás, hogy mindenki olyan szerzôdést köt, amelyet a másik féllel sikerül
elfogadtatnia!) A szerzôdési szabadság elvével: tartalmát a felek szabadon
állapítják meg.
A szerzôdés a
felek akaratának kölcsönös, enybehangzó kifejezésével és a lényeges kérdésekben
történô megállapodással jön létre (megrendelés, megbízás,
briefing-visszaigazolás). Kötlevélen, blanketta szerzôdéssel is lehet kötni
megállapodást, azonban vigyázni kell az indokolatlan, egyoldalú elôny
kikötésére. Létrejön még a szerzôdés az ajánlatnak megfelelô nyilatkozattal.
Fôleg vállalkozásnál az eltérô tartalmú válasz vagy visszaigazolás, új
ajánlatnak tekintendô.
Lényeges
feltételek:
– amit bármelyik fél annak
tekint
(pl. speciális szakma; feltételek)
– felek megnevezése (kik?)
– a szerzôdés tárgyának
meghatározása mennyiség,
terjedelem, minôség, szabvány, választék szerint
(mit? – méret, alapanyag, nyomás, technika, kötészet,
grafika, fotó, modell, színvonal kikötése
stb. – nyomtatványnál)
– a teljesítés határideje naptár
szerint (mikorra?).
(itt lehet utalni
az esetleges részszállításra, póthatáridôre)
– ellenszolgáltatás,
vállalkozási díj összege (mennyiért?) –
ár, irányár „csúszóár”, honorárium, díjazás, áfa, ügynöki
jutalék, fizetési feltételek stb.
Az
együttmûködési kötelezettség a teljesítés során alapvetô követelmény:
közbensô intézkedések, adatszolgáltatási kötelezettség.
A szerzôdéseket
tartalmuknak megfelelôen, a felhasználásra alkalmas módon kell teljesíteni; ez
a szerzôdésszerû teljesítés. Az ún. „ráutaló magatartás” is létrehozza a
szerzôdést – írás hiányában, ha a produktumot átvették, felhasználták.
Felfüggesztô, bontó feltétel is lehet, pl. bizonytalan jövôbeni esemény, vis major.
A titkos fenntartás, a rejtett indokok, továbbá a tévedés és megtévesztés
semmissé teszik a szerzôdést. A szövegben a szavak általános jelentése és a
szakmában elfogadott általános jelentés az irányadó.
Mint a
felhasználási szerzôdéseknél, a teljesítéskor itt is célszerû
átadás-átvételi jegyzôkönyv felvétele, vagy teljesítésigazolás kérése.
Az általános
szerzôdési feltételeknél tilos az indokolatlan, egyoldalú elôny kikötése, a
gazdasági erôfölénnyel való visszaélés. (Lásd: a versenytörvényben:
monopolhelyzet, kartell.) Megjegyezzük, hogy a fogyasztóvédelmi törvény,
illetve a fogyasztóvédelmi szempontok miatt a Ptk.-t az általános szerzôdési
feltételek vonatkozásában módosították. (1997. évi CXLIX tv. – MK 115., XII. 19.)
Szerzôdésszegés
esetére kártérítést, kötbért lehet kikötni (késedelmes vagy hibás teljesítés,
meghiuúsulás, lehetetlenülés). Minôségi és kellékszavatosságnál javítást,
cserélést, árleszállítást lehet kérni, illetve el lehet állni a szerzôdéstôl.
Mentesül a kártérítés alól, aki úgy járt el, ahogy az adott helyzetben
általában elvárható. A mennyiségi-minôségi kifogásolás tekintetében hatályban
maradt a gazdálkodó szervezetek vállalkozási és szállítási szerzôdéseirôl szóló
7/1978 (II. 1.) MT-rend. melléklete.
Reklámnál a
full-service, komplex szolgáltatást végzô ügynökség fôvállalkozónak tekintendô.
A Ptk. meghatározza még a vállalkozó, a megrendelô fogalmát. Az elévülés 5 év,
a gazdálkodó szervezetek közötti 1 éves szerzôdés megszûnt.
Az ún. „tükör”
szerzôdés: amilyen kötelezettséget a vállalkozó felvállalt a megrendelôvel
szemben (minôség, határidô stb.), azt az alvállalkozójával, kivitelezôjével,
megbízottjával, közremûködôjével szemben, rátartással kell érvényesíteni.
Az
alvállalkozójáért stb. közvetlen felelôsséggel tartozik. Lényeges különbség,
hogy a vállalkozó eredmény létrehozására vállal kötelezettséget, a megbízott
csak a tevékenység elvégzésére.
A Ptk.-ban
szabályozott megbízási szerzôdés részre tartozik a reklámnál a kreatív
tevékenység végzése és az ügynöki megbízás. A megbízott köteles a rábízott
ügyet ellátni, a feladatot elvégezni, s azt a megbízó utasításai szerint és
érdekeinek megfelelôen kell teljesíteni. A szakszerûtlen,
ésszerûtlen utasítással szemben tiltakoznia kell. Az ügyet személyesen
kell intéznie, elvégeznie, ha mást is igénybe vesz, közremûködôként felel
érte. (Lásd: alvállalkozó.) A megbízott a díját akkor is követelheti, ha az
eljárása nem vezetett eredményre. Az ún. „megbízás nélküli ügyvitel” a
kárelhárítás érdekében esetleg indokolt lehet. Jogvita esetén a bíróság, ill. a
Magyar Gazdasági Kamara Választott Bírósága is igénybe vehetô (alávetés, egy
bíró kijelölése az IKIM reklámszakértôi névjegyzékébôl, vagy szerzôi jogvita
esetén a Szerzôi Jogi Szakértôi Testületbôl szakértô kijelölésének kérése).
(Lásd: cikk a Cégvezetés 1996. júliusi számában és az MRSZ Tájékoztatójának
97/1. számában „A reklámszerzôdésekrôl”.)
Reklámetika
Jelen kiadvány tartalmazza az 1997-es „Magyar
Reklámetikai Kódex” teljes szövegét.
A kódexnek
„jogkövetô” szerepe van, szakmai-etikai normagyûjtemény, amely az új Rtv.
preambulumában is elismert szakmai önszabályozás, ami lehet súlyosabb,
szigorúbb egyes megfogalmazásaiban, mint maga a jogszabály. Az 1975-ben alakult
MRSZ úttörô vállalkozásként elkészítette 1981-ben az elsô Magyar Reklámetikai
Kódexet, amely a párizsi székhelyû Nemzetközi Kereskedelmi Kamara kódexén
is alapult – legutóbb 1986-ban módosították –, és a régióban elsô volt). A
rendszerváltozás után, 1991-ben a kódexet megújították. Az Önszabályozó Reklám
Testület 1996 márciusában alakult meg, ekkor bekapcsolódott a rekláméletbe,
majd az új egységes Etikai Kódex létrehozásába. Az EU irányelvei és a belföldi
szabályozások (médiatörvény, versenytörvény, reklámtörvény) jogharmonizációs
kötelezettséget írt elô, aminek az új kódex eleget tesz. A szakmák, iparágak,
szakmai etikai kódexeinek speciális elôírásai külön jelentkeznek.
Az új Magyar
Reklámetikai Kódex (MRK) átfogóan szabályozza a fô elveket, s a tömörült
szervezetek és tagjaik önkéntesen alávetik magukat meghatározásainak, a külsôk
részére pedig ajánlást jelent. Az alapelvek, az általános tárgyi motivációs
tilalmak, korlátozások részletes elôírást adnak a szakma hírneve és a
közbizalom elérése érdekében. Az általános tárgyi tilalmak között a
félelemérzet keltésénél különbséget tesz a társadalmi célú reklám módszereiben.
A félrevezetô reklám tilalma részletes tájékozódást ad a fogyasztó részére is.
Teljesen új szabályozás, hogy a „új” jelzôt csak ésszerû ideig szabad
használni és csak akkor, ha a termék vagy szolgáltatás jelentôs változáson megy
keresztül. Ugyanígy a társadalmi célú reklámnál több követelmény került a
kódexbe.
Az összehasonlító
reklám szabályai visszautalnak a versenytörvényre is. A reklám azonosíthatósága
alapvetô követelmény, s a támogatónál, szponzornál a név vagy márkanév, a
védjegy, az egyéb megjelölés feltüntetése a szponzorálás tényének ismertetése
alapvetô követelmény. (Az ellentételezés lehetséges PR-eszközökkel,
reklámeszközökkel, a termék elhelyezésével, névhasználattal.)
A reklám
érthetôsége, az anyanyelv védelme aláhúzott követelmény, a hitelrontás tilalma,
a személyiségi jogok védelme fontos. (Itt új szabályozás, hogy csak elôzetes
hozzájárulással lehet telefon-, telefax-, e-mail-reklámot eszközölni.)
Fontos az
árumegjelölések és reklámötletek védelmének kiemelése, ugyanígy a gyermekek és
fiatalkorúak védelme. A szavatosság, jótállás (garancia ) szabályai ugyancsak
fontosak. A felelôsség a reklámért részben kiemelt jelentôségû, hogy
minden tekintetben elsôsorban a reklámozó felelôs (bizonyos esetekben ez a
felelôsség megoszlik).
Megjegyezzük: az,
hogy a reklám mit és hogyan közölhet a fogyasztóval (pozitív elôírások, illetve
tilalmak), vagy hogy az áru, illetve szolgáltatás reklámozása célszerû,
kívánatos-e, a reklámjogi szabályozásra tartozik, de hogy milyen legyen a
szerkesztés, formai megjelenítés, a
mûvészi és esztétikai színvonal követelménye – ez már a kódexre
tartozik!
Most, hogy már a
fogyasztóvédelmi törvény is megjelent, mód van a fogyasztói tudat
kialakítására, amit pl. a konzumerizmus – fogyasztóvédelmi mozgalom – az
1909-es német tisztességtelen verseny elleni törvényben már kezdeményezett.
A Nemzetközi
Kereskedelmi Kamara (Párizs, 1920) Nemzetközi Reklámkódexét 1949-ben adta ki
elôször, majd 1955-ben, 1966-ban, 1973-ban és 1986-ban módosították.
A reklám területén
is érvényesülnek a különbözô szakmák etikai kódexeinek egyes elôírásai
(újságírói, orvosi, ügyvédi stb). Pl. a helyreigazítás indokolatlan
megtagadása, akadályozása, megváltoztatása, vagy egy szerzôi jogi plágium stb.
szakmánkban is jelentkezhet.
A létrejött
ellenôrzô testületeknek (etikai bizottságoknak) szakmai-társadalmi tekintélyük
van, s állásfoglalásaik után társadalmi megítélés, sajtóközlemény, szakmai
hátrányok, szabálysértés, versenytanácsi eljárás, fogyasztóvédelmi intézkedés
is történhet. Fontos még, hogy a különbözô bíróságok, hatóságok véleményt
kérnek ezen testületektôl. (Tomi mosópor, Zwack, Fogyi, videoforgalmazás stb.)
(Az ôsszel
megjelenô „Média Ász”-ban tervezzük egy példatár összeállítását, amely
foglalkozna a Legfelsôbb Bíróság reklámterületet érintô döntéseivel,
versenytanácsi és fogyasztóvédelmi fôfelügyelôségi határozatokkal, a Szerzôi
Jogi Szakértô Testület és az etikai bizottságok – MRSZ, ÖRT – állásfoglalásaival.)
Budapest, 1998.
február 3.
Dr. Debreczenyi Feren