Típusinstallációk és
egyebek…
(kiállítás-építők nyilatkoznak)
A vásári megjelenések a kiállítási standok vonatkozásában az
elmúlt egy-két évtizedben az alapvető változást a típusinstallációk megjelenése
okozta. Nemcsak a vásárok arculata változott meg lényegesen, de ami ennél a
szakma szempontjából fontosabb, gyökeresen megújult a vásár- és
kiállítás-építés technológiája is. Az építés tempója felgyorsult – lehetővé
téve a vásárterületek jobb kihasználását. A tevékenység a típusinstalláció
elterjedésével minden tekintetben gazdaságosabb lett, kevesebb kiszállított és
kárbaveszett anyaggal, hulladékkal. Az EXCO, a Magyar Vásár- és Kiállításépítők
Szövetségének néhány tagját kértük meg, adjanak áttekintést egy-egy népszerű
típus felhasználási lehetőségeiről, az általános képről, amely a változások
nyomán kialakult.
A felhasználás
sokfélesége
(Nyilatkozik: Braun József, a Braun Kft. ügyvezető
igazgatója, a Spedexpo ötletadója és megvalósítója)
Az építő és a megrendelő kapcsolata
A kiállító a szervezőtől kapott visszaigazolás birtokában
keresi meg a kivitelező céget, és ad megbízást standjának felépítésére. (A
szervező visszaigazolása tartalmazza a standterület pontos méretét, valamint
mindazokat az építészeti paramétereket, melyeket a tervezésnél figyelembe kell
venni.) A kiállító megadja a kiállítás árulistáját, melyet természetesen a
szervezővel már korábban közölt, illetve jóváhagyott. Közli továbbá az
építészeti kialakításra vonatkozó elképzeléseit, amennyiben a tervezést az
építő cégtől kéri. A kivitelező a megrendelő kívánsága szerint kiviteli tervet
több változatban is készíthet, de kiviteli szerződést csak a megrendelő által
elfogadott tervre köt. A tervelfogadást, illetve kiviteli szerződést követő
változtatások tervmódosításoknak minősülnek, melyek anyagi vonzata a
megrendelőt terheli. Az építőcégek a gyakorlatban meglehetősen nagy fokú
rugalmasságot tanúsítanak e tekintetben, különösen visszatérő megrendelőik
pótigényeinek teljesítése esetén. A kiállító és építő kapcsolata megvalósítási
szerződéssel vagy ajánlatadással és megrendeléssel, azaz vállalkozási
szerződéssel jön létre.
Az építő és a kiállítási terület gazdájának kapcsolata
Az építő és a kiállítási terület üzemeltetőjével általában
folyamatos munkakapcsolatban van, ezért jój ismeri annak rendészeti és
építészeti előírásait. Ennek megfelelően az építése tervek elfogadtatása, a
kivitelezési engedélyek beszerzése az építőcégek számára mindennapos feladat.
Az építő a kiállítási létesítmény területén megbízója
nevében, annak bérelt területén folytat tevékenységet, tehát nem saját jogon
lép be a területre. Vannak kiállítási létesítmények, ahová az építők is csak
belépési engedéllyel léphetnek be, melyeket a kiállító kér meg számukra a
szervezőktől.
A kiállítási létesítmények energia-, víz-, csatorna- és
telefonszolgáltatását ezek bekötésére kizárólagos joggal rendelkező cégek
biztosítják. Az építő csak a standon kiépített csatlakozási pontok után
végezhet szerelőtevékenységet. A megrendelés általában a kiállító feladata, de
„full service” szolgáltatások esetében az üzemeltető a kivitelezőt is elfogadja
megrendelőként.
Amennyiben a szervező azonos a létesítmény gazdájával, mint
például a HUNGEXPO a nemzetközi
vásárközpontban, az építő cég nem kezdheti meg megbízója standjának építését,
amíg utóbbi a területbért nem rendezte.
Szervezés és végrehajtás
A megvalósítás egy folyamat, melynek minden mozzanatát meg
kell tervezni és figyelemmel kísérni. A kiviteli terv feldolgozásával kezdődik
a szervezőmunka: meg kell határozni, hogy a rendezvény időpontjában
rendelkezésre állnak-e a szükséges anyagok, nincs-e átfedés két rendezvény
között, szükséges-e új anyagokat beszerezni, el kell készíteni az anyaglistákat
és azok szállítását megfelelően ütemezni kell. Minden kiállítási standon
szükség van grafikára, melyet megfelelő tervezés, egyeztetés után lehet
megrendelni. Hasonló a helyzet a növénydekorációval kapcsolatban is.
Figyelemmel kell kísérni a kiállító saját beszállítását, mert a standot
általában kulcsrakészen, árurendezéssel kéri a megrendelő.
Installációk
Az installációs anyagok választéka, illetve lehetősége
szinte korlátlan, a tervezői fantázia szerint. A józanész azonban mégis
takarékosságra int, az építési és tűzrendészeti szabályzatok is korlátozóan
hatnak e tekintetben. A kiállítók többsége elfogadja az építőcégek által
ajánlott könnyűfém-szerkezetes építőrendszereket. Ezek gyorsan megépíthető,
viszonylag olcsó, ugyanakkor rendkívül változatos építmények tervezését és
kivitelezését teszi lehetővé.
Műszaki szolgálat a kiállítás alatt
A kiállítás üzemeltetése alatt a szervező feladata a
közműszolgáltatás folyamatos biztosítása, ennek érdekében műszaki szolgálat
megszervezése. Ez a szolgálat azonban csak a standokon elhelyezett csatlakozási
pontokig köteles biztosítani az üzemelés feltételeit. Az építő saját
kivitelezési területén szintén felel a folyamatos üzemeltetésért, a zavarok
rövid időn belüli elhárításáért, ezért ha nem is helyszíni, de telefonon
elérhető ügyeletet mindig biztosítani kell.
SYMA
(Nyilatkozik: Szántó András, a Syma+SD Syma Hungary Kft.
ügyvezető igazgatója)
A SYMA név a System Marcel rövidítéséből ered, és egy svájci
Marcel S. nevű urat takar , aki most múlt 60 éves. Asztalos volt a szakmája és
egy barátja megkérte, hogy építse meg düsseldorfi standját. Mire ő kivitte a fa
installációs rendszerét, későre járt, így már nem fogott hozzá
összeállításához. Másnap reggel azonban már csak a hűlt helyét találta.
Kényszerből újra legyártotta, de magában azt gondolta, nem létezik, hogy ezt
nem lehet gyorsabban elkészíteni. Sok töprengés szülte meg azt az ötletet,
amelyet ma SYMA-rendszernek hívnak.
1974-től dolgozom a szakmámban, s én voltam az, aki 1980-ban
kiállítás-kivitelezőként az első önálló magánvállalkozást létesítettem. Ennek
családi hagyománya is volt, édesapám a Hungexpónál dolgozott. Néhány évvel
később külföldre mentem, s csak 1989-ben tértem haza. Ekkor kerültem
kapcsolatba a SYMA Ausztriával, mely szeretett volna betörni a magyar piacra. A
kapcsolat nagyon régi keletű, hiszen édesapám hozta hazánkba a rendszert több mint
25 éve. A cég 1990. szeptember 1-jén alakult meg, mint a SYMA Ausztriai
leányvállalata. 1993-tól Svájchoz tartozunk a 44 holdingcég egyikeként. Az
anyacégnek jelenleg 92 országban van érdekeltsége. Cégünk folyamatosan
fejlődik, ügyfélkörünk fokozatosan bővül, s ez nagymértékben köszönhető precíz
munkánknak, amely sok ajánlást szerzett számunkra. Jelenlegi kapacitásunk
5-6000 m2 a különféle rendszerekből.
Cégünk fő tevékenysége a kiállítás-kivitelezés, emellett
üzletberendezéseket, vitrineket készítünk és értékesítünk. Amikor elkezdtük,
csak néhány rendszer volt jelen a hazai piacon. Ma a SYMA és az Octanorm együtt
lefedi a piac több mint 80%-át, két kisebb rendszer ismert még, a Dono és a
Mero.
Mi azért ajánljuk a (eloxált és szinterezett) SYMA-rendszert,
mert mutatós, esztétikus és a mobilitása, cserélhetősége, könnyen, gyorsan és
sokféle variációban szerelhető, rendkívül formagazdag.
Mindezek biztosítására az idők folyamán sokféle altípus
alakult ki, melyek különféle lehetőségeket nyújtanak: SYMA-System (kiállítás),
Rondó (kiállítás), Orbit (mennyezetek), emeletes Orbit (emeletráépítés), Gitter
Trager (rácsos szerkezet), Mondo (kupola és íves elemek), Deko (dekoráció) és a
SYMA Vidiwall (projectorfal), amely a jövő szolgáltatása a multimédiás lehetőségeivel.
Cégünk teljes szolgáltatást nyújt, a kiállítás tervezéstől a
kulcsrakész átadásig. Előnyünk a vásárláshoz való közelség (lóversenypálya),
amely a gyors teljesítést segíti elő a legváratlanabb kérdések esetén is. Az
alkalmi standépítéseken kívül belföldön a Népstadion és Intézményeinek, a
Budapest Sportcsarnoknak és az Autószalonnak is a hivatalos kivitelezői
vagyunk. Külföldön pedig a Svájci Kamara az állandó partnerünk, de építünk a
Hungexpónak, az OMFB-nek és Tajvannak is standokat.
A kiállítás építésének menete a következő: a megrendelő
jelzi igényeit a területgazdánál és lefoglalja a kívánt helyet. Megjelenik
cégünknél –szerencsés esetben már egy elképzeléssel, ötlettel – és mi
elkészítjük számítógépen a testre szabott tervet, amelynek elfogadása után
részletes műszaki tervdokumentáció készül. A tervet engedélyeztetés céljából
leadjuk, majd aláírva és a hiányosságokat jelölve visszakapjuk. Ekkor kezdődhet
a stand felépítése, a Hungexpo alvállalkozóival együttműködve – telefon-, áram-
és vízbekötés -, amelyet a helyszíni átadás zár le. A kiállítás ideje alatt
ügyeletet biztosítunk, amelynek végén a bontás következik, itt a mi érdekünk
is, hogy ez minél gyorsabban, minél jobb minőségben és sérülésmentesen
történjen.
Hogy mindez mennyiért kivitelezhető? Néhány alapvető
momentum határozza meg, a versenyeztetés ma már elengedhetetlen. Hazánkban 900
cég, illetve vállalkozás működik e szakmában, melyek túlnyomórészt nem
megfelelő minőségben, pontatlanul dolgoznak. Közülük sokan egyetlen stand
felépítésére alakultak. Mivel ezek a cégek folyamatosan nyomják lefelé az
árakat, eddig még az infláció érvényesítésére sem volt lehetőség. Az ár pedig
nem csökkenthető bizonyos szint alá büntetlenül. Jelentős költségek
megtakaríthatóak a mennyezet, az egyedi elemek, a terület nagysága és
beépítettsége terén, valamint a világítási és feliratrendszerek, a berendezések
(szőnyeg, konyha, bútorok, virágok és felszerelések, stb.) összetételének és
mennyiségének gondos, megfontolt alkalmazásával.
Egy laikusnak ma már egyre nehezebb a rendszerek közötti
különbségtétel, egyre több az átfedés és az uniformizálódás. A SYMA és az
Octanorm ma már szinte mindent tud, ami egy standépítésnél követelményként
felléphet, ha mégis különbséget kell tennünk az alábbi négy pont adhat fogódzót.
Míg az Octanorm csak a rendszert adja el, a SYMA fel is építi azt. Az
induláskor a nyolcszöggel szemben a SYMA négyszöge volt az alap. Ma már a
SYMA-rendszernek több ezer profilja van, melyek a megrendelő minden igényét ki
tudják elégíteni. Mennyezetépítésnél az Octanorm szerkezetében a betétlemezek
is láthatóak az akasztós, hozzáerősített kivitel miatt, a SYMA-Orbitnál a
lemezek befordíthatóak, így a csatlakozások láthatatlanok. Végezetül sokkal
nagyobb fesztávot lehet elérni a SYMA-Orbit rendszerrel.
Cégünk stratégiája a mai kiélezett piaci versenyben a minél
nagyobb volumenű vállalás, relatíve alacsonyabb áron, de haszonnal. Továbbá az
újdonságok minél gyorsabb bevezetése, ilyenek a projektorfalak, amelyek ma már
szinte szerves részét képezik a standoknak. A minél nagyobb alkalmazkodó
képesség, például katalógusunk segíti megrendelőinket a berendezés kiválasztásában.
Másrészt, ha a fizetőképesség lehetőséget ad, az elképzelések maximális
kiaknázásával olyan különleges látvány és kombinációs lehetőségeket nyújtunk,
amelyek megsokszorozzák a vizuális hatásokat.
OCTANORM
(Nyilatkozik: Tóth László, a Trifólium Mérnöki Fejlesztő és
Szolgáltató Kft. belsőépítésze)
Cégünk, a Trifólium Mérnöki Fejlesztő, Szolgáltató Kft.
1989-ben alakult. Kiállítás-építés, kiállítás-tervezés és áruszállítás a
tevékenységi körünk. Octanorm típusinstallációval rendelkezünk, de megrendelésre
egyedi elemekből is építünk standot. Elsősorban nyugat-európai és koreai
kiállítók részére dolgozunk Európa vásárvárosaiban. Birminghamtól Almatiig,
Göteborgtól Isztambulig. Vállalatunk nyolc állandó munkatárssal dolgozik, de
csúcsidőben – több egyidejű építésen dolgozva – 50-60 fős csapattá bővülünk.
Szerelőink a kiállítás-építési szakmát Németországban tanulták. Cégünk teljes
körű szolgáltatást nyújt, beleértve az építést, áruszállítást, vámkezelést, és
tagja a Magyar Kiállításépítők kamarájának.
Piacra lépésünk évében a kiállítási piac telítve volt. Az
eredeti fehér Octanorm-installáció mellett az ismert és elterjedt német
standard szólt. A külföldi tudósítók ismerték, megszokták és elvárták ezt a
színvonalat, s mi őket kívántuk kiszolgálni. Döntésünket befolyásolta a
nemzetközi Octanorm-Ospi hálózatrendszer, melynek előnye, hogy bárhol építünk,
a helyszíni partner segít nekünk, ha anyagokra van szükségünk. Tisztában
voltunk azzal, hogy drága rendszert veszünk, ami ugyanakkor használhatóságához
képest arányos és megtérülő beruházás. Érdekes, igényes építészeti tervek
alapján mindig megbízható és magas színvonalat eredményez.
Az Octanorm kiállítás-építési rendszert egy bizonyos, jól
körülírható rétegnek ajánlom. A rendszer – nemzetközi elterjedtsége okán –
olyan kiérlelt, részleteiben is megoldott hatásokkal operál, mely a nemzetközi
megmérettetés során fontos. Az a cég, amely nyugat-európai partnereket kíván a
standján vendégül látni, elsősorban egyedi vagy Octanorm építéssel tudja
megoldani mindezt. Vannak olyan vásárok, melyek építése ideje rendkívül rövid.
Erre is az Octanorm szisztéma a válasz, hiszen rendkívül gyorsan építhető.
Exkluzív, nagy tömegű, erőt sugárzó megjelenési igény esetén szintén ajánlom.
Tapasztalatból tudom, hogy az erőteljes, nagyvonalú tömegképzés a szisztéma
nagy ereje. Előnyeit az alábbiakban foglalnám össze. Építési költsége az
egyedivel összevetve 30-40 %-os. Ez nagy építéseknél több millió forintot
jelent. Látványában nem jelent akkora megalkuvást, mint amennyi megtakarítást eredményez.
Átgondolt építészeti tervvel, esetleg egyedi elemekkel gazdagítva, igényesen
összeépítve nagyon jó eredményt kapunk. További előnyének érzem, hogy helyszíni
változtatásokra, gyors, improvizatív megoldásokra is alkalmas. Például amikor a
helyszínen derül ki, hogy a külföldi partner nagyobb méretű kiállítási
tárgyakat küldött, mint amekkoráról eredetileg megállapodtak, az átépítés
gyorsan megvalósítható. Legfőbb erényének a gazdag a gazdag formálhatóságot
érzem. Egyetlen más szisztémában sem lehet olyan formai bravúrokat kivitelezni,
mint az Octanormmal. A rendszerben több olyan műszaki megoldás van, melyeket
csak ez a szisztéma tud. Elsősorban az erős, ugyanakkor gyorsan építhető
födémet emelném ki, ennek jelentősége nagy fesztávolságú beépítéseknél
jelentkezik. A talptárcsa, mellyel az egész építmény vízszintes-függőleges
rendjét megadjuk, nemcsak esztétikai élményt, hanem statikai biztonságot is ad.
Fontos „apróság” az úgynevezett szemből üvegezett vitrinek megoldása. A
speciális műanyag profil pormentes zárást ad a szemből kényelmesen rendezhető
vitrineknek. Az Octanorm Structur könnyű szerkezetű födémmel légies és
nagyvonalú befejezést tudunk elérni. Könnyen áttekinthető, költői megoldásokat
lehet szellemes tervek alapján kivitelezni, az oly fontos világítási
rendszerrel összeaplikálva.
A kiállító akkor van jó piaci pozícióban a kiállítás-építő
cégekkel szemben, ha jóval a rendezvény előtt kér árajánlatot. Nyilvánvalóan
kedvezőbb helyzetben van építés előtt hat hónappal – hiszen az építő szeretné
megkapni a munkát -, mint nyitás előtt néhány héttel, amikor már igen nehezen
talál kivitelezőt. A magyar kiállítás-építő cégek kínálata jelenleg látszólagos
túlkínálatot mutat, valójában közel sem kielégítő. Mindenképpen tanácsos
referenciamunkákat kérni, esetleg partnerektől a céget leinformálni. A
szakmának vannak standard
Piaci árai. A túl alacsony árajánlat veszélyes, gyakran
felelőtlen magatartást takar. Maga a megrendelő elsősorban a határozott,
átgondolt magatartásával befolyásolhatja a költségeket. Az a kiállító, aki
végiggondolt, határozott koncepcióra kér tervet és árajánlatot, pontosabb és
relatíve alacsonyabb árajánlatot kap. Igazán takarékoskodni a grafikán és a
beépítési sűrűségen lehet. Ily módon akár 50 %-os megtakarítást is el lehet
érni. A csomagban kötött szerződés is árcsökkentő tényező lehet.
Egyedi installációk, kiegészítések
(Nyilatkozik: Fehér Emil, az Uniplan-Hungary Kft. ügyvezető
igazgatója)
A vásárstand a kiállító cég névjegykártyája, mind méretében,
mind vizuális megjelenésében tükröznie kell a kiállított termékeken keresztül a
cég jelentőségét. Kifogástalan technikai kivitelezés, a standépítési tendenciák
modernsége, a versenystandardnak való megfelelés, valamint a kiállított tárgyak
ügyfeleket megnyerő bemutatása áll az előtérben. Fontos, hogy a kiállítás
arculata, általános elrendezése vonzza a szemet, szóljon a fülhöz, és mindezek
mellett érintse meg a látogató érzelmeit is.
Egy vásári stand lehet: 1. benyomást keltő – hivalkodás
nélkül, 2. szerénynek ható – anélkül, hogy zsugorinak, szegényesnek hatna, 3.
invitáló – anélkül, hogy tolakodó lenne, 4. tárgyilagosnak tűnő – de nem rideg,
5. show – de nem rumli.
Egy kiállítás arculata, vizuális megjelenésének alapvetően a
kiállító cég marketing- és különösen kommunikációs stratégiáját kell
támogatnia. Természetesen ezzel egy időben a kiállítási stand
multifunkcionális, amelyet az építészeti kialakításnak, koncepciónak
maximálisan figyelembe kell venni. Az építészeti megoldás a részvételi
céloktól, a marketingmix prioritásaitól függ. A kiállító dilemmája nagyon
leegyszerűsítve, hogy típus- vagy egyedi standdal lépjen potenciális partnerei
elé. Mindkettő mellett és ellen számos érvet lehet felsorakoztatni. A
típusinstalláció használatának lényeges előnyei dióhéjban: 1. kedvező árú,
előre gyártott, jól illeszthető egységekből áll, 2. viszonylag alacsony
munkaerő-szükséglete, 3. gyorsan szerelhető, egyszerű a szerszámigénye, 4.
lényegesen kisebb költségráfordítást igényel. Hátránya viszont, hogy csupán a
rendszer variálhatóságának korlátai között van lehetőség az arculat
kialakítására.
Egyedi, individuális (konvencionális) építés szolgálhatja a
legdirektebb módon a kiállító vásárrészvételi támogatását és hangsúlyozását. A
vásárstand bármely részén az egyedi elemek, anyagok, építészeti ötletek
megjelenése sajátos, figyelemfelkeltő, esetenként „pozitívan sokkoló” és a
„corporate design”, a „corporate identity” prezentálását, erősítését,
megismertetését nagy hatásfokkal tudja biztosítani. A kiállító cég
marketingstratégiájának és költségvetésének függvénye, hogy a kiállító mely
időszakban részesíti előnyben a hagyományos standépítést. Egy, a piacra
„agresszívan” nyomuló konkurens, szinte azonos paraméterekkel rendelkező
terméket kiütni, lekörözni szándékozó cég és a piacbefolyásolás egyéb eszközei
mellett vásári részvételeinél a siker nagy esélyével nyúl ehhez a megoldáshoz.
Csak példaként: a dél-koreai szórakoztatóelektronikát forgalmazó cégek
kelet-európai fogyasztáscikk – rendezvényeken még a több száz kiállítót
befogadó kiállítási csarnokon belül is azonnal észrevehetők az egyedi tervek
alapján épített high-tech standjaikkal.
Az egyedi installációs megoldásokra általános séma, recept
nem igazán fogalmazható meg, a kiállító marketing-célkitűzéseit szem elől nem
tévesztő építészeti gondolkodásnak az ésszerűségen túlmenően csupán az adott
rendezvény költségvetése szabhat határt. Az építészet elképzelhetetlenül gazdag
formavilágán kívül, illetve ezzel együtt az eredetiséget az adott időszak
divatos anyagainak használata, ezek fantáziadús kombinálása, továbbá az
ugyancsak gyors felfutású életgörbét mutató megoldások, a közeli-távolabbi jövő
prognosztizált anyagai és vonalvezetései biztosíthatják. Az individualitást
(bár ez típus standokra is elmondható véleményem szerint) a statikus arculati elemeken
túlmenően a kiegészítő demonstrációeszköz- és módszerválaszték tovább
gazdagíthatja.
A tisztán egyedi standépítés csak nagyon kevesek, a nagyon
gazdag cégek engedhetik meg maguknak. (A korábban még tetten érthető
presztízsszempontok gyakorlatilag elsorvadtak, csak marketingalapon
meghatározott célok elérése érdekében dönt a kiállító a fenti megoldás
mellett.)
A legáltalánosabban elterjedt típusstand és az egyedi építés
kombinációja, amely a megkívánt standfunkciók mellett lényegesen kedvezőbb költségráfordítással
biztosíthatja az individuális standkialakítás viszonylag nagy variálhatóságát.
Sallay István
1997. február