1997.
évi LVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenységrôl*
Az Országgyûlés – a fogyasztói érdekek védelmének biztosítása, valamint a gazdasági hatékonyságot és a társadalmi jólétet szolgáló piaci verseny fenntartása érdekében – a fogyasztók tisztességes tájékoztatása, az üzleti tisztesség követelményeit betartó vállalkozások érdekeinek védelme, valamint az áruk és a szolgáltatások értékesítésének elômozdítása céljából, a szakmai önszabályozás gyakorlatának jelentôségét elismerve, a gazdasági reklámtevékenység szabályozására a következô törvényt alkotja:
Általános
rendelkezések
1. § E törvény
hatálya kiterjed a természetes és jogi személynek, valamint jogi személyiség
nélküli gazdasági társaságnak (a továbbiakban együtt: vállalkozás) a Magyar
Köztársaság területén reklámozóként, reklámszolgáltatóként vagy reklám
közzétevôként végzett gazdasági reklámtevékenységére.
2. § E törvény
alkalmazásában:
a) A reklám
közzétevôje: aki a reklám közzétételére alkalmas eszközökkel rendelkezik és
ezek segítségével a reklámot megismerhetôvé teszi.
b) Burkolt reklám:
semleges információ látszatát keltô tájékoztatás formájában közzétett reklám.
c) Egészségügyi
intézmény: olyan egészségügyi szerv, intézet, intézmény, szolgálat vagy más
szervezet, amelyet külön jogszabály egészségügyi intézménynek minôsít.
d) Felnôtt korú:
aki a tizennyolcadik életévét betöltötte.
e) Fiatalkorú: aki
a tizennegyedik életévét betöltötte, de a tizennyolcadikat még nem.
f) Fogyasztó:
minden olyan természetes és jogi személy, valamint jogi személyiség nélküli
gazdasági társaság, aki felé a reklám irányul.
g) Gazdasági
reklám: olyan tájékoztatás, amely termék, szolgáltatás, ingatlan, jog és
kötelezettség (a továbbiakban: áru) értékesítését vagy más módon történô
igénybevételét és a vállalkozás nevének, megjelölésének, tevékenységének
népszerûsítését, továbbá áru vagy árujelzô megismertetését mozdítja elô
(a továbbiakban: reklám).
h) Gyermekkorú:
aki a tizennegyedik életévét nem töltötte be.
i) Gyógyszer: a
külön jogszabály alapján lefolytatott eljárás után törzskönyvbe bejegyzett,
forgalomba hozatali engedéllyel rendelkezô és gyógyszernek minôsített anyag
vagy anyagkeverék.
j) Gyógyszerek
rendelésére és forgalmazására jogosult: az orvos, a gyógyszerész, a gyógyszerek
kereskedelmi forgalmában részt vevô – a vonatkozó tevékenységi engedéllyel
rendelkezô – elôállító és a gyógyszer-nagykereskedô.
k) Gyógyszernek
nem minôsülô gyógyhatású készítmény: olyan anyag vagy anyagkeverék, amely nem
gyógyszer, de külön jogszabály alapján nyilvántartásba vették, és gyógyszernek
nem minôsülô gyógyhatású anyagként forgalomba hozatalát engedélyezték.
l) Játék: olyan
áru, amelyet egyértelmûen játék céljára terveztek és gyártottak.
m) Összehasonlító
reklám: olyan reklám, amely közvetve vagy közvetlenül felismerhetôvé teszi a reklámozóéval
azonos vagy ahhoz hasonló tevékenységet folytató más vállalkozást vagy a más
vállalkozás által elôállított forgalmazott vagy bemutatott, a reklámban
szereplô áruval azonos vagy ahhoz hasonló rendeltetésû árut.
n) Reklámozó:
akinek érdekében a reklám közzétételre kerül, illetve, aki a saját érdekében a
reklám közzétételét megrendeli.
o)
Reklámszolgáltató: aki tevékenységi körében a reklámot megalkotja, létrehozza,
illetve ezzel összefüggésben egyéb szolgáltatást nyújt.
p) Sajtótermék: az
idôszaki lap egyes lapszámai, a rádió- és televíziómûsor, a könyv, a
röplap és az egyéb szöveges kiadvány – ide nem értve a bankjegyet és az
értékpapírt –, a zenemûvet, grafikát, rajzot vagy fotót tartalmazó
kiadvány, a térkép, a nyilvános közlésre szánt mûsoros filmszalag,
videokazetta, videolemez, hangszalag és hanglemez, továbbá bármely más
tájékoztatást vagy mûsort tartalmazó, nyilvános közlésre szánt technikai
eszköz.
r) Szabadtéri
reklámhordozó: reklám közzététele céljából építményen kívül elhelyezett eszköz,
kivéve az árusítás helyén elhelyezett áru elérhetôségét jelzô eszközöket.
s) Tudatosan nem
észlelhetô reklám: olyan reklám, amelynek közzétételekor – az idôtartam
rövidsége vagy más ok következtében – a fogyasztóra lélektani értelemben a
tudatos észleléshez szükséges ingerküszöbnél kisebb erôsségû látvány,
hang- vagy egyéb hatás keltette inger hat.
t) Vizsgálati
készítmény: a külön jogszabályban meghatározott klinikai vizsgálatok vagy
vizsgálati értékelések alatt álló készítmény, a gyógyszer törzskönyvbe, illetve
gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény nyilvántartásba való
bejegyzéséig és a forgalomba hozatali engedély megadásáig.
3. § (1) Reklám
akkor tehetô közzé, ha a reklámozó azonosítható módon megnevezi a
vállalkozását, megjelöli a székhelyét vagy az állandó belföldi telephelyét,
továbbá az adószámát a reklám közzétételének megrendelésekor a reklámszolgáltató – ennek hiányában a reklám
közzétevô – részére bemutatja, aki azokat regisztrálja, és egy évig megôrzi.
(2) A külön
jogszabályban meghatározott, elôzetes minôségvizsgálati vagy megfelelôség
tanúsítási kötelezettség alá esô árura vonatkozó reklám esetén a reklámozó
köteles a reklámszolgáltatónak – ennek mellôzése esetén a reklám közzétevônek –
nyilatkozni arról, hogy a vizsgálatot elvégezték és annak alapján az áru
forgalomba hozható. Ha az áru nem esik elôzetes minôségvizsgálati vagy
megfelelôség tanúsítási kötelezettség alá, a nyilatkozatnak ezt kell
tartalmaznia. Ilyen nyilatkozat hiányában a reklám nem tehetô közzé. A
reklámozó nyilatkozatát a reklámszolgáltatónak, illetve a reklám közzétevônek
regisztrálnia kell és egy évig meg kell ôriznie.
(3) A fogyasztó
részére csomagküldés útján belföldön értékesítendô árura vonatkozó reklámnak
azonosítható módon tartalmaznia kell a reklámozó megnevezését, a székhelyének
vagy az állandó belföldi telephelyének (üzlethelyiségének) megjelölését,
valamint a külön jogszabályban meghatározott nyivántartásba vételi számát.
(4) Az (1)–(3)
bekezdésekben foglaltakat az azonosíthatóság érdekében külföldi vagy belföldi
telephellyel és adószámmal nem rendelkezô reklámozó esetében megfelelôen kell
alkalmazni.
(5) A reklámot
csak a reklámjelleg felismerhetô feltüntetésével és a környzetétôl elkülönítve
szabad közzétenni.
(6) Reklámban
anyagot, terméket, technológiát környezetvédelmi szempontból minôsíteni,
kedvezô környezeti tulajdonságaira utalni csak a környezet védelmének általános
szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 86. §-ának (1) bekezdése szerinti
megkülönböztetô jelzést jogosultan használók esetében lehet.
Általános
reklámtilalmak és reklámkorlátozások
4. §. Tilos
közzétenni olyan reklámot, amely
a) személyhez
fûzôdô jogokat, kegyeleti jogot, valamint személyes adatok védelméhez
való jogokat sért,
b) erôszakra
buzdít, illetve a személyes vagy közbiztonságot, környezetet, iletve
természetet károsító magatartásra ösztönöz,
c) félelemérzetet kelt.
5. § (1) Tilos közzétenni olyan reklámot, amely a gyermek- és
fiatalkorúaknak szól, és
a) fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlôdésüket károsíthatja,
b) tapasztalatlanságuk vagy hiszékenységük kihasználásával közvetlen
felszólítást tartalmaz arra, hogy a felnôtt korúakat áru vásárlására
ösztönözzék.
(2) Tilos közzétenni olyan reklámot, amely a gyermek- és fiatalkorúak
fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlôdését károsíthatja, így különösen, ha a
gyermek- és fiatalkorúakat veszélyes, erôszakos, továbbá a szexualitást
hangsúlyozó helyzetben mutatja be.
6. § (1) Tilos közzétenni burkolt és tudatosan nem észlelhetô reklámot.
(2) Tilos az olyan áruk reklámozása, amelyek elôállítása vagy forgalmazása
jogszabályba ütközik.
(3) Tilos közzétenni olyan reklámot, amely tényleges szolgáltatás helyett
vagy azzal arányban nem állóan adómentesség, adókedvezmény vagy más adóelôny
igénybevételének ígéretét tartalmazza, vagy az igénybe vehetô adóelôny
vonatkozásában másként félrevezetô.
7. § (1) Tilos közzétenni olyan összehasonlító, illetve egyéb reklámot,
amely a tisztességtelen piaci
magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a
továbbiakban: Tpvt.) alapján a tisztességtelen verseny tilalmába, illetve
fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalmába ütközhet.
(2) A reklámban harmadik személy által készített vizsgálat összehasonlító
eredményét, adatait közzétenni vagy ezekre hivatkozni csak a vizsgálatot
lefolytató személy elôzetes engedélyével lehet.
(3) A reklámozó felelôs azért, hogy az összehasonlító eredmény, illetve
adatok közzététele vagy hivatkozása ebben az esetben se ütközzön az (1)–(2)
bekezdésben meghatározott tilalomba.
Az egyes áruk reklámozására vonatkozó tilalmak
és korlátozások
8. § Tilos a fegyverek, a lôszerek, a robbanóanyagok és a – külön
jogszabályban meghatározott – közbiztonságra különösen veszélyes eszközök
reklámozása, kivéve a szakmai célú reklámot és az eladás helyén történô
reklámozást.
9. § (1) A gyógyszerek szakmai célú reklámozásán (a továbbiakban:
gyógyszerismertetés) kívül a gyógyszertárból kizárólag orvosi vényre kiadható
vagy kizárólag fekvôbeteg-gyógyintézeti felhasználásra engedélyezett, valamint
kizárólag orvosi rendelôk, gondozóintézetek által beszerezhetô gyógyszerek
reklámozása tilos.
(2) A gyógyszerismertetés az (1) bekezdésben meghatározott gyógyszerek
reklámozása, ajánlása, valamint a gyógyszer összetételére, hatására, illetve az
alkalmazására vonatkozó bármiféle információ, amely a gyógyszerek rendelésére
és forgalmazására jogosultaknak szól.
(3) A gyógyszerismertetés részletes szabályait külön jogszabály állapítja
meg.
10. § (1) Az – egyes, külön jogszabályban meghatározott tilalmazott
készítmények kivételével – embergyógyászati célra szánt, gyógyszertárból vény
nélkül is kiadható gyógyszerek, továbbá a gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású
készítmények reklámozása megengedett, ha a reklám:
a) egyértelmûen meghatározza, hogy a reklámozott termék gyógyszer
vagy gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény,
b) tartalmazza a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású
készítmény nevét és – ha a készítmény egy hatóanyagot tartalmaz – annak
nemzetközi szabadnevét,
c) a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény
rendeltetésszerû használatára ösztönöz,
d) a gyógyszert a törzskönyvezés, illetve a gyógyszernek nem minôsülô
gyógyhatású készítményt a nyilvántartásba vétel során meghatározott alkalmazási
elôirat alapján mutatja be,
e) tartalmazza a gyógyszer, illetve a gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású
készítmény rendeltetésszerû alkalmazásához szükséges tájékoztatást,
f) egyértelmû felhívást tartalmaz a gyógyszer alkalmazására vonatkozó
betegtájékoztató vagy a gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény
esetében annak alkalmazására vonatkozó tájékoztató, illetve mellékhatások
megismerésének szükségességére.
(2) Az (1) bekezdés szerinti reklám nem tartalmazhat olyan utalást vagy
kifejezést, amely
a) az orvosi vizgálat, kezelés vagy mûtéti beavatkozás
szükségtelenségére vagy mellôzhetôségére hivatkozik,
b) a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény
mellékhatások nélküli vagy biztos gyógyulást eredményezô alkalmazhatóságának
képzetét kelti,
c) gyógyszert vagy gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítményt
kozmetikumként vagy élelmiszerként tüntet fel,
d) a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény
hatásosságát és biztonságos használatát kizárólag annak természetes eredetére
vezeti vissza,
e) kórtörténet leírásával vagy részletes ismertetésével téves öndiagnózist
eredményezhet,
f) betegség vagy sérülés hatására bekövetkezô változást, illetve a
gyógyszer és a gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény által az emberi
szervezetre vagy annak valamely részére gyakorolt hatást, félelemérzetet
keltve, vagy a valóságtól eltérô módon mutat be,
g) tudósok, egészségügyi szakemberek vagy ismert személyiségek ajánlását
tartalmazza,
h) annak képzetét kelti, hogy a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem minôsülô
gyógyhatású készítmény alkalmazása nélkül az emberi egészség károsul,
i) a gyógyszer vagy a gyógyszernek nem minôsülô gyógyhatású készítmény
forgalmazási engedélyére hivatkozik.
(3) Tilos
kozzétenni
a) összehasonlító,
b) külön jogszabályban
meghatározott kábítószert vagy pszichotrop anyagot tartalmazó,
c) külön
jogszabályban meghatározott terápiás területek gyógyszereit tartalmazó,
d) vizsgálati
készítményt bemutató
gyógyszerreklámot.
11. § Az
állatgyógyászatban alkalmazott készítmények reklámozása megengedett. Ezen áruk
reklámozására vonatkozó részletes szabályokat külön jogszabály állapítja meg.
12. § (1) Tilos
dohányárut vagy alkoholtartalmú italt reklámozni
a) olyan
sajtótermékben, amely alapvetôen gyermek-, illetve fiatalkorúakhoz szól,
b) sajtótermék
címoldalán,
c) színházban vagy
filmszínházban 20 óra elôtt, illetve gyermek- vagy fiatalkorúak számára készült
mûsorszámot közvetlenül megelôzôen, annak teljes idôtartama alatt és
közvetlenül azt követôen,
d) játékon és
annak csomagolásán,
e) közoktatási és
egészségügyi intézményben és annak bejáratától számított 200 méteres távolságon
belül.
(2) Tilos
közzétenni dohányáru vagy alkoholtartalmú ital olyan reklámját, amely
a) gyermek-,
illetve fiatalkorúaknak szól,
b) gyermek-, illetve
fiatalkorút mutat be,
c) túlzott dohány-
vagy alkoholfogyasztásra hív fel.
(3) Tilos
közzétenni dohányáru olyan reklámját, amely
a) a dohányzást
egészséges tevékenységként tünteti fel,
b) dohányzó
személyeket ábrázol,
c) ismert film-,
popzenei vagy szórakoztatóipari sztárok képeit vagy nyilatkozatait használja
fel.
13. § (1) A
dohányáru sajtótermékben és szabadtéri reklámhordozón való reklámjának
tartalmaznia kell: ,,A dohányzás súlyosan károsítja az Ön és környezete
egészségét" szövegû általános figyelmeztetést, valamint a dohányáru
nikotin- és kátránytartalmát közlô adatokat.
(2) A
figyelmeztetés szövegét, valamint az (1) bekezdésben meghatározott adatokat a
reklámnak jól olvashatóan, jól látható helyen, vízszintesen nyomtatva, a
háttérbôl kiemelve, sajtótermékben, a sajtótermék megjelenésének nyelvén,
szabadtéri reklámhordozón, magyar nyelven kell tartalmaznia.
(3) A
figyelmeztetés szövegének le kell fednie a teljes reklám területének legalább
10%-át. A lefedésnek legalább 20%-nak kell lennie, ha a figyelmeztetést a
reklám két vagy kettônél több nyelven tartalmazza.
A felelôsség
megállapításának szabályai
14. § (1) E
törvény 3–5. §-aiban, a 6. § (2)–(3) bekezdéseiben, valamint a 8–13. §-aiban foglalt
rendelkezések megsértéséért a reklámozó, a reklámszolgáltató és a reklám
közzétevôje is felelôs. Az e rendelkezések megszegésével okozott kárért a
reklámozó, a reklámszolgáltató és a reklám közzétevôje egyetemlegesen felelôs.
(2) E törvény 3. §-a
a) (1) bekezdése alapján bemutatott okirat,
b) (2) bekezdése alapján adott nyilatkozat,
c) (3) bekezdése
szerinti adatok
tartalmáért és
azok valódiságáért a reklámozó felelôs.
(3) E törvény 6. §
(1) bekezdésében és a 7. §-ában foglalt rendelkezések megsértéséért a reklámozó
felelôs.
A
reklámfelügyeleti eljárás
15. § (1) A
Fogyasztóvédelmi Fôfelügyelôség (a továbbiakban: fôfelügyelôség) – elsô fokon a
megyei (fôvárosi) fogyasztóvédelmi felügyelôségek (a továbbiakban:
felügyelôség) – látja el a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó
rendelkezések betartásának ellenôrzését; ezen belül lefolytatja az e
rendelkezések megsértése miatti eljárásokat.
(2) A Tpvt.
rendelkezéseibe is ütközô reklám esetén a Tpvt.-ben meghatározottak szerint a
bíróság, illetve a Gazdasági Versenyhivatal jár el.
(3) Az e törvény
szerinti eljárás lefolytatása nem zárja ki, hogy a sérelmet szenvedett fél
személyhez fûzôdô jogainak megsértése esetén igényét közvetlenül a
bíróság elôtt érvényesítse a polgári jog általános szabályai szerint. Ha a
polgári jogi felelôsség szabályai szerint kártérítés címén megítélhetô összeg
nem áll arányban a felróható magatartás súlyosságával, a bíróság a jogsértôre
közérdekû célra fordítható bírságot is kiszabhat.
16. § (1) A
reklámfelügyeleti eljárás kérelemre vagy hivatalból indul.
(2) A
reklámfelügyeleti eljárás kérelemre indul, ha a gazdasági reklámtevékenységre
vonatkozó rendelkezés megsértése valakinek a jogát vagy jogos érdekét sérti. Ha
a sérelmet szenvedett fogyasztó személye nem állapítható meg, illetve, ha az
igények érvényesítése a sérelmet szenvedett fogyasztók számára tekintettel nem
lenne célravezetô, az eljárás megindítására a fogyasztók érdekvédelmét ellátó
közigazgatási szervek és társadalmi szervezetek is jogosultak.
(3) A
reklámfelügyeleti eljárás a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó
rendelkezéseket megsértô reklám közzétételét követô egy éven túl nem indítható
meg. Ha az érdekelt fél személyhez fûzôdô jogainak megsértésérôl egy éven
túl szerzett tudomást, az eljárás megindítására nyitvaálló határidô
megállapítására a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvérôl szóló 1959. évi
IV. törvény 326. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezést kell megfelelôen
alkalmazni.
17. § (1) A
fôfelügyelôség és a felügyelôség eljárása során az államigazgatási eljárás
általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit az e törvény
18–19. §-aiban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) Ha a Gazdasági
Versenyhivatal 15. § (2) bekezdése alapján jár el, eljárására a Tpvt.
rendelékezéseit kell alkalmazni.
18. § (1) Ha az eljáró szerv az eljárás során
megállapítja a reklám jogsértô voltát
a) elrendelheti a
jogsértô állapot megszüntetését,
b) megtilthatja a
jogsértô magatartás további folytatását.
(2) Az eljáró
szerv határozatával bírságot szabhat ki azzal szemben, aki a jogsértést
elkövette. A bírság többszörös jogsértés esetén halmozottan is kiszabható.
(3) A bírság
összegét az eset összes körülményeire – így különösen a fogyasztók érdekei
sérelmének körére, súlyára, a jogsértô állapot idôtartamára és a jogsértô
magatartás ismételt tanúsítására – tekintettel kell meghatározni. A jogerôsen
kiszabott és be nem fizetett bírságot adók módjára és azokkal egy sorban kell
behajtani.
(4) A
mûsorszolgáltatóval szemben kiszabott bírságot a Mûsorszolgáltatási
Alapba kell befizetni. Egyébként a bírságot a fôfelügyelôség számlájára kell
befizetni.
19. § Az eljáró
szerv határozatban ideiglenes
intézkedéssel megtilthatja a jogsértô magatartás megszüntetését, ha erre
– az érdekeltek jogi vagy gazdasági érdekeinek védelme miatt –
halaszthatatlanul szükség van.
20. § (1) A felügyelôség
elsô fokú határozata ellen benyújtott fellebbezést a fôfelügyelôség vezetôje
bírálja el. A fôfelügyelôség vezetôje elrendelheti a határozat azonnali
végrehajtását.
(2) A
fôfelügyelôség vezetôje határozatának felülvizsgálata keresettel kérhetô a bíróságtól.
A kereset alapján indult bírósági eljárás során a polgári perrendtartásról
szóló 1952. évi III. törvény XX. fejezetében foglalt rendelkezéseket kell
alkalmazni. A bíróság a fôfelügyelôség vezetôjének határozatát
megváltoztathatja.
Záró rendelkezések
21. § (1) Ez a
törvény 1997. szeptember 1-jén lép hatályba.
(2) A 13. § (1)
bekezdésének a dohányáru nikotin- és kátránytartalmát közlô adatok
feltüntetésére vonatkozó rendelkezését 1998. december 31-tôl kell alkalmzni.
22. § (1) A rádió
és televízió mûsorszolgáltatásában közzétett reklámra – ha e törvénytôl
eltérô követelményeket állapít meg – a rádiózásról és televíziózásról szóló
1996. évi I. törvényben foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.
(2) A szabadtéri
reklámhordozók elhelyezésére vonatkozó szabályokat külön törvény állapítja meg.
23. § E törvény
hatálybalépésével egyidejûleg
a) a
tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996.
évi LVII. törvény 6. §-a helyébe a következô rendelkezés lép:
,,6. § Tilos az
árut, szolgáltatást (a továbbiakban együtt: áru) a versenytárs hozzájárulása
nélkül olyan jellegzetes külsôvel, csomagolással, megjelöléssel – ideértve az
eredetmegjelölést is – vagy elnevezéssel elôállítani vagy forgalomba hozni,
reklámozni, továbbá olyan nevet, megjelölést vagy árujelzôt használni, amelyrôl
a versenytársat, illetôleg annak áruját szokták felismerni."
b) a Magyar
Köztársaság Polgári Törvénykönyvérôl szóló 1959. évi IV. törvény 84. §-a az
alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:
,,(3) E szabályok
irányadók akkor is, ha a jogsértés tilos reklám közzétételével történt.”
24. § E törvény
hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti
a) a sajtóról
szóló 1986. évi II. törvény 3. § (2) bekezdése;
b) a
belkereskedelemrôl szóló 1978. évi I. törvény 34. §-a, valamint az azt módosító
1986. évi 18. törvényerejû rendelet 18. §-a;
c) az
egészségügyrôl szóló 1972. évi II. törvény 59. § (4) bekezdése;
d) az egyes
szabálysértésekrôl szóló 17/1968. (IV. 14.) Korm. rendelet 7/A §-a, valamint az
azt módosító 19/1972. (VI. 5.) MT-rendelet 1. §-a
és a 15/1988. (III. 25.) MT-rendelet 3. §-a.
e) a szeszes ital árusításának korlátozásáról szóló 19/1977. (XII. 20.)
BkM-rendelet ,,Szeszes ital árusításával kapcsolatos reklámozási és hirdetési
tilalom” szövegû alcíme és a 10. § (2) bekezdése;
f) a belföldi reklám- és hirdetési tevékenységrôl szóló 12/1972. (VI. 5.)
BkM-rendelet, valamint az azt módosító 10/1986. (X. 11.) BkM-rendelet, a 11/1989. (VI. 22.)
KeM-rendelet, a 6/1992. (I. 28.) IKM-rendelet 11. § (2) bekezdésének ,,a
belföldi reklám- és hirdetési tevékenységrôl szóló 12/1972. (VI. 5.) BkM-rendelet 8. §-a” szövegrésze, valamint a 14/1993. (IX. 2.) IKM-rendelet;
g) az egyéni
védôeszközök minôsítô bizonyítványa kiadásának szabályairól szóló 2/1995. (I. 6.) MüM-rendelet 8.
§-ának ,,reklámozni vagy” szövegrésze.
25. § Felhatalmazást kap
a) a népjóléti miniszter, hogy a gyógyszerek és a gyógyszernek nem minôsülô
gyógyhatású készítmény reklámozására, a gyógyszerismertetô tevékenységre és a
gyógyszerismertetôk nyilvántartására vonatkozó részletes szabályokat, továbbá a
reklámfelügyelet eljárásban szakhatóságként közremûködô szervek körét,
b) a földmûvelésügyi miniszter, hogy az állatgyógyászati gyógyszerek
reklámozására vonatkozó részletes szabályokat rendelettel meghatározza.
Göncz Árpád s. k.,
a Köztársaság elnöke
dr. Gaál Zoltán s. k.,
az Országgyûlés elnöke